Podsumowanie 2020 roku w Biurze Literackim
Minęło 25 lat z Biurem Literackim. Mimo znalezienia się w „nowej rzeczywistości” i szybko zmieniających się okoliczności wydające od pięciu lat książki w Stroniu Śląskim wydawnictwo znalazło sposób, aby celebrować literaturę i jej twórców podczas najstarszego festiwalu literackiego w Polsce.
Minęło 25 lat z Biurem Literackim. Mimo znalezienia się w „nowej rzeczywistości” i szybko zmieniających się okoliczności wydające od pięciu lat książki w Stroniu Śląskim wydawnictwo znalazło sposób, aby celebrować literaturę i jej twórców podczas najstarszego festiwalu literackiego w Polsce. W zmienionej, dostosowanej do nowych realiów formie po raz 25 odbyła się Stacja Literatura. Ukazało się 29 premierowych książek. W Kołobrzegu, gdzie jest siedziba oficyny, odbyła się kolejna edycja festiwalu „Wakacje z kulturą” oraz zostały uruchomione dwa nowe projekty edukacyjne: „Kurs na sztukę” i „Szkoła życia”. W Magazynie Literackim biBLioteka swoją premierę miały: nowy program telewizyjny Książki z Biura oraz cykl Muzyka słowa – czytania z premierowych książek z muzyką graną na żywo. Zrealizowanych zostało także 25 odcinków podcastu „Strona A, strona B”, w którym podejmowane są ważne literackie, kulturalne i społeczne tematy związane z działalnością Biura Literackiego.
Tradycyjnie książki Biura znalazły się wśród wyróżnionych i nagrodzonych w najbardziej prestiżowych konkursach literackich. Po raz trzeci w historii Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius wszystkie wyróżnienia trafiły do autorów związanych z wydawnictwem (Jakub Pszoniak, Konrad Góra i Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki). Nina Manel otrzymała Nagrodę Literacką Prezydenta Miasta Białegostoku im. Wiesława Kazaneckiego. Do tej samej nagrody został nominowany Przemysław Suchanecki. Nagrodę Krakowa Miasta Literatury UNESCO otrzymała za debiutancką książkę Elżbieta Łapczyńska. Do Nagrody im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Orfeusz” nominowano Jakuba Pszoniaka i Jacka Dehnela. Do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius zostały nominowane Joanna Łańcucka wraz Joanną Mueller. Nominacjami do Nagrody Literackiej Nike oraz Nagrody Gdynia wyróżniono Konrada Górę. Ponadto za książkę Biblia i inne historie w przekładzie Elżbiety Sobolewskiej Péter Nádas otrzymał nominację do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus.
„Nikt nie jest sobą nawet na wyspie” – pod tym wieloznacznym hasłem, pochodzącym ze wstępu do zbioru esejów Charlesa Bernsteina, odbyła się 25. edycja Stacja Literatura. Choć do ostatniej chwili nie było pewności, czy sytuacja epidemiologiczna nie pokrzyżuje planów organizatorów, to udało się doprowadzić do realizacji jubileuszowej edycji imprezy z niemal tym samym programem, który został przygotowany jesienią 2019 roku. „Poetyckie działanie jest równie fundamentalne dla naszej demokracji, jak karta praw – jest czymś, co można świętować z entuzjazmem i przyjemnością” – deklaruje Charles Bernstein, gość specjalny festiwalu, jednoznacznie wskazując uniwersalną, a zarazem alternatywną dla standardów rynkowych, opierających się wyłącznie na rachunku ekonomicznym, wartość poezji, rozumianą szerzej niż jedynie w ramach literackich – wartość humanistyczną. Kolektywność i zbiorowość „siedzą” w poezji, są jej spoiwem.
To przekonanie – odmieniane przez rozmaite literackie dykcje, języki i poetyki – manifestowało się podczas tegorocznej edycji szczególnie mocno. Po raz kolejny ujawnił się wspólnotowy wymiar Stacji Literatura – festiwalu, który nie neguje wyjątkowości poszczególnych uczestników i uczestniczek, ale stwarza przestrzeń do wzajemnej inspiracji, wymiany myśli i rozwoju. Wyraźnie było widać to już podczas festiwalowych debat „Ludzie ze Stacji” i „Nowe języki poezji”. Co jest największą wartością festiwalu? Dla jednych to: „Możliwość spotkania osób i rozmawiania o twórczości swojej i innych, wymiana doświadczeń, wyjście na kilka dni ze strefy własnego codziennego życia w sferę literatury i sztuki”. Dla innych po prostu: „Literatura, literatura, literatura!” czy „atmosfera równości, akceptacji, która sprawia, że chcę na Stację zawsze wracać”.
Nie byłoby Stacji Literatura bez Pracowni, które na dobre zrosły się z imprezą Biura Literackiego. To w nich uczestnicy festiwalu mogą skupić się na najważniejszych obszarach swojej twórczej aktywności. Rekordowa była znowu liczba zgłoszeń, ale także laureatów i laureatek, których nowe książki zaczęły być wydawane jesienią tego roku. W projekcie Pierwsza książka wyróżnieni zostali: Michał Mytnik, Agata Puwalska, Katarzyna Szweda i Antonina M. Tosiek. Wkrótce jako prozaicy zadebiutują Krzysztof Chronowski i Maria Krzywda. Laureatami projektu Po debiucie i Pracowni Badań Literackich zostali: Anna Adamowicz, Agata Jabłońska i Radosław Jurczak. W 15. edycji Połowu wyróżniona została szóstka autorek i autorów (Sara Akram, Tomasz Gromadka, Karolina Kapusta, Julian Rosiński, Zuzanna Strehl, Nina Wojtala).
Trzy książki wymienionych laureatów już się ukazały, a jeśli dodamy do tego wydane w pierwszej połowie roku debiuty Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego oraz pierwszy po latach debiut prozą w Biurze autorstwa Elżbiety Łapczyńskiej, to jeszcze lepiej będzie widać, że praca z początkującymi autorami stanowi dzisiaj najważniejszy obszar działalności wydawnictwa. Innymi nowymi inicjatywami były serie: „Klasyka europejskiej poezji”, „Nowe prozatorskie głosy z Europy” oraz okolicznościowy cykl siedmiu książek „25}25”. Aż dziesięć pozycji wydawniczych to przekłady. Warto też odnotować aż sześć książek w serii „Proza”, w tym powracającą z pierwszą książką po Nagrodzie Nike Bronką Nowicką, która wcześniej kojarzona była jako poetka. Osiem tomów z różnych projektów zarekomendowanych zostało do wydania innym oficynom w ramach Kolektywu wydawniczego, nieformalnej grupy, którą Biuro chce wspierać różnymi działaniami.
„Biuro się nie starzeje, a wręcz przeciwnie, odradza się z kolejnym pokoleniem i zdaje się wyprzedzać swój czas” – napisał w jednej z okolicznościowych publikacji Karol Maliszewski. Za tymi działaniami według Grzegorza Chojnowskiego stoi „energia dojrzałości po przejściach, dbająca o potrzeby merytoryczne i romantyczne, wartości mistrzowskie i debiutanckie. A przy tym niesiląca się już na pokaz, świadoma tego, że siłą jest kontakt”. Jedna z najważniejszych postaci europejskiej literatury Aleksandra Büchler akcentuje „pasję do literatury, ale także świadomość, że nie może ona wzrastać w próżni – wymaga redakcji, publikacji, przekładu, dyskusji, analizy, krytycznego komentarza”. Zdaniem profesora Tadeusza Sławka „w pewnym sensie” podejście Biura do literatury „jest dramatycznie ‘nie na czasie’ – któż dzisiaj bowiem w sferze publicznej praktykuje wrażliwość, gdy liczy się jedynie bezwzględna i programowo niewrażliwa ‘skuteczność’”.
BIUROWE KSIĄŻKI 2020 ROKU
ALMANACHY
▪ Paweł Harlender, Natalia Kubicius, Paweł Kusiak, Michał Mytnik, Marlena Niemiec
Klaudia Pieszczoch, Agata Puwalska, Jakub Sęczyk – Połów. Poetyckie debiuty 2019
▪ Różni AUTORZY – Wiersz i opowiadanie doraźne 2020
POEZJE
25}25
▪ Konrad GÓRA – Wojna (pieśń lisów)
▪ Tymoteusz KARPOWICZ – Zmyślony człowiek [Joanna Roszak]
▪ Marta PODGÓRNIK – Przepowieść w ścinkach
▪ Tadeusz RÓŻEWICZ – Credo [Jan Stolarczyk]
▪ Eugeniusz TKACZYSZYN-DYCKI – Gdyby ktoś o mnie pytał
▪ Rafał WOJACZEK – Prawdziwe życie bohatera [Bogusław Kierc]
▪ Bohdan ZADURA – Sekcja zabójstw
PIERWSZA KSIĄŻKA
▪ Katarzyna SZAULIŃSKA – Druga osoba
▪ Katarzyna SZWEDA – Bosorka
▪ Aleksander Trojanowski – Parkingi podziemne jako miasta spotkań
DRUGA KSIĄŻKA
▪ Radosław JURCZAK – Zakłady holenderskie
▪ Anna ADAMOWICZ – Nebula
KLASYKA EUROPEJSKIEJ POEZJI
▪ William BLAKE – Wyspa na Księżycu [Tadeusz Sławek]
▪ Salvador espriu – Skóra byka [Filip Łobodziński]
▪ Miroljub Todorović – świnia jest najlepszym pływakiem [Kinga Siewior i Jakub Kornhauser]
▪ Oton ŽUPANČIČ – Kielich upojenia [Katarina Šalamun-Biedrzycka]
JĘZYKI OBCE
▪ Charles Bernstein – Świat w ogniu [Kacper Bartczak]
▪ Siemion Chanin – ale nie to [Bohdan Zadura]
POZOSTAŁE
▪ Adam KACZANOWSKI – Zabawne i zbawienne
▪ Joanna ROSZAK – ploso
PROZA
▪ Elizabeth Bishop – Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania [Andrzej Sosnowski, Marcin Szuster, Juliusz Pielichowski]
▪ Réka MÁN-VÁRHEGYI – Magnetyczna góra [Elżbieta Sobolewska]
▪ Nataša KRAMBERGER – Niebo w jeżynach [Agnieszka Będkowska-Kopczyk]
▪ John LENNON – Przestworzone rzeczy [Filip Łobodziński]
▪ Bronka NOWICKA – Kodeks Pomylonych
▪ Elżbieta Łapczyńska – Bestiariusz nowohucki
SZKICE
▪ Różni AUTORZY – Ludzie ze Stacji