wywiady / o pisaniu

Wojaczka czytałam bez namiętności…

Marta Podgórnik

Hołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać wzruszenie, a mnie wiersze wymienionych autorów wzruszyły i to na tyle, że zaczęłam sama pisać. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo...

Dariusz Kieł­czew­ski: Zacznij­my od spra­wy, z któ­rej jesteś zna­na naj­bar­dziej, a mia­no­wi­cie od Two­je­go legen­dar­ne­go emploi. Okre­śla się Cie­bie mia­nem Wojacz­ka w spód­ni­cy, fem­me fata­le pol­skiej poezji, wyszu­ku­je sen­sa­cyj­ne fak­ty z Two­je­go życia. Jak się w tym wszyst­kim odnaj­du­jesz?

Mar­ta Pod­gór­nik: Pięk­ne dzię­ki. Dotąd łudzi­łam się, że sły­nę z pisa­nia dobrych wier­szy. Opi­nie, któ­re przy­ta­czasz, krą­żą wśród osób, któ­rych wła­sna indo­len­cja lite­rac­ka zmu­sza do szu­ka­nia innych zajęć dla wyobraź­ni. Wojacz­kiem w spód­ni­cy nikt mnie nie okre­ślił, ten zabaw­ny oksy­mo­ron poja­wił się w recen­zji Tom­ka Maje­ra­na z mojej debiu­tanc­kiej książ­ki. Recen­zent kon­klu­do­wał, że Wojacz­ka w spód­ni­cy nie uda­ło mi się jed­nak zro­bić (pew­nie, że się nie uda­ło, mię­dzy inny­mi dla­te­go, że nie było to moim zamia­rem). Cała resz­ta fan­ta­sma­go­rycz­nych opi­nii na mój temat to wyssa­ne z pal­ca bzdu­ry. Sie­dzisz obok i widzisz, że jestem zrów­no­wa­żo­ną oso­bą. Poza tym nasza roz­mo­wa odby­wa się w kawiar­ni, czy­li w miej­scu i oko­licz­no­ściach zupeł­nie innych, niż te, o któ­rych pomy­ślą oso­by z zapa­łem god­nym lep­szej spra­wy budu­ją­cą moją fem­me fatal­ną legen­dę. (śmiech)

To nie czu­jesz żad­ne­go pokre­wień­stwa z poezją Rafa­ła Wojacz­ka, wywo­dzą­ce­go się z tego same­go regio­nu, co Ty?

Szcze­rze mówiąc, nie. Czy­ta­łam, czy­tam Wojacz­ka, ale bez namięt­no­ści.

W takim razie do jakiej szko­ły poetyc­kiej zali­czy­ła­byś samą sie­bie? Do jakie­go typu poezji?

To już leży w gestii Karo­la Mali­szew­skie­go. Jego spe­cjal­no­ścią jest zali­cza­nie nas do kolej­nych, wymy­śla­nych napręd­ce, szkół poetyc­kich. Coś takie­go nie ist­nie­je, a przy­naj­mniej nie w odnie­sie­niu do dwu­dzie­sto­lat­ków, mają­cych na kącie jed­ną czy dwie książ­ki. Takie roz­wa­ża­nia to mar­no­traw­stwo cza­su i papie­ru. Do żad­nej z poetyc­kich szkó­łek nie zamie­rzam zgła­szać akce­su, a z pew­ny­mi oso­ba­mi po pro­stu nie chcia­ła­bym spo­ty­kać się w jed­nym zesta­wie. Mam nadzie­ję, choć zda­ję sobie spra­wę, że zabrzmi to mega­lo­mań­sko, że jestem poetyc­ko osob­na. A przy­naj­mniej będę. Takie są moje inten­cje i ufam, że zosta­ną one uwzględ­nio­ne przez czy­tel­ni­ków.

Czy­li tak zwa­na ślą­ska szko­ła poetyc­ka też jest two­rem wyssa­nym z pal­ca?

Tak uwa­żam. Naj­za­baw­niej­sze jest to, że Karol Mali­szew­ski zadał sobie wie­le tru­du. Naj­pierw tę szko­łę wymy­ślił, potem ogło­sił jej upa­dek, a potem, o ile pamię­tam, wyco­fał się z jej wymy­śle­nia. No cóż, przy­naj­mniej przez jakiś czas miał zaję­cie.

Abso­lut­nie odże­gnu­ję się od jakich­kol­wiek związ­ków z poeta­mi ślą­ski­mi, poza związ­ka­mi towa­rzy­ski­mi, któ­re siłą rze­czy ist­nie­ją. Gru­po­wa­nie regio­nal­ne to zabieg pro­stac­ki i podej­rza­ny, naj­czę­ściej krzyw­dzą­cy. Raz jesz­cze powtó­rzę, że uwa­żam za absurd pró­by sze­re­go­wa­nia dwu­dzie­sto­let­nich pisa­rzy.

W takim razie któ­rzy poeci wywar­li na Two­jej poezji pięt­no szcze­gól­ne, wpły­nę­li na ukształ­to­wa­nie się Two­je­go poetyc­kie­go świa­ta?

To trud­ne pyta­nie. Co mogę powie­dzieć… Maria Jasno­rzew­ska-Paw­li­kow­ska, Juliusz Sło­wac­ki, Whit­man, Gins­berg… Bar­dziej współ­cze­snych nazwisk nie będę wymie­niać.

Cze­mu aku­rat oni?

Gene­ral­nie wymie­ni­łam twór­ców, któ­rych lek­tu­ra wywar­ła na mnie ogrom­ne wra­że­nie jako na bar­dzo mło­dym czło­wie­ku, bo chy­ba na tym opie­ra się „kształ­to­wa­nie poetyc­kie­go świa­ta”. Potem to już wszy­scy wpły­wa­ją na cie­bie, nawet jeże­li nie zda­jesz sobie z tego spra­wy, ale to już tyl­ko wpływ, nie pięt­no.

Hoł­du­ję poglą­do­wi, że sztu­ka ma przede wszyst­kim wywo­ły­wać wzru­sze­nie, a mnie wier­sze wymie­nio­nych auto­rów wzru­szy­ły i to na tyle, że zaczę­łam sama pisać. Wzru­sze­nie to dla mnie pod­sta­wo­wa kate­go­ria oce­ny, doty­czy to wszyst­kich dzie­dzin sztu­ki, któ­rą w tym sen­sie trak­tu­ję użyt­ko­wo. Dla­te­go kon­se­kwent­nie powta­rzam, ze uwiel­biam film „Tita­nic”, cho­ciaż film jest, powiedz­my, pozba­wio­ny war­to­ści inte­lek­tu­al­nej. Ja na tym fil­mie sobie popła­ka­łam i to jest dla mnie war­tość.

Czy sta­rasz się tak­że w swo­ich wier­szach wywo­łać wzru­sze­nie u czy­tel­ni­ka?

Nie, chy­ba nie. Kie­dy piszę wier­sze, nie myślę o moich czy­tel­ni­kach i nie mam żad­nych pla­nów tyczą­cych tego, co by u nich wywo­łać. Nie prze­pro­wa­dzam (bo nie potra­fię) żad­nych akcji pod­pro­go­wych w odnie­sie­niu do czy­tel­ni­ków. Myślę, że odbiór i inter­pre­ta­cja to już ich rzecz. Dla mnie każ­dy wiersz wie­le zna­czy, ktoś może uznać je za złe, nud­ne albo miał­kie i trud­no się zamar­twiać czymś, na co nie ma się wpły­wu.

Bar­dzo czę­sto piszesz o nie­moż­no­ści pogo­dze­nia twór­czo­ści ze sta­bil­nym miesz­czań­skim życiem pry­wat­nym. Dla­cze­go tak uwa­żasz?

Nawet nie do koń­ca jest tak, że twór­czość wyklu­cza uda­ne życie. Raczej jest odwrot­nie. Wyda­je mi się, że pozo­sta­wa­nie w sytu­acji gdzie się zara­bia, gotu­je, sprzą­ta, wycho­wu­je dzie­ci, w spo­sób okrut­ny i bez­względ­ny ogra­ni­cza twór­czość, jeśli cał­kiem jej nie blo­ku­je. Twór­czość rozu­mia­ną tak, jak ja ją poj­mu­ję.

A jak ją poj­mu­jesz?

Nie chcę, żebyś pomy­ślał, że jestem zwa­rio­wa­na femi­nist­ką z przy­mu­sem samo­re­ali­za­cji i że moim ide­ałem jest samot­ność z maszy­ną do pisa­nia za sty­pen­dium z podat­ni­czych pie­nię­dzy. Wręcz prze­ciw­nie. Zda­ję sobie spra­wę, że moral­nie i emo­cjo­nal­nie nie stać mnie na tzw. poświę­ce­nie lite­ra­tu­rze do koń­ca. Strasz­nie to brzmi. Twór­czość to jest zawsze jakieś poświę­ce­nie, łączą­ce się być może przede wszyst­kim z tym, że nie żyjesz jak inni. Wyob­co­wa­nie itp., ble ble ble o samot­no­ści arty­sty, wszy­scy to zna­my, a w moim przy­pad­ku jest to tęsk­no­ta za tym, co mnie omi­ja, a co dostęp­ne jest każ­dej innej dwu­dzie­sto­lat­ce. Chcia­ło­by się wszyst­kie­go, a ty trze­ba wybie­rać – ryb­ki, akwa­rium? I pułap­ka, bo jeśli chcesz cokol­wiek osią­gnąć, to nie ma pół­środ­ków. Sztu­ka kosz­tem życia, lub odwrot­nie. Ja póki co lawi­ru­ję i może dla­te­go nie odno­szę wiel­kich suk­ce­sów życio­wych ani pisar­skich. Jed­ne ambi­cje prze­szka­dza­ją dru­gim i pew­nie tak musi zostać.

Czy­li nie masz zamia­ru reali­zo­wać sce­na­riu­sza życio­we­go o któ­rym marzą nasze mamu­sie – mał­żo­nek, dzie­ci, sprzą­ta­nie, goto­wa­nie, budo­wa rodzin­ne­go gniazd­ka?

Jestem bar­dziej prze­myśl­na. Być może nie powin­nam zdra­dzać tajem­nic natchnie­nia, ale póki co sta­ram się trzy­mać dwie sro­ki za ogon – jeśli np. miłość, to z pożyt­kiem dla wła­snej lite­ra­tu­ry. Zna­la­złam sobie do sprzą­ta­nia, goto­wa­nia i w ogó­le do myśle­nia o domu kogoś, kto mi w zamian dostar­cza przy­krych wzru­szeń nie­zbęd­nych do pisa­nia wier­szy.

To spryt­ny spo­sób na twór­czość.

Cał­ko­wi­te wyra­cho­wa­nie. (śmiech)

To nie jedy­ne połą­cze­ni kil­ku wąt­ków w Two­im życiu, ponie­waż nie tyl­ko piszesz wier­sze, ale piszesz rów­nież recen­zje. Pod pseu­do­ni­mem. Czy pseu­do­nim ma słu­żyć wyraź­ne­mu oddzie­le­niu Cie­bie jako poet­ki od Cie­bie jako recen­zen­ta?

Histo­ria tego pseu­do­ni­mu jest banal­na. Parę lat temu pra­co­wa­łam w redak­cji Opcji i FA-art. Wte­dy wła­śnie napi­sa­łam pierw­szą recen­zję, z książ­ki Krzysz­to­fa Koehel­ra Par­ty­zant praw­dy, któ­ra bar­dzo mi się podo­ba­ła. Wło­ży­łam tekst do tecz­ki z nade­sła­ny­mi tek­sta­mi i pod­pi­sa­łam pseu­do­ni­mem, ponie­waż byłam cie­ka­wa co moi prze­ło­że­ni w oso­bach Kęde­ra, Nowac­kie­go i Uni­łow­skie­go powie­dzą o nim, nie wie­dząc, że jestem autor­ką. Potem już tak zosta­ło. Oddziel­nie? Nie, ale po co mieć jed­no nazwi­sko, sko­ro moż­na mieć dwa? Anna E. w tej chwi­li funk­cjo­nu­je w moim życiu nie tyl­ko na płasz­czyź­nie lite­rac­kiej, jest poży­tecz­nym alter ego. Dzię­ki niej, któ­ra sku­pia jed­ne cechy mojej oso­bo­wo­ści, innym uda­je się cza­sem dojść do gło­su.

Pisa­nie recen­zji jest czę­sto spo­ty­ka­nym zaję­ciem ubocz­nym poetów. Ale rów­nie czę­sto kry­ty­ku­je się takie dzia­ła­nia, argu­men­tu­jąc, że są to recen­zje pisa­ne przez kole­gów dla kole­gów. Co Ty na takie dic­tum?

Myślę, że oso­by gło­szą­ce takie opi­nie mają rację – tyl­ko nie rozu­miem, co w tym złe­go? Pisząc o swo­ich rówie­śni­kach zawsze pisze­my z klu­czem. Poza tym, dla­cze­góż aku­rat poeci są posą­dza­ni o kumo­ter­stwo? Czy jeśli ktoś jest zawo­do­wym kry­ty­kiem to zna­czy, że nie ma kole­gów wśród auto­rów? A taki Darek Nowac­ki, któ­ry nie będąc pro­za­ikiem recen­zu­je pro­za­ików, będąc z nie­któ­ry­mi w zaży­ło­ści kole­żeń­skiej, czy to umniej­sza wagę jego sądów? Wszyst­ko zale­ży od dobrej lub złej woli. Oso­bi­ście hoł­du­ję zasa­dzie, żeby pisać wyłącz­nie o książ­kach, któ­re się podo­ba­ją. Zna­mien­na rzecz – to nie recen­zen­ci nie­wła­ści­wie piszą, to recen­zo­wa­ni nie­wła­ści­wie czy­ta­ją. Każ­dy jest prze­wraż­li­wio­ny na punk­cie swo­jej twór­czo­ści i doszu­ku­je się w tek­stach kry­tycz­nych pod­tek­stów, któ­rych tam naj­czę­ściej nie ma. Kie­dy na proś­bę „Kar­tek” recen­zo­wa­łam Zwrot o bli­skość Hry­na­cza, nie sądzi­łam, że zosta­nie ode­bra­na jako atak. To, czy lubię, czy nie lubię Tom­ka nie zmie­nia fak­tu, że książ­ka ma wady. Trud­no pisać dobrze o kiep­skich wier­szach.

Co sądzisz o meto­dzie, któ­rą zasto­so­wał Paweł Dunin-Wąso­wicz w ostat­nim wyda­niu „Par­na­su-bis”, a mia­no­wi­cie o meto­dzie pisa­nia z zało­że­nia źle o swo­ich kole­gach z gene­ra­cji?

Jest w tej meto­dzie sza­leń­stwo, lecz i w tym sza­leń­stwie jakaś meto­da. Ta ten­den­cyj­na i wąt­pli­wej war­to­ści kry­tycz­nej książ­ka na pew­no zro­bi­ła coś dobre­go. Wie­le rze­czy zosta­ło powie­dzia­ne na głos, zamiast dalej być szep­ta­ny­mi po kątach i to jest nie­wąt­pli­wa zasłu­ga PDW. Nato­miast są tam wstaw­ki nie­spra­wie­dli­we i nie­ele­ganc­kie. Naj­bar­dziej smu­cą rze­czy nie­ele­ganc­kie, ponie­waż licze­nie komu­kol­wiek żon jest po pro­stu nie­smacz­ne i dys­kre­dy­tu­je Wąso­wi­cza jako kry­ty­ka lite­rac­kie­go i auto­ra kom­pe­tent­nych omó­wień.

A moim zda­niem Paweł strze­lił naszej gene­ra­cji samo­bó­ja. Utwier­dził nie­któ­re oso­by w prze­ko­na­niu, że wła­ści­wie nie war­to inte­re­so­wać się lite­ra­tu­rą, a już z całą pew­no­ścią lite­ra­tu­rą naszej gene­ra­cji. Prze­cież auto­rzy ze star­szej gene­ra­cji też się wspie­ra­ją nawza­jem, ci daw­niej­si też i ci naj­daw­niej­si zresz­tą tak­że. Czyż­by to ozna­cza­ło, że poezja zawsze była twór­czo­ścią robio­ną przez kole­siów dla kole­siów?

Jest wie­le racji w tym, co mówisz, ale mam nadzie­ję, że PDW nie miał takich inten­cji. Poza tym myślę, że on strze­lił samo­bó­ja sobie, wyda­jąc taką książ­kę. (Zna­mien­ny jest fakt, że Krzysz­tof Var­ga odciął się od tego ostat­nie­go wyda­nia „Par­na­su bis”. Jego nazwi­sko już tam nie figu­ru­je.) W Two­jej czar­nej wizji nie ma miej­sca na inte­li­gent­ne­go czy­tel­ni­ka, a trze­ba w nie­go wie­rzyć. Jeśli już ktoś się­gnął po „Par­nas-bis”, to powi­nien zorien­to­wać się po kil­ku stro­nach że nie jest to poważ­ny słow­nik. Poza tym nie oszu­kuj­my się. Ton książ­ki PDW odda­je kli­mat panu­ją­cy w śro­do­wi­sku lite­rac­kim i nie ma sen­su uda­wać że jeste­śmy uczci­wi, że się sza­nu­je­my i wspie­ra­my. Może dla­te­go wie­lu tak roz­sier­dzi­ła ta książ­ka, mącąc wyide­ali­zo­wa­ny obraz śro­do­wi­ska lite­rac­kie­go, obraz, powiedz­my sobie wprost, fał­szy­wy.

W Two­ich wier­szach czę­sto powta­rza­ją się nazwi­ska róż­nych ludzi, a chy­ba naj­czę­ściej nazwi­sko Dar­ka Fok­sa. Czy to wyni­ka ze wspól­ne­go spo­so­bu patrze­nia na sztu­kę i rze­czy­wi­stość?

Chcia­ło­by się powie­dzieć: „bez komen­ta­rza”… Zwy­czaj dys­ku­sji tek­sta­mi z tek­sta­mi innych jest moc­no zako­rze­nio­ny w lite­ra­tu­rze i powszech­ny. Zda­rza się, że świa­do­mie, nie­świa­do­mie lub pod­świa­do­mie nawią­zu­je­my, cytu­je­my, dedy­ku­je­my. Jest to nie­unik­nio­ne, że doty­ka cię i pobu­dza to, co robią inni, więc piszesz o tym. A czę­sto cho­dzi po pro­stu o sytu­ację, w któ­rej znaj­du­jesz się z kon­kret­na oso­bą.

Nic wię­cej nie powiem na ten temat, ponie­waż musia­ła­bym mówić o pry­wat­nych przy­jaź­niach, a chy­ba nie o to cho­dzi w tej roz­mo­wie.

Pew­nie, że nie, ale jesz­cze tro­chę poplot­kuj­my. Tym razem o Artu­rze Bursz­cie. Oglą­da­łem w tele­wi­zji, że nie do koń­ca byłaś zado­wo­lo­na z for­mu­ły spo­tkań na „For­cie Legni­ca ‘99”?

Zasko­czy­łeś mnie tro­chę, ponie­waż wypo­wiedź w repor­ta­żu o „For­cie Legni­ca” mia­ła, moim zda­niem, pozy­tyw­ny wydźwięk. Może nie do koń­ca odpo­wia­da­ło mi, że w cza­sie moje­go i kole­gów wystę­pu sie­dzia­łam na schod­kach i była pusz­cza­na muzy­ka tech­no. Jed­nak doce­niam pomy­sły insce­ni­za­cyj­ne Artu­ra i jego orga­ni­za­tor­skie umie­jęt­no­ści.

To jak wyobra­żasz sobie spo­tka­nie autor­skie?

War­to zasta­no­wić się nad tym, czy w ogó­le jest sens orga­ni­zo­wać spo­tka­nia autor­skie, co spro­wa­dza się do pyta­nia, czy kto­kol­wiek inte­re­su­je się poeta­mi i poezją poza samy­mi poeta­mi. Draż­ni mnie prze­ko­na­nie, ze do sztu­ki jak do wszyst­kie­go nale­ży podejść mar­ke­tin­go­wo i że wszyst­ko da się sprze­dać, jeśli się to odpo­wied­nio opa­ku­je. Myślę, że wszyst­kie dzia­ła­nia pro­mo­cyj­ne w rodza­ju „For­tu Legni­ca” słu­żą edu­ka­cji czy­tel­ni­ków, a nie zdo­by­wa­niu ich, bo moż­na kogoś, kto czy­ta Jasno­rzew­ską, zachę­cić do Świe­tlic­kie­go, ale z kimś, kto poezji nie czu­je i nie czy­ta w ogó­le, to się nie uda i już. Nie mamy wpły­wu na odse­tek „czu­ją­cych poezję” w spo­łe­czeń­stwie i tomi­ki nie będą się roz­cho­dzić w dzie­siąt­kach tysię­cy egzem­pla­rzy. A na pozy­tyw­ny sno­bizm na czy­ta­nie poezji raczej w Pol­sce nie docze­ka­my.

O autorze

Marta Podgórnik

Ur. w 1979 r., poetka, krytyczka literacka, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowana do Paszportu „Polityki” (2001), laureatka Nagrody Literackiej Gdynia (2012) za zbiór Rezydencja surykatek. Za tomik Zawsze nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej (2016) oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2016). W 2017 r. wydała nakładem Biura Literackiego tom Zimna książka, który również nominowany był do tych samych nagród. Książka Mordercze ballady przyniosła autorce Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej oraz nominację do Nagrody Literackiej Nike. Mieszka w Gliwicach.

Powiązania

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Wysokoprocentowe ze średniej półki

debaty / ankiety i podsumowania Marta Podgórnik

Odpo­wie­dzi Mar­ty Pod­gór­nik na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nie uciekam od rzeczywistości, staram się ją widzieć jasno, choć trudno, żeby w zachwyceniu

wywiady / o książce Bohdan Zadura Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste try­bu­ny, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 10 Przepowieść w ścinkach

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Dzie­sią­ty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

Lament na dancingu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Dar­ka Fok­sa, Mar­ty Pod­gór­nik, Dag­ma­ry Suma­ry, Ada­ma Zdro­dow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2005

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Domi­ni­ka Bie­lic­kie­go, Mar­ci­na Jago­dziń­skie­go, Łuka­sza Jaro­sza, Szcze­pa­na Kopy­ta, Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka, Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Poetki z Wysp

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Lavi­nii Gre­en­law, Carol Rumens, Julii Fie­dor­czuk, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jerze­go Jar­nie­wi­cza pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Klasyk na luzie, ale jednak klasyk

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Boh­da­na Zadu­ry Sek­cja zabójstw, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Śliczni chłopcy, garbate wampiry

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Prequel

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Przepowieść w ścinkach

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Niną Manel towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Trans­par­ty Niny Manel, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 5 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Wiersze i opowiadania doraźne 2019

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2019, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Wiersz dla Maćka Meleckiego; Huczne ostatki; Groński cytuje Marcjalisa

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Mordercze rozmowy

wywiady / o książce Artur Burszta Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Henry Lee

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Sonet drogi i Paradiso

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Marta Podgórnik

Zapis całe­go potka­nia autor­skie­go Dar­ka Fok­sa i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Mordercze ballady (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Zapis dys­ku­sji wokół książ­ki Tade­usza Róże­wi­cza Kup kota w wor­ku z udzia­łem Mar­ty Pod­gó­nik, Karo­la Pęche­rza, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Bir­nam Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Laudacja na Wybrzeżu

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Niech żyją wszy­skie ukła­dy sen­so­rycz­ne Niny Manel, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Kamyczki w ogródku (zimna książka, ciepła rozmowa)

wywiady / o książce Marta Podgórnik Piotr Czerski

Roz­mo­wa Pio­tra Czer­skie­go z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Konieczna równowaga

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Klasyka gatunku

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Marta Podgórnik

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Pierw­szy odci­nek pro­gra­mu „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Zimna książka (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Dom na Peryhelium

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Dwa do jeden, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Dro­bia­zgo­wa eks­plo­zja” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Zimna książka (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Kuby Kira­gi „4 wier­sze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Paw­ła Biliń­skie­go „Cie­płe miej­sca”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / o książce Marta Podgórnik Paweł Konnak

Roz­mo­wa Paw­ła „Kon­jo” Kon­na­ka z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej.

Więcej

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Rober­ta Jóź­wi­ka „Tyl­ko psy i sate­li­ty”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

żenujący klasycyzm

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

Odsiecz

nagrania / z fortu do portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Odsiecz” z Roma­nem Hone­tem, Mar­tą Pod­gór­nik i Fili­pem Zawa­dą w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Przechodzę lekkim tangiem do pytania…

wywiady / o książce Różni autorzy

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go z lau­re­ata­mi 10. edy­cji pro­jek­tu Połów, auto­ra­mi e‑booka Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / o książce Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Lau­re­aci 10. edy­cji pro­jek­tu Połów odpo­wia­da­ją na pyta­nia Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go, redak­to­rów alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 listo­pa­da 2015 roku.

Więcej

Orkiestra (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Ewa Lipska Marta Podgórnik

Wiersz w wyko­na­niu Mar­ty Pod­gór­nik, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tram­waj” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Ile odpowiedzi, tyle trafień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Komentarz do wiersza [Nino, niech będzie Rota]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do wier­sza „[Nino, niech będzie Rota]” z książ­ki Zawsze, któ­ra uka­za­ła się 2 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Zawsze roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Papier­skie­go.

Więcej

„Prywatne perpetuum mobile”. O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Oli­wii Bet­cher.

Więcej

Echolalia czy iluminacja?

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Swoimi słowami

wywiady / o pisaniu Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w 2012 roku.

Więcej

Połów

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik Roman Honet

Redak­tor według mnie nie powi­nien ogry­wać żad­nej roli. Ma być czy­tel­ni­kiem. Sam tak trak­to­wa­łem auto­rów, któ­rzy tra­fi­li do mnie w Poło­wie.

Więcej

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Jaku­ba Głu­sza­ka, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej i Adria­na Sin­kow­skie­go.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 stycz­nia 2012 roku.

Więcej

Legendarny autobus

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Panie Ludwi­ku, co też Pan naro­bił, wsia­da­jąc kie­dyś w ten legen­dar­ny auto­bus ze swo­imi pod­opiecz­ny­mi! Wie­lu z nich już nigdy nie patrzy­ło na życie pro­zą.

Więcej

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski kome­natrz Mar­ty Pod­gor­nik do wier­sza „Trans­la­cja” z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 lute­go 2011 roku.

Więcej

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Rezy­den­cja sury­ka­tek roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Wszystkie radiostacje

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Czy­tam te tek­sty z rzad­ko odczu­wa­ną satys­fak­cją – oto zre­ali­zo­wa­ny kon­se­kwent­nie pro­jekt. W przy­pad­ku debiu­tu – rzecz co naj­mniej wyjąt­ko­wa. Tak iść za języ­kiem, któ­ry wyda­je się zim­ny i pozba­wio­ny głę­bi, jak audy­cje z ruskiej radio­sta­cji…

Więcej

To nie jest kółko literackie

wywiady / o pisaniu Marcin Bies Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Mar­ci­nem Bie­sem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu przez Biu­ro Lite­rac­kie w serii Połów 2009 arku­sza poetyc­kie­go Atra­pizm.

Więcej

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / książki i autorzy Różni autorzy

Deba­ta „Wokół ‘Kup kota w wor­ku (work in pro­gress”) z udzia­łem Karo­la Pęche­rza, Mar­ty Pod­gór­nik, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Oddziale otwartym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Brzo­ski, Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jaku­ba Winiar­skie­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Dobrych manierach

recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Julia Szychowiak Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Mar­ty Pod­gór­nik, Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

O Pieśniach Muniny Schwartz vel Adabisi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Fran­ka L. Vigo­dy, Mar­ty Pod­gór­nik i Edwar­da Pase­wi­cza.

Więcej

Dichterliebe. Papierowy Księżyc

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pan­na Dal­lo­way opu­ści­ła kil­ka przy­jęć, jak wia­do­mo, by w zaci­szu swe­go kosz­mar­ne­go poko­iku nad skle­pi­kiem z narzę­dzia­mi ćwi­czyć krocz­ki, geści­ki i póz­ki. Gra­mo­fon wibro­wał boską Ellą, a panień­ską paka­me­rę wypeł­niał blask ryko­sze­tu…

Więcej

Jaskółka pozytywnej dezintegracji (fragmenty)

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik

Wiersz, jak pięk­nie piszesz, „opo­wia­da pewien zbiór histo­rii”. Jest ukła­dem otwar­tym. Ukła­dy sprze­da­wa­ne jako zamknię­te, zapro­jek­to­wa­ne jako samo­wy­star­czal­ne, nie mają racji bytu w rozu­mia­nej prze­ze mnie lite­ra­tu­rze; to lipa.

Więcej

Dziesięć lat w 7 paragrafach* wieża ciśnień 7

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pomy­śla­łam, że sko­ro sió­dem­ka to szczę­śli­wa licz­ba, a Rade­me­nes był napraw­dę mądrym kotem, w przeded­niu świąt wiel­kiej nocy, przed­wio­śniem, wypo­wiem życze­nia w for­mie oko­licz­no­ścio­wych aneg­do­tek…

Więcej

Ponieważnienie Ckliwy Paradoks Profesji

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Czyż­by więc moje życie nabra­ło roz­pę­du? Och nie, nic z tych rze­czy, może jedy­nie sta­ję się, naresz­cie, nie­co bar­dziej uważ­na? Reflek­syj­na zgo­ła?

Więcej

Nie opowiadam już historyjek

wywiady / o pisaniu Adam Wiedemann Marta Podgórnik

Kla­sycz­nie­je­my? I kto to mówi! Pew­nie, że kla­sycz­nie­je­my, bo się sta­rze­je­my. Mnie coraz mniej rze­czy doko­ła prze­szka­dza, w zasa­dzie jeże­li coś mnie nie doty­ka bez­po­śred­nio, to niech sobie będzie. Nie pod­ję­ła­bym się urzą­dze­nia ide­al­nej rze­czy­wi­sto­ści, gdzie nie ma wojen i wszy­scy czy­ta­ją dobrą poezję…

Więcej

Opole w wodzie, wkrótce w polsacie, [nieprawda, że mi już na niczym nie zależy], [prawda, że mi już na niczym nie zależy]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik do wier­szy „Opo­le w wodzie”, „wkrót­ce w pol­sa­cie”, „[nie­praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” i „[praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” z książ­ki Dłu­gi maj, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Koronka Kompensacji i Kwef Koincydencji (Elizejski Spleen d’Or)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

nie dla mnie wydział sła­wy i pro­zy uni­wer­sy­te­tu war­szaw­ki, posa­da w resor­cie, kumu­la­cja w toto­lot­ku, nagro­da lite­rac­ka x‑y, sko­ki na bun­gee, miłość tych kil­ku panów oraz pań

Więcej

paradiso, luxemburg i inne wiersze, drobne poprawki, podłożona melodia

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Jeże­li będą Pań­stwo kie­dyś w Gli­wi­cach, zapra­szam do baru Zie­lo­na Gęś na Raci­bor­skiej.

Więcej

przeglądarka

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

„Literatura piękna jest” albo o sztuce wybierania wierszy

recenzje / ESEJE Juliusz Pielichowski

Recen­zja Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

„Struktura małego systemu”. O miłości w poezji Marty Podgórnik

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Esej Moni­ki Glo­so­witz o poezji Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Gorycz „zawsze”

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recen­zja Mar­ka Olszew­skie­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Wieczne teraz

recenzje / ESEJE Michał Siedlecki

Recen­zja Micha­ła Sie­dlec­kie­go z książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Zawsze, któ­ra uka­za­ła się w kie­lec­kim maga­zy­nie kul­tu­ral­nym Pro­jek­tor.

Więcej

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku w por­ta­lu Xiegarnia.pl.

Więcej

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 mar­ca 2015 roku.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Miło było Cię poznać

recenzje / IMPRESJE Michał Czaja

Esej Micha­ła Czai towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Szóste opakowanie

recenzje / ESEJE Maciej Woźniak

Recen­zja Macie­ja Woź­nia­ka z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Pięciu opakowaniach

recenzje / NOTKI I OPINIE

Komen­ta­rze Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Karo­la Mali­szew­skie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Igo­ra Stok­fi­szew­skie­go, Joan­ny Orskiej, Anna Myślak.

Więcej

Ciche wnioski

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Opium i Lament Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej