wywiady / o książce

Wspólne podwórko

Aleksandra Byrska

Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Alek­san­dra Byr­ska: Nie tak daw­no sta­ły­śmy razem na koło­brze­skiej sce­nie, wstrzy­mu­jąc oddech przed czy­ta­niem – Bas­sa i Byr­ska, alfa­be­tycz­nie pierw­sze czy­ta­ją­ce z pro­zy i poezji, a dziś nowa rola – wita­my Połów 2022. Jak się czu­jesz po tej dru­giej stro­nie?

Iwo­na Bas­sa: Dodaj­my, że Bas­sa nie wyczu­ła momen­tu, kie­dy wyjść do mikro­fo­nu i oczy­wi­ście zabu­rzy­ła prze­bieg tego uro­czy­ste­go wyda­rze­nia. Czu­ję się tro­chę nie­re­al­nie, bo przez więk­szość życia funk­cjo­no­wa­łam poza śro­do­wi­skiem lite­rac­kim i oto prze­kro­czy­łam tę magicz­ną gra­ni­cę mię­dzy two­rze­niem a publi­ko­wa­niem, mię­dzy intym­no­ścią pro­ce­su myślo­we­go a pew­ną powiedz­my pro­duk­ty­za­cją jego wytwo­rów. A lau­re­atów Poło­wu 2022 darzę przede wszyst­kim zro­zu­mie­niem, czu­ję w kościach wspól­no­tę prze­by­tej dro­gi.

Cie­ka­wi mnie, jak Ty, ze swo­im kry­tycz­no­li­te­rac­kim warsz­ta­tem, odnaj­du­jesz się w takiej roli?

Podwój­na rola jest zawsze dwu­znacz­na. Już jakiś czas temu, odkąd wró­ci­łam bar­dziej na serio do pisa­nia wier­szy – posta­no­wi­łam, że nie będę już publi­ko­wać recen­zji pol­skiej poezji. Gdy sama piszesz, trud­niej o obiek­ty­wizm – nawet nie z powo­du towa­rzy­skie­go kon­tek­stu, lecz przede wszyst­kim dla­te­go, że szu­kasz u innych tego, co wykar­mi Twój wła­sny, obec­ny pro­jekt. Czy­tam wte­dy bar­dziej emo­cjo­nal­nie i wybiór­czo, szu­ka­jąc wspar­cia na swo­jej dro­dze. Uzna­łam jed­nak, że dla roz­mo­wy z Tobą war­to zro­bić wyją­tek, wła­śnie dla­te­go, z jakiej pozy­cji tu się wypo­wia­da­my – to nie jest stric­te sytu­acja kry­tycz­no­li­te­rac­ka.

Nie wiem, jakie jest doświad­cze­nie w przy­pad­ku Was – pro­za­ików – ale dla nas, poetów, Połów jest chy­ba jed­nak przede wszyst­kim rodza­jem wspól­no­ty i wymia­ny. W tym kon­tek­ście odno­szę wra­że­nie, że bar­dziej jeste­śmy tu teraz, by witać niż oce­niać. Połów dla Poło­wu to prze­cież tacy „kole­dzy z podwór­ka” – chęt­nie podam pił­kę czy fra­zę, ale nie czu­ję się raczej w mocy wpro­wa­dzać moc­ne war­to­ścio­wa­nie.

Otóż to! Zakła­dam, że naszym celem jest inte­gra­cja mię­dzy­po­ło­wo­wa, zacho­dzą­ca wokół festi­wa­lo­we­go cen­trum.

No dobrze, ale sko­ro już jeste­śmy w tej roli – jakie ogól­nie wra­że­nie wywarł na Tobie ten tom? Jak dla mnie na tym naszym podwór­ku zro­bi­ła się nie­zła impre­za…

Ogól­ne wra­że­nie rzecz jasna nie­do­sy­tu, bo jed­nak mamy do czy­nie­nia z frag­men­ta­mi, migaw­ka­mi, zajaw­ka­mi, w przy­pad­ku pro­zy obli­czo­nej zwy­kle na dłuż­sze for­my moc­no wykro­jo­ny­mi z kon­tek­stu. Podej­mu­jąc podwór­ko­wą meta­fo­rę, pohuś­ta­ło­by się jesz­cze, ale już trze­ba biec na zjeż­dżal­nię albo grać w dwa ognie. Obfi­tość gło­sów, pro­po­zy­cji, nawo­ły­wań.

Zdra­dzisz, jaka jest Two­ja defi­ni­cja „nie­złej impre­zy”?

No wła­śnie – po pierw­sze wciąż nie mam dość i jestem cie­ka­wa, co dalej, czy­li podzie­lam Twój nie­do­syt. Poza tym – praw­dzi­we, języ­ko­we bogac­two. Przy­cho­dzę pod ten trze­pak, jest masa cie­ka­wych ludzi, każ­dy z nich jest ory­gi­nal­ny, nie­sie ze sobą wła­sną melo­dię, czy­li nie ma mono­to­nii, a jed­nak współ­brz­mią, bo dla każ­de­go jest czas i miej­sce, z każ­dym mogę spę­dzić tro­chę cza­su ;).

Masz swo­ich fawo­ry­tów, ulu­bień­ców? Na czy­ją książ­kę cze­kasz naj­bar­dziej i dla­cze­go?

Nie chcia­ła­bym się wypo­wia­dać w kate­go­riach fawo­ry­zo­wa­nia, bo za każ­dym z tych tek­stów roz­cią­ga się inna wraż­li­wość i spo­sób kre­owa­nia świa­ta. Na czil­ku mogę pomie­ścić w sobie wie­le tek­stów, nie nada­jąc im struk­tu­ry hie­rar­chii, a w zamian poszu­kać ele­men­tów war­tych pod­kre­śle­nia.

Mar­cin Czer­niaw­ski broi i łobu­zu­je, zakra­da się od zachry­stii, żeby roz­sa­dzić bier­ną agre­sją spróch­nia­ły ład, i trud­no nie polu­bić jego boha­te­ra w typie „wylęk­nio­ne­go bluź­nier­cy” aka zuchwa­łe­go mści­cie­la. Wcho­dzę w to, skur­ko­wań­cu!

Aga­ta Dycz­ko z kolei budu­je nie­sa­mo­wi­tą aurę z pod­mo­kłych łąk, peł­za­ją­cych żuków, wia­tru cią­gną­ce­go na wschód i tajem­ni­czej cho­ro­by toczą­cej kobie­ce nogi. I niby nawią­zu­je do histo­rycz­no-geo­gra­ficz­nych realiów, ale jed­no­cze­śnie zawie­sza nas w sym­bo­licz­nym uni­wer­sum, gdzie rze­czy­wi­stość może być „frag­men­tem potwo­ra, zaczy­na­ją­ce­go się o krok przed nami, a koń­czą­ce­go pięć­dzie­siąt, może sto metrów dalej”. Tak.

Z kolei Karo­li­na Kra­sny jest mi naj­bliż­sza pod wzglę­dem języ­ko­wym, doce­niam jej śmia­łe lek­ce sobie waże­nie czy­tel­ni­czych przy­zwy­cza­jeń i ocze­ki­wań. Jest w tej pro­zo-poezji jakaś bez­czel­ność, któ­rą kupu­ję. Mój mózg chwi­la­mi odjeż­dżał, jak­by mi go kra­dli.

Ewa Koh­man nato­miast podej­mu­je waż­ki, nie­omal filo­zo­ficz­ny temat: czy może­my zapew­nić sobie bez­pie­czeń­stwo na tym świe­cie? Czy prze­trwa­my, jeśli docią­ży­my się mate­rią, obu­du­je­my się przed­mio­ta­mi? A jeśli to tyl­ko złu­dze­nie, bo w każ­dej chwi­li stać się może wszyst­ko, i nie pomo­że latar­ka na korb­kę, zestaw do pędze­nia bim­bru, kon­ser­wy ani plan ewa­ku­acji? Czy­tam to jako opo­wieść o pró­bie zdo­by­cia kon­tro­li nad nie­prze­wi­dy­wal­nym.

