wywiady / o pisaniu

Rzym jest nudny

Julia Mika

Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Julią Miką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Krzysz­tof Szta­fa: Zacznij­my kla­sycz­nie. Opo­wiedz nam tro­chę o sobie. Do tej pory publi­ko­wa­łaś swo­je tek­sty mię­dzy inny­mi w Ricie Baum i Ósmym arku­szu Odry. Jest coś, o czym jesz­cze powin­ni­śmy wie­dzieć w kon­tek­ście Two­ich oko­ło­li­te­rac­kich doświad­czeń?

Julia Mika: Zaczy­na­jąc nie­zwy­kle bły­sko­tli­wie i rze­czo­wo – wła­ści­wie, to nie – piszę od dwóch lat, stąd na razie uczę się rzu­cać jedy­nie piłecz­ka­mi ping pong’owymi, bez mowy o odbi­ciu, choć może nie ma po co zwa­lać na ilo­ści cza­so­we.

W swo­ich tek­stach – oszczęd­nych, pisa­nych jak­by z dużą ostroż­no­ścią – dość czę­sto dorzu­casz pew­ne­go rodza­ju wtrą­ce­nia. Cho­dzi mi o te wszyst­kie kody html, nawia­sy roz­mięk­cza­ją­ce zna­cze­nie (albo lepiej: potę­gu­ją­ce prze­kaz), wier­sze pole­ce­nia. Wyda­je mi się, że wła­śnie to zde­rze­nie – z jed­nej stro­ny języ­ko­wa oszczęd­ność, z dru­giej inter­tek­stu­al­na pro­ble­ma­ty­za­cja tej oszczęd­no­ści – sta­no­wi głów­ny punkt Two­je­go mate­ria­łu lite­rac­kie­go. Jak sama odnaj­du­jesz się w swo­jej dyk­cji? Na czym Ci lite­rac­ko zale­ży?

Gene­ra­li­zu­jąc, przede wszyst­kim zwy­kłam sta­wiać na praw­dę, natu­ral­ność – ocze­ku­ję tego od poezji, od sztu­ki. Oczy­wi­ście, nie mam nic prze­ciw­ko sur­re­ali­stycz­nym wizjom, prze­ciw­nie, jed­nak chcę poczuć kon­takt z tek­stem, stąd zapew­ne bio­rą się w moich wier­szach nie­mal­że dida­ska­lia, kon­ta­mi­na­cje, prze­ję­zy­cze­nia i dowol­ny wybór lite­rek. Zabaw­ne, bo „uczy­łam się pisać”, słu­cha­jąc pol­skie­go rapu. Wte­dy chy­ba roz­po­czął się pro­ces powol­ne­go „rozu­mie­nia” o co w tym wszyst­kim cho­dzi. Bar­dzo nie lubię szu­flad­ko­wa­nia, dla­te­go sta­ram się zosta­wiać szpa­rę w drzwiach. Sta­wiam pro­sty obraz, kolo­kwial­ny obraz, ale coś w nim powo­du­je dez­or­ga­ni­za­cję. Nie zga­dzam się z klu­czem odpo­wie­dzi, „co autor miał na myśli” i meto­dą zero-jedyn­ko­wą. Nawią­zu­jąc, z jed­nej stro­ny „ostroż­ność” nie brzmi dobrze – wpro­wa­dza barie­ry. Jed­nak z dru­giej, nie lubię prze­ga­da­nych tek­stów. Czę­sto potrze­ba pre­cy­zji, lecz rów­nie czę­sto zamie­nia się to w oksy­mo­ron, a gorzej w nadę­cie. Na pew­no szu­kam. Na pew­no się gubię.

Na czym mi zale­ży? Pierw­sze o czym pomy­śla­łam to odna­le­zie­nie spój­ne­go gło­su, jed­nak chwi­lę póź­niej uzna­łam, że – zabrzmi to nie­mal tęczo­wo – ale zale­ży mi na bra­ku koń­ca tego wszyst­kie­go. To nie­sa­mo­wi­te móc ewa­lu­ować wraz z kart­ka­mi papie­ru, cho­ler­nie to cenię. Praw­do­po­dob­nie pod­świa­do­mie brnę rów­nież do poczu­cia wła­snej, per­so­nal­nej set­ki.

Mam kło­pot z praw­dą; nie wiem do koń­ca z czym się ją je, na czym ona pole­ga. To chy­ba dość nie­bez­piecz­na kate­go­ria. Albo ina­czej: zbyt pojem­na. Co to zna­czy, że jest ona staw­ką w poezji i, sze­rzej, sztu­ce? Mówić „jak jest?”

Kwe­stia nie­ści­sło­ści i nie­bez­pie­czeń­stwa, nie­wąt­pli­wie. Okre­ślę to w ten spo­sób – czy­ta­jąc poezję lubię stać na jed­nej nodze. Co za tym idzie, trzon zosta­je na zie­mi, ener­gia sku­pia się w rów­no­wa­dze, a naj­lżej­sza część pró­bu­je pochwy­cić powie­trze, bo wte­dy moż­na śmi­gać piru­ety. To kon­tek­sty zwy­kle tra­fia­ją naj­moc­niej. Choć bar­dzo moż­li­we, że nie jest to jed­no­znacz­ne, dobre porów­na­nie.

Twój ulu­bio­ny raper?

Mam duży pro­blem z okre­śla­niem „naj­lep­szo­ści”. Kie­ru­jąc się jed­nak ostat­ni­mi pre­fe­ren­cja­mi, w jakiś spo­sób dzi­siaj komer­cyj­nie, ale to dobrze – chy­ba Taco Hemin­gway. Cenię fabu­lar­ne dys­ko­gra­fie, zresz­tą uwa­żam, że chło­pak jest nie­sa­mo­wi­cie zdol­ny.

Inte­re­su­jesz się kine­ma­to­gra­fią – zresz­tą ten motyw kom­ple­to­wa­nia obra­zów, czę­sto sytu­acyj­nych, jest w Two­ich wier­szach widocz­ny. Co jesz­cze – poza lite­rac­kim back­gro­un­dem – inspi­ru­je Cię naj­bar­dziej?

Tu poja­wia się wyczu­cie kadru, este­ty­ki, bar­wy, ciszy, kon­tek­stu – wyczu­cie wyczu­cia, zupeł­nie. Owszem, fascy­nu­ję się sztu­ką fil­mo­wą. Nie mniej teatrem. Nie mniej muzy­ką. Wła­ści­wie wycho­wy­wa­łam się w szko­łach muzycz­nych, kla­sach twór­czych, gru­pach teatral­nych, domach kul­tu­ry, gale­riach sztu­ki współ­cze­snej i w isto­cie sło­wa. Aktu­al­nie mam przy­jem­ność grać w mło­dzie­żo­wej gru­pie Teatru Ślą­skie­go, jestem rów­nież woka­list­ką zespo­łu roc­ko­we­go (cudow­ne uczu­cie zasy­piać na trum­nach gitar jadąc auto­stra­dą w godzi­nach zbyt póź­nych) oraz z naj­więk­szą przy­jem­no­ścią wyko­nu­ję poezję śpie­wa­ną i pio­sen­kę aktor­ską. Pró­bu­ję pisy­wać mono­dra­my, drob­ne sce­na­riu­sze, a przy każ­dej moż­li­wej oka­zji zacią­gam się w rolę sta­ty­sty czy wolon­ta­riu­sza imprez kul­tu­ral­nych. Cała ta prze­strzeń nie­wąt­pli­wie jest moją inspi­ra­cją. Poszu­ki­wa­nie po każ­dej ze stron. Chcę też zazna­czyć, że może nie bez­po­śred­nio w moich tek­sach, bo tu mam poczu­cie nie­doj­rza­ło­ści, ale nie­sa­mo­wi­cie podzi­wiam twór­ców nawią­zu­ją­cych do wydarzeń/okresów waż­nych, poli­tycz­no, patrio­tycz­no, ludz­ko waż­nych, szcze­gól­nie w momen­cie szer­sze­go nawią­za­nia. Oczy­wi­ście, nie jest to niczym nie­zwy­kłym, ale na dobrą spra­wę, dopie­ro chwi­lę temu prze­czy­ta­łam Dzia­dy, dla mnie to wszyst­ko jest świe­że.

