wywiady / o książce

Substancja nie esencja

Kacper Bartczak

Zuzanna Sala

Rozmowa Zuzanny Sali z Kacprem Bartczakiem towarzysząca wydaniu książki Naworadiowa Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 26 sierpnia 2019 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Zuzan­na Sala: W Nawo­ra­dio­wejpoja­wia się tak dużo nie­oczy­wi­sto­ści, że dłu­go zasta­na­wia­łam się, od cze­go zacząć tę roz­mo­wę. Doszłam jed­nak do wnio­sku, że zacznę ją od kwe­stii, któ­re ostat­nio mnie oso­bi­ście w poezji inte­re­su­ją naj­bar­dziej: od uwi­kła­nia pod­mio­tu w struk­tu­ry i sie­ci spo­łecz­ne. Mam wra­że­nie, że w Nawo­ra­dio­wej doko­na­ło się pew­ne prze­su­nię­cie w sto­sun­ku do Two­ich ostat­nich ksią­żek – że o ile dotych­czas pod­miot, któ­ry opi­sy­wa­łeś, w jakiś spo­sób „odda­wał” (jak odda­je się spra­wie­dli­wość) spraw­czość resz­cie ele­men­tów two­rzą­cych rze­czy­wi­stość, o tyle w Two­jej nowej książ­ce – sta­je się abso­lut­nie stłam­szo­ny rze­czy­wi­sto­ścią komer­cyj­ną i medial­ną. Sie­ci słu­żą już nie łącze­niu z nie­oczy­wi­sty­mi akto­ra­mi spo­łecz­ny­mi, ale splą­ty­wa­niu jed­nost­ki, któ­ra zosta­je przez te zależ­no­ści przy­gnie­cio­na. Skąd wyni­ka to prze­su­nię­cie?

Kac­per Bart­czak: Czy to „stłam­sze­nie” widzisz w obu czę­ściach zbio­ru? Zarów­no w obrę­bie krót­szych wier­szy, jak i w poema­cie?

Oczy­wi­ście nie – Twój sprze­ciw jest słusz­ny. To roz­po­zna­nie przy­szło do mnie na samym począt­ku lek­tu­ry, przy pierw­szych wier­szach. Wra­że­nie było na tyle sil­ne, że nie mogłam nie pod­jąć tema­tu. Ale poemat idzie prze­cież inną dro­gą, jeśli mówi­my o rela­cjach: tam sil­nie zary­so­wa­ne „ty” jest pod­sta­wą, na któ­rej budo­wać moż­na tro­chę bar­dziej, jeśli nie syme­trycz­ny, to przy­naj­mniej pro­wa­dzo­ny na usta­lo­nych zasa­dach dia­log. Pyta­nie zatem powin­nam była zawę­zić do pierw­szej czę­ści tomu, wciąż je jed­nak pod­trzy­mu­jąc.

Pierw­sza część zawie­ra kawał­ki w moim mnie­ma­niu dość róż­ne. Być może rze­czy­wi­ście jed­nym z tema­tów jest zdo­mi­no­wa­nie oso­bo­wo­ści i psy­chi­ki przez róż­ne­go rodza­ju „zapis” do niej wpro­wa­dza­ny i nią ste­ru­ją­cy. W paru wier­szach, na przy­kład w „Sie­wie i śpie­wie”, myśla­łem pew­nie o tym, jak tra­dy­cyj­na reli­gij­ność ma źró­dła w trau­mie, któ­rej pod­da­ny był orga­nizm ludz­ki w bar­dzo wcze­snych sta­diach orga­ni­za­cji spo­łecz­nej, bar­dzo daw­no temu, kie­dy zależ­ność od warun­ków zewnętrz­nych byto­wa­nia, od dostę­pu do pro­stej żyw­no­ści, była znacz­na. Ten temat ma swo­ją kon­ty­nu­ację w „Krót­kiej histo­rii masy”. Z kolei w „Piel­grzy­mie zda­nio­wym” bawi­łem się pomy­słem zaczerp­nię­tym z fil­mu Bla­de Run­ner 2049, w któ­rym prze­two­rzo­ny wiersz („Pale Fire” Nabo­ko­va) sta­no­wi coś w rodza­ju zespo­lo­nej ze struk­tu­rą gene­tycz­ną andro­ida man­try utrzy­mu­ją­cej jego oso­bo­wość w sta­nie rów­no­wa­gi – spre­pa­ro­wa­na wer­sja wier­sza jest rodza­jem „zapi­su”, któ­ry w jakiś spo­sób warun­ku­je jego posłu­szeń­stwo i sta­bil­ność. To genial­ny pomysł. Nie mam poję­cia, dla­cze­go to mi się sko­ja­rzy­ło z pora­ża­ją­co pięk­nym języ­kiem Sone­tów krym­skich. Ale tak – to by były obra­zy zdo­mi­no­wa­nia psy­chi­ki i oso­bo­wo­ści przez poda­ny jej – wczy­ta­ny w nią bądź w inny spo­sób „zada­ny”, jak dzie­ciom w szko­le zada­je się lek­cje (każe odro­bić jakieś zada­nie, ale tym samym wpro­wa­dza się w nie pew­ne tre­ści) – „zapis”. Ale w tej samej pierw­szej czę­ści są też wier­sze, w któ­rych chy­ba jest pró­ba odkrę­ce­nia zapi­su, zapi­sa­nia się po swo­je­mu.

