wywiady / O KSIĄŻCE

Śmianko przez łzy, czyli Gryczanka superbajaderka

Aleksandra Kasprzak

Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.

Biuro Literackie

Joanna Mueller: Olu, powiem szczerze – zakochałam się w Gryczance Kaspijskiej bezapelacyjnie, na zabój, jak siksa. Wybacz więc naiwność i rozchełstaną emocyjność pierwszego pytania. Powiedz: jak, z czego udało Ci się ulepić taką postać? Czy główna bohaterka Twojej powieści ma jakieś siostry/jakichś braci w innych dziełach literackich czy filmowych? A może jest po prostu z życia wzięta?

Aleksandra Kasprzak: Gryczanka jest bajaderką. To takie ciastko ulepione z odpadów cukierniczych, które zawsze było tym najtańszym ze szkolnego sklepiku. W Gryczankowych odpadach można znaleźć kilka moich projekcji o wymarzonej koleżance, ale też trochę mnie samej, tej pretensjonalnej z lat szkolnych, zachłyśniętej lekturami, feminizmem i serem królewskim. A nawet, nie bójmy się tego powiedzieć, Gryczanka jest queerowym Harrym Potterem w spódnicy. Harrym, gdyby urodził się w Polsce. Wtedy jego stary lepiłby z listów do Hogwartu origami.

A tak na poważnie – miło, że się zakochałaś, ale wydaje mi się, że Gryczanka jest zwyczajna. Jest po prostu dziewczynką, która pod wpływem gęstości życia wymyka się socjalizacji do czesania lalek, bo zamiast tego woli rozmawiać z duchami i myśleć o serowych migdałach (lub niebieskich serach).

Dla mnie nie jest zwyczajna, a bajaderki to najlepsze ciastka. Kiedy zastanawiam się, co odróżnia Gryczankę od innych dziewczyńskich bohaterek, które znam, to chyba jej uderzająca wyrozumiałość. Gniew pojawia się w niej dopiero, gdy wiąże się z Esterą – o tę zmianę zagadnę Cię jeszcze osobno – ale wcześniej każde zaobserwowane zachowanie czy zdarzenie nastolatka filtruje przez swoją niekiedy niepojętą wrażliwość. Jej spojrzenie jest nieodmiennie wybaczające i rozumiejące, nawet wtedy, gdy opisywane przez Gryczankę postaci robią tak okropne rzeczy, że czytelniczce w kieszeni wybucha wulkan (metaforę gniewu kobiet podkradam od Anny Świrszczyńskiej). Co Cię skłoniło do nałożenia bohaterce takich okularów w sytuacji, gdy aż by się prosiło do konstrukcji typu J’acusse…!? Znużyłaś się tonem oskarżycielskim w najnowszej prozie?

Chciałabym powiedzieć, że skłoniła mnie do tego radykalna empatia, ale Gryczanka wcale nie jest tak altruistyczna. Nie jest też Chrystusem przebranym za Harry’ego Pottera. Jej wyrozumiałość to strategia przetrwania w świecie, który jest jak ta drukarka – niby powinna działać i każdy mówi, że będzie OK, ale gdy czegoś od niej potrzebujesz, to cię zawodzi. Szkoła i rodzina zawodzą bohaterkę, ale ta czuje się bezpieczniej, gdy ucieka w swoją wyobraźnię, decyduje się na brak konfrontacji. Bo łatwiej jej pomyśleć, że pod schodami znajduje się czarna dziura, która pożera dziewczynki i przemienia je w kiełbaski, niż przyznać, że odczuwa strach. Odpływ myślami w absurd okazuje się łatwiejszy, bo nie jest prawdziwy, a rzeczywistość wydaje się zbyt przytłaczająca. To dziewczynkowy eskapizm, tworzenie serialu na swój temat na bieżąco. Coś w stylu snucia historii, jak wyglądałoby życie, gdyby crush z liceum okazał się tureckim księciem i zabrał nas na wakacje do Australii, by spotkać syrenki z H2O. A to wszystko, by zdjąć ciężar z życia z mężem przemocowcem.

Wyrozumiałość Gryczanki jest podkręcona, bo zależało mi, by pokazać, jak socjalizuje się dziewczynki. W podkręconej rzeczywistości prędzej wymyślą sobie dziwny, ale miły świat, lub nawet niemiły, lecz utrzymany w bezpiecznych ryzach własnej fantazji.

Tak poza tym uważam, że bunt jest cool, nie znudziłam się nim. Jestem za oporem, ale chciałam stworzyć bohaterkę, która bardziej rozumie, niż działa. Nie jest przy tym tak znienawidzoną przez internet małą zakładniczką w obozie symetrystek. Nie chodzi o to, by głaskać oprawcę i próbować zrozumieć transfobię, homofobię. Raczej o to, że Gryczanka patrzy na ludzi jako ciągłość historii. Nawet jeśli niektóre z jej elementów są obrzydliwe, lepkie. Jak masło.

Przy lekturze Wydrąż mi rodzinę w serze przychodziła mi na myśl książka Najbardziej niebieskie oko Toni Morrison – nie tylko dlatego, że bohaterki są rówieśniczkami, a prowadzona przez nie narracja odkrywa ciemne strony relacji rodzinnych, ale przede wszystkim ze względu na zdanie umieszczone przez Morrison w przedmowie do książki: „podatność na zranienie jest w pewnym stopniu udziałem wszystkich dziewczynek”. Wielokrotnie myślałam o Gryczankowej „podatności na zranienie”, pojawiały mi się w głowie traumatyczne schematy, którymi może pójść jej historia (tak jak się stało z życiem Pecoli), jednak za każdym razem dziewczynka jakoś się ratowała. A przecież Gryczanka nie jest postacią brawurową silną, kimś na kształt Pippi, żadna z niej superbohaterka, tylko bajaderka. I też – drugie przecież – te zranienia jednak się pojawiają, że przywołam chociażby sąsiada, który raz nazywa dziewczynkę „niezłą suką”, a później komentuje jej sutki, w które, gdy podrosną z wisienek w gruszki, chętnie by się wgryzł. Bohaterka reaguje naiwnie – myśli, że „suka” to komplement związany z jej ostrymi jak u psa zębami – i to chyba jest dla czytelniczki najbardziej wstrząsające, bo naiwność przyczynia się do pogłębienia podatności na krzywdę. Ale Ty jako autorka nie skupiasz się na urazach, nie prowadzisz Gryczanki na kozetkę, tylko rzucasz jej koło ratunkowe. Co jest tym kołem? Poczucie humoru, a może właśnie – paradoksalnie – dziewczyńska naiwność?

Chcę wierzyć, że poczucie humoru uzbraja Gryczankę i czyni z niej superbajaderkę.

Kołem ratunkowym jest rozbijanie narracji, jakiś skręt. Oczywiście chciałabym buntować się przeciwko każdemu przejawowi mizoginii i seksizmu, ale nie da się żyć w ciągłym trybie udzielania innym lekcji z wrażliwości i inkluzywności (lub po prostu: nie-bycia-ch*jowym człowiekiem). Fajnie, gdybyśmy osiągnęli konsensus ws. nienazywania dziewczynek „sukami”. Miło byłoby nie usprawiedliwiać dziwnych tekstów przykładowego sąsiada jego „poczuciem humoru” i „osobowością zawadiaki”. Ale poczucie humoru ratuje Gryczankę w chwilach bezsilności i traumy, oswaja to, co trudne, i w pewnym sensie wytrąca broń z ręki opresora. Nawet jeśli jest to śmianko przez łzy.

Poza tym zależało mi, by stworzyć bohaterkę, której narzędziem jest humor. Ten często staje się domeną męskich bohaterów – weźmy takiego Chandlera z Przyjaciół czy nawet kreskówkowego Andy’ego z Ach, ten Andy!.

Pociągnę temat poczucia humoru. Mówiłaś już o tym trochę Edycie Ołdak w wywiadzie na okoliczność almanachu Połów, kiedy pytała Cię o Twoją wodewilową metodę wykpiwania wszystkiego. Przytoczyłaś wtedy nagłówek z „ASZdziennika” – gdzie zresztą pracujesz jako dziennikarka satyryczna – oparty na porównaniu kobiety do inkubatora. I rzeczywiście, czytając ten ironiczny nagłówek, miałam podobne odczucie jak przy lekturze (wielokrotnej, bo redaktorskiej) Twojej książki. Jednoczesne zmrożenie i trzęsawka ze śmiechu. Chyba najbardziej czułam to przy opisie dzwoneczka, a właściwie dwóch, które Gryczanka dziedziczy w matriarchalnym posagu po babci i matce (jest jeszcze trzeci – dzwon zawieszony w kuchni, obsesyjnie polerowany przez mamę). Te dzwonki uwieszone na szyi mogłyby być – i są przecież! – symbolem kobiecej krzywdy, a jednak Ty opisujesz to, co jest najbardziej serio (serowa seria skurwysyństw), w trybie buffo. I to odrzucenie konwencji ofiarniczej wali po stykach jak obuchem. Zawsze tak odbierałaś/opisywałaś rzeczywistość?

Nie, nie zawsze *śmiech*. Kiedyś toczyłam się przez życie w pełnej dramie. Czytałam nawet Wojaczka! I zachwycałam się smuteczkiem, co wciąż jest mi bliskie, bo trudno wyrasta się z tego etosu smutnego, melancholijnego artysty (bo przecież nie artystki, tfu!). Ola Kanar na jednym ze slamów powiedziała: „dziewczyny są smutne smutkiem systemowym” – i to stwierdzenie jest mi bardzo bliskie. Ale obecnie smutek działa na mnie bardziej, gdy nie jest podany wprost. I tu bardzo gładko w moje życie zawodowe wjechała satyra.

Jesteśmy przyzwyczajeni do złych wieści. Ocieplenie klimatu. Dramy influencerów. True crime. Nie twierdzę, że dyskurs pisania „na smutno” się wyczerpał, ale mnie osobiście już zmęczył. W obliczu tak wielu smutków bardzo kusi, by w tej gęstości dramy po prostu się roześmiać. Można to robić na wiele sposobów, w różnych sytuacjach, na przykład obśmiewając handel wymienny skarpetek podczas rozstania z partnerem.

Znużył mnie Mickiewicz i martyrologia, znużył mnie ten pornograficzny smutek. I nie chcę brzmieć jak cyniczna zetko-milenialka, która gówno przeżyła i gówno widziała. Oczywiście każdy ma swój sposób przeżywania. Nie ma lepszych i gorszych, każdy jest po prostu inny i dopasowany do osoby. Na mnie działa właśnie śmianko – nie bez powodu moim ulubionym serialem jest Fleabag, który, jak stwierdza w nagłówku na portalu zwierciadlo.pl Marta Waszkiewicz, „bawi do łez i rozrywa serce jednocześnie”.

Jak już wspomniałam – humor to wytrącanie broni. Nawiązałaś do ASZ-owego nagłówka o kobietach inkubatorach, zacytuję go w całości: „Awaria 25-letniego inkubatora. Leje się z niego woda, nie reaguje na polecenie rodzenia”. To smutne, trochę śmieszne przez sposób sformułowania, ale równocześnie przecież tak bardzo prawdziwe. Gdy przejmiemy ten żart i same nazwiemy się „inkubatorami”, na wierzch wychodzą szwy skurwysyństwa polityków, którzy pierwotnie wpadli na takie porównanie.

Równie mocno jak główna bohaterka fascynuje mnie postać matki. Stosowany przez Ciebie tryb buffo mógłby zamienić książkę w ciąg karykatur, a jednak tak się nie dzieje. Każda z postaci jest złożona – dajesz w tych serowych ulepach trochę stereotypów, ale odkrywasz też liczne głębsze warstwy, dzięki czemu zamiast gołego „oskarżam” mamy gratisowy dodatek „ale rozumiem”. Matka bohaterki momentami mogłaby się wydawać taką typową Grażyną, zapijaczoną żoną chlejusa Janusza, która chętnie przekaże córce patriarchalny dzwoneczek, a swój wymuskany kuchenny dzwon odpali razem z obiadową pseudomszą i antygenderową perorą. A jednak Ty uparcie rzeźbisz w tym gładkim uproszczeniu, dzięki czemu wraz z Gryczanką i jej siostrą Martą (wcześniej: bratem Markiem) natrafiamy na feministyczne książki skitrane przez matkę w beczce z kiszonkami. I tu elementarny ementalerowy ulep zaczyna się rozwarstwiać. Razem z narratorką zaczynamy drążyć (w serze), co takiego się stało, że matka z potencjalnej feministki stała się, no właśnie, „pasem transmisyjnym patriarchatu”, Grażyną zgnębioną przez ślubnego Janusza. I pytamy też – tu moje pytanie do Ciebie – czy sama Gryczanka, nawet z uwieszonymi na szyi dzwonkami, uniknie losu Grażyny?

Czy uniknie losu Grażyny? Pewnie tak, bo realia, w których się wychowała są inne. Albo nie.

Patriarchat pozostaje w jej głowie, to postępujący proces, który zaraża wszystko inne, jest lepki jak masełko i trudny do zmycia. Na pewno będzie próbowała uniknąć losu przywołanej Grażyny i z pewnością pomogłaby w tym ucieczka z Sierpca, ale Gryczanka nie chce iść drogą Eribona i Louisa. Nie ucieka do większego miasta, zostaje w swoim topiącym się serku, bo chce go zrozumieć. Nie daje czytelnikowi tak uwielbianego zakończenia, nie ma tu drogi, samochodu, radości z oderwania się. Gryczanka wybiera drogę oddolną – terapeutyczne spotkania z lokalną społecznością skupione na rzeźbieniu zmarłych w serze. Stara się robić content na miarę tego, w czym tkwi.

Na tym nieodcinaniu się od rodziny i lokalnej wspólnoty polega jej (bohaterska, bajaderska) odwaga, szacun! Redagowałam Twoją książkę w wakacje, w rodzinnym topionym serku pilskim, do tego akurat czytałam książki Alice Miller o czarnej pedagogice, więc sporo myślałam o kołomyi dziedziczenia traum, a przygody Gryczanki były tu idealnym podkładem. Podziwiałam ją, że umie spojrzeć na swoją rodzinę wielowymiarowo – i że te wymiary zbiera poprzez proces przysłuchiwania się złożonym historiom z dzieciństwa swoich rodziców. Inaczej patrzy się na sumiasty alkoholizm ojca, gdy dostrzeże się w nim potencjalnego artystę, którego los przetrąciła między innymi rodzona matka, babcia Amanda. Również portrety mamy dziewczynki są wielowarstwowe i spękane, na przykład ten z plaży, kiedy matczyne ciało wydaje się córce jednocześnie galaretowato tłuste i wychudzone (to chyba wtedy zastanawia się, czy jej mama w ogóle coś je), zarazem obrzydliwe i pociągające. W tym pęknięciu Gryczanka – która sama ma niefajne przygody z jedzeniem i odrzucaniem własnego ciała – na moment ujrzała swój ewentualny kobiecy los, pewnie stąd ten wstrząs i pytanie: „dlaczego wadziło mi ciało matki?”.

Ale największe wzruszki miałam, gdy mama powiedziała do córki: „Wiesz, nie musisz bardziej chudnąć, Gryczanka”, a sama usłyszała: „Ty też nie, mamusiu” (i tulas). Ryczałam jak bobrzyca, bo oddałabym tonę chipsów koperkowych (albo numer komórki Michała Wiśniewskiego), żeby usłyszeć coś takiego w realu i przytulić się do jakiejś „matki z pluszu”. Większość poharatanych (najczęściej przez „matki z drutu”) dziewczyn i kobiet nigdy tego nie usłyszy, ale książki takie jak Twoja mogą być dla nich rodzajem wspierającego przytulasa. Masz świadomość tej konsolacyjnej roli Twojej powieści? A może sama natrafiłaś na takie ratunkowe książki w swoim życiu, skitrałaś je w kiszonkach i możesz coś podrzucić?

Motyw chudnięcia i grubnięcia wydaje mi się oczywistym tropem przy opisywaniu doświadczeń nastolatkowych. To stały temat rozmów z koleżankami, zresztą niejednokrotnie angażujący również matki i siostry. Za pomocą głowy Gryczanki chciałam w jakiś sposób przerobić te rozkminy i związany z nimi wstyd. Zresztą nie o wagę tylko chodzi. Do dziś pamiętam, jak pierwszy raz zauważyłam, że mam na nogach  w ł o s k i. Zorientowałam się, gdy akurat dziewczyny (nieprzychylnie) komentowały owłosienie koleżanki. Ja też miałam włoski, ale nie były celem szydery, bo okazały się zbyt jasne.

Pomyślałam sobie, że miło by było, gdyby matka nie odgrywała roli złoczyńcy w tej historii. Może i odprawia msze nad pomidorówką, może dorzuca kwiaty do śniadania i woli usuwać się w cień, ale miewa też swoje „momenty” – rozumie, że o wartości córki nie świadczy to, czy mieści się w rozmiar XS, i nie wygładza tej narracji słynnym „chodzi mi tylko o twoje dobro, szczupłym żyje się łatwiej”.

Szczerze przyznam, że mimo tej sceny nie myślałam o swojej książce jako przytulasie pod kątem ciałopozytywności, ale bardzo mi miło, że ten rozdział miał dla ciebie takie znaczenie. Jeśli chodzi o przytulasododatniość, to starałam się położyć akcent bardziej na osoby LGBT. Chciałam postaci lesbijki w książce, która nie będzie cała na temat doświadczenia homoseksualności i nie powieli narracji o dramacie coming outu (mimo że oczywiście to bardzo ważny temat).

A jeśli chodzi o moje „książki ratunkowe” – w tej kwestii nic oryginalnego, nic niszowego. Powrót do Reims dał mi sporo „przytuleń”, wiadomo. Ale też Płacząc w H Mart – mnóstwo czułości i opowieści o tym, jak radzić sobie z oczekiwaniami i żałobą. Chociaż to „przytulki” niejednoznaczne, bo tam też sporo jest dramy i „matek z drutu”. I, OCZYWIŚCIE, Harry Potter. To książka ratunkowa z dzieciństwa dla wielu osób, przeżyłam z nią wiele lat, przez długi czas nie wiedziałam, że istnieją w ogóle jakiekolwiek inne książki dla dzieci/nastolatków/dorosłych. Może nie jest to zbyt inkluzywna seria, może mało tam problematyki, a dużo naiwności, w dodatku autorka to transfobka, ale przez długi czas ta seria była dla mnie „książką kołderką”. Zresztą motyw czytania dzieł transfobki przez osobę transpłciową również pojawił się w Wydrąż mi rodzinę w serze. 

Jednym z punktów zwrotnych powieści jest wejście Gryczanki w relację z Esterą. To dzięki niej bohaterka zaczyna akceptować swoje „grube imię” (Ola Kaspijska – skojarzenia z autorką przypadkowe?), ale też pod jej wpływem robi rodzinny „24 h challenge”: „Zaproponowałam jej randkę typu esej. Smutek nastolatki: potrzebowałam aprobaty swojej dziewczyny, by spojrzeć na rodzinę jak na odcinek paradokumentu”. To świetny rozdział, bo dzięki tej próbie socjoanalizy Ola Kaspijska uświadamia sobie, że właściwie niczego o swojej rodzinie nie wie, a jeśli nawet coś wie, to w wykrzywionej, zideologizowanej, czasem pogardliwej formie. To wręcz „kubeł-zimnej-wody-challenge” – dzięki niemu Gryczanka dostrzega w sobie „pretensjonalną idiotkę z sercem po złej stronie”, widzi własną niewdzięczność wobec mamy, która szoruje gary i smaży dla córki sery, podczas gdy ta oddaje się feministycznym studiom z teorii matkoznawstwa, a wreszcie zbiera słuszny ochrzan ze strony Marty zarzucającej bohaterce, że postrzega transseksualną siostrę nie jak człowieka, a jak ideologię, i tylko zbija na niej punkty do własnej prawilnej lewicowej karmy. Tu znowu Twoja książka staje okoniem, idzie wbrew łatwym osądom i polaryzacyjnym sztancom. Co Ciebie, jako twórczynię przecież mocno zaangażowaną, interwencjonistyczną, kosztował taki gest „odideologizowania” narracji?

Skojarzenie z autorką nieprzypadkowe, ale też niezbyt znaczące. Po prostu uważam, że „Ola” jest bardzo okrągłym imieniem, a „Kaspijska” to cool nazwisko, które mogłabym przyjąć z żonką, gdyby śluby jednopłciowe były w Polsce legalne.

Moment konfrontacji ze swoją orientacją seksualną i z lekturami jest tu tak ważny, bo sprawia, że uwidacznia pewne uprzywilejowanie Gryczanki. Może nie żyje w luksusach i nie jest „bogatym dzieciakiem”, ale mam tu na myśli uprzywilejowanie względem życia, jakie prowadzili jej rodzice, i wynikających z niego wyrzeczeń. Ten moment uświadomienia sobie własnej pozycji w świecie wydaje mi się ważny, bo sprawia, że Gryczanka zaczyna „widzieć więcej” i „słuchać bardziej”. Annie Ernaux w jednej ze swoich książek wspomniała, że jej matka od rana do wieczora sprzedawała ziemniaki, żeby ona mogła chodzić na studia i słuchać wykładów o Platonie. Ten kontrast wydawał mi się wstrząsający i bardzo ze mną został, dlatego zależało mi, by go odtworzyć, ale w polsko-nastolatkowo-małomiasteczkowych realiach. Mama szoruje gary, by Gryczanka (Ola Kaspijska) mogła teoretyzować na tematy feminizmu i analizować dzieje rodziny u boku swojej dziewczyny.

Co do prawilnej lewicowej karty – nie chciałam, żeby Gryczanka była postacią idealną. To raczej znany motyw – uważanie się za sojusznika tylko dlatego, że nie kamienujemy znajomego – geja. Zrozumienie drugiej osoby wymaga trochę więcej wysiłku, nie chodzi o stwierdzenie: „Ja nie jestem homofobem, przecież mam kuzynkę lesbijkę”. Bo „kuzynka lesbijka” nie jest pokemonem do kolekcji, jest osobą, i, o dziwo, może być też na przykład okropną osobą, ale to nie znaczy, że całe środowisko takie jest. Wiem, że mówię oczywistości, których w naszej bańce nie trzeba powtarzać, bo „każdy to wie”, ale na co dzień stykam się z różnymi bańkami, choćby czytając komentarze pod tekstami na „ASZdzienniku”. I czuję, że podkreślanie tego jest potrzebne.

Gest „odideologizowania” narracji, o którym wspominasz, trochę mnie kosztował. W końcu to nie jest zbyt wygodne – wiecznie weryfikować, czy to, że sama utożsamiam się z jakąś grupą, nie sprawia, że zaczynam być mniej uważna. Wydaje mi się, że warto to porozkminiać, bo wtedy może się okazać, że istnieją lesbijki, które nie lubią serialu L word. I można jakoś z tym żyć.

„Można jakoś z tym żyć” – to dla mnie wielka nauka płynąca z Twojej książki. A uważność – to jedna z jej najświetniejszych cech. Olu, dziękuję Ci za rozmowę, ale przede wszystkim za Twoją cudną powieść, która, co tu dużo gadać, wydrążyła mi w głowie i serduszku parę „szczelin istnienia”. Dzięki!

O autorach

Aleksandra Kasprzak

Slamerka, dziennikarka w ASZdziennik.pl. Nominowana do Nagrody Głównej w XXVIII Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Jacka Bierezina, nagrodzona w Miêdzynarodowym Festiwalu Opowiadañ. Ultraska chipsów koperkowych. Lubi brokat i kaczki.

Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.

powiązania

Niewidka i Zobaczysko

nagrania / TransPort Literacki Joanna Łańcucka Joanna Mueller Resina

Czytanie z książki “Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

Więcej

Neuroprzekaźnik musów. O “Umalmu” Łukasza Woźniaka

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Agnieszka Mirahina Anna Podczaszy Bartosz Konstrat Bianka Rolando Edward Pasewicz Jacek Dehnel Joanna Lech Joanna Mueller Joanna Wajs Julia Fiedorczuk Julia Szychowiak Justyna Bargielska Konrad Góra Łukasz Jarosz Magdalena Bielska Paweł Sarna Przemysław Witkowski Robert Rybicki Sławomir Elsner Szczepan Kopyt Tomasz Pułka

Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.

Więcej

Pod prąd, w nieważkość. O “gatunkach anadromicznych” Karola Brzozowskiego

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.

Więcej

Zaglądać ciągle w inne światy

wywiady / O PISANIU Aleksandra Kasprzak Maciej Wnuk

Rozmowa Oli Kasprzak z Maciejem Wnukiem, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2023”.

Więcej

Blade Runner 2023. O „państwach miastach i okolicach” Kamila Plicha

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.

Więcej

Moja reakcja na. O “bezoarach” Julii Jankowskiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.

Więcej

Życie w Polsce to niezły content

wywiady / O PISANIU Aleksandra Kasprzak Edyta Ołdak

Rozmowa Edyty Ołdak z Aleksandrą Kasprzak, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2023”.

Więcej

Wydrąż mi rodzinę w serze (fragmenty)

utwory / premiery w sieci Aleksandra Kasprzak

Premierowa proza Aleksandry Kasprzak Wydrąż mi rodzinę w serze. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2023”.

Więcej

Turbuj te kółka, turlaj! O “Regule trzech” Aleksandry Góreckiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.

Więcej

Historia jednego wiersza: „tsundere: podmalówka”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.

Więcej

Rozprężanie wdrukowanych krat

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Zuzanna Sala

Rozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.

Więcej

Popędziłybyśmy sobie, ale pchamy wózek

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.

Więcej

W oku cyklonu, na ostrzu granicy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: Na to rwało się, rwało się Serce

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz Biedrzycki

Trzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko (2)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Fragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Fragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.

Więcej

Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza (nagrodzone teksty)

utwory / premiery w sieci Aleksandra Kasprzak Daniel Tamkun Helena Burdzińska

Fragmenty książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza, wydanej w Biurze Literackim 5 września 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.

Więcej

Siostrzeństwo to gryps upuszczany skrycie do innych klatek

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Joanna Mueller

Odpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.

Więcej

Amerykańska Szkoła Pisania

nagrania / Stacja Literatura Elizabeth Bishop Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski Marcin Szuster

Spotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

Więcej

Żywa obecność

wywiady / O KSIĄŻCE Bogusława Sochańska Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / Stacja Literatura Bohdan Zadura Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Joanna Mueller Karol Maliszewski Konrad Góra Marta Podgórnik

Spotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

Więcej

stubezgłowa (filetowanie)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 9 Hista & her sista

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.

Więcej

Poczułam się w świecie bardziej jak w domu

wywiady / O KSIĄŻCE Adda Djørup Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.

Więcej

Nadal wierzę w siostrzeństwo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Hista & her sista

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Fragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Łemkowski palimpsest, odwrotność wymazania

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.

Więcej

Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

nagrania / Stacja Literatura Andrzej Sosnowski Elizabeth Bishop Emily Dickinson Filip Łobodziński Joanna Mueller Juliusz Pielichowski Patti Smith Tadeusz Sławek

Spotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol Maliszewski

Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

Więcej

Waruj

nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Dawid Mateusz Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Spotkanie wokół książki “Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

Więcej

Zerwane ze smyczy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Łańcucka Joanna Mueller Sylwia Głuszak

Rozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

Więcej

Czysty układ

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

Więcej

Straż graniczna w Morzu Własnym

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

Więcej

Waruj

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Fragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

Więcej

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / O KSIĄŻCE Bianka Rolando Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

Więcej

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

Więcej

Przekuwanie krzyku

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Rozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.

Więcej

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Grzegorz Wróblewski Jakub Kornhauser Joanna Mueller Karol Maliszewski Przemysław Owczarek Zbigniew Machej

Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie “Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

Więcej

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

Więcej

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Maria Liczner

Rozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

Więcej

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

Więcej

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego “Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

Więcej

Piraci dobrej roboty: Fragment

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.

Więcej

Piraci dobrej roboty: Wierszowiązałki

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.

Więcej

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu “Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

Więcej

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.

Więcej

Nigdy to “ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

Więcej

Brodząc w habitusie

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Żuchowski

Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.

Więcej

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

Więcej

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.

Więcej

Trochę ziemia nieznana

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Głuszak Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.

Więcej

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego “Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

Więcej

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

Więcej

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.

Więcej

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

Więcej

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

Więcej

Marsjańska gościnność

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.

Więcej

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.

Więcej

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

Więcej

Komentarz do wiersza "dąsy, musy, winy"

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

Więcej

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

Więcej

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.

Więcej

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.

Więcej

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / O KSIĄŻCE Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.

Więcej

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

Więcej

W trasie najczęściej beżowy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.

Więcej

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.

Więcej

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.

Więcej

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o "apokaliptycznych apokryfach" Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.

Więcej

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.

Więcej

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.

Więcej

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

Więcej

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.

Więcej

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

Więcej

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.

Więcej

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.

Więcej

Mały cień wielkiego czarnoksiężnika

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.

Więcej

Ołówkiem, farbą, plasteliną…

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.

Więcej

Historia o dziewczynie spod znaku sera

recenzje / ESEJE Anna Cieplak

Impresja Anny Cieplak na temat prozy Aleksandry Kasprzak, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2023”.

Więcej

Poezja backstage’u

recenzje / ESEJE Katarzyna Szopa

Recenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko – forma obecności

recenzje / ESEJE Joanna Roszak

Recenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.

Więcej

Rzewna podżegaczka

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Recenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

Więcej

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

Więcej

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.

Więcej

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.

Więcej

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.

Więcej

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.

Więcej

Blizny na słowach

recenzje / ESEJE Monika Balach

Recenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach “Wyspy. Kwartalnik Literacki”.

Więcej

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach “Nowych Książek”.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.

Więcej