wywiady / o książce

W trasie najczęściej beżowy

Joanna Mueller

Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Joan­na Muel­ler: Szy­mo­nie, kil­ka mie­się­cy temu pod­czas Por­tu Wro­cław pro­mo­wa­li­śmy anto­lo­gię debiu­tów poetyc­kich Połów 2012, w któ­rej zna­lazł się Twój arkusz „Wyso­kie obro­ty”, a oto teraz świę­tu­je­my wyda­nie Two­je­go peł­no­praw­ne­go debiu­tu – tomi­ku Nad­jeż­dża. Wszyst­ko poto­czy­ło się bły­ska­wicz­nie, podob­nie jak w przy­pad­ku zeszło­rocz­ne­go debiu­tu Kasi Fetliń­skiej, a zupeł­nie ina­czej niż w przy­pad­ku więk­szo­ści poetów, któ­rzy na publi­ka­cję pierw­szej książ­ki muszą nie­kie­dy cze­kać lata­mi. Powiedz, jak Ty się czu­jesz z tym szyb­kim tem­pem – zado­wo­lo­ny, zasko­czo­ny, oszo­ło­mio­ny, a może wolał­byś odsie­dzieć swo­je w pocze­kal­ni?

Szy­mon Słom­czyń­ski: Myślę, że już swo­je odsie­dzia­łem, choć była to raczej oso­bi­sta, a nie publicz­na „odsiad­ka”. Nie ukry­wam, że chcia­łem zade­biu­to­wać wła­śnie w Biu­rze Lite­rac­kim na dłu­go przed­tem, zanim wysła­łem swo­ją pro­po­zy­cję na „Połów”. Jed­nak dopie­ro w ubie­głym roku uzna­łem, że uda­ło mi się napi­sać takie wier­sze, któ­re war­to poka­zać nie tyl­ko naj­bliż­szym. Jestem oczy­wi­ście mile zasko­czo­ny, zado­wo­lo­ny i wdzięcz­ny wszyst­kim, dzię­ki któ­rym książ­ka mogła uka­zać się jesz­cze w tym roku – nato­miast oszo­ło­mie­nie nie trwa­ło, na szczę­ście, zbyt dłu­go. Zachły­śnię­cie się debiu­tem, pozo­sta­wa­nie pod jego wpły­wem i nad­mier­ne przej­mo­wa­nie się ewen­tu­al­ną recep­cją tegoż, jak się wyda­je, szko­dzi debiu­tan­to­wi. Pierw­sza książ­ka powin­na przede wszyst­kim zachę­cać do napi­sa­nia następ­nych – i na tym wła­śnie sta­ram się teraz skon­cen­tro­wać.

Cie­szę się, że mogłam być w pewien spo­sób aku­szer­ką Two­jej książ­ki – naj­pierw tra­fi­łeś do mojej gru­py „poło­wi­czów”, potem reda­go­wa­łam Twój arkusz i Nad­jeż­dżę (kor­ci mnie, żeby tak, z rosyj­ska, odmie­niać ten dwu­znacz­ny tytuł), a w listo­pa­dzie szy­ku­je się nam w dodat­ku wspól­ne spo­tka­nie autor­skie. Cie­ka­we było dla mnie obser­wo­wa­nie zmian, któ­re zacho­dzi­ły w samych wier­szach, w kon­cep­cji i ukła­dzie tomi­ku. Widzia­łam, z jakim zacię­tym per­fek­cjo­ni­zmem zasta­na­wia­łeś się nad każ­dym sło­wem, fra­zą, a nawet prze­cin­kiem. W koń­cu trze­ba było powie­dzieć „pas!” i ten tomik uro­dzić (żeby „lep­sze” nie sta­ło się wro­giem „dobre­go”). Czy teraz, kie­dy Nad­jeż­dża jest już w dru­kar­ni, a może nawet z niej wyjeż­dża, masz świa­do­mość dobrze zakoń­czo­nej – zwień­czo­nej – pra­cy, czy jed­nak, jako nie­ule­czal­ny per­fek­cjo­ni­sta, chciał­byś przy nie­któ­rych tek­stach jesz­cze tro­chę „pomaj­stro­wać”?

Ja się też cie­szę nad­zwy­czaj i ci naj­ser­decz­niej za tę tro­skli­wą aku­szer­ską opie­kę dzię­ku­ję. Rze­czy­wi­ście – w cią­gu tych kil­ku tygo­dni, któ­re upły­nę­ły od decy­zji o wyda­niu tomu do prze­ka­za­nia wydaw­nic­twu osta­tecz­nej wer­sji maszy­no­pi­su, sta­ra­łem się zro­bić wszyst­ko, żeby ta osta­tecz­na wer­sja była jak naj­lep­sza. Nie mnie oce­niać, czy i na ile się to uda­ło, ale odkąd powie­dzia­łem „pas!” i książ­ka powę­dro­wa­ła do dru­kar­ni, wier­sze z Nad­jeż­dża postrze­gam jako skoń­czo­ne, a dal­sze ich popra­wia­nie jest ostat­nią rze­czą, na jaką mam ocho­tę.

Gdzieś „na stro­nie”, w wymia­nie mailo­wej, ale też w kil­ku wier­szach (np. w „DNA”, „Muta­cje”) poja­wia się u Cie­bie motyw „prze­klę­te­go dzie­dzic­twa”. I nie cho­dzi mi tu tyl­ko o gene­ty­kę czy – tym bar­dziej – o koli­ga­cje rodzin­ne, lecz raczej o meme­ty­kę, o gene­tycz­ny kod kul­tu­ro­wy. Pyta­łam Cię o to już kie­dyś, ale chcia­ła­bym pod­rą­żyć temat. Czy masz jakichś sym­bo­licz­nych przod­ków w histo­rii kul­tu­ry, od któ­rych spu­ści­zny nie możesz się uwol­nić we wła­snym pisa­niu, któ­rzy wywo­łu­ją w Tobie Blo­omow­ski „lęk przed wpły­wem”? Lub – z dru­giej stro­ny – takich pra­oj­ców, po któ­rych dzie­dzi­czysz chęt­nie i bez obaw?

Myślę, że zde­cy­do­wa­nie bliż­sza jest mi zasad­ni­cza nie­chęć do pozo­sta­wa­nia pod czy­im­kol­wiek wpły­wem (choć nie nazwał­bym jej „lękiem”, bo nie znaj­du­ję u sie­bie takich ten­den­cji, nie „ido­li­zu­ję” niko­go – ani nie ide­ali­zu­ję zresz­tą też), nie­za­leż­nie od tego, jak bar­dzo cenię czy­jąś twór­czość. Zbyt dłu­gie i bez­kry­tycz­ne zapa­trze­nie się na kogo inne­go (choć­by było się prze­ko­na­nym o donio­sło­ści tego, co pisał, malo­wał, rzeź­bił, kom­po­no­wał, reży­se­ro­wał) to pro­sta dro­ga do epi­goń­stwa. Sko­ro jed­nak w Nad­jeż­dża są wier­sze odno­szą­ce się do obra­zów Hop­pe­ra i Mun­cha, to tych­że nale­ża­ło­by chy­ba tu wymie­nić – acz dzie­dzi­czę po nich z oba­wa­mi i nie­ko­niecz­nie „chęt­nie”.

Pocho­dzisz z Kra­ko­wa, a wiem – m.in. z prze­śmiesz­ne­go, kary­ka­tu­ral­ne­go opi­su „Kra­ków­ka”, któ­ry wysła­łeś mi w jed­nym z maili, ale też np. z wier­sza „Cho­chlik” – że tam­tej­sze śro­do­wi­sko arty­stycz­ne i nauko­we jest dość spe­cy­ficz­ne. Poja­dę teraz sier­mięż­nym gene­ty­zmem à la Hipo­lit Taine: czy Two­je miej­sce zamiesz­ka­nia ma wpływ na Two­je pisa­nie, czy raczej poezja to rusze­nie w tra­sę i oglą­da­nie wszel­kich zado­mo­wień jedy­nie w samo­cho­do­wym luster­ku?

Ależ oczy­wi­ście, że ma wpływ, choć­by i dla­te­go, że od uro­dze­nia miesz­kam w tym samym miej­scu, a miej­sce to jest spe­cy­ficz­ne – nie prze­czę (choć czy o innych miej­scach nie moż­na powie­dzieć tego same­go?). Wyru­sza­nie w tra­sę uwa­żam jed­nak za nie­zbęd­ne. Cza­sem bywa jed­nak tak, że wyjazd do sąsied­niej dziel­ni­cy, z uwa­gi na kogoś, kogo tam spo­tkasz, oka­zu­je się bar­dziej inspi­ru­ją­cy od wypra­wy do Pary­ża – nicze­go Pary­żo­wi, rzecz jasna, nie ujmu­jąc.

W pierw­szym, a zara­zem tytu­ło­wym wier­szu tomi­ku piszesz o „wykrę­ca­niu (się)”. I rze­czy­wi­ście, mam wra­że­nie, że jesteś poetą pro­te­uszo­wym, któ­ry w każ­dym wier­szu sta­je się kimś innym, a przez to nie pozwa­la się uchwy­cić, przy­szpi­lić i dotknąć. W utwo­rze „Nad­jeż­dża” wprost to przy­zna­jesz (jak­by ostrze­ga­jąc czy­tel­ni­ka, co go cze­ka w tej książ­ce): „ukry­wam się dość zręcz­nie, ale wciąż tu jeszcze/ jestem”. Ta mno­gość twa­rzy i wcie­leń jest fascy­nu­ją­ca, a zręcz­ność masko­wa­nia się – god­na podzi­wu, ale może też wzbu­dzać u odbior­ców pewien nie­po­kój. Nie boisz się, że czy­tel­ni­cy posą­dzą Cię o nie­do­sta­tecz­ną „ilość Szy­mo­na w Szy­mo­nie”? Nie kor­ci Cię, żeby od cza­su do cza­su wal­nąć coś bar­dziej „auto­bio­gra­ficz­nie”, twa­rzą twarz, pro­sto z trze­wi, a nie spod otu­li­ny ról i masek?

Nie boję się żad­nych posą­dzeń, jed­nak zda­ję sobie spra­wę z tego, że ktoś – podob­nie jak jeden z moich kole­gów – może uznać, że jego to „nie poru­sza”, bo w mojej książ­ce nie ma jed­ne­go, wyra­zi­ste­go pod­mio­tu i jest to „liry­ka roli”. Pew­nie jed­nak nie­moż­li­wym jest stwo­rze­nie cze­goś, co poru­sza­ło­by wszyst­kich bez wyjąt­ku – ba, nadal zadzi­wia mnie to, że w ogó­le znaj­du­ją się tacy, któ­rych poru­sza to samo, co było waż­ne i dla mnie, kie­dy te wier­sze powsta­wa­ły. Sądzę, że rela­cja mię­dzy tak zwa­nym pod­mio­tem lirycz­nym a auto­rem jest zazwy­czaj bar­dziej skom­pli­ko­wa­na, niż się to może wyda­wać na pierw­szy rzut oka. Nie ina­czej jest u mnie. Inter­pre­ta­cja, wedle któ­rej „w każ­dym wier­szu sta­ję się kim innym”, jest, podob­nie jak inne moż­li­we inter­pre­ta­cje, upraw­nio­na, ale ja wiem, że w Nad­jeż­dża zna­la­zło się nie­ma­ło tek­stów jak naj­bar­dziej auto­bio­gra­ficz­nych – nie­któ­re sta­no­wią wręcz przy­kład bez­po­śred­nie­go prze­szcze­pie­nia życio­we­go doświad­cze­nia w prze­strzeń (mniej lub bar­dziej) lirycz­ną. Czy­tel­ni­cy od daw­na mnie zna­ją­cy oso­bi­ście dostrze­gą zatem z pew­no­ścią dosta­tecz­nie dużo „Szy­mo­na w Szy­mo­nie”, a dla tych zna­ją­cych mnie kró­cej lub wca­le nie będzie to mia­ło zapew­ne więk­sze­go zna­cze­nia.  

Szcze­gól­nie dużo w Two­im tomi­ku swo­iste­go „maczy­zmu”, za któ­ry możesz obe­rwać od kry­ty­czek femi­ni­stycz­nych (nawet jeśli będziesz się zarze­kał, że to tyl­ko kolej­na maska lub wręcz dema­ska­cja zja­wi­ska). Przy­znam, że i dla mnie ten auto­stra­do­wy męski szo­wi­nizm spor­tre­to­wa­ny w Two­ich tek­stach był dosyć cięż­ki do znie­sie­nia (ale może to dla­te­go, że sama prze­by­wam ostat­nio raczej na bie­gu­nie gniaz­du­ją­ce­go „maczy­zmu”). No to zrób­my symu­la­cję – powiedz, jak się będziesz bro­nił przed ata­ka­mi „sióstr F.”, jeśli się poja­wią?

„Auto­stra­do­wy męski szo­wi­nizm”? Nie bar­dzo rozu­miem dla­cze­go „auto­stra­do­wy”, ani dla­cze­go „szo­wi­nizm”, ale nie zamie­rzam się bro­nić przed jaki­mi­kol­wiek ata­ka­mi. Tomik wier­szy szczę­śli­wie tym się róż­ni od zbio­ru felie­to­nów, ese­jów czy też książ­ki (popularno)naukowej, że autor nie musi odpo­wia­dać na jakie­kol­wiek zarzu­ty, nie musi nigdzie zamiesz­czać spro­sto­wań.  Jeśli zaś posu­wa się do obro­ny innej niż pisa­nie kolej­nych wier­szy, to albo zna­czy, że nie jest wystar­cza­ją­co odpor­ny na kry­ty­kę, albo, że kry­ty­ka jest nie­rze­tel­na, bo odno­si się do same­go auto­ra, a nie do napi­sa­nych przez nie­go tek­stów. Nie wiem, jak mia­ło­by wyglą­dać obry­wa­nie od „sióstr F.”, ale przy­pusz­czam, że jeśli cze­muś by się dosta­ło, to prę­dzej wier­szom niż mnie, a wier­sze powin­ny się bro­nić same (to tru­izm, ale trud­no się z nim nie zgo­dzić), bez moje­go udzia­łu. Jeśli zaś ów atak przy­brał­by wymiar dosłow­ny, pię­ściar­ski (czy też raczej: siar­czy­sto-policz­ko­wy) – to też bym się nie kwa­pił do odwza­jem­nie­nia cio­sów. Oba­wiam się, że w tym ostat­nim wypad­ku ripo­sta w sty­lu: „uwa­żam, że kobie­ty nie wol­no ude­rzyć, nawet jeśli to ona zaczę­ła, więc życzę pani miłe­go dnia” zosta­ła­by rów­nież uzna­na za szo­wi­ni­stycz­ną, ale na to już nie mógł­bym nic pora­dzić.

Z jed­nej stro­ny ostry poetyc­ki maczyzm, z dru­giej zaś – kon­tra­punk­ty w posta­ci wier­szy pisa­nych z punk­tu widze­nia kobiet. Któ­ra per­spek­ty­wa jest dla Cie­bie cie­kaw­sza, płod­niej­sza arty­stycz­nie, któ­ra bar­dziej wyzwa­la wyobraź­nię?

Nie wiem. To zale­ży od kon­kret­nej „sytu­acji lirycz­nej”, z któ­rą się w danym wier­szu zma­gam. Nie wyklu­czał­bym ani nie wywyż­szał żad­ne­go z tych punk­tów widze­nia, tak­że i dla­te­go, że nie­ko­niecz­nie są one zupeł­nie roz­dziel­ne w moim pisa­niu. Ponad­to nie poj­mu­ję, dla­cze­go, kie­dy w dra­ma­cie, sce­na­riu­szu czy powie­ści wypo­wia­da­ją się obie płcie  –  choć autor prze­cież zazwy­czaj rów­nież repre­zen­tu­je tyl­ko jed­ną z nich – uzna­je się to za natu­ral­ne, a w liry­ce mia­ło­by to wyma­gać dodat­ko­wych wyja­śnień.

No wła­śnie – dra­mat, powieść, chcia­łam Cię o to zapy­tać. W poprzed­nim wywia­dzie, któ­re­go mi udzie­li­łeś, przy­zna­łeś, że „lubisz w wier­szach opo­wia­dać histo­rie”. I rze­czy­wi­ście, Two­je utwo­ry są opo­wie­ścia­mi, a zara­zem – dzię­ki wycy­ze­lo­wa­nej for­mie poetyc­kiej – nie popa­da­ją w roz­la­złą pro­za­ic­kość czy, co gorzej, w kawa­lar­ską aneg­do­tycz­ność. Ale może ta skłon­ność do opo­wia­da­nia zachę­ci Cię kie­dyś (lub już zachę­ca) do pró­bo­wa­nia sił w for­mie bar­dziej roz­wią­złej niż mowa wią­za­na, czy­li w pro­zie lub w dra­ma­cie?

Zachę­ca, jak naj­bar­dziej. Na razie do dra­ma­tu, bo wyda­je mi się, że lepiej mi w tej chwi­li idzie przed­sta­wie­nie opo­wie­ści w for­mie samych dia­lo­gów niż peł­nej opi­sów pro­zy – choć i na tę ostat­nią, mam nadzie­ję, przyj­dzie kie­dyś czas.

Zadam ci pyta­nie, któ­re­go sama nie lubię – o zaan­ga­żo­wa­nie. Jest taki kry­tycz­ny ste­reo­typ, że kie­dy poeta moc­no rzeź­bi w for­mie wier­sza (a Ty jesteś takim poetą), to zwy­kle nie star­cza mu już zacię­cia „spo­łecz­ni­kow­skie­go”, nie anga­żu­je się poezją w realia, w któ­rych żyje. Teraz poeci gre­mial­nie sta­ra­ją się być zaan­ga­żo­wa­ni, co o tym sądzisz? I – zno­wu zabaw­my się w symu­la­cję – co odpo­wiesz tym, któ­rzy prze­śle­pią poroz­rzu­ca­ne po Two­ich tek­stach alu­zje spo­łecz­no-poli­tycz­ne (np. moty­wy smo­leń­skie w „Po dzie­sią­tym”, wypo­wie­dzi o Pol­sce w „Zachłan­ny prze­lot nad małą” czy w „Niu­an­se zostaw­my sobie na kie­dy indziej”) i będą się doma­gać jakichś wyraź­niej­szych publi­cy­stycz­nych dekla­ra­cji? A może wiersz „Rewo­lu­cja” jest wystar­cza­ją­co zja­dli­wą odpo­wie­dzią?

Jeśli „zaan­ga­żo­wa­nie” rozu­mie­li­by­śmy jako nie­od­da­la­nie się zbyt­nio od realiów, w któ­rych się żyje – to myślę, że lwia część poetów, nie tyl­ko teraz, ale i kie­dy­kol­wiek, mimo usil­nych sta­rań i uni­ków, od nich tak napraw­dę nie może cał­kiem uciec. Poza tym trud­no mi wyobra­zić sobie kogoś, kto by się doma­gał ode mnie – prze­czy­taw­szy tomik – takie­go zaan­ga­żo­wa­nia, któ­re wyma­ga sta­nię­cia po okre­ślo­nej stro­nie ide­olo­gicz­nej bary­ka­dy. Jeśli by jed­nak taki ktoś się poja­wił i mi coś podob­ne­go w pry­wat­nej roz­mo­wie oznaj­mił, to bym mu odpo­wie­dział, żeby się sam wyraź­niej dekla­ro­wał, jeśli czu­je, że powi­nien. Ja takiej potrze­by nie odczu­wam, bo zde­cy­do­wa­nie bar­dziej wolę pozo­sta­wać z boku i przy­glą­dać się sze­ro­ko rozu­mia­nym realiom z róż­nych per­spek­tyw.

W „Rewo­lu­cji”, a tak­że w „Ten wiersz ma być bun­tow­ni­czy” otwar­tym tek­stem nabi­jasz się z mło­do­cia­ne­go bun­tow­nic­twa, a przy­naj­mniej z jego naj­bar­dziej ogra­nych form. Czy masz wra­że­nie, że zna­la­złeś lep­szą for­mę bun­to­wa­nia się niż Two­je pod­mio­ty (np. koleż­ka Uzi), a może bunt zupeł­nie nie jest Ci do pisa­nia potrzeb­ny?

Czy ja wiem, czy rze­czy­wi­ście się nabi­jam? Dotąd sły­sza­łem, że wła­śnie prze­ciw­nie – bun­tu­ję się nad­mier­nie, zamiast się zająć reflek­sją i kon­tem­pla­cją; co, nawia­sem mówiąc, nie wyda­je mi się być tra­fio­nym zarzu­tem. Bo jeśli ktoś już w mło­do­ści wyłącz­nie kon­tem­plu­je, przy­sta­je na zasta­ną rze­czy­wi­stość, zamiast się jej w jakiejś mie­rze prze­ciw­sta­wiać, to naj­praw­do­po­dob­niej póź­niej tak­że nie będzie się bun­to­wał, a bunt, choć­by li tyl­ko natu­ry este­tycz­nej, wyda­je się przy­no­sić jed­nak lep­sze owo­ce niż jego cał­ko­wi­ty brak.                                                                                                                      

W wier­szu „Prag­ma­tycz­ny zwią­zek” pada­ją sło­wa, któ­re moż­na odczy­tać jako Two­ją kry­ty­kę poezji pisa­nej przez kole­żan­ki i kole­gów: „Trum­na­mi heblu­ją wiersze/ mię­dlą­cy drę­twą dyk­cję; usta­mi spluwają/ wers za wer­sem; gdzie trze­ba, wycinają/ ranę, po któ­rej koniecz­nie musi/ zja­wić się bli­zna; wsta­wia­ją też świa­tło/ i język, i dziec­ko”. Co naj­bar­dziej Cię draż­ni w dzi­siej­szej poezji i cze­go chciał­byś się ustrzec we wła­snej?

Jeśli idzie o wła­sną, to teraz, już po wyda­niu pierw­szej książ­ki, wystrze­gam się tego, co w niej już się zna­la­zło, żeby dru­ga nie była wzglę­dem niej wtór­na. Przy­kła­do­wo uni­kam „słów, któ­re mogą być odczy­ta­ne jako kry­ty­ka poezji pisa­nej przez kole­żan­ki i kole­gów”.  Zaś co do „dzi­siej­szej poezji” ogól­nie rzecz bio­rąc, to gdy­bym się chciał zaj­mo­wać kry­ty­ką, sta­rał­bym się zapew­ne dopre­cy­zo­wać, co mnie w niej draż­ni, ale ponie­waż się nią zaj­mo­wać nie chcę – to czu­ję się zwol­nio­ny z obo­wiąz­ku publicz­ne­go oce­nia­nia tego, co piszą inni. Zdu­mie­wa mnie, jak łatwo nie­któ­rym moim kole­żan­kom i kole­gom, któ­rzy rów­nież wyda­li tyl­ko jed­ną książ­kę (albo nie wyda­li jesz­cze żad­nej), przy­cho­dzi deza­wu­owa­nie innych spo­so­bów wypo­wia­da­nia się wier­szem albo rów­nie roz­ple­nio­ne – i czę­sto nie­szcze­rze – wychwa­la­nie pod nie­bio­sa twór­czo­ści zna­jo­mych. Być może jed­nak powyż­sze zja­wi­ska sta­no­wią nie­uchron­ną kon­se­kwen­cję chę­ci łącze­nia ambi­cji lite­rac­kich i kry­tycz­no­li­te­rac­kich. Moż­li­we, że kole­ga-pod­miot z wier­sza „Prag­ma­tycz­ny zwią­zek” cier­piał na tę samą przy­pa­dłość, któ­ra się obja­wi­ła w przy­to­czo­nym frag­men­cie, kie­dy aż go pal­ce świerz­bi­ły, żeby temu i owe­mu (choć nie­wy­mie­nio­nym z nazwi­ska, więc w bia­łych ręka­wicz­kach) nie­co doło­żyć, co się zapew­ne umiar­ko­wa­nie uda­ło, bo tego rodza­ju „kry­ty­ki” współ­cze­śnie ska­za­ne są na (naj­czę­ściej zasad­ne) prze­mil­cze­nie.

Wiersz „Jak przy­go­da, to tyl­ko” jest spraw­ną żon­gler­ką cyta­ta­mi z pio­sen­ko­wych szla­gie­rów. To znacz­nie zmie­nio­na wer­sja tek­stu, któ­ry pier­wot­nie był przy­cięż­ka­wo poważ­ny, a teraz – po wpusz­cze­niu do nie­go powie­trza i dow­ci­pu – pre­zen­tu­je się wdzięcz­niej i korzyst­niej, ale też ma o wie­le wię­cej do powie­dze­nia. No to teraz – w odnie­sie­niu do lek­kie­go utwo­ru – zwa­li­sta kolu­bry­na pyta­nia: czym dla Cie­bie jest wiersz (tak w ogó­le): zgrab­ną igrasz­ką, tanecz­ną roz­ryw­ką, ostrą roz­gryw­ką, a może bywa nie­kie­dy grą o wszyst­ko?

Odru­cho­wo mam ocho­tę odpo­wie­dzieć, że oczy­wi­ście jest „grą o wszyst­ko”, ale wte­dy sobie przy­po­mi­nam, że „to prze­cież tyl­ko wiersz” – a gdzieś mię­dzy wyra­że­nia­mi: „tyl­ko wiersz” a „aż wiersz” two­rzy się napię­cie spra­wia­ją­ce, że chce się dalej pisać; lub, że prze­sta­je się chcieć.

Wró­cę jesz­cze do tytu­łu Nad­jeż­dża. Nadzie­ją na co jest (jeśli jest) Twój tomik? Co nad­je­dzie po nim?

Od kwiet­nia, kie­dy to wysła­łem Ci pierw­szą wer­sję maszy­no­pi­su, piszę wier­sze, któ­re w zamie­rze­niu mają zło­żyć się na dru­gą i trze­cią książ­kę. Dru­ga ma być w zamie­rze­niu odmien­na od pierw­szej, a trze­cia jesz­cze bar­dziej odmien­na od dru­giej, choć z kolei – w pew­nym sen­sie – tej ostat­niej bli­żej będzie do pierw­szej. Jak­kol­wiek zawi­le by to nie brzmia­ło, spro­wa­dza się do wyra­że­nia nadziei na to, że uda mi się w cią­gu naj­bliż­szych kil­ku­na­stu mie­się­cy oba „otwar­te” po Nad­jeż­dża krę­gi wier­szy „zamknąć” w zwar­te tomy – i że one z kolei w swo­im cza­sie przy­bio­rą mate­rial­ną for­mę ksią­żek. „Tyl­ko” tyle (albo „aż”).

Na zakoń­cze­nie powiedz, o co chciał­byś, żebym Cię zapy­ta­ła, a nie zapy­ta­łam?

Nie zapy­ta­łaś mnie na przy­kład o to, czym jeż­dżę, a o samo­cho­dach mógł­bym mówić dłu­go i roz­wle­kle – więc może to i całe szczę­ście, że takie pyta­nie nie przy­szło Ci na myśl.

Z mojej stro­ny było­by to zapew­ne pyta­nie o kolor Two­je­go wozu, więc pozo­sta­je mi podzię­ko­wać za roz­mo­wę – i trzy­mać kciu­ki za dobry roz­pęd Nad­jeż­dża.

W takim razie odpo­wiem na to nie­za­da­ne pyta­nie: obec­nie w tra­sie naj­czę­ściej beżo­wy (a ści­ślej rzecz ujmu­jąc: „kamy­ko­wy beż meta­li­zo­wa­ny”), bo to mój ulu­bio­ny samo­chód. Po mie­ście jeż­dżę cza­sem zwy­czaj­nym czer­wo­nym, ale zda­rza się i tak, że moż­na spo­tkać mnie w bar­dziej wiśnio­wym (ofi­cjal­nie nazy­wa się: „czer­wień fla­men­co”). Rów­nież bar­dzo dzię­ku­ję ci za roz­mo­wę.

O autorach i autorkach

Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.

Szymon Słomczyński

Urodzony w 1988 roku. Poeta. Laureat projektu Połów 2012 i kilku innych konkursów poetyckich, m.in. im. Tadeusza Sułkowskiego i im. Zbigniewa Herberta. Debiutował w 2013 roku tomem Nadjeżdża, który znalazł się w finale Nagrody Literackiej Nike. W 2015 ukazała się jego druga książka poetycka pt. Dwupłat. Autor mieszka w Krakowie.

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna Mueller

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Śmianko przez łzy, czyli Gryczanka superbajaderka

wywiady / o książce Aleksandra Kasprzak Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Alek­san­drą Kasprzak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wydrąż mi rodzi­nę w serze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2024 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko

nagrania / transPort Literacki Joanna Łańcucka Joanna Mueller Resina

Czy­ta­nie z książ­ki „Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko” z udzia­łem Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Neuroprzekaźnik musów. O „Umalmu” Łukasza Woźniaka

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Łuka­sza Woź­nia­ka, lau­re­ata 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Pod prąd, w nieważkość. O „gatunkach anadromicznych” Karola Brzozowskiego

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Karo­la Brzo­zow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Blade Runner 2023. O „państwach miastach i okolicach” Kamila Plicha

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Kami­la Pli­cha, lau­re­ata 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Moja reakcja na. O „bezoarach” Julii Jankowskiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Julii Jan­kow­skiej, lau­re­at­ki 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Turbuj te kółka, turlaj! O „Regule trzech” Aleksandry Góreckiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Alek­san­dry Górec­kiej, lau­re­at­ki 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Historia jednego wiersza: „tsundere: podmalówka”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki tru­le, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Rozprężanie wdrukowanych krat

wywiady / o książce Joanna Mueller Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Popędziłybyśmy sobie, ale pchamy wózek

wywiady / o książce Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Kata­rzy­ną Szau­liń­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

trule (2)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Frag­men­ty książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

trule (1)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Frag­men­ty książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

W oku cyklonu, na ostrzu granicy

wywiady / o książce Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ca towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze kami­shi­baj­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: Na to rwało się, rwało się Serce

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko (2)

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Hista & her sista

nagrania / stacja Literatura Joanna Mueller

Czy­ta­nie z książ­ki Hista & her sista z udzia­łem Joan­ny Muel­ler w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Siostrzeństwo to gryps upuszczany skrycie do innych klatek

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Mueller

Odpo­wie­dzi Joan­ny Muel­ler na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Amerykańska Szkoła Pisania

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia Eli­za­beth Bishop z udzia­łem Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, Mar­ci­na Szu­stra, Jerze­go Jar­nie­wicz i Joan­ny Muel­ler w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Żywa obecność

wywiady / o książce Bogusława Sochańska Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Bogu­sła­wą Sochań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 wrze­śnia 2021 roku.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

stubezgłowa (filetowanie)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Hista & her sista, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 9 Hista & her sista

nagrania / między wierszami Joanna Mueller

Dzie­wią­ty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

Poczułam się w świecie bardziej jak w domu

wywiady / o książce Adda Djørup Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Addą Djørup, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Naj­słab­szy opór, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 maja 2021 roku.

Więcej

Nadal wierzę w siostrzeństwo

wywiady / o książce Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Hista & her sista, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Hista & her sista

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Joan­ny Muel­ler Hista & her sista, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Łemkowski palimpsest, odwrotność wymazania

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek San­ta­rém Eli­za­beth Bishop, Samot­ność prze­strze­ni Emi­ly Dic­kin­son i Nie gódź się Pat­ti Smith z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Muel­ler oraz Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Waruj

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki „Waruj Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej z udzia­łem Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Łań­cuc­kiej, Anny Ada­mo­wicz oraz Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Zerwane ze smyczy

wywiady / o książce Joanna Łańcucka Joanna Mueller Sylwia Głuszak

Roz­mo­wa Syl­wii Głu­szak z Joan­ną Łań­cuc­ką i Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Czysty układ

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Muel­ler, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Straż graniczna w Morzu Własnym

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autor­skie komen­ta­rze Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ce wyda­niu książ­ki Waruj, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Waruj

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Joan­ny Łań­cuc­kiej & Joan­ny Muel­ler Waruj, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / o książce Bianka Rolando Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Bian­ką Rolan­do, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Stel­le, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 mar­ca 2019 roku.

Więcej

Kto za tym stoi

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z orga­ni­za­to­ra­mi festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Damian Banasz, Artur Bursz­ta, Mate­usz Grze­go­rzew­ski, Alek­san­dra Grzem­ska, Poli­na Justo­wa, Dawid Mate­usz, Mina, Joan­na Muel­ler, Alek­san­dra Olszew­ska, Tomasz Piech­nik, Juliusz Pie­li­chow­ski, Mag­da­le­na Riga­mon­ti i Mak­sy­mi­lian Riga­mon­ti.

Więcej

Przekuwanie krzyku

wywiady / o książce Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler i Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki San­ta­rém (wier­sze i trzy małe pro­zy) Eli­za­beth Bishop w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 listo­pa­da 2018 roku.

Więcej

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / o pisaniu Różni autorzy

Dys­ku­sja redak­cji Biu­ra Lite­rac­kie­go z udzia­łem: Alek­san­dry Grzem­skiej, Dawi­da Mate­usza, Joan­ny Muel­ler, Alek­san­dry Olszew­skiej, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go i Artu­ra Bursz­ty na temat festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 6

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Mueller

Głos Joan­ny Muel­ler w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Z ana­lo­go­wych remi­sji Lucju­sza Blan­cju­sza Patry­ka Kosen­dy, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / o książce Joanna Mueller Maria Liczner

Roz­mo­wa Marii Licz­ner z Joan­ną Muel­ler, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pira­ci dobrej robo­ty, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go tek­stu”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pira­ci dobrej robo­ty, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu inti­ma thu­le, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / z fortu do portu Joanna Mueller

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe sytu­acje w Try­bie żeń­skim” z Joan­ną Muel­ler w ramach 19. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2014.

Więcej

Piraci dobrej roboty: Fragment

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pira­ci dobrej robo­ty Joan­ny Muel­ler z ilu­stra­cja­mi autor­stwa Marian­ny Szty­my, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Piraci dobrej roboty: Wierszowiązałki

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pira­ci dobrej robo­ty Joan­ny Muel­ler z ilu­stra­cja­mi autor­stwa Marian­ny Szty­my, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

DNA

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nad­jeż­dża, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Druga książka

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Dru­ga książ­ka” z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Jaku­ba Głu­sza­ka, Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go i Pau­li­ny Mało­chleb w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / z fortu do portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go z lau­re­ata­mi kon­kur­su „Nakręć wiersz” w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zimo­we kró­le­stwo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / o książce Joanna Mueller Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 lute­go 2017 roku.

Więcej

Malowane nie działa

wywiady / o książce Marcin Orliński Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Mar­ci­na Orliń­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Lata­kia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 grud­nia 2016 roku.

Więcej

Czas powodzi

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autor­ski komen­tarz Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go do książ­ki Lata­kia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2016 roku.

Więcej

Pragmatyczny związek

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Frag­ment z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie męskim: Szymon Słomczyński

nagrania / z fortu do portu Szymon Słomczyński

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe sytu­acje w Try­bie męskim” z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim w ramach 19. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2014.

Więcej

Brodząc w habitusie

wywiady / o książce Joanna Mueller Szymon Żuchowski

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Szy­mo­nem Żuchow­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tro­pi­zmy w prze­kła­dzie Szy­mo­na Żuchow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2016 roku.

Więcej

Escyna

utwory / zapowiedzi książek Szymon Słomczyński

Frag­ment książ­ki Lata­kia Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ostatki

utwory / zapowiedzi książek Szymon Słomczyński

Frag­ment książ­ki Lata­kia Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wysokie obroty

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2012” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­ny Muel­ler z książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej w wybo­rze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zamieszkaj w tekście, który czytasz

wywiady / o książce Joanna Mueller Klaudia Muca

Roz­mo­wa Klau­dii Mucy z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Frag­ment ese­ju Joan­ny Muel­ler Kuter do bazy! – o poezji Macie­ja Taran­ka.

Więcej

Trochę ziemia nieznana

wywiady / o książce Jakub Głuszak Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jaku­bem Głu­sza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 21 wier­szy miło­snych, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Poeci na nowy wiek

nagrania / z fortu do portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Poeci na nowy wiek” z Justy­ną Bar­giel­ską, Joan­ną Muel­ler i Julią Szy­cho­wiak w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Pod włos, o głos (czego się nauczyłam, miotając Warkoczami)

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Mueller

Głos Joan­ny Muel­ler w deba­cie „Jesz­cze jed­na dys­ku­sja o pary­te­tach”.

Więcej

Blisko intymnego świata

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Roz­mo­wa Karo­li­ny Sał­dec­kiej z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / między wierszami Joanna Mueller

Dzie­wią­ty odci­nek pro­gra­mu lite­rac­kie­go „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / o książce Różni autorzy

Dzie­ci zada­ją pyta­nia auto­rom i autor­kom książ­ki Spo­so­by na zaśnię­cie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 lip­ca 2015 roku.

Więcej

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nakar­mić kamień Bron­ki Nowic­kiej, któ­ra uka­za­ła się 29 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Komentarz do wiersza „Koło”

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autor­ski komen­tarz Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go do wier­sza Koło z książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Marsjańska gościnność

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jerzym Jar­nie­wi­czem towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Woda na Mar­sie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 25 maja 2015 roku.

Więcej

Po dziesiątym

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2012” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

O dwóch królewnach

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2012” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Przed­szkol­ny sen Marian­ki Jac­ka Pod­sia­dły, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 kwiet­nia 2015 roku.

Więcej

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Zawsze roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

„Być adwokatem diabła”

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Szymon Słomczyński

Z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim, auto­rem książ­ki Nad­jeż­dża, roz­ma­wia Krzysz­tof Szta­fa.

Więcej

Karmik

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nad­jeż­dża, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Komentarz do wiersza „dąsy, musy, winy”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Jonan­ny Muel­ler do wier­sza „dąsy, musy, winy” z książ­ki inti­ma thu­le, któ­ra uka­za­ła się 12 stycz­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

„To jakby architektoniczna wersja matrioszek”

wywiady / o książce Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joan­ną Muel­ler o książ­ce inti­ma thu­le roz­ma­wia Prze­my­sław Rojek

Więcej

Komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza „Po dziesiątym”

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Komen­tarz Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go do wier­sza Po dzie­sią­tym.

Więcej

„Jestem już gdzie indziej”

wywiady / o książce Przemysław Rojek Szymon Słomczyński

Z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim o książ­ce Nad­jeż­dża roz­ma­wia Prze­my­sław Rojek.

Więcej

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joan­ny Muel­ler auto­ko­men­ta­rzy Andrze­ja Fal­kie­wi­cza z książ­ki ta chwi­la, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w serii Pro­za 19 grud­nia 2013 roku.

Więcej

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler do szki­cu „Pre­na­tal w powi­do­ku (kolek­ta)”.

Więcej

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / o książce Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joan­ną Muel­ler o książ­ce Powle­kać rosną­ce roz­ma­wia Ani­ta Jarzy­na.

Więcej

Wysokie obroty

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autor­ski komen­tarz Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go do wier­sza Wyso­kie obro­ty z książ­ki Nad­jeż­dża.

Więcej

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki War­szaf­ka pło­nie, któ­ra uka­za­ła się 4 kwiet­nia 2013 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o wier­szach Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o „apokaliptycznych apokryfach” Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 o wier­szach Sewe­ry­na Gór­cza­ka.

Więcej

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler opu­bli­ko­wa­ny w 2012 roku na łamach „Waka­tu”.

Więcej

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Kata­rzy­ny Kacz­ma­rek, Macie­ja Taran­ka i Joan­ny Żab­nic­kiej.

Więcej

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­na Muel­ler z książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej w wybo­rze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Rubry­ki strat i zysków roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Rezy­den­cja sury­ka­tek roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Linki pomocnicze

wywiady / o książce Joanna Mueller Monika Glosowitz

Z Joan­ną Muel­ler o książ­ce Wylin­ki roz­ma­wia Moni­ka Glo­so­witz.

Więcej

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Muel­ler do wier­sza „kry­mu mir, cry & cri­me” z książ­ki Wylin­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2010 roku.

Więcej

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Stra­ty­gra­fie.

Więcej

Mały cień wielkiego czarnoksiężnika

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler o Tymo­te­uszu Kar­po­wi­czu.

Więcej

Księga astygmacji – ZOOM

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler o książ­ce ZOOM Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ołówkiem, farbą, plasteliną…

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler o twór­czo­ści Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

DNA

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nad­jeż­dża, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Pragmatyczny związek

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Frag­ment z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie męskim: Szymon Słomczyński

nagrania / z fortu do portu Szymon Słomczyński

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe sytu­acje w Try­bie męskim” z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim w ramach 19. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2014.

Więcej

Szymon Słomczyński, Nadjeżdża

recenzje / ESEJE Piotr Lorkowski

Recen­zja Wik­to­ra Lor­kow­skie­go z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Karmik

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nad­jeż­dża, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza „Po dziesiątym”

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Komen­tarz Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go do wier­sza Po dzie­sią­tym.

Więcej

„Jestem już gdzie indziej”

wywiady / o książce Przemysław Rojek Szymon Słomczyński

Z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim o książ­ce Nad­jeż­dża roz­ma­wia Prze­my­sław Rojek.

Więcej

Nadjechał

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recen­zja Toma­sza Fijał­kow­skie­go z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Szymon Słomczyński, Nadjeżdża

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Rytm, rym, kobieta jako „ja”, czyli piętnowanie patologii i magia

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 8 grud­nia 2013 roku na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Wysokie obroty

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autor­ski komen­tarz Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go do wier­sza Wyso­kie obro­ty z książ­ki Nad­jeż­dża.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Poezja backstage’u

recenzje / ESEJE Katarzyna Szopa

Recen­zja Kata­rzy­ny Szo­py, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki tru­le Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Niewidka i Zobaczysko – forma obecności

recenzje / ESEJE Joanna Roszak

Recen­zja Joan­ny Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku.

Więcej

Rzewna podżegaczka

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Recen­zja Moni­ki Glo­so­witz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Joan­ny Muel­ler Hista & her sista, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 maja 2021 roku.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Pragmatyczny związek

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Frag­ment z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Blisko intymnego świata

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Roz­mo­wa Karo­li­ny Sał­dec­kiej z Joan­ną Muel­ler.

Więcej

Dwupłat Szymona Słomczyńskiego

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Dwu­płat Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recen­zja Micha­ła Taba­czyń­skie­go z książ­ki Joan­ny Muel­ler inti­ma thu­le, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Fabu­la­rie”.

Więcej

Poetycki lot Dwupłatem

recenzje / ESEJE Agnieszka Grabowska

Recen­zja Agniesz­ki Gra­bow­skiej z książ­ki Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się na blo­gu Agne­sta­riusz.

Więcej
Nieobecni i niepewni właściciele źrenic. Na marginesie Dwupłatu Szymona Słomczyńskiego

Nieobecni i niepewni właściciele źrenic. Na marginesie Dwupłatu Szymona Słomczyńskiego

recenzje / IMPRESJE Klaudia Muca

Esej Klau­dii Mucy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 czerw­ca 2015 roku.

Więcej

Między Kongo a Błoniami. Lirycznie o nieliryczności

recenzje / IMPRESJE Mikołaj Borkowski

Esej Miko­ła­ja Bor­kow­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Szymon Słomczyński, Nadjeżdża

recenzje / ESEJE Piotr Lorkowski

Recen­zja Wik­to­ra Lor­kow­skie­go z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Kata­rzy­ny Szo­py towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki intu­ma thu­le Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 12 stycz­nia 2015 roku.

Więcej

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recen­zja Pau­li­ny Mało­chleb z książ­ki Powle­kać rosną­ce (apo­kry­fy pre­na­tal­ne) Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­za­ła się w 2014 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

Nadjechał

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recen­zja Toma­sza Fijał­kow­skie­go z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Szymon Słomczyński, Nadjeżdża

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Rytm, rym, kobieta jako „ja”, czyli piętnowanie patologii i magia

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 8 grud­nia 2013 roku na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Ani­ty Jarzy­ny towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Powle­kać rosną­ce Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o wier­szach Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Blizny na słowach

recenzje / ESEJE Monika Balach

Recen­zja Moni­ki Bolach z książ­ki Wylin­ki, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwar­tal­nik Lite­rac­ki”.

Więcej

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recen­zja Jaro­sła­wa Borow­ca z książ­ki Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2011 roku na łamach „Nowych Ksią­żek”.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej