wywiady / o pisaniu

Swoimi słowami

Katarzyna Fetlińska

Marta Podgórnik

Rozmowa Katarzyny Fetlińskiej z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze książki Nic o mnie nie wiesz, wydanej nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Kata­rzy­na Fetliń­ska: Cześć Mar­to, co u Cie­bie sły­chać? Chcia­ła­bym prze­pro­wa­dzić z Tobą roz­mo­wę dla Biu­ra Lite­rac­kie­go, zga­dzasz się? Jeśli tak, to w załącz­ni­ku znaj­du­je się kil­ka pierw­szych pytań, któ­re chcia­ła­bym Ci zadać, a po otrzy­ma­niu odpo­wie­dzi od Cie­bie zapy­tać o coś nowe­go – czy taka for­ma roz­mo­wy Ci odpo­wia­da?

Mar­ta Pod­gór­nik: Cześć Kasiu, jak ja nie zno­szę tych roz­mów do Przy­sta­ni, no ale wie­my jak jest, roz­mo­wa pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szyć musi. Więc okej. Zasta­na­wiam się jed­nak, jak to roze­grać, żeby nie było to kolej­ne seryj­ne bla bla bla. Bo wiesz, praw­da taka, że nie moż­na, wzo­rem pew­ne­go baro­na, wła­sno­ręcz­nie wycią­gnąć się z bagna (śmiech). Romek Honet sam zro­bił tę książ­kę [Nic o mnie nie wiesz], popro­si­łam go o to, mogłam popro­sić każ­de­go z przy­ja­ciół, ale to były­by wybo­ry oczy­wi­ste, a ja nie chcia­łam sztam­po­we­go The Best Of, chcia­łam, żeby ta książ­ka była nie tyl­ko wybo­rem wier­szy, ale napraw­dę książ­ką. Dla­te­go mój jedy­ny w tym przy­pad­ku wybór – wybór redak­to­ra, był klu­czo­wy. Jeste­śmy rówie­śny­mi pisa­rza­mi, prze­szli­śmy podob­ne ścież­ki, zaś nasze dyk­cje kry­ty­cy czę­sto i chęt­nie prze­ciw­sta­wia­li. Poezja uwol­nio­nej wyobraź­ni i dan­cin­go­wy post­mo­der­nizm. Tak jak­by nie wycho­dzi­ło na jed­no. Faj­nie jest powie­dzieć wresz­cie: Czy­tel­ni­ku, nic nie wiesz, o mnie, o sobie, o tym, że tam, gdzie upa­tru­jesz róż­nic, żarzy się rozu­mie­nie, ufun­do­wa­ne nie na wspól­nych prze­ży­ciach, lecz na wspól­no­cie prze­żyć. Etc.

I od począt­ku do koń­ca nie wtrą­ci­łam się abso­lut­nie w nic, taki był układ. A nawet swe­go rodza­ju zakład, pró­ba sił, bo czy da się wier­sza­mi Pod­gór­nik napi­sać książ­kę Hone­ta (śmiech)? Lub odwrot­nie, czy w ogó­le moż­na przej­rzeć się w cudzym zwier­cia­deł­ku (celo­wo nie piszę „cudzym pięk­nie”, bo to inna para zwier­cia­deł). Więc pyta­nia, któ­re prze­sła­łaś, to jak­by nie do mnie. A zresz­tą o tym, co Ci teraz piszę, nie chcę się jed­nak nad­to roz­ga­dy­wać na Przy­sta­ni. To jest bar­dzo oso­bi­ste doświad­cze­nie, powie­rzyć swo­je życie, swo­ją (mniej lub bar­dziej zmy­ślo­ną) histo­rię, tzn. swo­je wier­sze, choć prze­cież prze­ży­wa­my to wszy­scy, za każ­dym razem, pisząc i publi­ku­jąc.

Do cze­go zmie­rzam? Znajdź­my inną for­mu­łę tej roz­mo­wy, olej­my etap szkol­ny. Chęt­nie Ci bły­sko­tli­wie opo­wiem o tym, ile zawdzię­czam przy­ja­cio­łom, czym jest dla mnie lite­ra­tu­ra, i dla­cze­go nie cie­szę się z Nagro­dy Gdy­ni.

Prze­pra­szam Cię więc za te szkol­ne pyta­nia, ale po pro­stu nie wie­dzia­łam, jaki mie­li­ście układ. Nie pisnę o nim sło­wa (śmiech). Chęt­nie poroz­ma­wiam z Tobą ina­czej i zacznij­my od nagro­dy, cho­ciaż pew­nie masz już dość pytań o Gdy­nię, gra­tu­la­cji pod­szy­tych zawi­ścią oraz wszech­obec­nej pew­no­ści, że musi roz­pie­rać Cię szczę­ście. Bar­dziej się cie­szy­łaś, czy nie cie­szy­łaś?

Ostat­nie zda­nie Two­je­go mej­la to ide­al­ne pierw­sze pyta­nie, nie tyl­ko w kon­tek­ście kolej­nej książ­ki czy nagro­dy… Prze­kle­jam zatem do Wor­da i posta­ram się odpi­sać jak naj­szyb­ciej. Wiesz, chcia­ła­bym, żeby to była roz­mo­wa, a nie wywiad. W pew­nym sen­sie jeste­śmy w podob­nej sytu­acji, Twój szyb­ki i świet­ny debiut, od razu zauwa­żo­ny, poru­sza­ją­cy występ na festi­wa­lu, coś jak­bym zno­wu (przy Tobie, czy, w pew­nym sen­sie, przez Cie­bie) była sie­dem­na­sto­lat­ką dosta­ją­cą Bie­re­zi­na i książ­kę. Deja vu, czy raczej the gre­at circ­le of life. Praw­dzi­we nagro­dy są zawsze wszę­dzie indziej. Jeśli więc pozwo­lisz, ja też będę Ci zada­wać pyta­nia, nie tyl­ko odpo­wia­dać. Wolę roz­mo­wę, nie wywiad, bo w owym pew­nym sen­sie sto­isz tam, gdzie ja sta­łam, i wkrót­ce sta­niesz tu, gdzie sto­ję teraz. Jak wia­do­mo czas jest kul­ką, a nie linią, w jakiś spo­sób to strasz­ne, ale i pocie­sza­ją­ce (śmiech).

I sko­ro tak zaczę­ły­śmy od narze­ka­nia, to może mi też powiesz, czy pozna­łaś wie­lu przy­ja­ciół „po pió­rze”, któ­rzy zamiast zazdro­ścić i wyrzą­dzać róż­ne świń­stew­ka – wspie­ra­ją?

Zabra­kło­by nam miej­sca, gdy­bym chcia­ła wymie­nić i podzię­ko­wać wszyst­kim człon­ki­niom i człon­kom mojej „rodzi­ny rów­no­le­głej”, jak na wła­sny uży­tek nazy­wam przy­ja­ciół po fachu. Jestem naj­wy­raź­niej w czep­ku uro­dzo­na, bo z zazdro­ścią czy świń­stew­ka­mi kon­takt mia­łam spo­ra­dycz­ny i raczej labo­ra­to­ryj­ny, nato­miast wspar­cia, ser­decz­no­ści, i wszel­kie­go typu miłych gestów doświad­czam ze stro­ny tzw. śro­do­wi­ska nie­prze­rwa­nie. Nie mam tu, rzecz jasna, na myśli żad­ne­go rodza­ju han­di­ca­pów, taryf ulgo­wych czy week­en­do­wych pro­mo­cji. Byłam oce­nia­na nie­raz, na ogół (choć oczy­wi­ście nie zawsze) uczci­wie i facho­wo – za swo­je pisa­nie, ale, co dla mnie waż­niej­sze, zyska­łam zro­zu­mie­nie i wspar­cie w wymia­rze, nazwij­my, stric­te ludz­kim. Lite­ra­tu­ra to lite­ra­tu­ra, wyko­nu­je­my swo­ją robo­tę (czy jako autor, czy jako redak­tor, wydaw­ca, kry­tyk, juror, itd.) bez roman­tycz­nych rojeń o jej wyjąt­ko­wo­ści. Wiersz nie sta­no­wi odpo­wie­dzi, któ­rych potrze­bu­je­my, zada­jąc te naj­wła­ściw­sze pyta­nia. Wra­ca­jąc do „praw­dzi­wych nagród”, gdy­by nie lite­ra­tu­ra, nie pozna­ła­bym tych wszyst­kich świet­nych osób, nie odwie­dzi­ła­bym tych wszyst­kich pięk­nych i strasz­nych miejsc, nie prze­ży­ła­bym tych wszyst­kich przy­gód. Za to być może mia­ła­bym dyplom wyż­szej uczel­ni, mały bia­ły domek, dzie­ci barasz­ku­ją­ce w ogród­ku, hodow­lę pelar­go­nii, week­en­do­we kur­sy fla­men­co i służ­bo­wy samo­chód. Pisa­nie daje jed­nak tę wol­ność, że to, cze­go nie było, nie ma i nie będzie, moż­na sobie po pro­stu napi­sać, a to, co było, jest i będzie – opo­wie­dzieć swo­imi sło­wa­mi.

A czy z lite­ra­tu­rą to nie jest tak, że ona zada­je te „naj­niew­ła­ściw­sze” z pytań? Z tego co napi­sa­łaś wyni­ka, że łączysz zmy­śle­nia z tek­sta­mi wyję­ty­mi z życia. Chcia­ła­bym zapy­tać, czy wie­rzysz w pisa­nie auto­bio­gra­ficz­ne? Bo ja powiem Ci szcze­rze – nie wie­rzę, i dla­te­go zasta­na­wiam się nad tytu­łem książ­ki Nic o mnie nie wiesz, moż­na go czy­tać jako komen­tarz autor­ki, któ­ra zapew­nia, że wciąż będzie zaska­ki­wać, a uprzed­nio publi­ko­wa­ne wier­sze są tyl­ko pozor­nie zna­ne i mimo wszyst­ko sta­no­wią kre­ację pew­ne­go pod­mio­tu, któ­ry z samą Mar­tą ma nie­wie­le wspól­ne­go. W wier­szu w prze­dzia­le piszesz: „wyglą­da na to, że nie wiesz; nic o mnie i tak/ już zosta­nie”. Czy w takim razie chcesz – a może Twój pod­miot lirycz­ny chce – zazna­czyć, że nic z Two­je­go życia nie zna­la­zło się w wier­szach? Że bio­gra­ficz­ne sen­sa­cjo-spe­ku­la­cje, któ­re nie­któ­rzy ludzie uwiel­bia­ją snuć, to tyl­ko bzdu­ra?

Nie mam nic prze­ciw­ko czy­tel­ni­czym spe­ku­la­cjom. Są czę­ścią spek­ta­klu nazy­wa­ne­go lite­ra­tu­rą. Nazy­wa­ne­go życiem. Ale muszę Cię roz­cza­ro­wać, nie jestem i raczej nigdy nie byłam na tyle inte­re­su­ją­ca, aby komu­kol­wiek chcia­ło się jesz­cze spe­ku­lo­wać, plot­ko­wać na mój temat. Schu­dłam, uty­łam, z kimś się prze­spa­łam, piłam, nie piłam, jadłam, nie jadłam, wymio­to­wa­łam, cho­ro­wa­łam, pły­wa­łam na dystans, stra­ci­łam dziec­ko, nie chcia­łam mieć dzie­ci, roz­bi­łam mał­żeń­stwo, roz­bi­łam kie­li­szek w tanc­bu­dzie – a kogo to, powiedz­my sobie, obcho­dzi? Same nud­ne sztan­ce.

Tutaj to się muszę tro­chę nie zgo­dzić, bo ludzie uwiel­bia­ją plot­ko­wać o takich zwy­kłych, nud­nych rze­czach. Szcze­gól­nie jeśli oso­bę oma­wia­ną spo­tka­ło coś, co moż­na uznać za przy­kre i dzię­ki temu same­mu pod­nieść się na duchu. Obrzy­dli­we, ale czę­sto nie­ste­ty praw­dzi­we. Odno­śnie Two­je­go sto­sun­ku do lite­ra­tu­ry: co myślisz o kate­go­ry­zo­wa­niu pisa­rzy, wpa­so­wy­wa­niu ich w nur­ty i wyszu­ki­wa­niu kon­kret­nych, ist­nie­ją­cych daw­niej tro­pów – np. nazy­wa­nie Two­jej poezji „dan­cin­go­wym post­mo­der­ni­zmem” albo „ślą­ską szko­łą”? Mnie oso­bi­ście wkur­wia takie smęt­ne ogra­ni­cza­nie.

Smęt­ne ogra­ni­cza­nie, to ład­ne, muszę wpi­sać na listę okre­śleń tego, czym zaj­mu­ją się współ­cze­śni nam tzw. kry­ty­cy lite­rac­cy, o ile aku­rat nie piszą blur­ba albo felie­to­nu do kolo­ro­we­go tygo­dni­ka. No, jestem nie­spra­wie­dli­wa, cza­sem zda­rza się też trzy­dzie­ści sekund w TVP Kul­tu­ra. A co moż­na powie­dzieć w trzy­dzie­ści sekund? Ile zawrzeć w blur­bie? Jak w kil­ku zda­niach przy­stęp­nie zre­cen­zo­wać książ­kę dla czy­tel­ni­ków „New­swe­eka”? Naj­le­piej bły­snąć potwor­kiem typu „poezja uwol­nio­nej wyobraź­ni”, „deh­ne­li­za­cja poezji”, „linia Sosnow­skie­go”, „Woja­czek w spód­ni­cy”, „ślą­ska szko­ła”, „poezja men­stru­acyj­na”, „wybit­na wraż­li­wość”, „doj­rza­łość mimo mło­de­go wie­ku auto­ra”… Tymi bry­kie­ta­mi moż­na żon­glo­wać w nie­skoń­czo­ność, wła­ści­wie spraw­nie napi­sa­ny pro­gram kom­pu­te­ro­wy mógł­by z powo­dze­niem zastą­pić więk­szość recen­zen­tów. Tych piszą­cych na akord, pod wier­szów­kę. Oczy­wi­ście na tych męt­nych wodach sche­ma­tu, tau­to­lo­gii i ase­ku­ranc­twa (cza­sem po pro­stu leni­stwa, czy, jak kto woli, bra­ku cza­su) da się wypa­trzyć nie­licz­ne łódecz­ki, w któ­rych motor nie zastą­pił wio­seł. Bar­dzo cenię opi­nie i tek­sty kil­kor­ga z praw­dzi­wie zaan­ga­żo­wa­nych i towa­rzy­szą­cych kry­ty­ków, dla resz­ty na zawsze pozo­sta­je­my zakład­ni­ka­mi zgrab­nych uprosz­czeń i pseu­do­bły­sko­tli­wych ter­mi­nów uku­tych na kola­nie. Mówi się „trud­no” i żyje się dalej (śmiech).

