Erupcje (1)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek52. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
Przemysław Rojek: O takich książkach (które świetnie się czyta), kiepsko się pisze i rozmawia – kiepsko, bo najbardziej oczywiste tropy narzucają się bardzo mocno. Można próbować odtworzyć gest autorskiego wyboru: dlaczego te wiersze, dlaczego nie inne, co z tego układu, z tej kompozycji wynika nowego… Można też potraktować taki wybór jako mikroskopowy preparat z danej twórczości i ufundować krytycznoliteracki Park Jurajski, odtwarzając tyranozaura z kropli tyranozaurzej krwi odzyskanej z bebechów komara zastygłego miliony lat temu w bursztynie… Będę próbował pójść trochę jedną, trochę drugą ścieżką.
Najpierw ta pierwsza – ale żeby nie było tak obcesowo, to zacznę od przypomnienia, jak to dwa lata temu na Porcie Literackim, podczas spotkania, które prowadził z Tobą Karol Maliszewski (chodziło wówczas o Twoje wiersze zebrane, czyli o książkę Szybko przez wszystko), szydziłaś, że co to za zbiór, że trudno traktować poważnie taką edycję w przypadku kogoś, kogo twórczość zajmuje na półce mniej miejsca niż jedna powieść Joanny Bator… Teraz stanęłaś przed zadaniem poniekąd odwrotnym i – być może – równie podatnym na autoironię: wybrać absolutnie homeopatyczną ilość tekstów ze swojego rzeczywiście niezbyt obszernego opus. Jak się z tym czujesz? Jak postrzegasz swoje pisanie w soczewce dwudziestu dwóch wierszy? No i – pozwolę sobie napocząć metaforykę muzyczną, do której niebawem tu powrócę – jaki podtytuł nadałabyś Selfie na tle rzepaku, gdyby to była płyta? The Best Of? The Very Best Of? Justyna Bargielska Live? Singles Collection? B‑Sides? Rarities? An Evening With Amazing Justyna Bargielska?
Justyna Bargielska: The melody at night with you, jak u Keitha Jarreta. Homeopatia to chyba kwestia proporcji: wobec skromności, łagodnie mówiąc, mojego dorobku, te dwadzieścia dwa wiersze są raczej łyżką dziegciu w beczce miodu niż pamięcią po substancji czynnej w fiolce pigułek o raczej nieudowodnionym działaniu.. W sensie, znaczy, ilościowym łyżką. Jakościowo jest słodko. I przekrojowo. Składając ten zbiorek, wyobrażałam sobie, że dokonuję jakiegoś podsumowania, a że w mojej ocenie podsumowania lepiej wychodzą metodą zwartej syntezy niż analitycznie, widełki były mi bardzo na rękę.
„Podróżna” seria Biura Literackiego ma prezentować poezję najnowszą w formie (dosłownie – bo chodzi o samą materię książki) kieszonkowej – i to oczywiście najbardziej podstawowe znaczenie przymiotnika „podróżna”, takie nieco żartobliwe… Ale też kusi, by tę „podróż” potraktować nieco poważniej i spróbować dociec, gdzie podróżowali Jacek Dehnel, Roman Honet, Julia Szychowiak. A gdzie podróżuje Justyna Bargielska? Nie bez powodu pytam: jedną z obsesji Twojej poezji wydaje mi się ruch, którego figurą tak często czynisz czas – jak w moim ulubionym Twoim wierszu (niestety, nie ma go w książce, o której rozmawiamy), zatytułowanym właśnie czas, gdzie wszystko pędzi, a jednocześnie trwa nieporuszone, bo nie ma tam ani jednego czasownika w formie czynnej (najlepiej chyba ten paradoks określa metafora „ruchów Browna”, wykorzystana w świetnej rozmowie, którą ongiś przeprowadził z Tobą Aleksander Nawarecki). W Selfie na tle rzepaku nie jest inaczej – weźmy pierwszy wiersz, Dating session: dziewięćdziesiąt cztery słowa (wliczając w to zaimkowo-przyimkowo-spójnikowy plankton), a wśród nich aż dwadzieścia jeden najróżniejszych form czasownikowych! A sam tytuł zbioru? Selfie robimy w podróży, pośpiesznie – pole rzepaku też raczej rzadko bywa celem, prędzej czymś, co widzi się z okna pędzącego samochodu. Czy faktycznie podróż – pojmowana zwłaszcza jako osobliwe, pląsające zakłócenia na styku przestrzeni i czasu – jest dla Ciebie czymś ważnym, jakimś uspójniającym językiem, na który można spróbować przełożyć Twoją poezję?
Twoja definicja selfie jest nieco wyidealizowana wobec zjawiska: selfie podróżne to prawdopodobnie najszlachetniejszy, ale powoli już wymierający gatunek tego rodzaju dokumentacji. Przegrywa w przedbiegach z selfie wyjętym z tła, takim, którego treść stanowi widomy dowód tożsamości twórcy z tworzywem, czyli zwykłym selfie z dziubkiem na tle doskonale wymienialnej ściany. Już nawet te selfie po seksie były ciekawszym trendem. No, ale kierunek jest zatrważająco oczywisty: idziemy w autoportrety, zdjęcia profilowe. I pewnie, że są modele, dla których ich własna twarz jest wystarczającym kontekstem, ale ja rzeczywiście wolę mieć jakieś tło. Chętnie ruchome, bo ruchome jest mniej obliczalne.
Wydaje mi się – jak tak teraz czytam preparatowo Twój wybór wierszy do Selfie – że czymś, co szczególnie wyróżnia Twoją poezję (nie wyłącznie, ale może najbardziej, przynajmniej w moim odbiorze), jest jej niezwykła dynamiczność. I nie chodzi już o ten ruch, o skrętliwą jak ryciny Eschera czasoprzestrzeń, o podróż – a o niemożność rozstrzygnięcia, czy jakiś utwór jest zamkniętą (kompletną, absolutną) całością, czy kadrem z jakiegoś nigdy do końca niewyświetlonego filmu… Powiedziałbym, że najwięcej dzieje się w Twoich wierszach na ich granicach, w miejscu, gdzie stykają się one z resztą pustej strony, z innym tekstem – są tam szalenie porowate, zawsze mam wrażenie, że wychodzą skądś, z jakiejś większej opowieści, do której nie jestem dopuszczony. Czy rzeczywiście gdzieś nad/poza każdym pojedynczym Twoim utworem jest jakaś pełnia? A może nawet – pozwolę sobie uruchomić trop duchowy, który coraz częściej, mam wrażenie, pojawia się w krytycznoliterackich odczytaniach Twej poezji – jest to pełnia jakoś tam mistyczna? W swoim posłowiu do wydanego przez Biuro Literackie, a ułożonego przez Ciebie wyboru poezji Leopolda Staffa, sięgasz po gnozę – czy zastosowałabyś taki klucz również do tego, co sama piszesz, czy Twoje wiersze to takie naczynia z zamkniętymi iskrami emanującymi z jakiegoś nadrzeczywistego płomienia? Skądinąd przecież światło też odgrywa w Twojej poezji bardzo istotną rolę…
Nie rozumiem tego sformułowania, że czujesz się niedopuszczony do historii, które moje wiersze zaledwie sygnalizują. Przecież skoro masz świadomość ich, tych historii, istnienia, to znaczy, że jakieś tam jednak dopuszczenie zaszło. Dopuszczenie nie musi oznaczać konsumpcji, penetracji, utożsamienia i tak dalej.
Niepokoi mnie natomiast założenie, że o charakterze pełni, jaka mogłaby stać za wierszami, nawet – lub zwłaszcza – moimi własnymi wierszami, mogę lub powinnam mieć jakąś wiedzę. Mechanizm, o którym opowiadałam w wielu miejscach – i ta narracja jest stała – który pozwala mi na pisanie wierszy, a który zakłada pewną podległość i automatyczność, nie daje mi nijak dostępu do informacji na temat komu lub czemu jestem podległa i wobec czego lub kogo wykazuję ten automatyzm. I chyba dobrze by było, gdyby to tak zostało.
Jesteś czytana – co oczywiste – na bardzo różne sposoby, przy użyciu różnych kodów, ale albo bardzo się mylę, albo stosunkowo rzadko zwraca się uwagę na muzyczną stronę Twoich wierszy, a dla mnie na przykład jesteś poetką niebywale melodyjną. Z jednej strony to kwestia prosta (oczywiście wcale nie prosta, ale niech tam) jakichś nieoczekiwanych kombinacji słów, jak we wspomnianym już wyżej wierszu czas, gdzie pojawia się fraza „gąsienice / po miejskich przeprawach wożące usta / do ust; tych się łączenie” – i to jest coś absolutnego, najpierw kanciasta dwuznaczność sformułowania „po miejskich przeprawach wożące” (wożą na jakichś środkach miejskiego przeprawiania się, czy po tym, jak już się przez miasto przeprawiły?), później przydech gwałtownej przerzutni, a wszystko rozładowane cudownie arogancką, graniczącą z anakolutem inwersją: „tych się łączenie”; no naprawdę, przecież nawet zmiana znaku przestankowego przed tymi trzema słowami ze średnika na jakikolwiek inny, kompletnie zniszczyłaby oddech zdania! Albo inny przykład, już z Selfie… – pierwszy z brzegu, taki mi się otworzył: wiersz Egipska bawełna, fraza „spałam słodka w stakankach / i ktoś mnie komuś odbił”. Najpierw aliteracja „s”, potem, po przerzutni – „o”, przecież to nie są przypadki… Ale jest i inna muzyka, trudniejsza do zdefiniowania – melodia całego tekstu. Piszesz zdecydowanie krótkie teksty, choć ta ich krótkość nie jest – jak w niektórych nowych wierszach Julii Szychowiak, Krzysztofa Jaworskiego, Grzegorza Wróblewskiego czy Bohdana Zadury, jak w tej najłatwiej rozpoznawalnej części twórczości Ryszarda Krynickiego – celem sama w sobie, nie ma w sobie nic z ostentacji. A ja nie mogę się oprzeć wrażeniu, że i tu chodzi o jakąś mocną melodię całości – oczywiście, nie jest to melodia łatwa, raczej coś w stylu warsztatowych akrobacji, jak w preludiach Chopina czy w wariacjach goldbergowskich Bacha, ale jest. Czy muzyka jest dla Ciebie ważna w pisaniu? Słyszysz swoją poezję? A jeśli tak – to, że tak powiem teleturniejowo, jaka to melodia?
Jest to prosta melodia i dla mnie samej już deko natrętna, wręcz zgrana. Bo stanowczo za często się zdarza, że przez większość wiersza staram się uciec od rytmu narzuconego przez pierwsze dwa wersy. Mówię o zupełnie podstawowych kwestiach rytmicznych: dwa pierwsze wersy to jest zazwyczaj to, co jako pierwsze przychodzi mi do głowy i jako pierwsze zostaje napisane. Dość niefortunnie się składa, że w tych dwóch pierwszych wersach dochodzi często do głosu moja skłonność do zrymowania sobie, inwersji i niejakiej ludyczności frazy. Reszta wiersza stanowi wówczas próbę ucieczki przed kagańcem, który sama sobie nałożyłam.
Nie chciałbym Cię pytać o kobiecość Twojego pisania, bo podejrzewam, że ostatnio możesz mieć tego trochę dość – ale zaryzykuję… Mam wrażenie, że w pewnej części polskiej poezji tematyzującej płeć poetki powołują do życia bardzo wyraziste, idiomatyczne instancje nadawcze – i bywa, że daje to znakomite efekty, zwłaszcza wtedy, gdy robią to pisarki tej rangi co Joanna Mueller albo Marta Podgórnik… Tymczasem u Ciebie ta kobiecość jest tyleż mocna, co wyjątkowo nienachalna, niewymuszona – a wrażenie to bierze mi się stąd, że ta, która u Ciebie mówi, bez przerwy się zmienia, przebiera, przemalowuje… Gdzieś słyszałem, że bliska Ci jest muzyka Tori Amos – czy w związku z tym można by przyjąć, że swoją poezją podejmujesz podobną grę jak Tori, zwłaszcza na płytach Strange Little Girls i American Doll Pose, gdzie poszczególne utwory rozpisane były na różne kobiece role, w które artystka się wcielała?
Można by przyjąć. Tylko że w ferworze gry, prawdziwej gry, nie przyjmuje się na siebie wyłącznie ról, do których ma się naturalny talent i stąd, jak to ładnie ująłeś, nienachalność mojej kobiecości. Nie chcę mówić o podejmowaniu wyzwań, bo przecież to wszystko robi się dla funu, ale ostatecznie jak daleko na skroń jesteś sobie w stanie wyjechać eye-linerem, żeby to się stało przygodą? Jeśli malowanie, przebieranie się, nie sięgnie głębiej, prędko się znudzi i temu, kto się przebiera, i temu, dla kogo to robi.
Mówiłeś o świetle: jestem jak ta żarówka z kawału o tym, ilu terapeutów potrzeba do zmiany żarówki. Jednego, ale żarówka musi chcieć zmiany. Jestem co się zowie żarówką zgrozy, bo pragnę zmiany nieustannej. Ilość ról, jaką możemy przyjąć przebierając się i malując, jest ograniczona – z przyjemnością poświęcę moją nienachalną kobiecość, aby poszerzyć to spektrum jak tylko się da.
Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.
Nowohucianin z Nowego Sącza, mąż, ojciec, metafizyk, capoeirista. Doktor od literatury, nauczyciel języka polskiego w krakowskim Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów, nieudany bloger, krytyk literacki. Były redaktor w sieciowych przestrzeniach Biura Literackiego, laborant w facebookowym Laboratorium Empatii, autor – miedzy innymi – książek o poezji Aleksandra Wata i Romana Honeta.
52. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej51. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej, towarzyszący premierze książki Wybór stand-upów, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejRozmowa Oli Kołodziejek z Justyną Bargielską towarzysząca premierze książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejFragmenty książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejFragmenty książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
Więcej50. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Real Jan Škroba w tłumaczeniu Zofii Bałdygi, wydanej w Biurze Literackim 3 kwietnia 2023 roku.
Więcej49. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
Więcej48. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej47. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej46. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej45. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej44. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej43. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej42. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejEtiuda wyróżniona w II edycji konkursu „Nakręć wiersz”. Zespół w składzie: Tomek Gabryś, Jarek Łukaszewicz.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Stelle Bianki Rolando, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
Więcej41. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej40. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejJustyna Bargielska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Dwa fiaty, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 18 kwietnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejWiersz z tomu Szybko przez wszystko, zarejestrowany podczas spotkania „Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.
WięcejRozmowa Marty Koronkiewicz z Justyną Bargielską.
Więcej39. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej38. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WięcejFragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.
WięcejRozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Nudelman, wydanej nakładem Biura Literackiego 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza „Próba doszorowania”, towarzyszący premierze książki Nudelman, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.
Więcej37. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki ciche psy Romana Honeta, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 sierpnia 2017 roku.
Więcej36. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej35. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Niedziela życia Raymonda Queneau, wydanej w przekładzie Hanny Igalson-Tygielskiej w Biurze Literackim w wersji papierowej 4 października 2016 roku, a w wersji elektronicznej 8 maja 2017 roku.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki Przekreślony początek Ryszarda Krynickiego, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2017 roku.
Więcej34 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Nudelman Justyny Bargielskiej.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Biurowe książki 2016 roku”.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Nie Konrada Góry, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej33 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej32 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej31 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejWiersz z tomu Nudelman, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej30 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejFragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Anną Marchewką, Przemysławem Koniuszym, Dawidem Bujno i Grzegorzem Jędrkiem, towarzysząca premierze e‑booka Życie na Korei Andrzeja Sosnowskiego, wydanego w Biurze Literackim 18 kwietnia 2016 roku.
Więcej29 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Romana Honeta rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WięcejRozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko, towarzysząca premierze e‑booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.
WięcejZapis spotkania „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” podczas festiwalu Port Literacki 2014.
Więcej28 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki 2015 roku”.
Więcej27 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Jak zapodawać poezję”.
Więcej26 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Jak zapodawać poezję”.
WięcejPodsumowanie debaty „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WięcejPodsumowanie debaty „Wielki kanion”.
Więcej25 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Wielki kanion”.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.
WięcejPodsumowanie debaty „Opowieści Portowe: Wrocław”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Opowieści Portowe: Wrocław”.
Więcej24 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejFragment zapowiadający książkę China shipping Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 15 lutego 2016 roku.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Krytyka krytyki”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki 2014 roku”.
Więcej23 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Biurowe książki 2014 roku”.
WięcejPodsumowanie debaty „Opowieści Portowe: Legnica”.
Więcej22 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Opowieści Portowe: Legnica”.
WięcejPodsumowanie debaty „Z uwagi na tekst”.
Więcej21 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Z uwagi na tekst”.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Przemysław Rojek.
Więcej20 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej19 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej18 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Wakacje z książkami”.
WięcejGłos Justyny Bargielskiej w debacie „Wakacje z książkami”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Wakacje z książkami”.
Więcej17 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Po co nam nagrody?”.
Więcej16 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Po co nam nagrody?”.
WięcejPodsumowanie debaty „Impresje z Portu 2014”.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze antologii Wiersze i proza 1964–1971 Rafała Wojaczka.
Więcej15 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Impresje z Portu 2014”.
Więcej14 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Męska, żeńska, nieobojętna”.
WięcejKomentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.
Więcej13 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejKomentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.
Więcej12 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Żeńska, męska, nieobojętna”.
Więcej11 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Zawsze wolna i zaangażowana”.
Więcej10 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Zawsze wolna i zaangażowana”.
Więcej9 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej8 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa z Justyną Bargielską przeprowadzona przez reporterkę Akademickiego Radia LUZ Patrycję Barowicz, wyemitowana w programie „Kulturalny Bajzel”.
WięcejPodsumowanie debaty „Mieliśmy swoich poetów”.
Więcej7 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Mieliśmy swoich poetów”.
WięcejPodsumowanie debaty „Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra”.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Trzy ścieżki nad jedną rzeką sumują się Filipa Zawady.
WięcejWprowadzenie do debaty „Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra”.
Więcej6 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki roku 2013”.
Więcej5 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej4 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Biurowe książki roku 2013”.
WięcejPodsumowanie debaty „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejGłos Justyny Bargielskiej w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejPodsumowanie debaty „Adaptacje literackie”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Jaka Pol(s)ka”.
Więcej3 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej2 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Adaptacje literackie”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Literatura w sieci”.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejZ Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko rozmawia Aleksander Nawarecki.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej1 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Sól i ogień, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Manatki Bogusława Kierca.
WięcejZ Justyna Bargielską rozmawia Agata Kula.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Zatarty fresk, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejEsej Julity Nowosad towarzyszący premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.
WięcejEsej Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Skaleczenie chłopca Filipa Wyszyńskiego.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Do Chloris, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.
WięcejZ Justyną Bargielską o drugim wydaniu książki Bach for my baby, rozmawia Olga Byrska.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki O dwa kroki stąd Tadeusza Pióry.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Biurowe książki 2010 roku”.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Polskie znaki Wojciecha Bonowicza.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Poezja na nowy wiek”.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki znikam jestem Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejRecenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Karoliny Kurando, towarzysząca premierze książki Wybór stand-upów, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.
WięcejEtiuda wyróżniona w II edycji konkursu „Nakręć wiersz”. Zespół w składzie: Tomek Gabryś, Jarek Łukaszewicz.
WięcejFragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.
WięcejRecenzja Sabiny Misiarz-Filipek towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.
WięcejRecenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejRecenzja Zuzanny Sali towarzysząca premierze e‑booka Justyny Bargielskiej China shipping wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.
WięcejRecenzja Moniki Piotrowskiej-Wegner z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.
WięcejFragment recenzji Sabiny Misiarz-Filipek z książkiSzybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Uli Orlińskiej-Frymus z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Łukasza Wróblewskiego z książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.
WięcejRecenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.
WięcejRecenzja Klaudii Wawrzynkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejRecenzja Marty Koronkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.
WięcejRecenzja Agnieszki Gruszczyńskiej, towarzysząca premierze książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 25 kwietnia 2013 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Macieja Topolskiego towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.
WięcejRecenzja Michała Larka towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejEsej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.
Więcej