Sko­ro zazna­czy­łam już kwe­stię prze­su­nięć w sto­sun­ku do poprzed­nich ksią­żek, nie mogę nie zauwa­żyć jesz­cze jed­nej, tech­nicz­nej kwe­stii: wydłu­że­nia się fra­zy. W przy­naj­mniej kil­ku wier­szach moż­na zaob­ser­wo­wać luź­niej­sze podej­ście do dotych­cza­so­wo moc­no zazna­cza­ne­go pro­te­stu prze­ciw­ko struk­tu­rom syn­tak­tycz­nym języ­ka. Cha­rak­te­ry­stycz­ne dla Two­jej dyk­cji cyze­lo­wa­ne fra­zy (z czę­sto zaska­ku­ją­co uży­tą gra­ma­ty­ką) nie opu­ści­ły Cię cał­kiem, ale nie­co ustą­pi­ły miej­sca peł­niej­szej nar­ra­cji. Dla­cze­go?

To chy­ba cel­ne spo­strze­że­nie. Sam to teraz dostrze­gam. Ale nie pla­no­wa­łem tego. W ostat­nich latach moje zbio­ry bra­ły się z nie­co zmien­nych fal kli­ma­tów psy­chicz­nych, któ­re mnie nawie­dza­ły – bądź to ze wzglę­du na wyda­rze­nia, bądź ze wzglę­du na lek­tu­ry. Pokarm suwe­renjest chy­ba pełen napię­cia, któ­re prze­ło­ży­ło się pew­nie na sil­ną pre­sję, jakiej w tym zbio­rze pod­da­na jest fra­ze­olo­gia. Pod­sta­wą nowej książ­ki jest obli­czo­ne na nie­co dłuż­szy dystans, roz­ło­żo­ne w cza­sie zanu­rze­nie się w innej struk­tu­rze i geo­me­trii. W czymś, co ma bar­dziej cha­rak­ter prze­pły­wu, trwa, poszu­ku­je wła­snej ewo­lu­cji. Do poema­tu potrze­bo­wa­łem symu­la­cji bar­dziej sta­bil­ne­go gło­su – pew­ne­go gło­so­we­go awa­ta­ra cią­gło­ści. Być może to zawa­ży­ło na tym wła­śnie efek­cie, o któ­rym piszesz? Cho­ciaż chcia­łem też, żeby wśród utwo­rów krót­szych, tych w pierw­szej czę­ści, było wciąż tro­chę cięć, zerwań, zarów­no mor­fo­lo­gicz­nych, jak i skła­dnio­wych usko­ków. Mam nadzie­ję, że ta sty­li­sty­ka też się tam odnaj­du­je, że też ją sły­chać. Jeśli prze­wa­ga jest po stro­nie cze­goś, co bar­dziej przy­po­mi­na język nasze­go mówie­nia sobie, co się z nami dzie­je, jak w jakiejś intym­nej medy­ta­cji, gdzie trze­ba się uspo­ko­ić – to OK, pew­nie tak mia­ło być, wła­śnie ze wzglę­du na poemat.

Prze­wi­ja­ją się w Two­jej książ­ce poję­cia, któ­rych obec­ność istot­nie mnie zasko­czy­ła. Flu­id metrycz­ny, flu­id ustro­jo­wy sąsia­du­ją z powra­ca­ją­cą „sub­stan­cją” (któ­ra z kolei stoi w dziw­nej zależ­no­ści z „praw­dą”). Kon­tek­sty wier­szy dokła­da­ją raczej ładu­nek sprzecz­ny (bliż­szy pod­trzy­my­wa­niu spo­ru niż iro­nii) i nie sądzę, byś miał zamiar wła­śnie zacząć poszu­ki­wać odpo­wie­dzi na pyta­nie o esen­cję, ale nie zmie­nia to zasko­cze­nia, jaki wywo­ła­ła u mnie obec­ność tej pro­ble­ma­ty­ki. Wyja­śnisz mi ją jakoś?

Sub­stan­cja to nie esen­cja – praw­da? Obsta­wał­bym też przy bar­dziej che­micz­nym, a nie filo­zo­ficz­nym, zna­cze­niu tego poję­cia. Sub­stan­cje wcho­dzą ze sobą w reak­cje. Sub­stan­cja może sta­no­wić śro­do­wi­sko reak­cji albo śro­do­wi­sko pro­ce­sów. Cza­sem mam wra­że­nie, że wszy­scy dziś pły­wa­my w jakiejś lep­kiej i raczej jed­nak tok­sycz­nej sub­stan­cji.

Co do sprzecz­no­ści – takie wra­że­nie może powsta­wać, przy­naj­mniej w obrę­bie poema­tu. Gra­ją w nim róż­ne poję­cia, któ­re ze wzglę­du na kon­tekst dane­go frag­men­tu mogą zmie­niać swo­je zna­cze­nie. Raczej spór niż iro­nia – przy­naj­mniej na jakimś pozio­mie – zgo­da. Cho­ciaż ja lubię iro­nię i zupeł­nie się od niej nie uwal­niam. Bli­ska jest mi iro­nia jako narzę­dzie spraw­cze – coś, co roz­war­stwia przy­ję­te zesta­wy prze­ko­nań, rewi­du­je je.

Acha, no i jesz­cze ten flu­id metrycz­ny. Zna­la­złem to w książ­ce fizy­ka Fran­ka Wilcz­ka. Zaj­mu­je się bada­nia­mi w dzie­dzi­nie mecha­ni­ki kwan­to­wej. „Flu­id metrycz­ny” to takie coś, co ma wypeł­niać wszech­świat, rodzaj sub­stan­cji czy też pew­nej mate­ma­tycz­nej fan­ta­zji, powo­ła­ny po to, żeby zerwać z poję­ciem próż­ni. Nie ma cze­goś takie­go jak próż­nia. Oczy­wi­ście ja nic z tego nie rozu­miem, tzn. z fizy­ki kwan­to­wej, prócz jed­nej rze­czy − w tym naszym świe­cie, nie kwan­to­wym, tyl­ko zwy­czaj­nie, powiedz­my, ato­mo­wym, też nie ma próż­ni. Wszy­scy w czymś pły­wa­my. Tak jak flu­id metrycz­ny nada­je wła­ści­wo­ści cząst­kom (na przy­kład masę), tak to coś, co wypeł­nia nasz świat, nada­je wła­ści­wo­ści i zna­cze­nia naszym odczu­ciom, dozna­niom, poglą­dom, myślom, a na innym pozio­mie naszym posta­wom.

To cie­ka­we wyobra­że­nie rze­czy­wi­sto­ści nie jako sie­ci (w któ­rej punk­ta­mi łącz­ny­mi są ludzie i nie­lu­dzie, zja­wi­ska żywe i mate­rial­ne), ale jako zesta­wie­nia kształ­tów, któ­re do sie­bie przy­le­ga­ją, któ­re wypeł­nia­ją prze­strzeń. To sta­no­wi inte­re­su­ją­cy kon­tekst do uży­te­go przez Cie­bie neo­lo­gi­zmu „prze­kształt”. „Ja prze­kształt ludz­ki” − mówi w pew­nym momen­cie pod­miot, i pew­nie moż­na było­by for­mant „prze-” rozu­mieć jako wzmoc­nie­nie, któ­re­go uży­wa się w budo­wa­niu epi­te­tów (wte­dy prze­kształt był­by czymś w rodza­ju „kształ­tu nad kształ­ty”), ale w war­stwie brzmie­nio­wej „prze­kształt” jest tro­chę jak „prze­chrzta”, jak kształt, któ­ry doko­nał kon­wer­sji, pod­dał się trans­for­ma­cji. Czy taki wiersz może sta­no­wić spra­woz­da­nie z trans­for­ma­cji, z pod­da­wa­nia się wpły­wom kształ­tów, któ­re sty­ka­ją się z nami, two­rząc rze­czy­wi­stość spo­łecz­ną?

Pięk­nie to prze­czy­ta­łaś. Dzię­ku­ję. Sły­szysz tu rze­czy, któ­rych byłem świa­do­my bar­dzo mgli­ście, jeśli w ogó­le. Dokład­nie o to mi cho­dzi – o łowie­nie na otwar­tych akwe­nach przy pomo­cy spo­rej sie­ci, o zarzu­ca­nie sie­ci na znacz­ny obszar, o two­rze­nie pew­ne­go śro­do­wi­ska brzmie­nio­wych i figu­ra­tyw­nych napięć, w obrę­bie któ­rych dobry czy­tel­nik będzie w sta­nie popro­wa­dzić wła­sne docho­dze­nie. Co do samej wymo­wy tego utwo­ru – ja mia­łem wra­że­nie, że piszę taką man­trę, w obrę­bie któ­rej moż­li­wa, i jakoś sen­sow­na, sta­je się uto­pij­na wizja pew­nej indy­wi­du­acji – takiej, w któ­rej prze­świe­ca jesz­cze uto­pia myśle­nia poza szczu­ciem, agre­sją, miał­ko­ścią, sło­wem – poza dość prze­dziw­ną mie­szan­ką nisz­czą­ce­go dziś tkan­kę spo­łecz­ną impe­ra­ty­wu dekla­ro­wa­nia wia­ry, pro­duk­tyw­no­ści i stad­no­ści zara­zem. Ta dziw­na mie­szan­ka deter­mi­nu­je rodzaj zaśle­pie­nia, któ­re zdo­mi­no­wa­ło życie naszych insty­tu­cji, rzu­tu­jąc przy tym oczy­wi­ście na życie jed­no­stek. To jest jak sła­bo zapro­jek­to­wa­ny, zły sen, źle skon­stru­owa­na wia­ra, zła reli­gia – dla­te­go wła­śnie, jeśli w sze­ro­kim wid­mie sło­wa „prze­kształt” odnaj­du­je się „prze­chrzta” – to świet­nie. Cho­dzi o zna­le­zie­nie sobie nowej wia­ry. Two­je dźwię­ko­we czy­ta­nie jest tu genial­ne. Nie mógł­bym liczyć na nic lep­sze­go.

Cie­szę się, że ten lek­tu­ro­wy obraz Ci się podo­ba, zwłasz­cza że teraz wyko­nam w naszej roz­mo­wie prze­chył w dru­gą stro­nę. Zbie­ram się do tego, by zadać pyta­nie, któ­re jest tro­chę naiw­ne, nie­co za bar­dzo wprost i być może nie zechcesz na nie odpo­wie­dzieć, ale roz­strzy­gnię­cie tej kwe­stii − mimo zapę­tlo­nych lek­tur − wymy­ka mi się i chy­ba muszę zary­zy­ko­wać. Jak rozu­mieć „ty” z poema­tu?

To jest trud­ne pyta­nie. Doty­ka chy­ba tej war­stwy poema­tu, któ­ra ma wie­le wspól­ne­go z moją psy­chi­ką i psy­cho­lo­gią. Jest tu jakiś ele­ment oso­bi­sty, o któ­rym po pro­stu nie mogę mówić. Ale jest też pew­na for­mal­na stro­na pro­ble­mu, o któ­rej coś da się powie­dzieć. Owo „ty” posia­da chy­ba spo­ry współ­czyn­nik nie­ozna­czo­no­ści, jego toż­sa­mość jest roz­pi­sa­na na dane momen­ty poema­tu, na pew­ne moż­li­we czy­tel­ni­cze i emo­cjo­nal­ne kon­den­sa­cje czy też kształ­ty pro­ce­su czy­tel­ni­cze­go. Powiedz­my może, że owo „ty”, ze swo­ją nie­ozna­czo­no­ścią, sygna­li­zu­je trud­ność prze­do­sta­nia się do sie­bie same­go w śro­do­wi­sku tak gęsto wypeł­nio­nym szu­mem i zakłó­ce­nia­mi jak nasze. Ale nie cho­dzi mi o to, że „ty” ma być tyl­ko wer­sją „ja”. Raczej prze­ciw­nie – jest też inno­ścią, rady­kal­ną inno­ścią; nasz kło­pot z jej ska­li­bro­wa­niem, wyobra­że­niem jej sobie ma coś wspól­ne­go z naszy­mi pro­ble­ma­mi z dotar­ciem do sie­bie. A zatem: owo „ty”, a raczej pró­by komu­ni­ka­cji zacho­dzą­ce mię­dzy mówią­cym gło­sem i oso­bą sygno­wa­ną jako „ty” mogą być samo­świa­do­mo­ścią for­my poema­tu, sygna­łem, że „ja” poema­tu nie ist­nie­je bez jego „ty”. „Ja-ty” sta­no­wi więc pewien pod­sta­wo­wy para­metr for­mal­ny prze­strze­ni poema­tu, sta­no­wi tę jego „sub­stan­cję”, mate­rię, któ­ra zakrzy­wia – nada­je mu prze­pły­wo­wość i kształt.

Dobrze, w takim razie odbi­ję się od tego szcze­gó­łu i wró­cę znów do kwe­stii ogól­nej, powo­li pod­su­mo­wu­jąc naszą roz­mo­wę. Kac­prze, czy zgo­dził­byś się ze stwier­dze­niem, że z książ­ki na książ­kę coraz bar­dziej się rady­ka­li­zu­jesz?

W jakim kie­run­ku miał­bym się rady­ka­li­zo­wać?

Myślę o tym bar­dzo sze­ro­ko: jako o odwa­dze for­mal­nej, uży­ciu języ­ka czy kon­cep­cji przed­sta­wia­nej wizji rze­czy­wi­sto­ści spo­łecz­nej.

Od ład­nych paru lat piszę zbio­ry poezji, któ­re dają mi spo­rą satys­fak­cję. Sta­ram się nie powta­rzać, szu­kam nowych źró­deł. Odwa­ga for­mal­na? Może też, ale przede wszyst­kim jed­nak pewien wewnętrz­ny nakaz, jakaś idée fixe na temat tego, czym są wier­sze. Wier­sze to dla mnie teren wypo­wie­dzi nie­oczy­wi­stej. Wie­rzę, że nasze zdol­no­ści do wypo­wia­da­nia się, do mówie­nia, mają kil­ka zakre­sów. Pod­sta­wo­wy jest oczy­wi­ście ten, w któ­rym jeste­śmy racjo­nal­ni, wie­my, co mówi­my. Ale jest też zakres intu­icji, któ­rym trud­no było­by wejść do zwy­czaj­nej mowy. I po to są wier­sze – żeby grać w tę mniej oczy­wi­stą grę. Ot, i cała odwa­ga… być może wca­le nie jestem odważ­ny tyl­ko mam taką obse­sję – wiersz zawsze, no pra­wie zawsze, w mia­rę moż­li­wo­ści, po kra­wę­dzi. Nigdy też nie posłu­gu­ję się myśle­niem w rodza­ju: dobra, to teraz napi­szę coś trud­ne­go… ale też, patrząc na to z dru­giej stro­ny, sta­ram się wystrze­gać bana­łu (prócz przy­pad­ków, w któ­rych banał jest czę­ścią kom­po­zy­cji).

Sta­ram się też upra­wiać poezję tak, żeby oddzie­la­ła się od innych gatun­ków powszech­nej alfa­be­ty­za­cji. Dziś każ­dy coś pisze, notu­je, czy­ni komen­ta­rze, „wyra­ża poglą­dy”, praw­da? Mamy do tego mnó­stwo tech­no­lo­gii. Nie­tz­sche pisze gdzieś, że w erze powszech­nej alfa­be­ty­za­cji duch zaczy­na cuch­nąć. Myślę o poezji jako ano­ma­lii w tej prze­strze­ni alfa­be­ty­za­cji. I to nie jest żaden eli­ta­ryzm – tyl­ko zapro­sze­nie dla wszyst­kich, któ­rzy nie lubią się nudzić przy czy­ta­niu. Nic wię­cej.

Tyle jeśli cho­dzi o rady­ka­lizm for­mal­ny lub este­tycz­ny. Ale pytasz też o przed­sta­wie­nie rze­czy­wi­sto­ści spo­łecz­nej. Sam jestem cie­kaw, czy obraz tej rze­czy­wi­sto­ści, któ­ry ewen­tu­al­nie wyła­nia się z moich tomów, jest rady­kal­ny. Parę lat temu czy­ta­łem Dzie­je Hero­do­ta – to dopie­ro jest rady­ka­lizm: set­ki stron nie­ustan­nych pod­stę­pów, beze­ceństw, okru­cieństw i rze­zi. To jest rady­ka­lizm, z tym że zda­je się, iż Hero­dot nie miał dostę­pu do innej opo­wie­ści; jakoś nie potra­fił sobie wyobra­zić innych „dzie­jów” albo nie mógł, jesz­cze nie wte­dy. No więc dzie­je ludz­ko­ści jako nie­ustan­na rzeź – to jest dopie­ro rady­kal­ne. A jed­no­cze­śnie nor­mal­ne, bo prze­cież teraz też w nas sie­dzi i ogrom­ne rze­sze popu­la­cji nie wyobra­ża­ją sobie innej opo­wie­ści. Albo inne­go spoj­rze­nia na ewo­lu­cję. No więc wokół trwa taki znor­ma­li­zo­wa­ny rady­ka­lizm spoj­rze­nia na histo­rię i ewo­lu­cję i nasze miej­sce w tych pro­ce­sach i poda­je się za rze­czy­wi­stość lub „realizm”. Więc rady­ka­lizm, któ­ry ja upra­wiam, jest tyl­ko odpo­wie­dzią na tam­ten o wie­le groź­niej­szy rady­ka­lizm uma­so­wio­ny.

O autorach i autorkach

Kacper Bartczak

Ur. w 1972 roku. Poeta, krytyk, tłumacz poezji, amerykanista. Wydał kilka tomów poetyckich, m.in. Wiersze organiczne (2015), za które był nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody Literackiej Nike, Pokarm suweren (2017), a także zbiór Naworadiowa (2019). Autor monografii o Johnie Ashberym (2006) oraz zbioru esejów o poezji i teorii Świat nie scalony (2009), za który otrzymał Nagrodę „Literatury na Świecie”. Tłumaczył wiersze Johna Ashbery’ego, Rae Armantrout, Charlesa Bernsteina i Petera Gizziego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta (dwukrotny) i Fundacji im. T. Kościuszki. Wykłada literaturę amerykańską na Uniwersytecie Łódzkim. Mieszka w Łodzi.

Zuzanna Sala

Ur. 1994, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w ramach programu literaturoznawstwo. Wiceredaktorka naczelna kwartalnika literackiego „KONTENT”, kieruje wydawnictwem poetyckim o tej samej nazwie. Publikowała teksty krytyczne m.in. w „Czasie Kultury”, „Odrze”, „Stonerze Polskim”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej” czy „Wakacie”. Pochodzi z Bierutowa.

Powiązania

Autobiografia śmierci

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Kim Hyesoon Lynn Suh

Spo­tka­nie z udzia­łem Kim Hyeso­on, Lyn­na Suh, Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozejrzeć się w świecie wiersza

wywiady / o książce Joanna Łępicka Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Joan­ną Łępic­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czas kompost

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozprężanie wdrukowanych krat

wywiady / o książce Joanna Mueller Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Uwagi wstępne do lektury „Autobiografii śmierci” Kim Hyesoon

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Auto­bio­gra­fia śmier­ci Kim Hyeso­on w tłu­ma­cze­niu Ewy Suh, Lyn­na Suha i Kata­rzy­ny Szu­ster-Tar­di, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Błąd w legendzie (wakacyjna przygoda)”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Autokreacja postkonfesyjna i jej program nieczysty

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Raczej szarpnięcie niż chwyt

wywiady / o książce Roman Honet Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Dalej pójdzie jak z płatka

debaty / ankiety i podsumowania Kacper Bartczak

Odpo­wie­dzi Kac­pra Bart­cza­ka na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Widoki wymazy

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Wido­ki wyma­zy z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Ruch do wewnątrz

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Komu­nizm, gów­no i może cię kocham Tom­ka Gro­mad­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lute­go 2022 roku.

Więcej

Najsłabszy opór i Zegary w pokoju matki

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek „Naj­słab­szy opór” Addy Djørup i „Zega­ry w poko­ju mat­ki” Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić z udzia­łem Addy Djørup, Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić, Kac­pra Bart­cza­ka i Bogu­sła­wy Sochań­skiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Dywersja, schizma, herezja

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Historia jednego (lub więcej) wiersza, z trzema dygresjami i kodą

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Z niedanych jestem

wywiady / o książce Kacper Bartczak Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Świat w ogniu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Świat w ogniu Char­le­sa Bern­ste­ina z udzia­łem Char­le­sa Bern­ste­ina, Kac­pra Bart­cza­ka, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Widoki wymazy

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kac­pra Bart­cza­kaWido­ki wyma­zy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

„Ulotne momenty performatywnego zatracenia”, czyli formy życia politycznego

wywiady / o książce Charles Bernstein Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­le­sem Bern­ste­inem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Żywiczne wtrącenia, czyli „badania zakrzywione” Charlesa Bernsteina

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Szkic Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy (2)

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Listy z wewnątrz

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Ramie­go Al-Asze­ka, Fadie­go Dżo­ma­ra, Kac­pra Bart­cza­ka i Nata­lii Malek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Naworadiowa

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Nawo­ra­dio­wa z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Ciemna materia

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak Rae Armantrout

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ciem­na mate­ria z udzia­łem Rae Arman­tro­ut, Kac­pra Bart­cza­ka i Bar­to­sza Kraj­ki w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Historia jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Naworadiowa

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Poza granicą czasu i przestrzeni

wywiady / o książce Kacper Bartczak Rae Armantrout

Roz­mo­wa z Rae Arman­tro­ut, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Ciemna materia i błona wiersza

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Esej Kac­pra Bart­cza­ka doty­czą­cy książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Intymność w wierszu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Asja Bakić, Char­lot­te Van den Bro­eck, Llŷr Gwyn Lewis i Kac­per Bart­czak.

Więcej

Nowa Faza*

wywiady / o książce Jakub Nowacki Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jaku­bem Nowac­kim na temat alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Zbiegi okoliczności

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali książ­ki Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Llŷr Gwyn LEWIS

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Llŷr Gwyn Lewis. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Charlotte VAN DEN BROECK

wywiady / o pisaniu Charlotte Van den Broeck Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­lot­te Van den Bro­eck. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Asja BAKIĆ

wywiady / o pisaniu Asja Bakić Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Asją Bakić. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu Nowe gło­sy z Euro­py.

Więcej

Echo-sfera wiersza

wywiady / o książce Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli pamięć wielu rzeczy

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nieistniejąca pocztówka

dzwieki / RECYTACJE Kacper Bartczak

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Pokarm suweren (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pokarm suweren (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nowe głosy z Europy 2016: Poezja

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Zapis ze spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe gło­sy z Euro­py 2016: Poezja i Pro­za”, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Anja Golob, Juana Adcock oraz Árpád Kol­lár. Spo­tka­nie odby­ło się w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersz na święta: Konsubstancje

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Wiersz pocho­dzi z książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Musimy wpatrywać się w brak

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 21 wier­szy miło­snych Adrien­ne Rich, wyda­nej w prze­kła­dzie Jaku­ba Głu­sza­ka w Biu­rze Lite­rac­kim 11 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Justy­ny Bar­giel­skiej Chi­na ship­ping wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Raju w obrazkach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Ane­ty Kamiń­skiej, Kami­la Zają­ca i Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka o książ­ce Raj w obraz­kach D.J. Enri­gh­ta.

Więcej

Niewymuszone znaczenia

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Kuba Mikurda

Z Kac­prem Bart­cza­kiem roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Wymknąć się każdemu bogu

recenzje / IMPRESJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka z książ­ki Dowód z toż­sa­mo­ści Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Naworadiowa

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Nawo­ra­dio­wa z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Naworadiowa

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Nieczyste kompozycje

recenzje / ESEJE Łukasz Żurek

Recen­zja Łuka­sza Żur­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Przeciw scaleniu. Krytyczne tropy

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej