Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Julkiem Rosińskim, laureatem konkursu na „Wiersz i opowiadanie doraźne 2020”.
Dawid Mateusz: Julku, po przeczytaniu Twojego utworu, który zwyciężył w konkursie na „Wiersz i opowiadanie doraźne”, mam poważne podejrzenie, że jesteś wyznawcą groźnej ideologii ekologizmu. Chciałem zapytać, jakie są wasze cele? Co chcecie osiągnąć? Czy nie może być jak było?
Julek Rosiński: Ekologizm… czuć te ciary, nie? Hmm… chciałem od samego początku pozbyć się jakże kłującego w tej kwestii podmiotu „My”, bo też nie czuję się upoważniony do przemawiania w imieniu jakiejkolwiek z grup, które przychodzą mi do głowy, a z którymi mogę być mylnie identyfikowany. Bo Dawidzie, ja mogę tu pięknie wyrecytować postulaty MSK, extinction rebellion czy innych tego typu organizacji, które to arcybiskup Jędraszewski postanowił namaścić mianem wyznawców ekologizmu, to znaczy tych, którzy w erze jednego olbrzymiego pata ekonomiczno-społeczno-kulturalnego postanowili zejść z szachownicy, wyjść na ulicę, a co jeszcze „gorsze” ‒ postanowili pojąć swoją walkę jako część większej walki, połączyć kropki, zestawić kwestię ekologii z feminizmem czy dążeniem ku równouprawnieniu mniejszości seksualnych, zauważając zależności między nimi, że jedynie nowoczesne, w pełni równe społeczeństwo może być społeczeństwem odpowiedzialnym, także ekologicznie. To wszystko mogę ci pięknie wyśpiewać, ale niestety zakładam, że minęłoby się to z myślą przewodnią pytania.
W porządku, w takim razie, czy ekologizm jest nowym językiem poezji? Na Stacji Literatura 25 odbyła się burzliwa dyskusja na ten temat, dyskusja, która później przeniosła się na balkony, do pokoi i autobusów. Jak Ci się podobała?
Jeżeli temat ekologii na dobre rozsiadł się w dyskusji społecznej, to oczywiste jest także to, że stał się obiektem nie do obejścia również dla szeroko pojętej sztuki, która skorupkę dialogu nosi od zawsze i gdy trzeba, to z niej łypie. Nie zgodziłbym się jednak z tym, że jest to język znowu taki nowy, bo gdybyśmy mieli wymienić polskich ekopoetów, to raczej są to ludzie, którzy to, co robią, robią już od kilku, kilkunastu lat (Góra, Fiedorczuk, Lebda, Kapela etc.). Moim zdaniem znajdujemy się w momencie przełomowym dla całej poezji zaangażowanej, która podobnie jak inne formy protestu zaczyna powątpiewać w swoją ‒ hmm… nie wiem, czy kiedykolwiek można było tego słowa używać ‒ skuteczność. Może czas na scenę performatywną, może trzeba dodać gazu, a może w ogóle z innej strony… nie wiem.
Co do dyskusji, to muszę się przyznać, że nie wysłuchałem jej całej, bo w pewnym momencie byłem zajęty makaronem z grzybami Konrada Góry, więc nie wiem, czy chciałbym ryzykować jakimś soczystym podsumowaniem. Fajnie było, grzyby okazały się jadalne.
Czyli tym razem się udało, cieszę się. Urodziłeś się w roku 2001. Nie będę Cię tu podpuszczał do wynurzeń generacyjnych, mówisz tylko w swoim imieniu. Jednak ta zmiana pokoleniowa wymusza na mnie samym pewne pytania: jakie języki, jakie dykcje są dla Ciebie ważne? Czy naprawdę klasykami są dla Ciebie już obecni czterdziestolatkowie? Które linki bierzesz jako swoje, uznajesz za żywe i warte rozwoju? Co natomiast z tego, co było w poezji omawiane przez ostatnie kilka lat, odczuwasz jako zupełnie przebrzmiałe?
Gdy pierwszy raz pojechałem do Krakowa na premierę „Stonera” i zobaczyłem Patryka Kosendę (jeszcze wtedy bez książki), a tuż obok Roberta Rybickiego, to mnie wryło w parkiet ‒ to tak à propos czterdziestoletnich klasyków. Swoją przygodę z najnowszą poezją zacząłem na kółku o tej samej nazwie, a zaczęło się ono od Piotra Janickiego i Justyny Bargielskiej, w takiej poezji mnie „wychowano” [śmiech], jeszcze potem doszedł Wawrzyńczyk, Jaworski, Kaczanowski, Salamun itd. (oberwałem też Pułką).
Przebrzmiałe ‒ nie wiem, serio, chciałbym tu naprawdę czymś zarzucić, zaryzykować, ponieść konsekwencje, ale zwyczajnie nic mi do głowy nie przychodzi. Świeże ‒ czytajcie, ludzie, Michała Mytnika!
Zaklepane! Czego brakuje we współczesnej liryce polskiej? Czy istnieją dykcje, które znajdują się w cieniu i zasługują na większe docenienie?
Znów nie czuję się adekwatną osobą do udzielania odpowiedzi, a to zwyczajnie przez to, że śledzę scenę poetycką dopiero od dwóch lat i trudno jest mi zabierać głos, zaczynając inaczej niż: „ja tam nie wiem”, ewentualnie „moim zdaniem”. Ale niech się stanie. Moim zdaniem, jeżeli czegoś współczesnej polskiej liryce brakuje, to odwagi, tym wyżej. Brakuje przysłowiowych cojones, np. w przyznawaniu nagród, a potem traci na tym nie tylko odrzucony twórca, ale też poezja, która w pewien sposób traci twórcę. Z ostatnich przykładów to na pewno Robodramy w Zieleniakach, które gdzieś kompletnie zaginęły, a zaginąć nie powinny!
Ależ ja właśnie dlatego zadaję Ci to pytanie, gdybyś czuł się uprawniony do udzielania adekwatnych odpowiedzi, mogłoby to świadczyć, że pojawia się jakiś problem. Pełna zgoda w sprawie Robodramów w Zieleniakach i nagród poetyckich. A jeszcze takie pytanie: ile Was jest? Tych po 2000? Do matury przystąpiło w tym roku 240 tysięcy Polek i Polaków. Wiemy o Was tyle, że jaracie amsterdam na piętnastkach i dwudziestkach, nosicie Supreme, jeździcie Mercedesami, a Ukry sprzątają Wasz penthouse. Moje pytanie brzmi: a ile z Was pisze wiersze? Ty, Zuzanna Strehl, Nina Wojtala, ktoś jeszcze? Macie jakieś swoje kluby? Kółka zainteresowań? Świetlicę? Wybraliście już przewodniczącego albo przewodniczącą?
My to, my to… ponoć matura poszła średnio… nie ważne.
Nie mam pojęcia, jak ma się sprawa z pisaniem, bo to, że pisze każdy, to wiemy, a ile osób pisze w sposób warty uwagi, interesuje się i tak dalej ‒ nie wiem. W sensie [śmiech] jest jeszcze świeższy towar, który maturę będzie pisał dopiero za dwa lata, a już nieźle rozrabia; mówię tutaj o Szymonie Kowalskim, który swój debiut zaliczył ostatnio na łamach wydawnictwa j, debiut naprawdę ciekawy! Pewnie z mojego rocznika ludzie zaczną wypływać już niedługo, bo się, ten, no, studia zaczynają, a brać akademicka ma ponoć nielichy wpływ na te sprawy (wykwitów).
Przewodniczący, przewodnicząca? Akurat do roli przewodniczącej z automatu zgłosiłbym Zuzę, przewodnicząca to nie przelewki (raz byłem vice, wycofałem się), tam trzeba rzeczy ogarniać i w ogóle. A teraz tak na serio, Zuza ma taki vibe przewodniczącej klasowej ‒ oczywiście z całą miłością dla Zuzy!
Pytanie z poziom rozszerzonego: wszyscy macie „połowicznie wyjebane”? Omów i scharakteryzuj swoją wizję poety współczesnego. Dlaczego nie warto się napinać? A może warto?
No i przylgnęło… Czy wszyscy mamy połowicznie wyjebane? Wydaje mi się, że właśnie nie. Ludzie w moim wieku mają to do siebie, że obierają strony, często w czysto szurowski (chyba tak się to odmienia) sposób. Jest w tym siła, jest nadzieja, zwłaszcza gdy się patrzy na marsz, na kolektyw, na zbiorowość. Moje „wyjebane” oznacza właśnie ubicie w sobie ‒ na „czas” tekstu ‒ stronniczego podmiotu, wyjebane jako pryzmat, przez który mogę spojrzeć nie na marsz, ale w twarze, zupełnie zwyczajne, najedzone, paradoksalnie, zobaczyć się tam, tę drugą połowę ‒ pisanie wierszy to świetna zabawa.
I o zabawowej warstwie tej pracy wszyscy powinniśmy pamiętać, ale do tego wrócimy już innym razem. Dzięki za rozmowę i jeszcze raz gratuluję wygranej w konkursie na „Wiersz i opowiadanie doraźne 2020”!
Urodzony w 1986 roku. Publikował w licznych pismach zwartych i ulotnych. Podejmował wiele, mniej lub bardziej udanych inicjatyw kulturalnych. Jest autorem debiutanckiej Stacji wieży ciśnień (2016), która ukazała się nakładem Biura Literackiego. Mieszka w Krakowie.
Urodzony w 2001 roku. Pisze wiersze. Laureat 14. edycji Połowu oraz konkursu „Wiersze i opowiadania doraźne 2020”. Publikował w „Dwutygodniku”, „Wizjach”, „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Kontencie”, „Stonerze Polskim”, „Rzyradorze”, „8. Arkuszu Odry”. W 2022 roku nakładem Biura Literackiego ukaże się jego pierwsza książka poetycka. Właśnie wprowadził się na warszawski Tarchomin.
Dwunasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki streszczenie pieśni z udziałem Julka Rosińskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WięcejCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2020 z udziałem Sary Akram, Tomka Gromadki, Karoliny Kapusty, Julka Rosińskiego, Zuzanny Strehl i Niny Voytali w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Oli Lewandowskiej-Ferenc, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Patricka Leftwicha, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa z Julkiem Rosińskim, towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WięcejAutorski komentarz Julka Rosińskiego, towarzyszący premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WięcejOdpowiedzi Julka Rosińskiego na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”
WięcejFragmenty zapowiadające książkę streszczenie pieśni Julka Rosińskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę streszczenie pieśni Juliana Rosińskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Zofii Kiljańskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Bartosza Horyzy, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejGłos Juliana Rosińskiego w debacie „Berek wierszem”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Found Footage Niny Voytali, laureatki 15. edycji Połowu.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy wszystkie moje lesby sprzedam do porno Zuzanny Strehl, laureatki 15. edycji Połowu.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Juliana Rosińskiego Wieże. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WięcejAutorski komentarz Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wieże Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WięcejRozmowa Niny Woytali z Julianem Rosińskim, laureatem 15. edycji Połowu.
WięcejGłos Dawida Mateusza w debacie „Nowe języki poezji”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wykwit Karoliny Kapusty, laureatki 15. edycji Połowu.
WięcejRozmowa Julka Rosińskiego z Tomaszem Gromadką, laureatem 15. edycji Połowu.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Komunizm, gówno i może cie kocham Tomasza Gromadki, laureatki 15. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Mistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu Sary Akram, laureatki 15. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Radosławem Jurczakiem, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejAutorski komentarz Julka Rosińskiego, laureata konkursu na Wiersz i opowiadanie doraźne 2020.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Katalog ofert Jakuba Sęczyka, laureata 14. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Haka! Agaty Puwalskiej, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Ogród w szkle Klaudii Pieszczoch, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Jasnozielone albo zmartwychwstanę w słonecznikach Marleny Niemiec, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Hoodshit Michała Mytnika, laureata 14. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Grypsy proroków Pawła Kusiaka, laureata 14. edycji „Połowu”.
WięcejImresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Umowa śmieciowa Natalii Kubicius, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Zakłady montażu jaźni Pawła Harlendera, laureata 14. edycji „Połowu”.
WięcejSpotkanie wokół książek Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejSpotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Anną Adamowicz, towarzysząca wydaniu książki Animalia, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejSpotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Radosław Jurczak, Dawid Mateusz, Magdalena Pułka i Karolina Felberg-Sendecka.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Konrada Góry i Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Podręcznik naukowy dla onironautów (1998–2018), wydanej nakładem Biura Literackiego 19 marca 2018 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Po szkodzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 lutego 2018 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca premierze książki Tarantula Boba Dylana w przekładzie Filipa Łobodzińskiego, wydanej nakładem Biura Literackiego 15 stycznia 2018 roku.
WięcejSpotkanie autorskie „Nie będzie naród pluł nam w twarz” z udziałem Pawła Kaczmarskiego, Jakobe Mansztajna, Dawida Mateusza i Piotra Przybyły w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Agatą Jabłońską, towarzysząca premierze książki Raport wojenny, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Wybieganie z raju (2006–2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Dar Meneli, wydanej w Biurze Literackim 17 kwietnia 2017 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Konradem Górą, towarzysząca premierze książki Nie, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.
WięcejRozmowa Krzysztofa Sztafy z Dawidem Mateuszem, towarzysząca premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.
WięcejKomentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający książkę Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Dawida Mateusza. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejKomentarz Dawida Mateusza do wiersza Literatura małych ojczyzn.
WięcejSzkic Jakuba Skurtysa, towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2020, który ukazał się w Biurze Literackim 8 października 2020 roku.
WięcejAutorski komentarz Julka Rosińskiego, laureata konkursu na Wiersz i opowiadanie doraźne 2020.
WięcejRecenzja Rafała Wawrzyńczyka towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni Julka Rosińskiego, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WięcejImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wieże Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WięcejSzkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej