BL‑e premiery: Połów. Poetyckie debiuty 2016

25/12/2017 Premiery

W for­mie elek­tro­nicz­nej uka­zu­je się wła­śnie alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, będą­cy rezul­ta­tem jede­na­stej edy­cji pro­jek­tu dla auto­rów przed debiu­tem książ­ko­wym.

 

BL Img 2017.12.25 BL-e premiery Połów. Poetyckie debiuty 2016_www

 

W for­mie elek­tro­nicz­nej uka­zu­je się wła­śnie alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, będą­cy rezul­ta­tem jede­na­stej edy­cji pro­jek­tu dla auto­rów przed debiu­tem książ­ko­wym. Kon­kurs – reali­zo­wa­ny od 2005 roku – ma na celu wyła­nia­nie naj­cie­kaw­szych gło­sów w mło­dej pol­skiej liry­ce oraz uła­twie­nie fina­li­stom roz­po­czę­cia samo­dziel­nej karie­ry lite­rac­kiej. W alma­na­chu z 2016 roku zna­la­zło się miej­sce dla dzie­wię­ciu auto­rów.

 

Za redak­cję zamiesz­czo­nych w alma­na­chu zesta­wów odpo­wia­da­li: Mar­ta Pod­gór­nik, Tade­usz Dąbrow­ski i Kac­per Bart­czak, któ­rzy do publi­ka­cji w książ­ce wybra­li: Paw­ła Biliń­skie­go, Seba­stia­na Brej­na­ka, Pau­lę Gotsz­lich, Rober­ta Jóź­wi­ka, Kubę Kira­gę, Julię Mikę, Adrian­nę Ole­jar­kę, Jaku­ba Pszo­nia­ka oraz Bart­ka Zdun­ka. Pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szył cykl mate­ria­łów, któ­re moż­na było prze­czy­tać na łamach biBLio­te­ki.

 

Szó­sty już alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016 (wcze­śniej uka­zy­wa­ły się arku­sze) poza zesta­wa­mi poetyc­ki­mi wszyst­kich wyło­wio­nych auto­rów opa­trzo­ny jest tra­dy­cyj­ny­mi komen­ta­rza­mi redak­tor­ski­mi, będą­cy­mi swo­je­go rodza­ju wstęp­ny­mi roz­po­zna­nia­mi, not­ka­mi na mar­gi­ne­sie pre­zen­to­wa­nej twór­czo­ści albo przy­czyn­ka­mi do dal­szych, już samo­dziel­nych wpra­wek inter­pre­ta­cyj­nych dla czy­tel­ni­ka tych wier­szy.

 

Pre­zen­to­wa­ne w alma­na­chu gło­sy dają świa­dec­two nie­zwy­kle zróż­ni­co­wa­ne­go i boga­te­go wachla­rza lirycz­nych reje­strów: od wier­szy kla­sy­cy­zu­ją­cych i wyci­szo­nych spod zna­ku Paw­ła Biliń­skie­go, Adrian­ny Ole­jar­ki i Rober­ta Jóź­wi­ka, poprzez egzy­sten­cjal­ne, bez­kom­pro­mi­so­we wyczy­ny Jaku­ba Pszo­nia­ka, Kuby Kira­gi i Seba­stia­na Brej­na­ka, aż do idio­ma­tycz­nych eks­pe­ry­men­tów for­mal­nych Bart­ka Zdun­ka, Julii Miki czy Pau­li Gotsz­lich.

 

Robert Jóź­wik w swo­im miej­skim zesta­wie unik­nął, zda­niem Mar­ty Pod­gór­nik, „nachal­nej nar­ra­cji, maczy­stow­skie­go zadę­cia”, a jego głos pozba­wio­ny jest „upo­rczy­wej kon­fe­sji czy wyzwo­lo­nej wyobraź­ni”. O Paw­le Biliń­skim autor­ka Zawsze napi­sa­ła nato­miast, że „oca­la iry­tu­ją­cą mnie nie­raz naiw­ność, co zwie się potocz­nie liry­zmem”. Kuba Kira­ga z kolei urzekł naszą redak­tor­kę wyczu­ciem „melo­dii, ryt­mu, for­mal­nej pre­cy­zji”.

 

Zesta­wy auto­rów wybra­nych przez Kac­pra Bart­cza­ka podą­ża­ją w nie­co odmien­nym kie­run­ku. „Roze­dr­ga­ne” wier­sze Julii Miki „są w sta­nie cią­głej rekon­fi­gu­ra­cji, a wynik ich bada­nia jest zawsze już nie­ak­tu­al­ny”. Dalej: tek­sty Jaku­ba Pszo­nia­ka podej­mu­ją – zda­niem redak­to­ra – kon­sty­tu­tyw­ne „zagad­nie­nie prze­kła­dal­no­ści tego, co ponoć wła­sne i bli­skie”, a lirycz­ne „prób­ni­ki” Bart­ka Zdun­ka są „mia­ro­we, samo­zw­rot­ne, przy­glą­da­ją­ce się sobie”.

 

Z kolei według trze­cie­go redak­to­ra, Tade­usza Dąbrow­skie­go, w wier­szach Seba­stia­na Brej­na­ka na uwa­gę zasłu­gu­ją „inspi­ra­cje awan­gar­do­we i lin­gwi­stycz­ne”, współ­ist­nie­ją­ce z hipho­po­wym bitem i reflek­sją meta­fi­zycz­ną. Ponad­to autor „Bez­bron­nej kre­ski” doce­nia „sta­now­czą nie­pew­ność” Pau­li Gotsz­lich, któ­rej tek­sty nazy­wa „poetyc­ki­mi rewol­we­row­ca­mi”, oraz „pro­sto­tę i kame­ral­ność” zesta­wu Adrian­ny Ole­jar­ki: „te smut­ne wier­sze dają pocie­sze­nie nie tym, co komu­ni­ku­ją, ale tym, że w ogó­le są”.

Inne wiadomości z kategorii