Poezja z nagrodami: Raport wojenny
Katalog wydawniczy e‑booków Biura Literackiego powiększył się o kolejny tom. W ramach serii „Poezja z nagrodami” ukazało się właśnie elektroniczne wydanie Raportu wojennego Agaty Jabłońskiej, nagrodzonego przed miesiącem Silesiusem za najlepszy debiut 2017 roku oraz Nagrodą im. Kazimiery Iłłakowiczówny i nominowanego do Nagrody Literackiej Gdynia.
Katalog wydawniczy e‑booków Biura Literackiego powiększył się o kolejny tom. W ramach serii „Poezja z nagrodami” ukazało się właśnie elektroniczne wydanie Raportu wojennego Agaty Jabłońskiej, nagrodzonego przed miesiącem Silesiusem za najlepszy debiut 2017 roku oraz Nagrodą im. Kazimiery Iłłakowiczówny i nominowanego do Nagrody Literackiej Gdynia. Poetkę rekomendowano także jako najciekawszy „Nowy głos z Polski” podczas międzynarodowego poesiefestival berlin.
Tom Agaty Jabłońskiej jest – zwłaszcza jak na debiut – niezwykle dojrzały i dotkliwy. Autorkę cechują świetny warsztat i duża świadomość języka, na które zwrócili uwagę jurorzy Silesiusa. Jabłońska porusza temat konfliktów na frontach prywatnych i społeczno-politycznych. Tytułowy raport przewrotnie oddaje poetykę wierszy Jabłońskiej, które stają się meldunkami ze świata wewnętrznego, sygnałami ostrzegawczymi, gdy konflikty społeczne podsycają intymne lęki.
Jeden z nich jest związany z macierzyństwem, z troską i odpowiedzialnością za dziecko w sytuacjach granicznych, ale też codziennych, gdy trzeba walczyć z kulturowymi rygorami. Ten przewijający się w wierszach wątek jest silnie związany z prywatnymi doświadczeniami autorki – od kilku lat wychowuje ona syna i zdradza, że odkąd została matką, bezustannie drąży ją głęboka fobia przed wojną, a także sprzeciw wobec konsumpcjonizmu przymusem wtłaczającego ją i syna w ciasne normy.
Przy okazji papierowego wydania książki Dawid Mateusz podkreślał, że: „Dawno nie mieliśmy poetki, która w tak przekonujący sposób łączy lirykę intymności z zaangażowaniem w sprawy społeczne. Poetki, która eksplorując doświadczenie macierzyństwa, przypomina, że ‘za każdym razem, kiedy piszesz wiersz/ ktoś nabija broń/ lewą ręką gładzi kolbę’, której debiut powinien zawstydzić mężczyzn, a wiersz ‘Mówienie NIE. Instruktaż’ mógłby znaleźć się na transparentach podczas Czarnego Protestu”.
Agata Jabłońska jest absolwentką historii sztuki, związaną z Muzeum Narodowym w Krakowie. Publikuje teksty na temat architektury, przygotowuje wystawy, robi zdjęcia, protestuje i wychowuje syna. Była uczestniczką Pracowni pierwszej książki w ramach Stacji Literatura 22 i została laureatką tego projektu. Jej debiut to pierwsza książka w Biurze Literackim, której wydanie zostało wsparte środkami przekazanymi przez rodzinę Tomasza Pułki.