Abs­tra­hu­jąc, czer­pię rów­nież z psy­cho­lo­gii, psy­chia­trii oraz wszel­kich zabu­rzeń prze­strze­ni „zwy­czaj­nych”. Sama boję się para­go­nów. Gene­ra­li­zu­jąc, inspi­ru­ją mnie rów­nież codzien­ne, brud­ne nie­mal jak w „Krót­kim fil­mie o zabi­ja­niu” Kie­ślow­skie­go sce­ny rodza­jo­we. Te kipią­ce żół­cią blo­ko­wi­ska, kon­te­ne­ry, folie poli­ety­le­no­we zwa­ne jed­no­ra­zów­ka­mi – ten model. Byłam kie­dyś na warsz­ta­tach pro­wa­dzo­nych przez wło­skie­go mala­rza, któ­ry był w moim Byto­miu na wymia­nie stu­denc­kiej. Zachwy­cał się archi­tek­tu­rą, pięk­nem, wie­lo­płasz­czy­zno­wo­ścią mia­sta, któ­re powszech­nie ucho­dzi za walą­cy się, poprze­my­sło­wy zby­tek. Pod­su­mu­ję, cytu­jąc jego sło­wa „Rzym mi się znu­dził”.

Z tych wszyst­kich aktyw­no­ści poezja jest dla Cie­bie czymś szcze­gól­nym? To zna­czy: czu­jesz, że otwie­ra przed Tobą naj­wię­cej – w sen­sie eks­pre­syj­nym i lite­rac­kim – moż­li­wo­ści?

Szcze­gól­nym, jed­nak nie wię­cej i nie mniej niże­li każ­da inna płasz­czy­zna. Tu zupeł­nie nie ma mowy o hie­rar­chii.

Kie­ślow­ski jest Two­im ulu­bio­nym reży­se­rem? W jakich obra­zach czu­jesz się naj­le­piej? Opo­wiedz nam wię­cej o swo­ich fil­mo­wych inspi­ra­cjach.

Myślę, że tak. Zresz­tą, co pięk­ne, mamy rok Kie­ślow­skie­go, tym samym się to nasi­la. Nie chcę tu mówić o jego super­la­ty­wach, są powszech­nie zna­ne, doce­nio­ne, a ja nie dodam nicze­go odkryw­cze­go. Zazna­czę tyl­ko, że napraw­dę war­to się­gnąć rów­nież po pierw­szą falę prac, etiud. Odkry­wać kształ­to­wa­nie się kre­ski. Inną spra­wą są wywia­dy, jego bez­po­śred­ni głos. Moje inspi­ra­cje fil­mo­we? Sta­now­czo pol­skie, co zawie­ra się w dłu­go­ter­mi­no­wo­ści. Oczy­wi­ście, są okre­sy, nazwij­my to – mogłam je doświad­czyć – zupeł­nie nie­pa­su­ją­ce do moje­go uwiel­bie­nia tego, co nasze. Jed­nak teraz cho­dząc do kina, jestem cho­ler­nie dum­na. Nie­daw­no mia­łam rów­nież przy­jem­ność bycia po dru­giej stro­nie przy pro­duk­cji krót­ko­me­tra­żów­ki WRiTV. Pięk­ni ludzie, pięk­nie pro­wa­dze­ni dba­ją o naszą kul­tu­rę. Oczy­wi­ście, subiek­tyw­nie. „Sta­re­go”, pol­skie­go kina cią­gle sma­ku­ję i dener­wu­ję się, że tak mało widzia­łam, tak mało wiem.

