Stacja Literatura 22: Stacja nowa książka
Na czas Stacji Literatura 22, która odbędzie się pomiędzy 8 i 9 września w Stroniu Śląskim i Siennej, przygotowanych zostało 19 unikatowych książkowych premier wybranych spośród setek propozycji wydawniczych, jakie napłynęły do Biura Literackiego!
Zasadniczym elementem każdej edycji festiwalu organizowanego przez Biuro Literackie od 1996 roku są spotkania autorskie wokół książkowych premier. Na czas Stacji Literatura 22 wydanych zostanie 19 publikacji. Większość z nich została starannie wybrana z setek propozycji wydawniczych, tak aby poszczególne książki mogły wchodzić ze sobą w dialog, wzajemnie się uzupełniać i być przyczynkiem do ciekawych dyskusji.
Wśród premier są nowe książki poetyckie, jak również powieści, przekłady oraz propozycje książkowe dla najmłodszych czytelników. Dominują książki odważne językowo, przełomowe w dorobku autorów lub takie, na które polscy czytelnicy czekali latami. Więcej niż połowa z nich to pozycje autorów, których twórczość nie była jeszcze prezentowana na festiwalu, co wpisuje się w nową formułę Biura Literackiego.
Po świetnie przyjętym Dusznym kraju Boba Dylana Biuro Literackie przygotuje na Stację Literatura 22 kolejne książki wybitnych muzyków: legendarną Księgę miłosierdzia Leonarda Cohena, którą przetłumaczy Daniel Wyszogrodzki, oraz Tańczę boso Patti Smith w przekładzie Filipa Łobodzińskiego. Spotkanie pt. „Muzyka z poezją” z udziałem tłumaczy poprowadzi pierwszego dnia festiwalu Kamil Sipowicz.
Nowością Stacji Literatura 22 będzie „Jeden akapit” – krótkie prezentacje w oparciu o drobny fragment książki. Andrzej Sosnowski opowie o Kochając Henry’ego Greena, najbardziej znanej powieści angielskiego pisarza z 1945 roku, Jacek Dehnel natomiast przybliży czytelnikom Zimowe królestwo Philipa Larkina, jedną z dwóch prozatorskich książek znakomitego brytyjskiego poety, stanowiącą opis niezwyczajnego dnia z życia młodej uchodźczyni podczas drugiej wojny światowej.
Najmłodsi czytelnicy Stacji też znajdą dla siebie coś ciekawego. Siedem przygód Rozalii Grozy, pierwsza książka dla dzieci Justyny Bargielskiej z ilustracjami Patrycji Ochman – opowiadająca o przygodach dziewięcioletniej Rozy Grozy rozpisanych na znakomite literacko opowiadania, łączące humor sytuacyjny ze słownym – będzie punktem wyjścia dla „Lekcji języka poetyckiego”, jaką w piątkowy poranek poprowadzi pisarka.
Na klasyczne publikacje poetyckie, które będą towarzyszyć Stacji Literatura 22, składają się kolejne książki stałych oraz nowych autorów Biura: Pokarm suweren Kacpra Bartczaka, szósta książka poetycka łódzkiego krytyka, wizyjna Martyny Buliżańskiej, drugi zbiór finalistki Silesiusa z 2014 roku, oraz Latakia Szymona Słomczyńskiego, trzeci – po debiucie Nadjeżdża i Dwupłacie – tomik krakowskiego poety.
Pierwszą rzeczą Pokarmu suweren Bartczaka jest praca na pojęciach, poddana jednak mistrzowskiej obróbce estetycznej. wizyjna Buliżańskiej z kolei stanowi świadectwo ciekawej ewolucji literackiej poetki, która w drugiej książce otwiera swój podmiot na świat zewnętrzny. Latakię Słomczyńskiego natomiast „można czytać z uwagą skupioną na głęboko zakamuflowanej subwersji gdzieś pod spodem zaangażowania wiersza”.
W tym samym bloku na szczególną uwagę zasługuje nowa publikacja poetycka Romana Honeta ciche psy, której premiera zaplanowana jest tuż przed festiwalem. Osławiona już „ośmielona wyobraźnia” poety zostaje w niej poddana znaczącej problematyzacji. Wszystkich czterech autorów będzie można posłuchać na wspólnym spotkaniu „Symulacja świata”, które podczas festiwalu poprowadzi Karolina Felberg-Sendecka.
Drugą część z serii wydawniczej „Poezje” stanowią niedawne publikacje Biura Literackiego. Są wśród nich: Jarzmo Przemysława Owczarka – pierwsza książka łódzkiego autora wydana w naszej oficynie, Zimna książka Marty Podgórnik, będąca już dziesiątym zbiorem śląskiej poetki, bezprecedensowy Dar Meneli Roberta Rybickiego oraz poemat antropologiczny Piotra Matywieckiego Palamades.
Konstytutywnym elementem Jarzma Owczarka jest, jak pisał Jakub Skurtys, „codzienność, bycie-w-świecie, zmienione za pomocą naukowego naddatku w rodzaj etnograficznych studiów nad sobą samym”. Zimna książka Podgórnik natomiast – według Macieja Woźniaka – to przede wszystkim „sztuka lirycznego wkurwu i zwersyfikowanej awersji, zgryźliwej zgryzoty i pretensjonalnej pretensji, sentymentalnego resentymentu i szyderczego naburmuszenia”.
Poemat Palamedes Matywieckiego Krzysztof Siwczyk nazwał podróżą „po tym, co jeszcze do odkrycia w momencie, kiedy arcyświadomość podpowiada na dobrą sprawę radykalne zamilknięcie”. O surrealizmie Daru Meneli Ryckiego Dawid Kujawa zanotował, że „ekstaza w żadnym wypadku nie jest tu zadłużona w teizmie, ale twardo stąpa po ziemi i przybiera znamiona świeckiego objawienia”. Wszyscy czterej autorzy wezmą udział w spotkaniu „Literatura na wysypisku kultury”.
Przy okazji zajęć Pracowni twórczej oraz Pracowni pierwszej książki zaprezentowany zostanie tradycyjny almanach z poprzedniej, jedenastej edycji Połowu Połów 2016. Debiuty poetyckie pod redakcją Marty Podgórnik, Kacpra Bartczaka oraz Tadeusza Dąbrowskiego, składający się z dziewięciu zestawów poetyckich finalistów (Biliński, Brejnak, Gotszlich, Jóźwik, Kiraga, Mika, Olejarka, Pszoniak, Zdunek) ubiegłorocznego konkursu.
Jedną z najbardziej wyczekiwanych premier tegorocznej edycji festiwalu Stacja Literatura 22 będzie zapewne tom Wybieganie z raju (2006–2012), zbierający dorobek poetycki Tomasza Pułki, tragicznie zmarłego poety z Krakowa. Na zbiór składają się wszystkie opublikowane za życia autora książki, Cennik, a ponadto materiały dotąd nieznane: HWDP jako miejsce na ziemi, Bród, Autarkia oraz kilkadziesiąt wierszy rozproszonych w internecie oraz rękopisach.
Kolejną elektryzującą premierą będzie uzupełnione oraz poszerzone wydanie zbioru wierszy i piosenek Stoję, czuję się świetnie Kory, „pierwszej damy polskiego rocka”. W utworach składających się na tom rzeczywistość jest przefiltrowana przez emocje, często szeroko rozpięte. Poetka – zdaniem Pawła Tańskiego – „pisze o dwóch najistotniejszych antropologicznych aspektach świata: miłości i nienawiści”. Spotkanie z artystką pod tytułem „Życie w piosence” poprowadzi Olga Tokarczuk.
Nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, „bardziej autobiograficzny niż autotematyczny” tom W Marcina Sendeckiego oraz tajemniczy, frapujący intelektualnie Trawers Andrzeja Sosnowskiego, który w swoim literackim rejestrze nieustannie „przekracza własne ograniczenia”, zostaną odczytane przez autorów przy oprawie muzycznej jako punkty wieńczące piątkowy oraz sobotni program literacki.
Premiery książkowe, wyjątkowe spotkania z autorami oraz poetami z całej Polski, dyskusje o najnowszej – i nie tylko najnowszej – literaturze to jeden z wyróżników festiwalu Biura Literackiego. Od początku imprezy do chwili obecnej swoją festiwalową premierę miało już blisko pół tysiąca książek. To wyróżnik Stacji Literatura. Nie ma na świecie drugiego festiwalu, na którym przyjazdowi każdego autora, także zagranicznego, towarzyszyłaby publikacja książkowa.