Różni AUTORZY: Połów. Poetyckie debiuty 2017

13/08/2018 Premiery

Uka­zał się wła­śnie kolej­ny alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017 towa­rzy­szą­cy reali­zo­wa­ne­mu od 2005 roku pro­jek­to­wi dla auto­rów przed debiu­tem książ­ko­wym. W tym roku Biu­ro Lite­rac­kie zde­cy­do­wa­ło się wes­przeć swo­imi dzia­ła­nia­mi aż 10 mło­dych twór­ców.

 

BL Info 2018.08.13 Różni AUTORZY _Połów. Poetyckie debiuty 2017__www_top

 

Uka­zał się wła­śnie kolej­ny alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017 towa­rzy­szą­cy reali­zo­wa­ne­mu od 2005 roku pro­jek­to­wi dla auto­rów przed debiu­tem książ­ko­wym. W tym roku Biu­ro Lite­rac­kie zde­cy­do­wa­ło się wes­przeć swo­imi dzia­ła­nia­mi aż 10 mło­dych twór­ców. Wybo­ru lau­re­atów doko­na­li Mar­ta Pod­gór­nik i Mar­cin Sen­dec­ki oraz redak­cja wydaw­nic­twa repre­zen­to­wa­na przez Joan­nę Muel­ler. Kolej­nym eta­pem pro­jek­tu – po publi­ka­cji 40 roz­mów, szki­ców, komen­ta­rzy i pre­zen­ta­cji wier­szy w biBLio­te­ce, a wresz­cie wyda­niu alma­na­chu – będzie czy­ta­nie mło­dych auto­rów na głów­nej sce­nie tego­rocz­nej Sta­cji Lite­ra­tu­ra 23.

 

Lau­re­ata­mi 12. edy­cji pro­jek­tu zosta­li: Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Grze­gorz Smo­liń­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki oraz Kata­rzy­na Szwe­da. W zgod­nej opi­nii tych, któ­rzy obser­wu­ją „Poło­wy”, to naj­cie­kaw­sza gru­pa auto­rów od kil­ku lat. „Nie­odmien­ną cechą poło­wo­wych anto­lo­gii jest two­rzo­na przez nie histo­ria naj­now­szej poezji – nie stra­co­nych szans, a pierw­szych oznak wio­sny, o mniej wię­cej dwa–trzy lata wyprze­dza­ją­cych real­ny ruch w kry­tycz­no­li­te­rac­kim i poetyc­kim życiu. Połów 2017 z nawiąz­ką speł­ni tę funk­cję, ale war­to też do nie­go zaj­rzeć ot tak, po garść dobrych wier­szy” – pisze Jakub Skur­tys.

 

Według Mar­ci­na Sen­dec­kie­go: „Wier­sze Paw­ła Bie­nia ujmu­ją pro­sto­tą i powa­gą”, „Prze­my­sław Sucha­nec­ki wtrą­ca się w język, w zwy­cza­jo­wy tryb jego uży­cia”, a „W cyklu (poema­cie?) Pau­li­ny Pidzik impo­nu­je usil­ność, z jaką autor­ka raz po raz docie­ka isto­ty rze­czy pierw­szych”. Joan­na Muel­ler zauwa­ża: „Każ­dy wiersz Konar­skie­go to jak­by poje­dyn­cza sce­na, z wła­sną tema­tycz­ną deko­ra­cją”. W towa­rzy­szą­cych alma­na­cho­wi lau­da­cjach pisze tak­że, że nie­wie­lu zna „rów­nych Kosen­dzie poże­ra­czy poetyc­kich świa­tów. Poetów tak zachłan­nych, że żaden słow­ny kawa­łek nie wyda­je im się nie­ja­dal­ny”, z kolei poezję Jana Rojew­skie­go uzna­je za zaan­ga­żo­wa­ną, jed­nak nie w spo­sób mod­niar­ski, lecz „zaan­ga­żo­wa­ną cwa­no i mądrze”.

 

„Nina Manel ma wszyst­ko, cze­go potrze­ba wscho­dzą­cej na fir­ma­men­cie (na potrze­by kry­tycz­no­li­te­rac­kie i społeczne/społecznościowe) poetes­sie”. „Tym, co urze­kło mnie naj­pierw w wier­szach Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, jest pie­tyzm, z jakim dobie­ra roz­wią­za­nia dla swo­je­go języ­ka”. „Grze­gorz Smo­liń­ski pro­po­nu­je nam opo­wieść nie­zno­szą­cą sprze­ci­wu, zapro­jek­to­wa­ną i unie­ru­cho­mio­ną w ramach kolo­ro­fo­nu nar­ra­tor­skich wska­zań” – prze­ko­nu­je Mar­ta Pod­gór­nik. A Mar­cin Sen­dec­ki na finał pre­zen­ta­cji pisze o Kata­rzy­nie Szwe­dzie: „Jej nie­po­ko­ją­ce, czę­sto praw­dzi­wie przej­mu­ją­ce zapi­sy ukła­da­ją się w szcze­gól­ne­go rodza­ju pró­bę arche­olo­gii pamię­ci”.

 

W naj­now­szej biBLio­te­ce redak­to­rzy „Małe­go For­ma­tu” i „Kon­ten­tu” Kuba Nowac­ki i Zuzan­na Sala zwra­ca­ją uwa­gę, że „Tego­rocz­ni ‘poło­wie­ni’ to rocz­ni­ki osiem­dzie­sią­te i dzie­więć­dzie­sią­te. Przed­sta­wia­li swo­je wier­sze w pismach, otrzy­my­wa­li komen­ta­rze kry­tycz­ne, uczest­ni­czy­li w wer­ni­sa­żach jed­ne­go wier­sza, sło­wem: sko­rzy­sta­li z infra­struk­tu­ry umoż­li­wia­ją­cej zaist­nie­nie, zawal­cze­nie o idiom przed debiu­tem. Być może dla­te­go są w tej anto­lo­gii tak sil­ne sygna­tu­ry (Manel, Kosen­da), a nie­któ­re zesta­wy wręcz pach­ną goto­wą książ­ką (Szwe­da, Sucha­nec­ki). Jest to zasłu­ga nie tyl­ko indy­wi­du­al­nej pra­cy w Stro­niu Ślą­skim, ale i zauwa­żal­ne­go w ostat­nim cza­sie odro­dze­nia mło­do­li­te­rac­kich śro­do­wisk, wzno­wio­ne­go i przy­spie­szo­ne­go obie­gu tek­stów poetyc­kich i kry­ty­ki towa­rzy­szą­cej”.

 

Alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017 jest siód­mym wydaw­nic­twem tego typu (wcze­śniej uka­za­ło się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 arku­szy poetyc­kich, m.in. Mar­ci­na Bie­sa, Rafa­ła Gawi­na, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Kami­la Zają­ca). Wśród naj­bar­dziej zna­nych uczest­ni­ków Poło­wu znaj­du­ją się: Mar­ty­na Buli­żań­ska, Sła­wo­mir Elsner, Kata­rzy­na Fetliń­ska, Łukasz Jarosz, Szcze­pan Kopyt, Szy­mon Słom­czyń­ski, Julia Szy­cho­wiak i Dawid Mate­usz. Ich debiu­tanc­kie książ­ki nomi­no­wa­ne były do licz­nych nagród lite­rac­kich i wyróż­nia­ne wie­lo­ma z nich. Czy­ta­nie tego­rocz­nych lau­re­atów pod­czas Sta­cji Lite­ra­tu­ra 23 zapla­no­wa­ne zosta­ło na pią­tek 14 wrze­śnia.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry

 

belka_1

Inne wiadomości z kategorii
Teksty i materiały o książce w biBLiotece