TransPort Literacki 27: Instrukcja obsługi
Wszystko, czego nie wiecie, a co powinniście wiedzieć na temat festiwalu TransPort Literacki 27. Impreza Biura Literackiego wyznacza standardy i od blisko trzydziestu lat jest źródłem inspiracji dla literackich animatorów nie tylko z Polski.
Dawny Fort, Port, Stacja, a od tego roku TransPort Literacki – to festiwal inny niż wszystkie podobne wydarzenia. Nie tylko dlatego, że to najstarsza tego typu impreza literacka w Polsce, ale przede wszystkim dlatego, że zawsze stawiała sobie cele pozostające w kontrze do obowiązujących w danym czasie trendów i powinności. Bez gwiazd, bez tych samych co wszędzie prowadzących i dyżurnych tematów. Zamiast tego z ambitnym programem, opierającym się w całości na książkowych premierach specjalnie przygotowywanych na tę okazję. I z działaniami, w których centrum zawsze stawiani byli nowi czytelnicy, z różnych grup społecznych, także takich, które w powszechnej, jakże krzywdzącej opinii uchodzą za niezainteresowane literaturą.
Realizowane przy okazji festiwalu projekty propagujące czytelnictwo nie są doraźne, przygotowywane na szybko, jako dobrze wyglądający dodatek do programu, ale najczęściej to działania całoroczne, dobrze przemyślane, mające czemuś służyć i przynieść określone efekty. Najbardziej znane są pracownie, do których nabór zaczyna się już dwa tygodnie po ostatniej edycji imprezy. Korzystają z nich opisy piszące, tłumaczące i organizujące życie literackie, w tym takie grupy, jak bibliotekarze czy księgarze. Każdy ma szansę na występ na festiwalowej scenie, w tym roku za sprawą pisania współczesnych ballad i romansów nawiązujących do twórczości Adama Mickiewicza. TransPort Literacki dba także o Rozruch wyobraźni, czyli zapewnia specjalne formy aktywności.
Tutaj swoje nagrody przyznaje festiwalowa publiczność (5. edycja konkursu na Wiersze i opowiadania doraźne) oraz lokalna kołobrzeska młodzież (Koło brzegu poezji i prozy za najlepszy wiersz, opowiadanie lub przekład z festiwalowej książki). W działania angażowane są lokalne firmy i instytucje (Regionalne Centrum Kultury, Saltic Resort & SPA, Coffeedesk, DG Light & Sound, Pufa Design, Kartonik, Zakład Aktywności Zawodowej) oraz twórcy (Dariusz Jakubowski, Romuald Wiśniewski). Nie bez znaczenia jest także zaangażowanie lokalnych władz Kołobrzegu oraz Urzędu Marszałkowskiego. Wydarzenie jest wspierane przez Unię Europejską, a także Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wszyscy festiwalowi goście (w tym roku jest ich ponad siedemdziesiąt) i uczestnicy Pracowni (dwieście pięćdziesiąt osób) korzystają z tej samej bazy noclegowej. Na cztery dni znikają podziały na uznanych i początkujących autorów. Wszyscy tworzą jedną wielką rodzinę. Początkiem festiwalu dla wielu osób jest wspólna podróż. W tym roku autobusami z Krakowa i Warszawy. Festiwalowy dzień rozpoczyna się porannym Rozruchem wyobraźni i wspólnym śniadaniem. Następnie wszyscy uczestniczą w pracowniach, które ulokowane zostały w hotelu Saltic w największych apartamentach. Przy dobrej pogodzie warsztaty odbywać się będą na powietrzu, niewykluczone, że także na plaży. Po godzinie 11:00 wszyscy przenoszą się (podstawionymi autobusami) do Regionalnego Centrum Kultury.
Na miejscu odbywają się na głównej scenie wydarzenia. Pierwszego dnia dwa, w kolejnych – po cztery. Do dyspozycji będą trzy strefy gastronomiczne z różnymi formami posiłków. Zostaną one ulokowane w różnych częściach budynku, a jedna z nich zostanie ustawiona na scenie letniej RCK przylegającej do głównego budynku. Działać będzie centrum festiwalowe z księgarnią, w której będzie można zdobyć nie tylko festiwalowe premiery, ale także inne publikacje w specjalnych, niskich cenach. Każdy, kto zechce wrócić do hotelu, będzie mógł skorzystać z festiwalowych taksówek. Jeśli ktoś dojedzie na festiwal później lub będzie chciał wcześniej wrócić, to warto wiedzieć, że festiwalowy obiekt został ulokowany 200 metrów od stacji PKP i PKS.
Wszystkie festiwalowe wydarzenia rejestrowane są od lat przez firmę Piechnik Production. Oprócz spotkań, czytań i koncertów w tym roku powstanie kilkanaście odcinków Rozmów na koniec prowadzonych przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa z autorkami i autorami nowych książek. Pojawi się także specjalny cykl Nowy europejski kanon literacki, którego gospodarz Grzegorz Jankowicz rozmawiać będzie z twórcami i twórczyniami książek z nowej festiwalowej serii. Przez cały rok festiwalowi towarzyszył podcast Strona A, strona B, w którym dyrektor festiwalu Artur Burszta przybliżał kolejne projekty i działania TransPortu Literackiego. Już kilka dni po imprezie właśnie w tym miejscu uczestnicy podsumują tegoroczną edycję festiwalu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego