Stacja Literatura 25: Nowe języki poezji

Tego­rocz­ne Forum pod­czas Sta­cji Lite­ra­tu­ra z godzin połu­dnio­wych prze­no­si się na wie­czor­ne. Ma być na luzie i z udzia­łem publicz­no­ści. Pro­po­no­wa­ne do dys­ku­sji tema­ty gwa­ran­tu­ją cie­ka­we roz­mo­wy, któ­re i bez Forum były­by podej­mo­wa­ne w festi­wa­lo­wych kulu­arach. Zmia­na, któ­rą pro­po­nu­ją orga­ni­za­to­rzy, to efekt suge­stii, jakie poja­wi­ły się w ubie­gło­rocz­nych festi­wa­lo­wych ankie­tach, gdzie kil­ka osób zwró­ci­ło uwa­gę, że nie­ofi­cjal­ne wie­czor­ne i noc­ne dys­ku­sje w Sta­cji Lite­ra­tu­ra to nie­odzow­na część festi­wa­lu po prze­pro­wadz­ce do Stro­nia Ślą­skie­go i Sien­nej. Dla­te­go war­to by nadać im szer­szy i bar­dziej ofi­cjal­ny cha­rak­ter.  

 

Stacja_Literatura_2020.07.30_Nowe_jezyki_poezji__www_top

 

Tego­rocz­ne Forum pod­czas Sta­cji Lite­ra­tu­ra z godzin połu­dnio­wych prze­no­si się na wie­czor­ne. Ma być na luzie i z udzia­łem publicz­no­ści. Pro­po­no­wa­ne do dys­ku­sji tema­ty gwa­ran­tu­ją cie­ka­we roz­mo­wy, któ­re i bez Forum były­by podej­mo­wa­ne w festi­wa­lo­wych kulu­arach. Zmia­na, któ­rą pro­po­nu­ją orga­ni­za­to­rzy, to efekt suge­stii, jakie poja­wi­ły się w ubie­gło­rocz­nych festi­wa­lo­wych ankie­tach, gdzie kil­ka osób zwró­ci­ło uwa­gę, że nie­ofi­cjal­ne wie­czor­ne i noc­ne dys­ku­sje w Sta­cji Lite­ra­tu­ra to nie­odzow­na część festi­wa­lu po prze­pro­wadz­ce do Stro­nia Ślą­skie­go i Sien­nej. Dla­te­go war­to by nadać im szer­szy i bar­dziej ofi­cjal­ny cha­rak­ter.

 

Już w czwar­tek o godzi­nie 22:00 w Sien­nej w ramach wie­czor­ne­go blo­ku Czar­na Góra Lite­ra­tu­ry odbę­dzie się dys­ku­sja „Ludzie ze Sta­cji” z udzia­łem Karo­la MALISZEWSKIEGO, Tade­usza SŁAWKA i Kata­rzy­ny SZAULIŃSKIEJ. Roz­mo­wę popro­wa­dzi dzien­ni­karz Pol­skie­go Radia Grze­gorz CHOJNOWSKI, któ­ry towa­rzy­szy impre­zie już od ponad pięt­na­stu lat. Dru­gie­go dnia o tej samej porze roz­mo­wa „Nowe języ­ki poezji” z udzia­łem: Karo­la MALISZEWSKIEGO, Joan­ny MUELLER i Joan­ny ORSKIEJ z pro­wa­dze­niem Jaku­ba SKURTYSA.

 

O ile pierw­sza roz­mo­wa ma bar­dziej oko­licz­no­ścio­wy cha­rak­ter, gdyż doty­czyć będzie tego, co festi­wal zna­czy dla uczest­ni­ków, jak wpły­wał na losy auto­rów, ale tak­że uczest­ni­czą­cych w nim czy­tel­ni­ków, o tyle dru­ga dys­ku­sja wyda­je się wyjąt­ko­wo aktu­al­na i waż­na już nie tyl­ko jako pod­su­mo­wa­nie 25 lat festi­wa­lu Biu­ra Lite­rac­kie­go, ale przede wszyst­kim jako roz­mo­wa o tym, w jakim obec­nie momen­cie jest współ­cze­sna poezja pol­ska i gdzie zmie­rza.

 

Nie da się ukryć, że wie­lo­głos, z jakim koja­rzy­ły się poprzed­nie edy­cje festi­wa­lu, w tym głów­nie otwar­te na wie­le nur­tów cza­sy Por­tu Lite­rac­kie­go, po zmia­nie miej­sca na Stro­nie Ślą­skie wzbo­ga­cił się o nowe gło­sy kolej­ne­go poko­le­nia auto­rów i auto­rek. To wła­śnie w nowym miej­scu w 2016 roku swo­ją pre­mie­rę mia­ła anto­lo­gia „Zebra­ło się śli­ny” i to tutaj od kil­ku lat reali­zo­wa­ny jest kon­kurs „Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne”.

 

W licz­nych pro­jek­tach wydaw­ni­czych udział bio­rą wcho­dzą­cy na lite­rac­ką sce­nę autor­ki i auto­rzy, któ­rzy w mniej­szym stop­niu odwo­łu­ją się do tra­dy­cji, a bar­dziej eks­pe­ry­men­tu­ją i poszu­ku­ją swo­je­go ory­gi­nal­ne­go języ­ka. Nie moż­na też nie zauwa­żyć, że w ostat­nich latach naj­waż­niej­szy­mi gło­sa­mi poetyc­ki­mi sta­li się Kac­per Bart­czak, Kon­rad Góra, Joan­na Muel­ler i Robert Rybic­ki, czy­li eks­pe­ry­men­ta­to­rzy dotąd pozo­sta­ją­cy nie­co z boku głów­nych nur­tów poetyc­kich w Pol­sce.

 

Festi­wal Biu­ra Lite­rac­kie­go od począt­ku kre­ował nowe tren­dy i uprze­dzał wer­dyk­ty róż­nych lite­rac­kich gre­miów. Wspo­mnia­ni powy­żej auto­rzy w ostat­nich latach byli nomi­no­wa­ni do naj­waż­niej­szych nagród (w tym roku Kon­rad Góra aż do trzech – Gdy­nia, Sile­sius i Nike). Czy to dowód, że w rodzi­mej poezji nade­szło już „inne”? Na te i inne pyta­nia odpo­wiedź poznać może­my już dru­gie­go dnia tego­rocz­nej Sta­cji Lite­ra­tu­ra.

 

Stro­na festi­wa­lu

Pro­fil festi­wa­lu

 

 

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry

Inne wiadomości z kategorii