Oprawiamy Stację po raz 24
Festiwal Biura Literackiego od swojej pierwszej edycji z 1996 roku słynie z niebanalnej oprawy graficznej, a każde z wydarzeń zaskakuje rozwiązaniami, które inspirują organizatorów podobnych imprez na całym świecie.
Festiwal Biura Literackiego od swojej pierwszej edycji z 1996 roku słynie z niebanalnej oprawy graficznej, a każde z wydarzeń zaskakuje rozwiązaniami, które inspirują organizatorów podobnych imprez na całym świecie.
W pierwszych latach spotkania autorskie były niejednokrotnie happeningami i widowiskami artystycznymi. Odbywały się w nietypowych miejscach (zakładach fryzjerskich i fabrykach), a autorzy np. smażyli naleśniki (Bohdan Zadura) albo siedzieli w konfesjonale (Marcin Świetlicki).
W kolejnych latach do czytań powstawała grana na żywo muzyka, znani twórcy przygotowywali wizualizacje, a aktorzy pantomimy. Największy rozmach miał Port Literacki z 2008 roku, kiedy za jego oprawę odpowiadał Roberto Skolmowski.
Po przeprowadzce festiwalu do Stronia Śląskiego najważniejszymi elementami są muzyka, scenografia i oprawa wideo. Skromniejsze niż we Wrocławiu, bo w nowym miejscu na pierwszym planie są autorzy i teksty.
Nie oznacza to, że do współpracy zapraszani są mniej znani artyści. Wręcz odwrotnie. Stacja Literatura przyciąga do artystycznych działań uznanych artystów, by wspomnieć tylko doskonałą oprawę muzyczną Ola Walickiego z 2017 roku.
Oprawę graficzną tegorocznej edycji Stacji Literatura przygotowała Iwona Chmielewska. Za muzykę odpowiada Paweł Szamburski. Animacje przygotowuje Yellow Tapir Films, wybrane etiudy tworzy Patrycja Polkowska, a festiwalowa scenografia to dzieło Damiana Banasza i Jakuba Syrkowskiego.
Iwona Chmielewska bardzo rzadko przyjmuje zaproszenia do tworzenia plakatów festiwali, a co dopiero do całej oprawy graficznej imprezy. W tym roku przygotowała dla Stacji Literatura kilkanaście rysunków, które zdobią wszystkie festiwalowe newsy i publikacje.
Równie cenionym artystą jest Paweł Szamburski, który studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Tworzy muzykę dla filmu, teatru, kina niemego, tańca współczesnego czy słuchowisk. W pracy muzycznej najczęściej wykorzystuje klarnet, głos oraz elektronikę.
Yellow Tapir Films to kolektyw artystów z Łodzi. Ich specjalnością są animacje 2D oparte na ciekawych ilustracjach. Robią krótkie i średniometrażowe filmy, animowane sekwencje, teledyski, spoty, czołówki.
Patrycja Polkowska jest studentką piątego roku Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Ma na swoim koncie już kilka wyróżnień. Pracowała m.in. przy serialu Pod powierzchnią oraz filmie Kryształowa dziewczyna.
Damian Banasz jest adiunktem w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Tworzy scenografię festiwalu od 2015 roku, w tym wszystkie odsłony imprezy w Stroniu Śląskim. Tym razem pomagać mu będzie Jakub Syrkowski.
Wybierz się na stronę Stacji Literatura 24