To teraz mam pyta­nie, powiedz­my, poza­li­te­rac­kie. Jakie są two­je pla­ny na przy­szłość? Piszesz matu­rę i wyjeż­dżasz na stu­dia, zosta­jesz w Byto­miu?

To pyta­nie, któ­re – banal­nie mówiąc – zawie­szam wery­fi­ka­cji cza­su. Pew­na jestem jedy­nie kwe­stii, że chcę two­rzyć współ­cze­sną kul­tu­rę. Kon­kret­niej, tro­pem nie­zo­bo­wią­zu­ją­cych pla­nów obec­nych, oczy­wi­ście zależ­nych od rekru­ta­cji – chcia­ła­bym stu­dio­wać orga­ni­za­cję pro­duk­cji fil­mo­wej bądź fil­mo­znaw­stwo, by w latach póź­niej­szych zda­wać na reży­se­rię. Zapew­ne prze­wi­nie się rów­nież epi­zod egza­mi­nów do szko­ły teatral­nej (bynaj­mniej nie na wydzia­le tań­ca), zatem Bytom jest moc­no wąt­pli­wy. Choć może to wszyst­ko, co teraz wyda­je mi się tak dobrze zary­so­wa­ne ule­ci zanim owe sło­wa ujrzą świa­tło?

Poza sfe­rą zawo­do­wą, teo­re­tycz­nie poza­li­te­rac­ko – kame­ral­ne kon­cer­ty, naj­pięk­niej autor­skie w kli­ma­tycz­no-ciem­nych, piąt­ko­wych zakąt­kach. Była­bym zachwy­co­na.

Na koniec – tra­dy­cyj­nie – chciał­bym zapy­tać o Two­je lek­tu­ry. Co cie­ka­we­go czy­ta­łaś w cią­gu ostat­nich mie­się­cy?

Na przy­kład felie­to­ny Kry­sty­ny Jan­dy, któ­ra w pro­sty spo­sób urze­ka mnie swo­ją cha­ry­zmą. Z istot­nych, zatrzy­ma­łam się w „Mro­kach” Bor­sze­wi­cza, zosta­ną ze mną na dłu­żej. Oczy­wi­ście kil­ka tomi­ków, m.in. Char­le­sa Bukow­skie­go, Pio­tra Macie­rzyń­skie­go, Mate­usza Sidor­ka.

O autorach i autorkach

Julia Mika

Ur. 1991. Pochodzi z Bytomia. Swoje teksty publikowała w „Ricie Baum”, „BregArcie” i „Ósmym arkuszu Odry”. Jest laureatką kilkunastu ogólnopolskich konkursów poetyckich, otrzymała również literacką nagrodę prezydenta Bytomia – „Wena 2015”. Oprócz poezji hobbystycznie zajmuje się teatrem, kinematografią oraz muzyką.

Krzysztof Sztafa

Urodzony w 1991 roku. Pochodzi z gór, mieszka w Krakowie. Publikuje w prasie i Internecie. Po godzinach trochę prozaik.  

Powiązania

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Wielka rzeka ludzkiej pamięci

wywiady / o książce Elżbieta Sobolewska Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Elż­bie­tą Sobo­lew­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pamięć Péte­ra Náda­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 kwiet­nia 2017 roku, a wer­sji elek­tro­nicz­nej 2 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Ciągle z tym samym

wywiady / o pisaniu Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Adrian­ną Ole­jar­ką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Benzyna w powietrzu

recenzje / KOMENTARZE Julia Mika

Autor­ski komen­tarz Julii Miki w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersze czyszczące

utwory / zapowiedzi książek Julia Mika

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ująłbym to inaczej

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Kuba Kiraga

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Kubą Kira­gą. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Co język ma do roboty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Seba­stia­nem Brej­na­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Mija mi ja

wywiady / o pisaniu Jakub Pszoniak Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Jaku­bem Pszo­nia­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Pau­lą Gotsz­lich. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rytm natury, rytm fal

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Paw­łem Biliń­skim. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / o pisaniu Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Bart­kiem Zdun­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Arterie i wiadukty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Rober­tem Jóź­wi­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ćwiczenia z rezygnacji (1: cześć pracy!)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Krzysztof Sztafa

1 odci­nek cyklu „Ćwi­cze­nia z rezy­gna­cji” autor­stwa Krzysz­to­fa Szta­fy.

Więcej

Kilka wolt

wywiady / o książce Dawid Mateusz Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Władza nas z(a)bawi

debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof Sztafa

Głos Krzysz­to­fa Szta­fy w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Niezłomni i złamani

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze Książ­ki o Unie Faru­ka Šehi­cia, wyda­nej w prze­kła­dzie Agniesz­ki Schre­ier w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Przestrzał i prześwit. Wokół nowej poezji

debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof Sztafa

Głos Krzysz­to­fa Szta­fy w deba­cie „Powia­da­cie, że chce­cie rewo­lu­cji”.

Więcej

Podróż wstecz

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 9 lip­ca 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Ambiwalentne rozgrywki

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­za­ła się 13 paź­dzier­ni­ka 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

„Być adwokatem diabła”

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Szymon Słomczyński

Z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim, auto­rem książ­ki Nad­jeż­dża, roz­ma­wia Krzysz­tof Szta­fa.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Przyznanie się do winy

recenzje / ESEJE Mateusz Miesiąc

Recen­zja Mate­usza Mie­sią­ca, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Młodzi smutni

utwory / zapowiedzi książek Adrianna Olejarka

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim

Więcej

Ciągle z tym samym

wywiady / o pisaniu Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Adrian­ną Ole­jar­ką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Skądś znamy to uczucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Adrian­ny Ole­jar­ki „Mło­dzi smut­ni”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Już rześko

recenzje / KOMENTARZE Adrianna Olejarka

Autor­ski komen­tarz Adrian­ny Ole­jar­ki w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Benzyna w powietrzu

recenzje / KOMENTARZE Julia Mika

Autor­ski komen­tarz Julii Miki w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersze czyszczące

utwory / zapowiedzi książek Julia Mika

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ująłbym to inaczej

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Kuba Kiraga

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Kubą Kira­gą. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Kuby Kira­gi „4 wier­sze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaskakująca zbieżność rytmów

recenzje / KOMENTARZE Kuba Kiraga

Autor­ski komen­tarz Kuby Kira­gi w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Co język ma do roboty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Seba­stia­nem Brej­na­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kaleczyć się w palec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Seba­stia­na Brej­na­ka „Kode­ina”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Glosa do wiersza „Rytm”

recenzje / KOMENTARZE Sebastian Brejnak

Autor­ski komen­tarz Seba­stia­na Brej­na­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Mija mi ja

wywiady / o pisaniu Jakub Pszoniak Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Jaku­bem Pszo­nia­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Lux ex Silesia

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Pszo­nia­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Pau­lą Gotsz­lich. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rewolwerowiec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Pau­li Gotsz­lich „Armia pła­cze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Poza granicami prawdy

recenzje / KOMENTARZE Paula Gotszlich

Autor­ski komen­tarz Pau­li Gotsz­lich w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rytm natury, rytm fal

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Paw­łem Biliń­skim. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Paw­ła Biliń­skie­go „Cie­płe miej­sca”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Algorytmy

recenzje / KOMENTARZE Paweł Biliński

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Biliń­skie­go w ramach cyku „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / o pisaniu Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Bart­kiem Zdun­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przypis do wiersza

recenzje / KOMENTARZE Bartek Zdunek

Autor­ski komen­tarz Bart­ka Zdun­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Arterie i wiadukty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Rober­tem Jóź­wi­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Rober­ta Jóź­wi­ka „Tyl­ko psy i sate­li­ty”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Miejskie obsesje

recenzje / KOMENTARZE Robert Jóźwik

Autor­ski komen­tarz Rober­ta Jóź­wi­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej