TransPort Literacki 27: Romantyczność 2022

Już po raz pią­ty pod­czas festi­wa­lu Biu­ra Lite­rac­kie­go na głów­nej sce­nie wystą­pią oso­by, któ­re wzię­ły udział w otwar­tym kon­kur­sie na wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne. Tym razem utwo­ry były inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza i wyda­ny­mi dokład­nie dwie­ście lat temu Bal­la­da­mi i roman­sa­mi. Finał pro­jek­tu – 24 wrze­śnia.

 

 

Już po raz pią­ty pod­czas festi­wa­lu Biu­ra Lite­rac­kie­go na głów­nej sce­nie wystą­pią oso­by, któ­re wzię­ły udział w otwar­tym kon­kur­sie na wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne. Tym razem utwo­ry były inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza i wyda­ny­mi dokład­nie dwie­ście lat temu Bal­la­da­mi i roman­sa­mi. Chęt­nych było wie­lu, nabór pobił rekor­dy, a do Koło­brze­gu zapro­szo­nych zosta­ło osta­tecz­nie czter­na­ścio­ro auto­rek i auto­rów. Powal­czą oni o nagro­dy, któ­rych łącz­na pula prze­kro­czy pięć tysię­cy zło­tych. Co waż­ne, wszy­scy zosta­ną wyróż­nie­ni. W fina­le spo­tka­ją się trzy oso­by, a lau­re­at­kę lub lau­re­ata głów­nej nagro­dy wska­że pod­czas spe­cjal­ne­go wyda­rze­nia 24 wrze­śnia o godzi­nie 12:00 festi­wa­lo­wa publicz­ność.

 

Bal­la­dy i roman­se z 1822 roku zapo­wia­da­ły rewo­lu­cję, któ­ra nade­szła po rewo­lu­cji oświe­ce­nia, po epo­ce rozu­mu, kapi­ta­łu, tech­ni­ki, ryn­ku. Dzi­siej­sza roman­tycz­ność ‘pisze się’ – jest pisa­na przez autor­ki i auto­rów tej anto­lo­gii – u schył­ku kolej­nych rewo­lu­cji: tech­no­lo­gicz­nej i komu­ni­ka­cyj­nej. Nowe media, neo­li­be­ra­lizm z jego ape­ty­tem na wzrost i zysk, pochwy­ce­nie świa­ta w sieć z pozo­ru nie­ogra­ni­czo­nych kon­tak­tów – wszyst­ko to zawie­ra w sobie ziar­no cokol­wiek roman­tycz­ne­go zawo­du” – pisze w posło­wiu do książ­ki Roman­tycz­ność 2022. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza, któ­ra ofi­cjal­nie uka­że się 5 wrze­śnia kura­tor pro­jek­tu Piotr Śli­wiń­ski.

 

„W anto­lo­gii pomiesz­czo­no wier­sze zarów­no poetek i poetów z dużym dorob­kiem, jak i wyło­nio­nych w otwar­tym kon­kur­sie. Doświad­cza­nie roman­tycz­no­ści bywa kon­fron­ta­cją ze szkol­ną pamię­cią, testo­wa­niem ‘wła­sno­ści’ cudze­go języ­ka, apo­kry­fem do Mic­kie­wi­czow­skiej pro­kla­ma­cji, eru­dy­cyj­ną grą. W jesz­cze innych mówi ból: gniew­ny, wżar­ty w cia­ło, nie­daw­no nie­my, teraz uwol­nio­ny w sło­wach. Wszyst­kie utwo­ry, nader róż­no­rod­nie, robią to, cze­go nam dzi­siaj potrze­ba – wycho­dząc z dys­kur­su póź­nej nowo­cze­sno­ści, sta­ra­ją się dotrzeć do ukry­tej praw­dy, doświad­czyć roman­tycz­no­ści w sty­lu wła­sne­go ist­nie­nia” – doda­je w koń­czą­cym anto­lo­gię Roman­tycz­ność 2022 posło­wiu Piotr Śli­wiń­ski.

 

Na festi­wa­lo­wej sce­nie poja­wi się czter­nast­ka uczest­ni­ków kon­kur­su, ale tak­że czter­na­ścio­ro uzna­nych auto­rek i auto­rów. Będą to: Miłosz BIEDRZYCKI, Dariusz BUGALSKI, Hele­na BURDZIŃSKA, Alek­san­dra BYRSKA, Łukasz CABAJEWSKI, Jacek DEHNEL, Michał DOMAGALSKI, Jan­ka HARASIMOWICZ, Ano­uk HERMAN, Alek­san­dra KASPRZAK, Kata­rzy­na KLEIN, Adrian KORLACKI, Jakub KORNHAUSER, Maria KRZYWDA, Jakub KURZYŃSKI, Nata­lia MALEK, Karol MALISZEWSKI, Joan­na MUELLER, Kata­rzy­na OŻGO, Zofia PACZEŚNA, Jakub PSZONIAK, Nata­lia ROGUZ, Joan­na ROSZAK, Karo­li­na SAŁDECKA, Kata­rzy­na SZAULIŃSKA, Daniel TAMKUN, Anto­ni­na TOSIEK, Mar­cin WILKOWSKI.

 

Oprócz tego w liczą­cej 120 stron anto­lo­gii znaj­dą się tek­sty: Kac­pra Bart­cza­ka, Roma­na Hone­ta, Kami­li Janiak, Bogu­sła­wa Kier­ca, Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Bian­ki Rolan­do, Macie­ja Topol­skie­go i Grze­go­rza Wró­blew­skie­go. To już pią­ta edy­cja kon­kur­su Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne. Lau­re­at­ką pierw­szej edy­cji zosta­ła Anto­ni­na Tosiek. W 2019 roku, gdy mot­tem prze­wod­nim było Nie gódź się, zwy­cię­ży­ła Kata­rzy­na Szau­liń­ska, a w 2020 roku lau­re­atem kon­kur­su, wpi­su­ją­ce­go się w obcho­dy 25-lecia Sta­cji Lite­ra­tu­ra, został Julian Rosiń­ski. Przed rokiem, gdy powsta­wa­ły tek­sty dedy­ko­wa­ne Kar­po­wi­czo­wi i Róże­wi­czo­wi, zwy­cię­ży­ła Ali­cja Sawic­ka.

 

Tego­rocz­na edy­cja reali­zo­wa­na jest dzię­ki wspar­ciu Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go.

Inne wiadomości z kategorii