Nowe głosy z Europy: Charlotte VAN DEN BROECK
Kolejną laureatką drugiej edycji projektu „Nowe głosy z Europy”, która gościć będzie na festiwalu Stacja Literatura 22, jest Charlotte Van den Broeck – pochodząca z Belgii poetka i performerka.
Podczas kwietniowych Targów Książki w Londynie grupa laureatów projektu „Nowe głosy z Europy” powiększyła się o kolejnych dziesięciu autorów, będących nie więcej niż dziesięć lat po debiucie, którzy odwiedzają teraz różne festiwale literackie w Europie i nie tylko. Troje z nich – Asja Bakić (Bośnia), Charlotte Van den Broeck (Belgia) i Llŷr Gwyn Lewis (Walia) – odwiedzi również Stację Literatura 22 w Stroniu Śląskim. W poprzednim numerze biBLioteki prezentowaliśmy pierwszą z uczestniczek – Asję Bakić. Teraz przedstawiamy Charlotte Van den Broeck.
Na twórczość poetycką Charlotte Van den Broeck silnie oddziałuje wcześniejsza działalność poetki: jej współpraca z teatrem i doświadczenie performerki. Cechą charakterystyczną wierszy autorki – rytmicznych, napisanych zwykle kolokwialnym językiem – jest ich narracyjny charakter, sprawiający, że świetnie bronią się one również na scenie. Jednak wnikliwy czytelnik znajdzie w tych tekstach znacznie więcej: to rozpisane na wersy poszukiwanie tożsamości (językowej, cielesnej) i towarzysząca temu gra ze świadomą nieświadomością.
Rozmowę z autorką, którą można przeczytać w 15. numerze biBLioteki, Kacper Bartczak zaczyna od porównania estetyki jej utworów do dzieł mistrzów holenderskiego realizmu (zwracając uwagę na obecny w tych wierszach rodzaj współczesnego realizmu psychologicznego, wprowadzający niemalże medytacyjny nastrój). Chociaż Van den Broeck wskazuje raczej na twórczość Henriego Rousseau jako malarską inspirację, to przyznaje, że połączenie spokoju i skoncentrowanej uwagi jest dla niej w wierszu ważne.
„To wewnętrzne skupienie, o którym wspominasz” – przyznaje autorka – „to mój sposób na szukanie intymności, może nawet intymności symbiotycznej z Innym, z Innością. Te wiersze poszukują obszarów zmysłowości, ich tematem jest cielesność i jej przeobrażenia”. I dodaje: „wektor uwagi skierowany jest zatem do wewnątrz, ale czasem też na zewnątrz, szczególnie kiedy liryczne ja spogląda na rzeczy przez pryzmat naiwnie pojętej naukowości, tworząc dystans między ciałem a doświadczeniem”.
Charlotte Van den Broeck urodziła się w 1991 roku. Debiutowała w 2015 roku tomem Kameleon (Chameleon), za który dostała nagrodę im. Hermana de Conincka za najlepszą debiutancką książkę roku. W 2017 roku ukazał się jej drugi tom Nachtroer (dosł. Nocny ster). Teksty Van den Broeck pojawiały się w wielu pismach literackich, również w przekładach na języki obce (niemiecki, angielski, arabski). Wspólnie z holenderskim autorem Arnonem Grunbergiem poetka prowadzi rubrykę literacką w tygodniku „De Standaard”.
Projekt „Nowe głosy z Europy” realizowany jest w ramach platformy Literary Europe Live, zrzeszającej szesnaście europejskich instytucji i festiwali literackich. Stawia sobie za cel prezentację różnorodności i bogactwa europejskiej literatury współczesnej – zarówno pod względem gatunkowym, jak i językowym. Pomysłodawcą projektu jest Artur Burszta. Laureaci inauguracyjnej edycji inicjatywy gościli w Stroniu Śląskim w ramach Stacji Literatura 21, a w tym roku cała dziesiątka uczestniczyła w festiwalu „Kosmopolis” w Barcelonie.