BL‑e premiery: DĄBROWSKI I JERGOVIĆ
W środku mroźnego lutego zapraszamy do zapoznania się z wydaniami dwóch naszych pozycji książkowych w wersji elektronicznej. Wczoraj swoją oficjalną e‑premierę miał Drugi pocałunek Gity Danon Miljenka Jergovicia, natomiast za dwa tygodnie ukaże się Bezbronna kreska Tadeusza Dąbrowskiego.
Prezentujemy naszym czytelnikom elektroniczne wersje dwóch prozatorskich książek Biura Literackiego: Drugiego pocałunku Gity Danon bośniackiego pisarza i publicysty Miljenka Jergovicia oraz Bezbronnej kreski – głośnego debiutu powieściowego polskiego poety Tadeusza Dąbrowskiego. Pozycje te opowiadają dwie osobliwe historie, prezentują dwie odmienne perspektywy oraz kreślą kształty dla dwóch różnych światów.
Wydany rok temu w wersji papierowej zbiór opowiadań Miljenka Jergovicia Drugi pocałunek Gity Danon (ukazał się jako część projektu „Proza z Europy”) to niepowtarzalna, skrojona na szeroką skalę relacja z doświadczenia życia na Bałkanach w burzliwym XX wieku. Laureat Literackiej Nagrody Europy Środkowej „Angelus” przyjmuje w niej rolę namiętnego słuchacza opowieści swoich rodaków, które następnie spisuje z właściwą sobie mieszanką gorzkiego i lekkiego tonu.
U Jergovicia doświadczenie egzystencjalne zacienione jest widmem ciągłej wojny, a opis ogniskuje się w rozpadzie Jugosławii. Pisarz z niebywałą precyzją rejestruje nastrój ciągłego zagrożenia i stanu wyjątkowego, w którym w latach dziewięćdziesiątych pogrążeni byli mieszkańcy Półwyspu Bałkańskiego. Drugi pocałunek Gity Danon to jednak również opowieść o historii – milczącej, chłodnej władczyni wkradającej się do ludzkich losów.
Jergović z wirtuozerią opisuje w swojej książce moment, w którym jednostkowe doświadczenie zostaje pochłonięte przez wielką historię. Jako narrator i gawędziarz nie pozostaje jednak skrajnie fatalistyczny: balansując umiejętnie pomiędzy tragizmem wojny i nieważkością czy figlarnością codziennego życia, uzyskuje niepowtarzalny efekt narracyjnego melanżu. Udaje mu się dzięki temu oddać paradoksalnego ducha współczesnych Bałkanów.
Tadeusz Dąbrowski z kolei pokazuje swoim czytelnikom nieznane dotąd oblicze. Powieściowy debiut nagradzanego i uznanego poety, wydany pierwotnie w wersji papierowej 8 sierpnia 2016 roku, udowadnia jego literacki kunszt. Bezbronna kreska, chociaż może być czytana jako nowoczesny, kosmopolityczny romans, w istocie jest misterną grą, którą autor prowadzi zarówno z materią literackiego tekstu, jak i konwencjami opowiadania.
Prezentowana historia burzliwej relacji między polskim pisarzem – będącym swego rodzaju porte-parole autora – a poznaną w Nowym Jorku młodą amerykańską architektką Megan pełna jest ukrytych odniesień do globalnej popkultury. Jako taka, wpisuje się ona w szerszą narrację o współczesnym świecie, w którym prawdziwe wartości zostały wyrugowane i wyegzorcyzmowane na rzecz przymusu nieustającej rozkoszy i pustej zabawy.
Dąbrowski na łamach swojej debiutanckiej powieści przeciwstawia się temu zastanemu porządkowi. Nie zajmuje jednak pozycji wywyższonego profety. Wypowiada się raczej z wnętrza świata: nawiązując do popkultury oraz nowoczesnych mitów, podważa je i wyzyskuje na potrzeby swojego zamysłu. Wszystko to sprawia, że „Bezbronna kreska” stanowi przejmujący i przenikliwy portret uczucia w postnihilistycznych czasach.