Moje likwidacje
dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman HonetZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Niną Manel towarzysząca wydaniu książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.
Marta Podgórnik: Miła ma, może zacznijmy od tego, gdzie miałabyś ochotę porozmawiać? Czy francuska riwiera i niespieszny lunch w marinie, czy raczej Paryż i bagietki popijane chardonnay? A może Lizbona? Lub Londyn (tu koniecznie muzeum figur woskowych). A może Nowy Jork i jego Brooklyn, Harlem, Upper East Side? Możemy też przenieść się do Dubaju lub do Hongkongu. Lub łowić pstrągi w kanadyjskich potokach. Wydawca za wszystko płaci, więc wybieraj.
Nina Manel: Ja to ogólnie mieszkam w Internecie i tutaj czuję się najswobodniej. Trochę też w laboratorium w Instytucie, bo drzwi są blokowane od środka…
Pamiętam, że gdy na czwartym roku studiów pierwszy raz trafiłam na zajęcia praktyczne do kliniki, to bardzo mi odpowiadało, że na nasz oddział psychiatryczny nikt z zewnątrz nie mógł wejść. To dawało iluzję bezpieczeństwa. Iluzję, bo cerberem był siedemdziesięcioletni pan Franciszek, który po prostu zastawił wejście stołem i zamknął nad nim kratę. Ale ten symboliczny gest mi wystarczał, żeby się odciąć i pracować w spokoju. Moje układy sensoryczne są trochę przegrzane.
Ale jeśli wydawca płaci, to co innego (najważniejsze, żeby płacił za serwer). Skandynawia i kraje bałtyckie. To jest ten kierunek, kaamos i polarkoller. Raz – mają cudowne, melodyjne języki, zwłaszcza Szwedzi i Finowie. Dwa – jest ciemno, zimno, odludnie i można się wyciszyć. Trzy – mają dobry internet.
To zdradź mi, Miła ma, przed kim/przed czym się tak uporczywie ukrywasz? Gdybym miała porzucić Polskę, to na pewno byłby kraj skandynawski. Podoba mi się, że nie zamykają drzwi na noc i że nikt się nie wpierdala w czyjś styl życia. I że depresja jest normą. Ale te ich kryminały? Kręcą Cię? (bo w Twoich wierszach trup pada, ekhem, gęsto).
Ogólnie nie przepadam za kryminałami. I jeśli czytam, to rzeczywiście tylko te skandynawskie, bo tam intryga jest drugorzędna; na pierwszy plan wysuwają się raczej psychika bohatera i kwestie społeczne. Czasami więc czytam Mankella czy Lehtolainen. Prawdę mówiąc, rzadko.
Ale w skandynawskiej i bałtyckiej literaturze pięknej też trup ściele się gęsto, najczęściej z woli samej ofiary. Uważam, że Skandynawowie i Finowie nie mają sobie równych, jeśli chodzi o powieść psychologiczną – całą zbudowaną na Strindbergu i Bergmanie. To są genialnie psychopatologiczne książki. Axelsson, Kettu, Lander, Pleijel, Oksanen, Wassmo, Sinisalo… Nie jestem specem od literaturoznawstwa, wiadomo, ale jeśli chodzi o metodykę przedstawiania różnorodnych zaburzeń i chorób, niekiedy zbliżają się do podręcznikowej wierności. Zresztą – filmy i książki Bergmana są omawiane na psychologii. Może więc ukrywam się przed niewiedzą, a może przed chorobą.
Co do skandynawskich klimatów, pełna zgoda. Dobrze, że nie tylko ja jedna czytam „psychopatologiczne książki”. A nawiązuję do kryminałów, bo tak czytam Twoją książkę – jako dziwny kryminał, pełen nieoczywistości. Najpewniej mamy tu ofiarę, lekką Ofelię, i mamy też oprawcę – nazwałabym go: „społeczeństwo”. Jest motyw?
Pisałam tę książkę tyle lat, że siłą rzeczy jest tu wiele ofiar i są bardzo różne. Tak przynajmniej pracowałam nad tą książką – nie chciałam jednej bohaterki. A kim jest oprawca? Ja bym powiedziała, że nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz. Jednak ten dysonans między bohaterką (czy bohaterkami lub bohaterami) a społeczeństwem był planowany. Na pewno nie chciałam pisać książki o społeczeństwie. Interesował mnie raczej konflikt na linii jednostka−społeczeństwo, podkreślenie różnic indywidualnych, nie punktów stycznych. To drugie robią inni młodzi poeci oraz poetki, jest tego dużo, jest to dobre. Nie ma co nosić drewna do lasu, wierszy do Biura.
A poza tym – prowadziłam obydwa te kursy, psychologię różnic indywidualnych i psychologię społeczną. Nie da się ukryć, że tę drugą z konieczności, chociaż jest przystępniejsza i prostsza. Chyba bardziej pociąga mnie inność niż tożsamość i to mój własny indywidualny feblik.
A może po prostu lubię biologię i nie wiem, gdzie ją upchnąć w wersji mnogiej…
A gdzie w takim razie legendarna miłość i legendarna śmierć? Połóż się, Miła, na kozetce, i powiedz – co napędza literaturę, jeśli nie miłość i śmierć?
Najchętniej odpowiedziałabym ustami rasowego psychoanalityka: to zależy. Ale że żądasz odpowiedzi kozetkowej, to odpowiem ustami rasowego psychoanalityka: myślę, że napędzają ją libido i tanatos, pojmowane szerzej i zarazem prościej niż miłość i śmierć. Tak na chłopski rozum − są to mechanizmy przecież podobne tylko odwrotne, a kultura kocha takie paradoksy-nieparadoksy. Nie muszę Ci o tym zresztą mówić, gdyż sama napisałaś wiersze dla Pauliny Martinez i Paoli Bracho.
W latach 90. Uzurpatorkęoglądali wszyscy, bo zostawiała ten przyjemny posmaczek absurdalnego kontrastu: identycznie wyglądające bliźniaczki o kompletnie przeciwstawnym Ja. I złudzenie jedności, które otoczenie łyka jak pelikan (no dobrze: oglądali też dlatego, że chirurgia plastyczna na Karaibach była podówczas w rozkwicie, a rodzina Bracho dorobiła się fortuny dzięki produkcji, uwaga, porcelanowych figurek. Ale już nie zdrapujmy tej kiczowatej patyny, bo się zrobi smutno, że też się daliśmy nabrać). Nauczono mnie, żeby nie dawać kluczyków do pamiętniczków, ale to nie będzie za duży spoiler, że Transparty jest książką-kontrastem, co siłą rzeczy wymusza zasadzki.
(Tu bieda-popkulturowa ciekawostka, która nikogo nie obchodzi: producent serialu twierdził, że obydwie bliźniaczki grała meksykańska aktorka Gabriela Spanic. Tak naprawdę grały dwie: Gabriela i Daniela. Tak, bliźniaczki. To ukrywanie, zupełnie jak w serialu, wywołuje sensacyjny dreszczyk, ale i trochę przeraża. Nic nie jest tym, co nam się wydaje).
No to przewróćmy kalejdoskop: rozważamy z narzeczonym ślub. Tylko za cholerę nie mogę dobrać pierwszego tańca. Pomożesz? Wahadło od Davida Bowiego po Ace of Base. („Time of my life” odpada, ze względu na Jego pierwszą żonę).
Myślę, że taniec do Sleepwalk Capsules At The Drive In zrobi wrażenie, choć trudno będzie go nazwać romantycznym… Ja wybrałabym Boya George’a. Chciałabym mieć kiedyś jego zdjęcie na okładce książki.
To właściwie powinno zakończyć rozmowę. Ale skoro już jesteśmy na francuskiej riwierze w zimnej Skandynawii, muszę Cię jeszcze zapytać o coś, co mnie samą gnębi. Twój chłopak jest pisarzem, redaktorem etc. Czy rozmawiacie o swoich tekstach, komentujecie je, na przykład przy śniadaniu?
Raczej niespecjalnie. Oczywiście zdarza się, że pokazujemy sobie te teksty przed publikacją (chociaż ja i tak wszystko wrzucam do sieci, więc widzą wszyscy). Ale rozmowa sprowadza się zazwyczaj do „no spoko, jest w porządku / ja bym jeszcze posiedział(a) nad tym”. To samo tyczy się rozmów z bliskimi znajomymi, którzy piszą.
Jakoś nie czuję się na siłach dawać wskazówki komukolwiek, bo nie mam w tym kierunku ani doświadczenia ani wykształcenia. Chyba że ktoś pyta mnie o jakieś biologiczno-medyczne niuanse, np. przy tworzeniu metafory, i trzeba udzielić konkretnej odpowiedzi czy to ma sens, to wtedy tak. Ale to się raczej nie zdarza przy wierszach, częściej kiedy ktoś ze znajomych pisze dłuższy tekst, artykuł, etc. i zaczepia o tę dziedzinę.
Ale tak naprawdę chodzi o coś innego. Według dr Bettsa z uniwersytetu w Batts śniadanie wcale nie jest takim istotnym posiłkiem w ciągu dnia. A że rano nie mam potrzeby jedzenia, to po prostu nie jem śniadań. Ten artykuł zmienia życie na równi z poezją. A poza tym – niektórzy mówią, że trzeba być czegoś głodnym, żeby dobrze pisać. Niech i tak będzie, jeśli to głód tylko z wyboru. Co do wartości innego głodu – nie mam o nim, niestety, takiego dobrego zdania.
Ur. w 1979 r., poetka, krytyczka literacka, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowana do Paszportu „Polityki” (2001), laureatka Nagrody Literackiej Gdynia (2012) za zbiór Rezydencja surykatek. Za tomik Zawsze nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej (2016) oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2016). W 2017 r. wydała nakładem Biura Literackiego tom Zimna książka, który również nominowany był do tych samych nagród. Książka Mordercze ballady przyniosła autorce Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej oraz nominację do Nagrody Literackiej Nike. Mieszka w Gliwicach.
Poetka. Mieszka w Krakowie.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejOdpowiedzi Marty Podgórnik na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejOdpowiedzi Niny Manel na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejOdpowiedzi Marty Podgórnik na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Bartłomieja Majzla, Marty Podgórnik, Marcina Sendeckiego i Agnieszki Wolny-Hamkało podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Berek wierszem”.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
WięcejDziesiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Niny Manel z Agatą Puwalską, towarzysząca premierze książki haka!, wydanej w Biurze Literackim 22 marca 2021 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Marty Podgórnik, Dagmary Sumary, Adama Zdrodowskiego i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejGłos Niny Manel w debacie „Nowe języki poezji”.
Więcej2. odcinek cyklu „Latarnia lądowa” autorstwa Marty Podgórnik.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Dominika Bielickiego, Marcina Jagodzińskiego, Łukasza Jarosza, Szczepana Kopyta, Rafała Wawrzyńczyka, Mariusza Grzebalskiego i Marty Podgórnik podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejRozmowa Niny Manel z Antoniną Tosiek, towarzysząca premierze jej książki storytelling, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
Więcej1. odcinek cyklu „Latarnia lądowa” autorstwa Marty Podgórnik.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Lavinii Greenlaw, Carol Rumens, Julii Fiedorczuk, Marty Podgórnik oraz Jerzego Jarniewicza podczas Portu Legnica 2004.
WięcejSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
WięcejRecenzja Marty Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
WięcejRozmowa Niny Manel z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik, towarzyszący wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejSpotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejFragment zapowiadający książkę Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukaże się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejCzytanie z książki Transparty z udziałem Niny Manel w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejAutorski komentarz Niny Manel, towarzyszący wydaniu książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający almanach Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.
WięcejSzkic Marty Podgórnik opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejFragment zapowiadający książkę Transparty Niny Manel, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 5 sierpnia 2019 roku.
WięcejSpotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
WięcejZapis całego potkania autorskiego Darka Foksa i Marty Podgórnik podczas Portu Legnica 2000.
WięcejFragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
WięcejZapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WięcejFragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
WięcejNina Manel rozmawia z Grzegorzem Smolińskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejMarta Podgórnik odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Rezydencja surykatek, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 7 marca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejWiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejSpotkanie autorskie „Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Pawła Bienia z Niną Manel, laureatką 12. edycji „Połowu”
WięcejImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejAutorski komentarz Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Niny Manel. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.
WięcejPremierowy zestaw wierszy pierwszej finalistki 12. edycji Połowu.
WięcejRozmowa Piotra Czerskiego z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejPierwszy odcinek programu „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Martą Podgórnik.
WięcejFragment zapowiadający Zimną książkę Marty Podgórnik, która ukaże się w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Dwa do jeden, zarejestrowany podczas spotkania „Drobiazgowa eksplozja” na festiwalu Port Wrocław 2006.
WięcejFragment zapowiadający Zimną książkę Marty Podgórnik, która ukaże się w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
WięcejKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Niny Manel.
WięcejKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Pawła „Konjo” Konnaka z Martą Podgórnik.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
WięcejKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejWiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego z laureatami 10. edycji projektu Połów, autorami e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejKomentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejLaureaci 10. edycji projektu Połów odpowiadają na pytania Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego, redaktorów almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WięcejWiersz w wykonaniu Marty Podgórnik, zarejestrowany podczas spotkania „Tramwaj” na festiwalu Port Wrocław 2007.
WięcejSzkic Marty Podgórnik towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza „[Nino, niech będzie Rota]” z książki Zawsze, która ukazała się 2 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejWiersz z książki Paradiso.
WięcejMarta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.
WięcejMarta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.
WięcejRecenzja Marty Podgórnik z książki Glossolalia Katarzyny Fetlińskiej.
WięcejRozmowa Katarzyny Fetlińskiej z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze książki Nic o mnie nie wiesz, wydanej nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza Translacja.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Co dał mi Połów?”.
WięcejRedaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.
WięcejMarta Podgórnik współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Jakuba Głuszaka, Katarzyny Fetlińskiej i Adriana Sinkowskiego.
WięcejAutorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej wydanej nakładem Biura Literackiego 26 stycznia 2012 roku.
WięcejPanie Ludwiku, co też Pan narobił, wsiadając kiedyś w ten legendarny autobus ze swoimi podopiecznymi! Wielu z nich już nigdy nie patrzyło na życie prozą.
WięcejAutorski komenatrz Marty Podgornik do wiersza „Translacja” z książki Rezydencja surykatek, wydanej nakładem Biura Literackiego 17 lutego 2011 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejCzytam te teksty z rzadko odczuwaną satysfakcją – oto zrealizowany konsekwentnie projekt. W przypadku debiutu – rzecz co najmniej wyjątkowa. Tak iść za językiem, który wydaje się zimny i pozbawiony głębi, jak audycje z ruskiej radiostacji…
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Marcinem Biesem, towarzysząca wydaniu przez Biuro Literackie w serii Połów 2009 arkusza poetyckiego Atrapizm.
WięcejDebata „Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WięcejKomentarze Wojciecha Brzoski, Marka K.E. Baczewskiego, Marty Podgórnik oraz Jakuba Winiarskiego.
WięcejA ja lubię posłuchać prawdziwej piosenki.
WięcejKomentarze Marty Podgórnik i Grzegorza Olszańskiego.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.
WięcejKomentarze Julii Szychowiak, Marty Podgórnik, Jerzego Jarniewicza.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Franka L. Vigody, Marty Podgórnik i Edwarda Pasewicza.
WięcejPanna Dalloway opuściła kilka przyjęć, jak wiadomo, by w zaciszu swego koszmarnego pokoiku nad sklepikiem z narzędziami ćwiczyć kroczki, geściki i pózki. Gramofon wibrował boską Ellą, a panieńską pakamerę wypełniał blask rykoszetu…
WięcejWiersz, jak pięknie piszesz, „opowiada pewien zbiór historii”. Jest układem otwartym. Układy sprzedawane jako zamknięte, zaprojektowane jako samowystarczalne, nie mają racji bytu w rozumianej przeze mnie literaturze; to lipa.
WięcejGłos Marty Podgórnik w debacie „Kwiatki i czekoladki”.
WięcejPomyślałam, że skoro siódemka to szczęśliwa liczba, a Rademenes był naprawdę mądrym kotem, w przededniu świąt wielkiej nocy, przedwiośniem, wypowiem życzenia w formie okolicznościowych anegdotek…
WięcejCzyżby więc moje życie nabrało rozpędu? Och nie, nic z tych rzeczy, może jedynie staję się, nareszcie, nieco bardziej uważna? Refleksyjna zgoła?
WięcejHołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać wzruszenie, a mnie wiersze wymienionych autorów wzruszyły i to na tyle, że zaczęłam sama pisać. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo…
WięcejKlasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję…
WięcejKomentarze Marty Podgórnik do wierszy „Opole w wodzie”, „wkrótce w polsacie”, „[nieprawda, że mi już na niczym nie zależy]” i „[prawda, że mi już na niczym nie zależy]” z książki Długi maj, wydanej nakładem Biura Literackiego.
Więcejnie dla mnie wydział sławy i prozy uniwersytetu warszawki, posada w resorcie, kumulacja w totolotku, nagroda literacka x‑y, skoki na bungee, miłość tych kilku panów oraz pań
WięcejJeżeli będą Państwo kiedyś w Gliwicach, zapraszam do baru Zielona Gęś na Raciborskiej.
WięcejWiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.
WięcejCzytanie z książki Transparty z udziałem Niny Manel w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRecenzja Dawida Kujawy książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.
WięcejAutorski komentarz Niny Manel, towarzyszący wydaniu książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Transparty Niny Manel, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 5 sierpnia 2019 roku.
WięcejRecenzja Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
WięcejEsej Moniki Glosowitz o poezji Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Przemysława Koniuszego z książki Zawsze Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Marka Olszewskiego z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki”.
WięcejRecenzja Michała Siedleckiego z książki Marty Podgórnik Zawsze, która ukazała się w kieleckim magazynie kulturalnym Projektor.
WięcejRecenzja Aleksandry Byrskiej z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik, która ukazała na stronie marcinorlinski.pl.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejEsej Michała Czai towarzyszący premierze książki Nic o mnie nie wiesz Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Macieja Woźniaka z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejKomentarze Piotra Śliwińskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Karola Maliszewskiego, Mariusza Grzebalskiego, Igora Stokfiszewskiego, Joanny Orskiej, Anna Myślak.
WięcejRecenzja Grzegorza Tomickiego z książki Opium i Lament Marty Podgórnik.
Więcej