BL‑e premiera / Elizabeth BISHOP: Amerykańska Szkoła Pisania

04/01/2021 Premiery

Pierw­szą z 26 e‑premier w Biu­rze Lite­rac­kim w 2021 roku jest Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia. Szki­ce i opo­wia­da­nia Eli­za­beth Bishop w prze­kła­dzie Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, Mar­ci­na Szu­stra i Andrze­ja Sosnow­skie­go.

 

 

Pierw­szą z 26 e‑premier w Biu­rze Lite­rac­kim w 2021 roku jest Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia. Szki­ce i opo­wia­da­nia Eli­za­beth Bishop w prze­kła­dzie Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, Mar­ci­na Szu­stra i Andrze­ja Sosnow­skie­go. Wybór obej­mu­je naj­waż­niej­sze tek­sty pro­za­tor­skie Eli­za­beth Bishop, któ­re uka­za­ły się w for­mie książ­ko­wej dopie­ro po jej śmier­ci i sta­no­wią istot­ne dopeł­nie­nie jej twór­czo­ści poetyc­kiej. To kolej­na pozy­cja tej autor­ki w Biu­rze Lite­rac­kim. Wcze­śniej w 2018 roku uka­zał się tom San­ta­rém, któ­ry zbie­rał prze­kła­dy wier­szy Eli­za­beth Bishop pió­ra Andrze­ja Sosnow­skie­go.

 

Żywioł pro­za­tor­ski był obec­ny w twór­czo­ści Eli­za­beth Bishop od same­go począt­ku. Naj­wcze­śniej­sze opo­wia­da­nia sta­no­wią nie tyl­ko inte­re­su­ją­ce świa­dec­two kry­sta­li­zu­ją­ce­go się talen­tu pisar­skie­go mło­dej poet­ki, jej gustów lite­rac­kich, ale są tak­że peł­no­praw­ny­mi, samo­dziel­ny­mi utwo­ra­mi, któ­ry­mi – obok wier­szy, jakie zło­ży­ły się osta­tecz­nie na debiu­tanc­ki tom North & South – sta­wia­ła pierw­sze kro­ki w lite­ra­tu­rze jesz­cze w latach trzy­dzie­stych XX wie­ku. David Kal­sto­ne, autor kla­sycz­ne­go już dziś stu­dium poświę­co­ne­go twór­czo­ści Eli­za­beth Bishop, nie zawa­hał się przy­rów­nać wcze­snych opo­wia­dań pisar­ki do opo­wia­dań Kaf­ki i Poego.

 

Boha­te­rów tych impo­nu­ją­cych kla­row­no­ścią opo­wia­dań i szki­ców łączy poczu­cie wyob­co­wa­nia, ale też umie­jęt­ność inten­syw­ne­go doświad­cza­nia dziw­no­ści świa­ta. W swych auto­bio­gra­ficz­nych wspo­mnie­niach autor­ka roz­pra­wia się – o wie­le bar­dziej otwar­cie niż w wier­szach – z demo­na­mi prze­szło­ści, ale też oka­zu­je się uważ­ną, wyczu­lo­ną na detal obser­wa­tor­ką pej­za­ży, zda­rzeń, ludzi i ich dzieł. I choć osta­tecz­nie to poezja uczy­ni­ła Bishop jed­ną z naj­waż­niej­szych ame­ry­kań­skich auto­rek XX wie­ku, to w pisa­nych przez nią w cią­gu czte­rech dekad pro­zach odnaj­dzie­my zapis nie mniej fascy­nu­ją­cych lite­rac­kich świa­tów.

 

Wie­le z pomiesz­czo­nych w tomie szki­ców i opo­wia­dań nie uka­za­ło się za życia poet­ki, choć wie­my, że pla­no­wa­ła zebrać je w jed­nym tomie. Wyda­ne już po jej śmier­ci, odsło­ni­ły nowe, po czę­ści nie­zna­ne obli­cze tego nie­zwy­kłe­go pisar­stwa. Tom obej­mie wszyst­kie naj­waż­niej­sze opo­wia­da­nia poet­ki oraz wybra­ne szki­ce i ese­je. Odnaj­dzie­my tu wszyst­ko, co sta­no­wi o sile i nie­po­wta­rzal­no­ści wier­szy Eli­za­beth Bishop: zami­ło­wa­nie do deta­lu, emo­cjo­nal­ną powścią­gli­wość, a tak­że tak cha­rak­te­ry­stycz­ny dla autor­ki Flo­ry­dy humor, pod­szy­ty nie­od­łącz­nym poczu­ciem tra­gi­zmu i dziw­no­ści ist­nie­nia. Książ­ka dostęp­na jest we wszyst­kich dobrych skle­pach z e‑bookami oraz na poezjem.pl.

Inne wiadomości z kategorii
Teksty i materiały o książce w biBLiotece