U Łuka­sza Woj­ty­ski domi­nu­ją dziw­ne wnę­trza, zarów­no pomiesz­czeń, jak i ludzi, i nie dzi­wo­ta, że Sco­ut (nar­ra­tor opo­wia­da­nia) uma­wia się na rand­ki, żeby sobie pooglą­dać te pej­za­że, a może nawet uszczk­nąć jako sce­no­gra­fię dla jakie­goś przed­sta­wie­nia. Gene­ral­nie roz­ta­cza się toxic vibe, cute but psy­cho, nawet słoń­ce prze­sa­dza z tą pur­pu­rą. Autor nada­je boha­te­rom cechy labil­no­ści, zmien­no­ści, emo­cjo­nal­ne­go roze­dr­ga­nia, uka­zu­jąc mie­li­zny rela­cji. Jesteś? Faj­nie. Nie ma cię? Oki to pa.

Skon­cen­tro­wa­łam się na pro­zie, bo to dla mnie lepiej roz­po­zna­ny, bez­piecz­niej­szy teren. Jaką ścież­ką Ty powę­dru­jesz?

W przy­pad­ku pro­zy znacz­nie trud­niej jest oce­niać frag­men­ty – wiersz jest nie­za­leż­ną cało­ścią, do któ­rej łatwiej się odnieść, niż do cząst­ki powie­ści, z któ­re­go nie wywnio­sku­je­my, jakie klu­czo­we decy­zje podej­mie autor dalej. Co jed­nak waż­ne, za każ­dym razem w tym tomie zada­je­my sobie pyta­nie – no i co będzie dalej, co oni teraz zro­bią, poja­wia się cie­ka­wość i to jest bar­dzo waż­ne.

Dla rów­no­wa­gi – zwró­cę się zatem teraz w stro­nę poezji. Świet­na jest ta eki­pa, bar­dzo ener­ge­tycz­na. Już nie mogę się docze­kać, żeby zoba­czyć ich na festi­wa­lo­wej sce­nie.

U Miło­sza Fle­sza­ra ude­rza poziom jego oczy­ta­nia, na co zwra­ca uwa­gę w recen­zji Karol Mali­szew­ski – te fra­zy są ujarz­mio­ne, pew­ne, poru­sza się w nich nie od dziś. Bar­dzo prze­ko­nu­je mnie też powra­ca­ją­cy motyw tań­ca jako aktyw­no­ści moc­no wie­lo­znacz­nej – zaba­wy, eks­ta­zy, rytu­ału, for­my ist­nie­nia.

Jakub Gra­biak daje nam wol­ne od roz­k­mi­nia­nia i zmu­sza do doświad­cza­nia – brzmie­nia, fra­zy, obra­zu. „Nie poka­że nam języ­ka, nie prze­tłu­ma­czy zaklęć” i war­to w to wejść, „testo­wać (z nim) fale”.

Z kolei wier­sze Jaku­ba Gut­kow­skie­go są nie­zwy­kle gęste i bar­dzo inte­lek­tu­al­ne. Jest tu rytm, któ­ry pory­wa i spo­ro pytań, któ­re wychy­la­ją gło­wy z tych wier­szy i zmu­sza­ją do wie­lo­krot­nej lek­tu­ry. „Głód jest kwe­stią alo­ka­cji ryt­mu” – z taki­mi fra­za­mi moż­na bujać się bez koń­ca.

Joan­na Łępic­ka i jej „Zeszyt ćwi­czeń” – praw­dzi­wa „wypro­wadz­ka z gestu”, wycho­dze­nie ze sche­ma­tycz­no­ści języ­ka. Myślę, że to, co nam tu poka­za­ła, to dopie­ro począ­tek, drob­ny wgląd w zło­żo­ny, ory­gi­nal­ny świat. U Łępic­kiej jest zasta­na­wia­ją­ca samo­świa­do­mość, bar­dzo cel­ne uwa­gi auto­te­ma­tycz­ne. „Roz­kra­ja obra­zy i przy­su­wa nam na spró­bo­wa­nie”, fun­du­jąc nam nie­spo­dzie­wa­ne spo­tka­nia.

Ame­lia Żyw­czak – galop słów, któ­re bie­gną przed sie­bie, prze­miesz­cza­ją się, roz­pa­da­ją, zmie­nia­ją zna­cze­nia. Ruch, prze­miesz­cze­nie, wiecz­ne pomię­dzy. W tych fra­zach się nur­ku­je i za każ­dym razem wynu­rzasz się z czymś nowym.

Jed­nym sło­wem – war­to ;)!

To praw­da, że ener­gia pul­su­je w poetyc­kiej czę­ści alma­na­chu, moż­na tam zna­leźć inspi­ra­cję i poznaw­cze otwar­cie. Ale patrząc już na cało­kształt Poło­wu 2022, dostrze­gam w wie­lu miej­scach zama­zy­wa­nie gra­ni­cy mię­dzy gatun­ka­mi i coraz śmiel­sze inte­rak­cje pro­za­tor­sko-poetyc­kie. No i to się, pro­szę pań­stwa, ceni.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go.

 

O autorach i autorkach

Aleksandra Byrska

Urodzona w 1990 roku w Krakowie. Absolwentka filologii polskiej i krytyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Krytyczka, bibliotekarka, poetka. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat intymności i skandalu w prozie polskiej po 2010 roku. Wiersze publikowała w „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Salt Hill Journal” i „La Piccioletta Barca”. Mieszka w Myślenicach.

Iwona Bassa

Pochodzi z Kujaw, gdzie ziemie są żyzne, a wiatry porywiste. Odebrała niestaranne wykształcenie, ale i tak została psycholożką. Mieszka raczej w Krakowie. Pisała przez wiele lat w omszałej piwnicy, z dala od ludzi. Zgłosiła się do Połowu 2021 i oto skutki: debiutancka powieść Głodni już się robi.

Powiązania

Oto jest pisanie

recenzje / IMPRESJE Iwona Bassa

Impre­sja Iwo­ny Bas­sy na temat pro­zy Justy­ny Machaj, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te pro­zą 2023”.

Więcej

Głodni

nagrania / transPort Literacki Iwona Bassa Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Głod­ni z udzia­łem Iwo­ny Bas­sy w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Zanurzenia

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Roz­cier­ki z zie­mi Char­lot­te van den Bro­eck w tłu­ma­cze­niu Olgi Nizio­łek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2023 roku.

Więcej

Miliony, małpiliony takich głodnych

wywiady / o książce Iwona Bassa Maria Halber

Roz­mo­wa Marii Hal­ber z Iwo­ną Bas­są, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Głod­ni Iwo­ny Bas­sy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2023 roku.

Więcej

Historia jednego akapitu: Smutno–wesoło, wolno–szybko, słodko–gorzko

recenzje / KOMENTARZE Iwona Bassa

Autor­ski komen­tarz Iwo­ny Bas­sy, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Głod­ni Iwo­ny Bas­sy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2023 roku.

Więcej

Głodni (3)

utwory / zapowiedzi książek Iwona Bassa

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Głod­ni Iwo­ny Bas­sy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2023 roku.

Więcej

Przepalone obwody

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byrskiej,towarzysząca pre­mie­rze książ­ki Tru­pi bieg Bene­de­ka Tot­tha w tłu­ma­cze­niu Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Głodni (2)

utwory / zapowiedzi książek Iwona Bassa

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Głod­ni Iwo­ny Bas­sy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2023 roku.

Więcej

Narratorka z sąsiedztwa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Emi­ly fore­ver Marii Navar­ro Ska­ran­ger w tłu­ma­cze­niu Karo­li­ny Droz­dow­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 lute­go 2023 roku.

Więcej

Głodni (1)

utwory / zapowiedzi książek Iwona Bassa

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Głod­ni Iwo­ny Bas­sy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2023 roku.

Więcej

Dyskomfort

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Świerzb Fríðy Ísberg w tłu­ma­cze­niu Jac­ka God­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2021 z udzia­łem Iwo­ny Bas­sy, Alek­san­dry Byr­skiej, Bar­ba­ry Frą­czyk, Bar­to­sza Hory­zy, Zofii Kil­jań­skiej, Szy­mo­na Kowal­skie­go, Mir­ka Kuli­sza, Patry­ka Kul­py, Patric­ka Leftwi­cha, Oli Lewan­dow­skiej, Mar­ty Lipo­wicz i Ali­cji Sawic­kiej w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zelmer.

Więcej

Ostrzałka do noży, która śpiewa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Histe­ria Yideum Kim w tłu­ma­cze­niu Lyn­na Suh, Ewy Suh i Kata­rzy­ny Szu­ster, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2022 roku.

Więcej

Literatura chroni nas przed zamknięciem we własnych głowach

debaty / ankiety i podsumowania Aleksandra Byrska

Odpo­wie­dzi Alek­san­dry Byr­skiej na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2021, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2021, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Letnim śniegiem i krwią

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Z kamie­nia i kości Béren­gère Cour­nut w tłu­ma­cze­niu Han­ny Igal­son-Tygiel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 wrze­śnia 2022 roku.

Więcej

Demontaż patriarchatu

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ostat­ni patriar­cha Najat El Hach­mi w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2022 roku.

Więcej

Wspólnota kobiet

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kto­kol­wiek, tyl­ko nie ja Hały­ny Kruk w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 maja 2022 roku.

Więcej

Głowa zaabordowana przez statek mózgowych piratów

wywiady / o pisaniu Aleksandra Byrska Zofia Kiljańska

Roz­mo­wa Alek­san­dry Byr­skiej z Zofią Kil­jań­ską, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2021”.

Więcej

Pal ogień całą swoją myją

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Myja Jaku­ba Wiśniew­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 stycz­nia 2022 roku.

Więcej

Występy w teatrze ról społecznych

wywiady / o pisaniu Iwona Bassa Patryk Kulpa

Roz­mo­wa Iwo­ny Bas­sy z Patry­kiem Kul­pą, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2021”.

Więcej

Kalcyt

utwory / premiera w sieci z Połowu Aleksandra Byrska

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Alek­san­dry Byr­skiej Kal­cyt. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2021”.

Więcej

Kalcyt i multa

recenzje / KOMENTARZE Aleksandra Byrska

Autor­ski komen­tarz Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

A na wszystko śnieży popiół i brokat

wywiady / o pisaniu Aleksandra Byrska Ola Lewandowska

Roz­mo­wa Oli Lewan­dow­skiej z Alek­san­drą Byr­ską, lau­re­at­ką 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Głodni

utwory / premiera w sieci z Połowu Iwona Bassa

Pre­mie­ro­wy frag­ment pro­zy Głod­ni Iwo­ny Bas­sy. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2021”.

Więcej

Wyobraźnia i czas

recenzje / KOMENTARZE Iwona Bassa

Autor­ski komen­tarz Iwo­ny Bas­sy, lau­re­at­ki pierw­szej edy­cji Poło­wu pro­za­tor­skie­go.

Więcej

Obchodzi nas zeszłoroczny śnieg

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nie­obec­ność Krzysz­to­fa Chro­now­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 wrze­śnia 2021 roku.

Więcej

Igraszki słowne, które sprawiają wielką frajdę

wywiady / o pisaniu Iwona Bassa Marta Lipowicz

Roz­mo­wa Mar­ty Lipo­wicz z Iwo­ną Bas­są, lau­re­at­ką pierw­szej edy­cji Poło­wu pro­za­tor­skie­go.

Więcej

Imperium Dzieci to cały świat

wywiady / o książce Aleksandra Byrska Marta Sokołowska

Roz­mo­wa Alek­san­dry Byr­skiej z Mar­tą Soko­łow­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Impe­rium Dzie­ci, któ­ra uka­zu­je się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Taktyka meduz

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Addy Djørup Naj­słab­szy opór, w tłu­ma­cze­niu Bogu­sła­wy Sochań­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 maja 2021 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022 z udzia­łem Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go, Aga­ty Dycz­ko, Miło­sza Fle­sza­ra, Jaku­ba Gra­bia­ka, Jaku­ba Gut­kow­skie­go, Karo­li­ny Kra­sny, Joan­ny Łępic­kiej, Ewy Ton­dys-Koh­mann, Łuka­sza Woj­tysk i Ame­li Żyw­czak w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Slalom między obrazami

wywiady / o pisaniu Amelia Żywczak Jakub Grabiak

Roz­mo­wa Jaku­ba Gra­bia­ka z Ame­lią Żyw­czak, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę

wywiady / o pisaniu Agata Dyczko Łukasz Wojtysko

Roz­mo­wa Łuka­sza Woj­ty­ski z Aga­tą Dycz­ko, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „praga”

recenzje / KOMENTARZE Amelia Żywczak

Autor­ska impre­sja Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impre­sja Alek­san­dry Grzem­skiej na temat pro­zy Aga­ty Dycz­ko, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: Stado

recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko

Autor­ska impre­sja Aga­ty Dycz­ko, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

międzymiastowie

utwory / premiera w sieci z Połowu Amelia Żywczak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Ame­lii Żyw­czak mię­dzy­mia­sto­wie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza zawęzić kontekst

recenzje / KOMENTARZE Jakub Gutkowski

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Nie pisze się w próżni

wywiady / o pisaniu Amelia Żywczak Jakub Gutkowski

Roz­mo­wa Ame­lii Żyw­czak z Jaku­bem Gut­kow­skim, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

livestream

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Gutkowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Jaku­ba Gut­kow­skie­go live­stre­am. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Maszynka naiwnego bluźnierstwa na podobieństwo Maszyny Pragnącej

wywiady / o książce Karolina Krasny Marcin Czerniawski

Roz­mo­wa Karo­li­ny Kra­sny z Mar­ci­nem Czer­niaw­skim, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Łobuzy

utwory / premiera w sieci z Połowu Marcin Czerniawski

Pre­mie­ro­wa pro­za Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go Łobu­zy. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Współczesna powieść łotrzykowska: Marcin Czerniawski, Łobuzy

recenzje / IMPRESJE Adam Kaczanowski

Impre­sja Ada­ma Kacza­now­skie­go na temat pro­zy Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: Pochwała flegmatycznego rozumu?

recenzje / KOMENTARZE Marcin Czerniawski

Autor­ski komen­tarz Mar­ci­na Czer­niaw­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „inferno clubbing”

recenzje / KOMENTARZE Miłosz Fleszar

Autor­ski komen­tarz Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?

wywiady / o pisaniu Jakub Gutkowski Miłosz Fleszar

Roz­mo­wa Jaku­ba Gut­kow­skie­go z Miło­szem Fle­sza­rem, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Sekstans

utwory / premiera w sieci z Połowu Miłosz Fleszar

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Miło­sza Fle­sza­ra Sek­stans. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impre­sja Alek­san­dry Grzem­skiej na temat pro­zy Łuka­sza Woj­ty­ski, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autor­ski komen­tarz Łuka­sza Woj­ty­ski, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Pre­mie­ro­wa pro­za Łuka­sza Woj­ty­ski „Cien­ka gra­ni­ca” z tomu opo­wia­dań Oki to pa. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022.

Więcej

Piramida Achillesa

wywiady / o pisaniu Ewa Tondys-Kohmann Łukasz Wojtysko

Roz­mo­wa Ewy Ton­dys-Koh­mann z Łuka­szem Woj­ty­ską, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Zeszyt ćwiczeń

utwory / premiera w sieci z Połowu Joanna Łępicka

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Joan­ny Łępic­kiej Zeszyt ćwi­czeń. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „City of Zeugma”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łępicka

Autor­ski komen­tarz Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Uwertura do posłowia

wywiady / o pisaniu Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Roz­mo­wa Miło­sza Fle­sza­ra z Joan­ną Łępic­ką, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Sześćset stron do końca świata

wywiady / o pisaniu Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Roz­mo­wa Aga­ty Dycz­ko z Ewą Ton­dys-Koh­mann, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”

recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann

Autor­ski komen­tarz Ewy Ton­dys-Koh­mann, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Nie nazywajmy tego po imieniu

utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann

Pre­mie­ro­wa pro­za Ewy Ton­dys-Koh­mann Nie nazy­waj­my tego po imie­niu. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Preppering na mikrokryzys

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impre­sja Alek­san­dry Grzem­skiej na temat pro­zy Ewy Ton­dys-Koh­mann, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2022”.

Więcej

Historia jednego wiersza: „[las odszedł na kurzej nodze]”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Grabiak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Grabiak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Jaku­ba Gra­bia­ka Ludzie w stra­żac­kich kaskach mają dzi­siaj wol­ne. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Prawdziwa awangarda życia się nie boi

recenzje / ESEJE Jakub Kornhauser

Recen­zja Jaku­ba Korn­hau­se­ra, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Głod­ni Iwo­ny Bas­sy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2023 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Bassa torpeda

recenzje / ESEJE Jakub Kornhauser

Impre­sja Jaku­ba Korn­hau­se­ra na temat pro­zy Iwo­ny Bas­sy, lau­re­at­ki pierw­szej edy­cji Poło­wu pro­za­tor­skie­go.

Więcej