Co Cię zatem skło­ni­ło do wyda­nia wier­szy wybra­nych? Czy trak­tu­jesz to jako zamknię­cie pew­ne­go eta­pu, pod­su­mo­wa­nie? Zasta­na­wiam się nad tym, bo kil­ka ostat­nich wier­szy wywo­ła­ło we mnie nie­po­ko­ją­ce poczu­cie koń­ca. Sku­piasz się teraz nad czymś nowym?

Wier­sze wybra­ne to przede wszyst­kim kolej­na przy­go­da, któ­rą podzie­li­łam z auto­rem wybo­ru i z wydaw­cą… Nie tyl­ko. Sze­rzej – wszyst­kie książ­ki, poza debiu­tanc­ką, wyda­łam w Biu­rze Lite­rac­kim, tam też zdo­by­wa­łam redak­tor­skie szli­fy. Mimo per­ma­nent­nych tarć (ele­ganc­ko to się nazy­wa „róż­ni­ca­mi zda­nia”), cza­so­wych sepa­ra­cji, znisz­czeń i napraw, nie mogła­bym (i nie chcia­ła­bym) pod żad­nym pozo­rem zaprze­czyć swo­jej rela­cji z tym wydaw­nic­twem i two­rzą­cy­mi je ludź­mi. Z redak­tor­ką i korek­tor­ką Anią Krzy­wa­nią pra­co­wa­ły­śmy przy każ­dej nie­mal książ­ce, i jest to coś wię­cej niż tech­nicz­na korek­ta, wie­le się od sie­bie nauczy­ły­śmy i nie była to dro­ga usła­na róża­mi (śmiech). Nie wyobra­żam sobie, by kto­kol­wiek inny pilo­to­wał wybór wier­szy. Okład­kę nato­miast zawdzię­czam Wojt­ko­wi Brzo­sce, z któ­rym łączy mnie wie­lo­let­nia przy­jaźń. Okład­ki kil­ku poprzed­nich – Eli Lempp, któ­ra od wie­lu lat z nie­zwy­kłą czu­ło­ścią por­tre­tu­je nie tyl­ko rze­czy­wi­stość, ale i lite­ra­tu­rę… No dobra, wystar­czy. Nie będę wymie­niać dalej, by wszy­scy nie poczu­li się wymie­nie­ni (śmiech). Ale tak napraw­dę – tu wra­cam do jed­ne­go z poprzed­nich Two­ich pytań – moja praw­dzi­wa nagro­da to moż­li­wość pozna­wa­nia, pra­cy i zaba­wy z wyjąt­ko­wy­mi ludź­mi. Bez­cen­ne (śmiech).

A co do Two­je­go prze­czu­cia, nie przy­kła­da­ła­bym zbyt­niej wagi do „poczu­cia koń­ca”, któ­re prze­cież towa­rzy­szy nam od począt­ku, nie­praw­daż? Może ta książ­ka, jak chy­ba każ­dy wybór wier­szy, to pró­ba spoj­rze­nia z dystan­su, nie z dystan­sem, a może po pro­stu natu­ral­na kon­se­kwen­cja. Zamy­ka­nie eta­pów? Wszak to nie Tour de Fran­ce. Zawsze zosta­ją drzwi awa­ryj­ne na zaple­czu. Kłód­ki moż­na zdjąć lub prze­ciąć. Nic nie koń­czy­my osta­tecz­nie, bo nawet śmierć pod­mio­tu lirycz­ne­go nie jest w jego uję­ciu osta­tecz­na. Sko­ro ma siłę ją opi­sać. To chy­ba Ash­be­ry, ziry­to­wa­ny tysięcz­nym pyta­niem, po co pisze wier­sze, odpo­wie­dział: „Bo jestem cie­kaw, jak się skoń­czą”. A Maciek Melec­ki pod­po­wia­da: koń­co­we począt­ki. Jak wspo­mi­na­łam, czas jest kul­ką (śmiech).

Ach, i w koń­cu zapo­mnia­łam odpo­wie­dzieć Ci, dla­cze­go nie cie­szę się z Nagro­dy Gdy­ni. Po pierw­sze, nale­ża­ła się komuś inne­mu. Po dru­gie, w tym klu­bie nagra­dzal­nych jest potwor­nie nud­no.

Wie­rzę Ci na sło­wo i może kie­dyś doj­dę do tych samych wnio­sków. Mnie póki co dopro­wa­dza­ło do nud­no­ści to, że musia­łam kate­go­rycz­nie odrzu­cać męskie pro­po­zy­cje roman­so­we, któ­re mnie kom­plet­nie nie inte­re­su­ją (śmiech). Z klu­bów to dość dobrze pozna­łam tyl­ko gro­no „wyło­wio­nych-wyła­wia­ją­cych” i cie­szę się, bo z paro­ma oso­ba­mi bar­dzo się polu­bi­łam i do tej pory utrzy­mu­je­my kon­takt.

Roman­se klu­bo­we nie są takie złe, ale ewi­dent­nie prze­re­kla­mo­wa­ne (to à pro­pos „czy­tel­ni­czych spe­ku­la­cji”), nie poma­ga­ją, ale i na ogół nie szko­dzą. Jed­nak o tych spra­wach może poga­da­my sobie kie­dyś przy drin­ku, nie tutaj (śmiech). Z klu­bów naj­le­piej znam klub czy­sto­ści, AA i Pia­sta Gli­wi­ce, ale to nie­speł­nio­ne roman­se raczej.

Jesteś bar­dzo wraż­li­wa, nawet jak na poet­kę. Pod­czas naszej pierw­szej roz­mo­wy, na warsz­ta­tach, na dzień dobry obie się popła­ka­ły­śmy jak bobry. Inten­sy­fi­ka­cja wzru­sze­nia w dusz­nym pomiesz­cze­niu. A, jak wia­do­mo, świat nie wie­rzy łzom. Widzia­łam, jak emo­cjo­nal­nie pod­cho­dzisz do czy­ta­nia swo­ich wier­szy, do roz­mo­wy. Wspo­mi­na­łam o „pła­ce­niu ceny”, ale nie ma nicze­go złe­go w pła­ce­niu za coś war­to­ścio­we­go. W osta­tecz­nym roz­ra­chun­ku i tak oka­zu­je się, że dosta­li­śmy wię­cej, niż dali­śmy, pły­wa­my po powierzch­ni, jeste­śmy nad kre­ską i po prze­pła­ka­nej nocy wsta­je­my z łóż­ka. Powie­dzieć świa­tu: nic o mnie nie wiesz, i tak już zosta­nie.

Moi rodzi­ce pew­nie wole­li­by, żebym była żoł­nier­ką, alpi­nist­ką albo kaska­der­ką, bo wte­dy ryzy­ko kon­tu­zji było­by mniej­sze. Kie­dy się mar­twią, odpo­wia­dam, że upra­wiam wszyst­kie te zawo­dy.

Sko­ro o kon­tu­zjach mowa, to ja jestem wraż­li­wa głów­nie na ura­zy odnie­sio­ne w zda­rze­niach nie­mal­że fan­ta­stycz­nych – ostat­nio uszko­dzi­łam sobie rogów­kę oka fru­ną­cą moz­za­rel­lą (śmiech). Zawsze wie­dzia­łam, że jedze­nie to poezja, któ­ra na dokład­kę zabi­ja – ale żeby tak bez­czel­nie?

O autorach i autorkach

Katarzyna Fetlińska

Urodzona 15 czerwca 1991 w Ciechanowie.W 2011 roku została laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty”. Autorka tomów poetyckich „Glossolalia” (2012) oraz „Sekstaśmy” (2015), wydanych nakładem Biura Literackiego. Ukończyła filologię angielską na Uniwersytecie Warszawskim. Mieszka w Warszawie.

Marta Podgórnik

Ur. w 1979 r., poetka, krytyczka literacka, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowana do Paszportu „Polityki” (2001), laureatka Nagrody Literackiej Gdynia (2012) za zbiór Rezydencja surykatek. Za tomik Zawsze nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej (2016) oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2016). W 2017 r. wydała nakładem Biura Literackiego tom Zimna książka, który również nominowany był do tych samych nagród. Książka Mordercze ballady przyniosła autorce Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej oraz nominację do Nagrody Literackiej Nike. Mieszka w Gliwicach.

Powiązania

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Wysokoprocentowe ze średniej półki

debaty / ankiety i podsumowania Marta Podgórnik

Odpo­wie­dzi Mar­ty Pod­gór­nik na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nie uciekam od rzeczywistości, staram się ją widzieć jasno, choć trudno, żeby w zachwyceniu

wywiady / o książce Bohdan Zadura Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste try­bu­ny, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 10 Przepowieść w ścinkach

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Dzie­sią­ty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

Lament na dancingu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Dar­ka Fok­sa, Mar­ty Pod­gór­nik, Dag­ma­ry Suma­ry, Ada­ma Zdro­dow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2005

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Domi­ni­ka Bie­lic­kie­go, Mar­ci­na Jago­dziń­skie­go, Łuka­sza Jaro­sza, Szcze­pa­na Kopy­ta, Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka, Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Poetki z Wysp

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Lavi­nii Gre­en­law, Carol Rumens, Julii Fie­dor­czuk, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jerze­go Jar­nie­wi­cza pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Klasyk na luzie, ale jednak klasyk

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Boh­da­na Zadu­ry Sek­cja zabójstw, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Śliczni chłopcy, garbate wampiry

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Prequel

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Przepowieść w ścinkach

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Niną Manel towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Trans­par­ty Niny Manel, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 5 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Wiersze i opowiadania doraźne 2019

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2019, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Wiersz dla Maćka Meleckiego; Huczne ostatki; Groński cytuje Marcjalisa

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Mordercze rozmowy

wywiady / o książce Artur Burszta Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Henry Lee

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Sonet drogi i Paradiso

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Marta Podgórnik

Zapis całe­go potka­nia autor­skie­go Dar­ka Fok­sa i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Mordercze ballady (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Zapis dys­ku­sji wokół książ­ki Tade­usza Róże­wi­cza Kup kota w wor­ku z udzia­łem Mar­ty Pod­gó­nik, Karo­la Pęche­rza, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Bir­nam Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Laudacja na Wybrzeżu

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Niech żyją wszy­skie ukła­dy sen­so­rycz­ne Niny Manel, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Kamyczki w ogródku (zimna książka, ciepła rozmowa)

wywiady / o książce Marta Podgórnik Piotr Czerski

Roz­mo­wa Pio­tra Czer­skie­go z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Konieczna równowaga

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Klasyka gatunku

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Marta Podgórnik

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Pierw­szy odci­nek pro­gra­mu „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Zimna książka (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Dom na Peryhelium

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Dwa do jeden, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Dro­bia­zgo­wa eks­plo­zja” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Zimna książka (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Kuby Kira­gi „4 wier­sze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Paw­ła Biliń­skie­go „Cie­płe miej­sca”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / o książce Marta Podgórnik Paweł Konnak

Roz­mo­wa Paw­ła „Kon­jo” Kon­na­ka z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej.

Więcej

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Rober­ta Jóź­wi­ka „Tyl­ko psy i sate­li­ty”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

żenujący klasycyzm

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

Odsiecz

nagrania / z fortu do portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Odsiecz” z Roma­nem Hone­tem, Mar­tą Pod­gór­nik i Fili­pem Zawa­dą w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

In Absentia

dzwieki / RECYTACJE Katarzyna Fetlińska

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2011” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Przechodzę lekkim tangiem do pytania…

wywiady / o książce Różni autorzy

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go z lau­re­ata­mi 10. edy­cji pro­jek­tu Połów, auto­ra­mi e‑booka Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / o książce Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Lau­re­aci 10. edy­cji pro­jek­tu Połów odpo­wia­da­ją na pyta­nia Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go, redak­to­rów alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 listo­pa­da 2015 roku.

Więcej

Komentarz do wiersza „Kraksa”

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Fetlińska

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Fetliń­skiej do wier­sza „Krak­sa” z książ­ki Sek­sta­śmy, któ­ra uka­za­ła się 21 czerw­ca nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Chciałabym, żeby żywi ludzie byli mniej martwi

wywiady / o książce Bronka Nowicka Katarzyna Fetlińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z Bron­ką Nowic­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nakar­mić kamień, wyda­nej 29 czerw­ca 2015 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dziennik podróży (jednodniowej) na Wyspy

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Fetlińska

Esej Kata­rzy­ny Fetliń­skiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze anto­lo­gii poetek bry­tyj­skich Poet­ki z Wysp w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza oraz Mag­dy Hey­del, któ­ra uka­za­ła się 11 maja 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Orkiestra (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Ewa Lipska Marta Podgórnik

Wiersz w wyko­na­niu Mar­ty Pod­gór­nik, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tram­waj” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Ile odpowiedzi, tyle trafień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Komentarz do wiersza [Nino, niech będzie Rota]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do wier­sza „[Nino, niech będzie Rota]” z książ­ki Zawsze, któ­ra uka­za­ła się 2 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Zawsze roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Jeśli to przez tę rozmowę w korytarzu

wywiady / o książce Filip Zawada Katarzyna Fetlińska

Z Fili­pem Zawa­dą o książ­ce Trzy ścież­ki nad jed­ną rze­ką sumu­ją się roz­ma­wia Kata­rzy­na Fetliń­ska.

Więcej

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Papier­skie­go.

Więcej

„Prywatne perpetuum mobile”. O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Oli­wii Bet­cher.

Więcej

Echolalia czy iluminacja?

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Komentarz do wiersza „In Absentia”

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Fetlińska

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Fetliń­skiej do wier­sza „In Absen­tia” z książ­ki Glos­so­la­lia, któ­ra uka­za­ła się 21 czerw­ca 2012 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Połów

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik Roman Honet

Redak­tor według mnie nie powi­nien ogry­wać żad­nej roli. Ma być czy­tel­ni­kiem. Sam tak trak­to­wa­łem auto­rów, któ­rzy tra­fi­li do mnie w Poło­wie.

Więcej

Szkic o szkicu, wiersz o wierszu

recenzje / ESEJE Katarzyna Fetlińska

Recen­zja Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z książ­ki Musz­le w kape­lu­szu Andrze­ja Kopac­kie­go.

Więcej

Wywiad z samą Tobą, samym Tobą

wywiady / o pisaniu Katarzyna Fetlińska Maciej Taranek

Z Kata­rzy­ną Fetliń­ską roz­ma­wia Maciej Tara­nek.

Więcej

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Jaku­ba Głu­sza­ka, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej i Adria­na Sin­kow­skie­go.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 stycz­nia 2012 roku.

Więcej

Legendarny autobus

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Panie Ludwi­ku, co też Pan naro­bił, wsia­da­jąc kie­dyś w ten legen­dar­ny auto­bus ze swo­imi pod­opiecz­ny­mi! Wie­lu z nich już nigdy nie patrzy­ło na życie pro­zą.

Więcej

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski kome­natrz Mar­ty Pod­gor­nik do wier­sza „Trans­la­cja” z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 lute­go 2011 roku.

Więcej

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Rezy­den­cja sury­ka­tek roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Wszystkie radiostacje

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Czy­tam te tek­sty z rzad­ko odczu­wa­ną satys­fak­cją – oto zre­ali­zo­wa­ny kon­se­kwent­nie pro­jekt. W przy­pad­ku debiu­tu – rzecz co naj­mniej wyjąt­ko­wa. Tak iść za języ­kiem, któ­ry wyda­je się zim­ny i pozba­wio­ny głę­bi, jak audy­cje z ruskiej radio­sta­cji…

Więcej

To nie jest kółko literackie

wywiady / o pisaniu Marcin Bies Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Mar­ci­nem Bie­sem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu przez Biu­ro Lite­rac­kie w serii Połów 2009 arku­sza poetyc­kie­go Atra­pizm.

Więcej

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / książki i autorzy Różni autorzy

Deba­ta „Wokół ‘Kup kota w wor­ku (work in pro­gress”) z udzia­łem Karo­la Pęche­rza, Mar­ty Pod­gór­nik, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Oddziale otwartym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Brzo­ski, Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jaku­ba Winiar­skie­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Dobrych manierach

recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Julia Szychowiak Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Mar­ty Pod­gór­nik, Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

O Pieśniach Muniny Schwartz vel Adabisi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Fran­ka L. Vigo­dy, Mar­ty Pod­gór­nik i Edwar­da Pase­wi­cza.

Więcej

Dichterliebe. Papierowy Księżyc

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pan­na Dal­lo­way opu­ści­ła kil­ka przy­jęć, jak wia­do­mo, by w zaci­szu swe­go kosz­mar­ne­go poko­iku nad skle­pi­kiem z narzę­dzia­mi ćwi­czyć krocz­ki, geści­ki i póz­ki. Gra­mo­fon wibro­wał boską Ellą, a panień­ską paka­me­rę wypeł­niał blask ryko­sze­tu…

Więcej

Jaskółka pozytywnej dezintegracji (fragmenty)

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik

Wiersz, jak pięk­nie piszesz, „opo­wia­da pewien zbiór histo­rii”. Jest ukła­dem otwar­tym. Ukła­dy sprze­da­wa­ne jako zamknię­te, zapro­jek­to­wa­ne jako samo­wy­star­czal­ne, nie mają racji bytu w rozu­mia­nej prze­ze mnie lite­ra­tu­rze; to lipa.

Więcej

Dziesięć lat w 7 paragrafach* wieża ciśnień 7

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pomy­śla­łam, że sko­ro sió­dem­ka to szczę­śli­wa licz­ba, a Rade­me­nes był napraw­dę mądrym kotem, w przeded­niu świąt wiel­kiej nocy, przed­wio­śniem, wypo­wiem życze­nia w for­mie oko­licz­no­ścio­wych aneg­do­tek…

Więcej

Ponieważnienie Ckliwy Paradoks Profesji

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Czyż­by więc moje życie nabra­ło roz­pę­du? Och nie, nic z tych rze­czy, może jedy­nie sta­ję się, naresz­cie, nie­co bar­dziej uważ­na? Reflek­syj­na zgo­ła?

Więcej

Wojaczka czytałam bez namiętności…

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik

Hoł­du­ję poglą­do­wi, że sztu­ka ma przede wszyst­kim wywo­ły­wać wzru­sze­nie, a mnie wier­sze wymie­nio­nych auto­rów wzru­szy­ły i to na tyle, że zaczę­łam sama pisać. Wzru­sze­nie to dla mnie pod­sta­wo­wa kate­go­ria oce­ny, doty­czy to wszyst­kich dzie­dzin sztu­ki, któ­rą w tym sen­sie trak­tu­ję użyt­ko­wo…

Więcej

Nie opowiadam już historyjek

wywiady / o pisaniu Adam Wiedemann Marta Podgórnik

Kla­sycz­nie­je­my? I kto to mówi! Pew­nie, że kla­sycz­nie­je­my, bo się sta­rze­je­my. Mnie coraz mniej rze­czy doko­ła prze­szka­dza, w zasa­dzie jeże­li coś mnie nie doty­ka bez­po­śred­nio, to niech sobie będzie. Nie pod­ję­ła­bym się urzą­dze­nia ide­al­nej rze­czy­wi­sto­ści, gdzie nie ma wojen i wszy­scy czy­ta­ją dobrą poezję…

Więcej

Opole w wodzie, wkrótce w polsacie, [nieprawda, że mi już na niczym nie zależy], [prawda, że mi już na niczym nie zależy]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik do wier­szy „Opo­le w wodzie”, „wkrót­ce w pol­sa­cie”, „[nie­praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” i „[praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” z książ­ki Dłu­gi maj, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Koronka Kompensacji i Kwef Koincydencji (Elizejski Spleen d’Or)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

nie dla mnie wydział sła­wy i pro­zy uni­wer­sy­te­tu war­szaw­ki, posa­da w resor­cie, kumu­la­cja w toto­lot­ku, nagro­da lite­rac­ka x‑y, sko­ki na bun­gee, miłość tych kil­ku panów oraz pań

Więcej

paradiso, luxemburg i inne wiersze, drobne poprawki, podłożona melodia

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Jeże­li będą Pań­stwo kie­dyś w Gli­wi­cach, zapra­szam do baru Zie­lo­na Gęś na Raci­bor­skiej.

Więcej

przeglądarka

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

Miło było Cię poznać

recenzje / IMPRESJE Michał Czaja

Esej Micha­ła Czai towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

„Literatura piękna jest” albo o sztuce wybierania wierszy

recenzje / ESEJE Juliusz Pielichowski

Recen­zja Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

„Struktura małego systemu”. O miłości w poezji Marty Podgórnik

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Esej Moni­ki Glo­so­witz o poezji Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Gorycz „zawsze”

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recen­zja Mar­ka Olszew­skie­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Wieczne teraz

recenzje / ESEJE Michał Siedlecki

Recen­zja Micha­ła Sie­dlec­kie­go z książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Zawsze, któ­ra uka­za­ła się w kie­lec­kim maga­zy­nie kul­tu­ral­nym Pro­jek­tor.

Więcej

Język uwagi

recenzje / IMPRESJE Joanna Żabnicka

Esej Joan­ny Żab­nic­kiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sek­sta­śmy Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, któ­ra uka­za­ła się 23 wrze­śnia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku w por­ta­lu Xiegarnia.pl.

Więcej

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 mar­ca 2015 roku.

Więcej

Echolalia czy iluminacja?

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Miło było Cię poznać

recenzje / IMPRESJE Michał Czaja

Esej Micha­ła Czai towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Szóste opakowanie

recenzje / ESEJE Maciej Woźniak

Recen­zja Macie­ja Woź­nia­ka z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Kto się boi słowika?

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Pięciu opakowaniach

recenzje / NOTKI I OPINIE

Komen­ta­rze Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Karo­la Mali­szew­skie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Igo­ra Stok­fi­szew­skie­go, Joan­ny Orskiej, Anna Myślak.

Więcej

Ciche wnioski

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Opium i Lament Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej