Oprawiamy Stację po raz 24

Festi­wal Biu­ra Lite­rac­kie­go od swo­jej pierw­szej edy­cji z 1996 roku sły­nie z nie­ba­nal­nej opra­wy gra­ficz­nej, a każ­de z wyda­rzeń zaska­ku­je roz­wią­za­nia­mi, któ­re inspi­ru­ją orga­ni­za­to­rów podob­nych imprez na całym świe­cie.

 

SL24_2019.08.08_Oprawiamy_Stacje_po_raz_24__www_top

 

Festi­wal Biu­ra Lite­rac­kie­go od swo­jej pierw­szej edy­cji z 1996 roku sły­nie z nie­ba­nal­nej opra­wy gra­ficz­nej, a każ­de z wyda­rzeń zaska­ku­je roz­wią­za­nia­mi, któ­re inspi­ru­ją orga­ni­za­to­rów podob­nych imprez na całym świe­cie.

 

W pierw­szych latach spo­tka­nia autor­skie były nie­jed­no­krot­nie hap­pe­nin­ga­mi i wido­wi­ska­mi arty­stycz­ny­mi. Odby­wa­ły się w nie­ty­po­wych miej­scach (zakła­dach fry­zjer­skich i fabry­kach), a auto­rzy np. sma­ży­li nale­śni­ki (Boh­dan Zadu­ra) albo sie­dzie­li w kon­fe­sjo­na­le (Mar­cin Świe­tlic­ki).

 

W kolej­nych latach do czy­tań powsta­wa­ła gra­na na żywo muzy­ka, zna­ni twór­cy przy­go­to­wy­wa­li wizu­ali­za­cje, a akto­rzy pan­to­mi­my. Naj­więk­szy roz­mach miał Port Lite­rac­ki z 2008 roku, kie­dy za jego opra­wę odpo­wia­dał Rober­to Skol­mow­ski.

 

Po prze­pro­wadz­ce festi­wa­lu do Stro­nia Ślą­skie­go naj­waż­niej­szy­mi ele­men­ta­mi są muzy­ka, sce­no­gra­fia i opra­wa wideo. Skrom­niej­sze niż we Wro­cła­wiu, bo w nowym miej­scu na pierw­szym pla­nie są auto­rzy i tek­sty.

 

Nie ozna­cza to, że do współ­pra­cy zapra­sza­ni są mniej zna­ni arty­ści. Wręcz odwrot­nie. Sta­cja Lite­ra­tu­ra przy­cią­ga do arty­stycz­nych dzia­łań uzna­nych arty­stów, by wspo­mnieć tyl­ko dosko­na­łą opra­wę muzycz­ną Ola Walic­kie­go z 2017 roku.

 

Opra­wę gra­ficz­ną tego­rocz­nej edy­cji Sta­cji Lite­ra­tu­ra przy­go­to­wa­ła Iwo­na Chmie­lew­ska. Za muzy­kę odpo­wia­da Paweł Szam­bur­ski. Ani­ma­cje przy­go­to­wu­je Yel­low Tapir Films, wybra­ne etiu­dy two­rzy Patry­cja Polkow­ska, a festi­wa­lo­wa sce­no­gra­fia to dzie­ło Damia­na Bana­sza i Jaku­ba Syr­kow­skie­go.

 

Iwo­na Chmie­lew­ska bar­dzo rzad­ko przyj­mu­je zapro­sze­nia do two­rze­nia pla­ka­tów festi­wa­li, a co dopie­ro do całej opra­wy gra­ficz­nej impre­zy. W tym roku przy­go­to­wa­ła dla Sta­cji Lite­ra­tu­ra kil­ka­na­ście rysun­ków, któ­re zdo­bią wszyst­kie festi­wa­lo­we new­sy i publi­ka­cje.

 

Rów­nie cenio­nym arty­stą jest Paweł Szam­bur­ski, któ­ry stu­dio­wał na wydzia­le Antro­po­lo­gii Kul­tu­ry oraz Muzy­ko­lo­gii UW. Two­rzy muzy­kę dla fil­mu, teatru, kina nie­me­go, tań­ca współ­cze­sne­go czy słu­cho­wisk. W pra­cy muzycz­nej naj­czę­ściej wyko­rzy­stu­je klar­net, głos oraz elek­tro­ni­kę.

 

Yel­low Tapir Films to kolek­tyw arty­stów z Łodzi. Ich spe­cjal­no­ścią są ani­ma­cje 2D opar­te na cie­ka­wych ilu­stra­cjach. Robią krót­kie i śred­nio­me­tra­żo­we fil­my, ani­mo­wa­ne sekwen­cje, tele­dy­ski, spo­ty, czo­łów­ki.

 

Patry­cja Polkow­ska jest stu­dent­ką pią­te­go roku Wydzia­łu Reży­se­rii Fil­mo­wej i Tele­wi­zyj­nej PWS­FTviT w Łodzi. Ma na swo­im kon­cie już kil­ka wyróż­nień. Pra­co­wa­ła m.in. przy seria­lu Pod powierzch­nią oraz fil­mie Krysz­ta­ło­wa dziew­czy­na.

 

Damian Banasz jest adiunk­tem w Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych we Wro­cła­wiu. Two­rzy sce­no­gra­fię festi­wa­lu od 2015 roku, w tym wszyst­kie odsło­ny impre­zy w Stro­niu Ślą­skim. Tym razem poma­gać mu będzie Jakub Syr­kow­ski.

 

Zobacz pro­fil wyda­rze­nia

 

Wybierz się na stro­nę Sta­cji Lite­ra­tu­ra 24

 

Inne wiadomości z kategorii