wywiady / o książce

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

Justyna Bargielska

Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Prze­my­sław Rojek: O takich książ­kach (któ­re świet­nie się czy­ta), kiep­sko się pisze i roz­ma­wia – kiep­sko, bo naj­bar­dziej oczy­wi­ste tro­py narzu­ca­ją się bar­dzo moc­no. Moż­na pró­bo­wać odtwo­rzyć gest autor­skie­go wybo­ru: dla­cze­go te wier­sze, dla­cze­go nie inne, co z tego ukła­du, z tej kom­po­zy­cji wyni­ka nowe­go… Moż­na też potrak­to­wać taki wybór jako mikro­sko­po­wy pre­pa­rat z danej twór­czo­ści i ufun­do­wać kry­tycz­no­li­te­rac­ki Park Juraj­ski, odtwa­rza­jąc tyra­no­zau­ra z kro­pli tyra­no­zau­rzej krwi odzy­ska­nej z bebe­chów koma­ra zasty­głe­go milio­ny lat temu w bursz­ty­nie… Będę pró­bo­wał pójść tro­chę jed­ną, tro­chę dru­gą ścież­ką.

Naj­pierw ta pierw­sza – ale żeby nie było tak obce­so­wo, to zacznę od przy­po­mnie­nia, jak to dwa lata temu na Por­cie Lite­rac­kim, pod­czas spo­tka­nia, któ­re pro­wa­dził z Tobą Karol Mali­szew­ski (cho­dzi­ło wów­czas o Two­je wier­sze zebra­ne, czy­li o książ­kę Szyb­ko przez wszyst­ko), szy­dzi­łaś, że co to za zbiór, że trud­no trak­to­wać poważ­nie taką edy­cję w przy­pad­ku kogoś, kogo twór­czość zaj­mu­je na pół­ce mniej miej­sca niż jed­na powieść Joan­ny Bator… Teraz sta­nę­łaś przed zada­niem ponie­kąd odwrot­nym i – być może – rów­nie podat­nym na auto­iro­nię: wybrać abso­lut­nie home­opa­tycz­ną ilość tek­stów ze swo­je­go rze­czy­wi­ście nie­zbyt obszer­ne­go opus. Jak się z tym czu­jesz? Jak postrze­gasz swo­je pisa­nie w soczew­ce dwu­dzie­stu dwóch wier­szy? No i – pozwo­lę sobie napo­cząć meta­fo­ry­kę muzycz­ną, do któ­rej nie­ba­wem tu powró­cę – jaki pod­ty­tuł nada­ła­byś Sel­fie na tle rze­pa­ku, gdy­by to była pły­ta? The Best Of? The Very Best Of? Justy­na Bar­giel­ska Live? Sin­gles Col­lec­tion? B‑Sides? Rari­ties? An Eve­ning With Ama­zing Justy­na Bar­giel­ska?

Justy­na Bar­giel­ska: The melo­dy at night with you, jak u Keitha Jar­re­ta. Home­opa­tia to chy­ba kwe­stia pro­por­cji: wobec skrom­no­ści, łagod­nie mówiąc, moje­go dorob­ku, te dwa­dzie­ścia dwa wier­sze są raczej łyż­ką dzieg­ciu w becz­ce mio­du niż pamię­cią po sub­stan­cji czyn­nej w fiol­ce pigu­łek o raczej nie­udo­wod­nio­nym dzia­ła­niu.. W sen­sie, zna­czy, ilo­ścio­wym łyż­ką. Jako­ścio­wo jest słod­ko. I prze­kro­jo­wo. Skła­da­jąc ten zbio­rek, wyobra­ża­łam sobie, że doko­nu­ję jakie­goś pod­su­mo­wa­nia, a że w mojej oce­nie pod­su­mo­wa­nia lepiej wycho­dzą meto­dą zwar­tej syn­te­zy niż ana­li­tycz­nie, wideł­ki były mi bar­dzo na rękę.

„Podróż­na” seria Biu­ra Lite­rac­kie­go ma pre­zen­to­wać poezję naj­now­szą w for­mie (dosłow­nie – bo cho­dzi o samą mate­rię książ­ki) kie­szon­ko­wej – i to oczy­wi­ście naj­bar­dziej pod­sta­wo­we zna­cze­nie przy­miot­ni­ka „podróż­na”, takie nie­co żar­to­bli­we… Ale też kusi, by tę „podróż” potrak­to­wać nie­co poważ­niej i spró­bo­wać dociec, gdzie podró­żo­wa­li Jacek Deh­nel, Roman Honet, Julia Szy­cho­wiak. A gdzie podró­żu­je Justy­na Bar­giel­ska? Nie bez powo­du pytam: jed­ną z obse­sji Two­jej poezji wyda­je mi się ruch, któ­re­go figu­rą tak czę­sto czy­nisz czas – jak w moim ulu­bio­nym Two­im wier­szu (nie­ste­ty, nie ma go w książ­ce, o któ­rej roz­ma­wia­my), zaty­tu­ło­wa­nym wła­śnie czas, gdzie wszyst­ko pędzi, a jed­no­cze­śnie trwa nie­po­ru­szo­ne, bo nie ma tam ani jed­ne­go cza­sow­ni­ka w for­mie czyn­nej (naj­le­piej chy­ba ten para­doks okre­śla meta­fo­ra „ruchów Brow­na”, wyko­rzy­sta­na w świet­nej roz­mo­wie, któ­rą ongiś prze­pro­wa­dził z Tobą Alek­san­der Nawa­rec­ki). W Sel­fie na tle rze­pa­ku nie jest ina­czej – weź­my pierw­szy wiersz, Dating ses­sion: dzie­więć­dzie­siąt czte­ry sło­wa (wli­cza­jąc w to zaim­ko­wo-przy­im­ko­wo-spój­ni­ko­wy plank­ton), a wśród nich aż dwa­dzie­ścia jeden naj­róż­niej­szych form cza­sow­ni­ko­wych! A sam tytuł zbio­ru? Sel­fie robi­my w podró­ży, pośpiesz­nie – pole rze­pa­ku też raczej rzad­ko bywa celem, prę­dzej czymś, co widzi się z okna pędzą­ce­go samo­cho­du. Czy fak­tycz­nie podróż – poj­mo­wa­na zwłasz­cza jako oso­bli­we, plą­sa­ją­ce zakłó­ce­nia na sty­ku prze­strze­ni i cza­su – jest dla Cie­bie czymś waż­nym, jakimś uspój­nia­ją­cym języ­kiem, na któ­ry moż­na spró­bo­wać prze­ło­żyć Two­ją poezję?

Two­ja defi­ni­cja sel­fie jest nie­co wyide­ali­zo­wa­na wobec zja­wi­ska: sel­fie podróż­ne to praw­do­po­dob­nie naj­szla­chet­niej­szy, ale powo­li już wymie­ra­ją­cy gatu­nek tego rodza­ju doku­men­ta­cji. Prze­gry­wa w przed­bie­gach z sel­fie wyję­tym z tła, takim, któ­re­go treść sta­no­wi wido­my dowód toż­sa­mo­ści twór­cy z two­rzy­wem, czy­li zwy­kłym sel­fie z dziub­kiem na tle dosko­na­le wymie­nial­nej ścia­ny. Już nawet te sel­fie po sek­sie były cie­kaw­szym tren­dem. No, ale kie­ru­nek jest zatrwa­ża­ją­co oczy­wi­sty: idzie­my w auto­por­tre­ty, zdję­cia pro­fi­lo­we. I pew­nie, że są mode­le, dla któ­rych ich wła­sna twarz jest wystar­cza­ją­cym kon­tek­stem, ale ja rze­czy­wi­ście wolę mieć jakieś tło. Chęt­nie rucho­me, bo rucho­me jest mniej obli­czal­ne.

Wyda­je mi się – jak tak teraz czy­tam pre­pa­ra­to­wo Twój wybór wier­szy do Sel­fie – że czymś, co szcze­gól­nie wyróż­nia Two­ją poezję (nie wyłącz­nie, ale może naj­bar­dziej, przy­naj­mniej w moim odbio­rze), jest jej nie­zwy­kła dyna­micz­ność. I nie cho­dzi już o ten ruch, o skrę­tli­wą jak ryci­ny Esche­ra cza­so­prze­strzeń, o podróż – a o nie­moż­ność roz­strzy­gnię­cia, czy jakiś utwór jest zamknię­tą (kom­plet­ną, abso­lut­ną) cało­ścią, czy kadrem z jakie­goś nigdy do koń­ca nie­wy­świe­tlo­ne­go fil­mu… Powie­dział­bym, że naj­wię­cej dzie­je się w Two­ich wier­szach na ich gra­ni­cach, w miej­scu, gdzie sty­ka­ją się one z resz­tą pustej stro­ny, z innym tek­stem – są tam sza­le­nie poro­wa­te, zawsze mam wra­że­nie, że wycho­dzą skądś, z jakiejś więk­szej opo­wie­ści, do któ­rej nie jestem dopusz­czo­ny. Czy rze­czy­wi­ście gdzieś nad/poza każ­dym poje­dyn­czym Two­im utwo­rem jest jakaś peł­nia? A może nawet – pozwo­lę sobie uru­cho­mić trop ducho­wy, któ­ry coraz czę­ściej, mam wra­że­nie, poja­wia się w kry­tycz­no­li­te­rac­kich odczy­ta­niach Twej poezji – jest to peł­nia jakoś tam mistycz­na? W swo­im posło­wiu do wyda­ne­go przez Biu­ro Lite­rac­kie, a uło­żo­ne­go przez Cie­bie wybo­ru poezji Leopol­da Staf­fa, się­gasz po gno­zę – czy zasto­so­wa­ła­byś taki klucz rów­nież do tego, co sama piszesz, czy Two­je wier­sze to takie naczy­nia z zamknię­ty­mi iskra­mi ema­nu­ją­cy­mi z jakie­goś nad­rze­czy­wi­ste­go pło­mie­nia? Skąd­inąd prze­cież świa­tło też odgry­wa w Two­jej poezji bar­dzo istot­ną rolę…

Nie rozu­miem tego sfor­mu­ło­wa­nia, że czu­jesz się nie­do­pusz­czo­ny do histo­rii, któ­re moje wier­sze zale­d­wie sygna­li­zu­ją. Prze­cież sko­ro masz świa­do­mość ich, tych histo­rii, ist­nie­nia, to zna­czy, że jakieś tam jed­nak dopusz­cze­nie zaszło. Dopusz­cze­nie nie musi ozna­czać kon­sump­cji, pene­tra­cji, utoż­sa­mie­nia i tak dalej.

Nie­po­koi mnie nato­miast zało­że­nie, że o cha­rak­te­rze peł­ni, jaka mogła­by stać za wier­sza­mi, nawet – lub zwłasz­cza – moimi wła­sny­mi wier­sza­mi, mogę lub powin­nam mieć jakąś wie­dzę. Mecha­nizm, o któ­rym opo­wia­da­łam w wie­lu miej­scach – i ta nar­ra­cja jest sta­ła – któ­ry pozwa­la mi na pisa­nie wier­szy, a któ­ry zakła­da pew­ną pod­le­głość i auto­ma­tycz­ność, nie daje mi nijak dostę­pu do infor­ma­cji na temat komu lub cze­mu jestem pod­le­gła i wobec cze­go lub kogo wyka­zu­ję ten auto­ma­tyzm. I chy­ba dobrze by było, gdy­by to tak zosta­ło.

Jesteś czy­ta­na – co oczy­wi­ste – na bar­dzo róż­ne spo­so­by, przy uży­ciu róż­nych kodów, ale albo bar­dzo się mylę, albo sto­sun­ko­wo rzad­ko zwra­ca się uwa­gę na muzycz­ną stro­nę Two­ich wier­szy, a dla mnie na przy­kład jesteś poet­ką nie­by­wa­le melo­dyj­ną. Z jed­nej stro­ny to kwe­stia pro­sta (oczy­wi­ście wca­le nie pro­sta, ale niech tam) jakichś nie­ocze­ki­wa­nych kom­bi­na­cji słów, jak we wspo­mnia­nym już wyżej wier­szu czas, gdzie poja­wia się fra­za „gąsie­ni­ce / po miej­skich prze­pra­wach wożą­ce usta / do ust; tych się łącze­nie” – i to jest coś abso­lut­ne­go, naj­pierw kan­cia­sta dwu­znacz­ność sfor­mu­ło­wa­nia „po miej­skich prze­pra­wach wożą­ce” (wożą na jakichś środ­kach miej­skie­go prze­pra­wia­nia się, czy po tym, jak już się przez mia­sto prze­pra­wi­ły?), póź­niej przy­dech gwał­tow­nej prze­rzut­ni, a wszyst­ko roz­ła­do­wa­ne cudow­nie aro­ganc­ką, gra­ni­czą­cą z ana­ko­lu­tem inwer­sją: „tych się łącze­nie”; no napraw­dę, prze­cież nawet zmia­na zna­ku prze­stan­ko­we­go przed tymi trze­ma sło­wa­mi ze śred­ni­ka na jaki­kol­wiek inny, kom­plet­nie znisz­czy­ła­by oddech zda­nia! Albo inny przy­kład, już z Sel­fie… – pierw­szy z brze­gu, taki mi się otwo­rzył: wiersz Egip­ska baweł­na, fra­za „spa­łam słod­ka w sta­kan­kach / i ktoś mnie komuś odbił”. Naj­pierw ali­te­ra­cja „s”, potem, po prze­rzut­ni – „o”, prze­cież to nie są przy­pad­ki… Ale jest i inna muzy­ka, trud­niej­sza do zde­fi­nio­wa­nia – melo­dia całe­go tek­stu. Piszesz zde­cy­do­wa­nie krót­kie tek­sty, choć ta ich krót­kość nie jest – jak w nie­któ­rych nowych wier­szach Julii Szy­cho­wiak, Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go czy Boh­da­na Zadu­ry, jak w tej naj­ła­twiej roz­po­zna­wal­nej czę­ści twór­czo­ści Ryszar­da Kry­nic­kie­go – celem sama w sobie, nie ma w sobie nic z osten­ta­cji. A ja nie mogę się oprzeć wra­że­niu, że i tu cho­dzi o jakąś moc­ną melo­dię cało­ści – oczy­wi­ście, nie jest to melo­dia łatwa, raczej coś w sty­lu warsz­ta­to­wych akro­ba­cji, jak w pre­lu­diach Cho­pi­na czy w waria­cjach gold­ber­gow­skich Bacha, ale jest. Czy muzy­ka jest dla Cie­bie waż­na w pisa­niu? Sły­szysz swo­ją poezję? A jeśli tak – to, że tak powiem tele­tur­nie­jo­wo, jaka to melo­dia?

Jest to pro­sta melo­dia i dla mnie samej już deko natręt­na, wręcz zgra­na. Bo sta­now­czo za czę­sto się zda­rza, że przez więk­szość wier­sza sta­ram się uciec od ryt­mu narzu­co­ne­go przez pierw­sze dwa wer­sy. Mówię o zupeł­nie pod­sta­wo­wych kwe­stiach ryt­micz­nych: dwa pierw­sze wer­sy to jest zazwy­czaj to, co jako pierw­sze przy­cho­dzi mi do gło­wy i jako pierw­sze zosta­je napi­sa­ne. Dość nie­for­tun­nie się skła­da, że w tych dwóch pierw­szych wer­sach docho­dzi czę­sto do gło­su moja skłon­ność do zry­mo­wa­nia sobie, inwer­sji i nie­ja­kiej ludycz­no­ści fra­zy. Resz­ta wier­sza sta­no­wi wów­czas pró­bę uciecz­ki przed kagań­cem, któ­ry sama sobie nało­ży­łam.

Nie chciał­bym Cię pytać o kobie­cość Two­je­go pisa­nia, bo podej­rze­wam, że ostat­nio możesz mieć tego tro­chę dość – ale zary­zy­ku­ję… Mam wra­że­nie, że w pew­nej czę­ści pol­skiej poezji tema­ty­zu­ją­cej płeć poet­ki powo­łu­ją do życia bar­dzo wyra­zi­ste, idio­ma­tycz­ne instan­cje nadaw­cze – i bywa, że daje to zna­ko­mi­te efek­ty, zwłasz­cza wte­dy, gdy robią to pisar­ki tej ran­gi co Joan­na Muel­ler albo Mar­ta Pod­gór­nik… Tym­cza­sem u Cie­bie ta kobie­cość jest tyleż moc­na, co wyjąt­ko­wo nie­na­chal­na, nie­wy­mu­szo­na – a wra­że­nie to bie­rze mi się stąd, że ta, któ­ra u Cie­bie mówi, bez prze­rwy się zmie­nia, prze­bie­ra, prze­ma­lo­wu­je… Gdzieś sły­sza­łem, że bli­ska Ci jest muzy­ka Tori Amos – czy w związ­ku z tym moż­na by przy­jąć, że swo­ją poezją podej­mu­jesz podob­ną grę jak Tori, zwłasz­cza na pły­tach Stran­ge Lit­tle Girls i Ame­ri­can Doll Pose, gdzie poszcze­gól­ne utwo­ry roz­pi­sa­ne były na róż­ne kobie­ce role, w któ­re artyst­ka się wcie­la­ła? 

Moż­na by przy­jąć. Tyl­ko że w fer­wo­rze gry, praw­dzi­wej gry, nie przyj­mu­je się na sie­bie wyłącz­nie ról, do któ­rych ma się natu­ral­ny talent i stąd, jak to ład­nie ują­łeś, nie­na­chal­ność mojej kobie­co­ści. Nie chcę mówić o podej­mo­wa­niu wyzwań, bo prze­cież to wszyst­ko robi się dla funu, ale osta­tecz­nie jak dale­ko na skroń jesteś sobie w sta­nie wyje­chać eye-line­rem, żeby to się sta­ło przy­go­dą? Jeśli malo­wa­nie, prze­bie­ra­nie się, nie się­gnie głę­biej, pręd­ko się znu­dzi i temu, kto się prze­bie­ra, i temu, dla kogo to robi.

Mówi­łeś o świe­tle: jestem jak ta żarów­ka z kawa­łu o tym, ilu tera­peu­tów potrze­ba do zmia­ny żarów­ki. Jed­ne­go, ale żarów­ka musi chcieć zmia­ny. Jestem co się zowie żarów­ką zgro­zy, bo pra­gnę zmia­ny nie­ustan­nej. Ilość ról, jaką może­my przy­jąć prze­bie­ra­jąc się i malu­jąc, jest ogra­ni­czo­na – z przy­jem­no­ścią poświę­cę moją nie­na­chal­ną kobie­cość, aby posze­rzyć to spek­trum jak tyl­ko się da.

O autorach i autorkach

Justyna Bargielska

Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.

Przemysław Rojek

Nowohucianin z Nowego Sącza, mąż, ojciec, metafizyk, capoeirista. Doktor od literatury, nauczyciel języka polskiego w krakowskim Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów, nieudany bloger, krytyk literacki. Były redaktor w sieciowych przestrzeniach Biura Literackiego, laborant w facebookowym Laboratorium Empatii, autor – miedzy innymi – książek o poezji Aleksandra Wata i Romana Honeta.

Powiązania

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Fale Dunaju”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Roastując siebie

wywiady / o książce Justyna Bargielska Ola Kołodziejek

Roz­mo­wa Oli Koło­dzie­jek z Justy­ną Bar­giel­ską towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Wybór stand-upów (2)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­men­ty książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Wybór stand-upów (1)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­men­ty książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Nienostalgiczna gramatyka scrollingu

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Real Jan Škro­ba w tłu­ma­cze­niu Zofii Bał­dy­gi, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 kwiet­nia 2023 roku.

Więcej

W omatidiach roztrzęsiona afirmacja niepogodzenia

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Wielka historia literatury ukraińskiej

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

48. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Sześćdziesiąt trzy zdania (dwadzieścia dziewięć ostatnich)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

46. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Sześćdziesiąt trzy zdania (trzydzieści cztery pierwsze)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

45. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Sir Grzegorz pod Mroczną Wieżą stanął

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

44. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Krótka (historycznoliteracka) rozprawa między trzema osobami: Belfrem, Kontrabasistą i Szachistą

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

43. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Jak (nie) zostałem kolaborantem

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

42. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Ding

nagrania / złodzieje wierszy Justyna Bargielska

Etiu­da wyróż­nio­na w II edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Zespół w skła­dzie: Tomek Gabryś, Jarek Łuka­sze­wicz.

Więcej

Białe księgi

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Stel­le Bian­ki Rolan­do, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 mar­ca 2019 roku.

Więcej

Niezaufane połączenia (III). Biurowa lista kontaktów

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

40. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 3

debaty / ankiety i podsumowania Przemysław Rojek

Głos Prze­my­sła­wa Roj­ka w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Dwa fiaty

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Justy­na Bar­giel­ska odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Dwa fia­ty, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Pierwszy peryskop kici

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Szyb­ko przez wszyst­ko, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Zdania i uwagi – revisited (2)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

39. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Zdania i uwagi – revisited (1)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

38. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Nie stoi w sprzeczności

wywiady / o książce Paweł Kaczmarski Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Paw­łem Kacz­mar­skim, towa­rzy­szą­cą pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 wrze­śnia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 18 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Frag­ment z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015. Czy­ta autor­ka.

Więcej

Wesoła czasem makabra

wywiady / o książce Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Alek­san­dra Nawa­rec­kie­go z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Nudel­man, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Próba doszorowania

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza „Pró­ba doszo­ro­wa­nia”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nudel­man, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Antropologia rozczarowywania. Czterdzieści dziewięć notatek symultanicznych

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 sierp­nia 2017 roku.

Więcej

[–] Ust. z dn. 31 VII 1981 o kontroli publikacji i widowisk

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

36. odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Niedziela z życia Raymonda Queneau. Trzynaście znaków zapytania

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki Nie­dzie­la życia Ray­mon­da Quene­au, wyda­nej w prze­kła­dzie Han­ny Igal­son-Tygiel­skiej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 4 paź­dzier­ni­ka 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 8 maja 2017 roku.

Więcej

Dziennik pisany czytaniem (Krynickiego)

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­kre­ślo­ny począ­tek Ryszar­da Kry­nic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / o książce Joanna Mueller Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 lute­go 2017 roku.

Więcej

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Gniew, dźwigar, przyimki

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nie Kon­ra­da Góry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2016 roku.

Więcej

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy Justy­ny Bar­giel­skiej z ilu­stra­cja­mi Okta­wii Ogniew, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Cztery ważne słowa (Gałczyńskiego) o socjalizmie

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

32 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Redaktor biBLioteki interweniuje

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

31 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Wielki Plan B

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Nudel­man, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci na nowy wiek

nagrania / z fortu do portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Poeci na nowy wiek” z Justy­ną Bar­giel­ską, Joan­ną Muel­ler i Julią Szy­cho­wiak w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Trzy fundamentalne pytania o Joyce’a

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Por­tret arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2016 roku.

Więcej

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Czytając Flauberta Domagalskiego

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

30 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Czy żyjemy na Korei?

wywiady / o książce Różni autorzy

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Anną Mar­chew­ką, Prze­my­sła­wem Koniu­szym, Dawi­dem Buj­no i Grze­go­rzem Jędr­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Życie na Korei Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Polski: pierwsza, Wiśniewskiego

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

29 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Szkicownik alfabetyczny. Notatki o poezji Romana Honeta

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Roma­na Hone­ta roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / o książce Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Alek­san­dra Nawa­rec­kie­go z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Szyb­ko przez wszyst­ko, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Chi­na ship­ping, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

We should kiss

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze e‑booka Chi­na ship­ping, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Justyna Bargielska

nagrania / z fortu do portu Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia „Nowe sytu­acje w Try­bie żeń­skim” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2014.

Więcej

Pocztówka do Pawła Tańskiego

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

26 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Mały literacki projekt

wywiady / o książce Artur Burszta Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Artu­rem Bursz­tą, auto­rem wybo­ru wier­szy w anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 mar­ca 2015 roku.

Więcej

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 mar­ca 2015 roku.

Więcej

stuk-puk

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lute­go 2016 roku.

Więcej

„To jakby architektoniczna wersja matrioszek”

wywiady / o książce Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joan­ną Muel­ler o książ­ce inti­ma thu­le roz­ma­wia Prze­my­sław Rojek

Więcej

„Jestem już gdzie indziej”

wywiady / o książce Przemysław Rojek Szymon Słomczyński

Z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim o książ­ce Nad­jeż­dża roz­ma­wia Prze­my­sław Rojek.

Więcej

O tomie Rafała Wojaczka Wiersze i proza 1964–1971

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze anto­lo­gii Wier­sze i pro­za 1964–1971 Rafa­ła Wojacz­ka.

Więcej

7 (siedmiu) moich autorów: sześciu, czyli coda w kształcie sestyny

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

14 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Komiks „Pinktronic” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Liwia Dzierżawa

Komen­tarz Liwii Dzier­ża­wy, fina­list­ki kon­kur­su „Komiks wier­szem w try­bie żeń­skim”, do wier­sza Pink­tro­nic Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Dycio, Ireneo Funes

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

13 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Komiks „Pole bawełny” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Karolina Zalewska

Komen­tarz Karo­li­ny Zalew­skiej, fina­list­ki kon­kur­su „Komiks wier­szem w try­bie żeń­skim”, do wier­sza Pole baweł­ny Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Andrzej Sosnowski, flow

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

12 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Martyna Buliżańska, trauma

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

11 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Dariusz Suska, nasselar

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

10 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Filip Zawada, apofatyczny

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

9 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Krystyna Miłobędzka, rodząca

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

8 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Rozmowa Patrycji Barowicz z Justyną Bargielską

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska

Roz­mo­wa z Justy­ną Bar­giel­ską prze­pro­wa­dzo­na przez repor­ter­kę Aka­de­mic­kie­go Radia LUZ Patry­cję Baro­wicz, wyemi­to­wa­na w pro­gra­mie „Kul­tu­ral­ny Baj­zel”.

Więcej

Zmiana warty. Reaktywacja / Odmarsz. Następne pokolenia

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

7 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra: podsumowanie

debaty / ankiety i podsumowania Przemysław Rojek

Pod­su­mo­wa­nie deba­ty „Jaką Pol(s)kę zoba­czy­li z dru­giej stro­ny lustra”.

Więcej

Różnicowanie sumy

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Trzy ścież­ki nad jed­ną rze­ką sumu­ją się Fili­pa Zawa­dy.

Więcej

Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra

debaty / ankiety i podsumowania Przemysław Rojek

Wpro­wa­dze­nie do deba­ty „Jaką Pol(s)kę zoba­czy­li z dru­giej stro­ny lustra”.

Więcej

Straszne skutki zamiany dwóch liter

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

5 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

W Wieży Osobnej, czyli pochwała poezji

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

3 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

Moje sztuczki z literą „ż”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Pro­jekt wymia­ny ramek we wszyst­kich obraz­kach, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / o książce Justyna Bargielska

Z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Szyb­ko przez wszyst­ko roz­ma­wia Alek­san­der Nawa­rec­ki.

Więcej

Pomieszanie języków, przesunięcie granic mowy

debaty / wydarzenia i inicjatywy Przemysław Rojek

Głos Prze­my­sła­wa Roj­ka w deba­cie „10 lat Por­tu i Biu­ra we Wro­cła­wiu”.

Więcej

Lekcja języka (obcego)

felietony / Przemysław Rojek

1 odci­nek cyklu „Wie­ża Kur­rem­kar­mer­ru­ka” autor­stwa Prze­my­sła­wa Roj­ka.

Więcej

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Sól i ogień, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

Wielość razy mnogość

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki Manat­ki Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Zatar­ty fresk, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Rzuć na to okiem i dalej idź sam

recenzje / IMPRESJE Justyna Bargielska

Esej Juli­ty Nowo­sad towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wysze­dłem szu­kać Leopol­da Staf­fa w wybo­rze Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2012 roku.

Więcej

Utrata suchości

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki Ska­le­cze­nie chłop­ca Fili­pa Wyszyń­skie­go.

Więcej

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do książ­ki Wysze­dłem szu­kać Leopol­da Staf­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2012 roku.

Więcej

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Do Chlo­ris, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

Omawianie nie wpływa na realność omawianego – o (nie)prawdziwości miłości i nadziei

wywiady / o książce Justyna Bargielska Olga Byrska

Z Justy­ną Bar­giel­ską o dru­gim wyda­niu książ­ki Bach for my baby, roz­ma­wia Olga Byr­ska.

Więcej

O niepowtarzalnych okolicznościach

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Polska: tyle, ile znaczy z perspektywy dżdżownicy

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki Pol­skie zna­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Rzeczywistość jest umowna. Także, a może zwłaszcza, ta poetycka

debaty / ankiety i podsumowania Przemysław Rojek

Głos Prze­my­sła­wa Roj­ka w deba­cie „Poezja na nowy wiek”.

Więcej

Obecnie jestem panterą

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Miłobędzka jak świat

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki zni­kam jestem Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recen­zja Miko­ła­ja Bor­kow­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Pestka, kot, habitus

recenzje / ESEJE Karolina Kurando

Recen­zja Karo­li­ny Kuran­do, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Ding

nagrania / złodzieje wierszy Justyna Bargielska

Etiu­da wyróż­nio­na w II edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Zespół w skła­dzie: Tomek Gabryś, Jarek Łuka­sze­wicz.

Więcej

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Frag­ment z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015. Czy­ta autor­ka.

Więcej

„Wiersze typu jaram się, że mnie wcale nie ma”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recen­zja Sabi­ny Misiarz-Fili­pek towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recen­zja Miko­ła­ja Bor­kow­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Justy­ny Bar­giel­skiej Chi­na ship­ping wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Monika Piotrowska-Wegner

Recen­zja Moni­ki Pio­trow­skiej-Wegner z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Wszystko i tylko (Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej)

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Frag­ment recen­zji Sabi­ny Misiarz-Fili­pek z książ­kiSzyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Justyna Bargielska Nudelman

recenzje / ESEJE Ula Orlińska-Frymus

Recen­zja Uli Orliń­skiej-Fry­mus z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Od fluktuacji światów do mnożenia języków. Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recen­zja Łuka­sza Wró­blew­skie­go z książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recen­zja Mai Staś­ko towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Baśniowa poezja Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Klaudia Wawrzynkiewicz

Recen­zja Klau­dii Waw­rzyn­kie­wicz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Szybko, szybciej, wróć

recenzje / IMPRESJE Marta Koronkiewicz

Recen­zja Mar­ty Koron­kie­wicz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recen­zja Agniesz­ki Grusz­czyń­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 kwiet­nia 2013 roku.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recen­zja Macie­ja Topol­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej