Świat nie scalony. Estetyka, poetyka, pragmatyzm

26/10/2009 Szkice

Szki­ce o poezji pol­skiej i ame­ry­kań­skiej eks­pe­ry­men­tu­ją­cej z języ­kiem. Odważ­na pre­zen­ta­cja wła­sne­go obco­wa­nia z wier­szem w kon­tek­ście dys­kur­su nauko­we­go, kry­ty­ki, filo­zo­fii oraz teo­rii lite­ra­tu­ry. Wśród oma­wia­nych twór­ców są m.in. Ash­be­ry, Bia­ło­szew­ski, Cre­eley, Som­mer, Sosnow­ski, Wil­liams oraz Blo­om, Emer­son i Ror­ty.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
26/10/2009
Kategoria
Esej
Seria
Szkice
Ilość stron
232
Format
168 x 210 mm
Oprawa
miękka
Papier
Munken Print Cream 1.5 80g
Projekt okładki
Artur Burszta
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-62006-44-1
spis treści

Wstęp
Podmiot jako osobliwość – realizm fantasmagoryczny Harolda Blooma
„Języka” nie ma: Emersonowsko-pragmatyczna tradycja w poezji amerykańskiej
Organizmy i teksty: „kultura literacka” Richarda Rorty’ego
Poetyka totalna Johna Ashbery’ego
Awangarda, czyli szansa organizmu mówiącego wobec doświadczenia historii: Białoszewski, Stein, (Davidson)
Krzysztof Siwczyk: byt i niebyt polskiego poety pooświeceniowego
Piotra Sommera rzut światła na obraz poezji
Wiersze, które się zachowują

 

Przypisy
Nota o tekstach
Indeks osób

opinie o książce

Pierwszy esej to - jak informuje autor - "próba zbudowania perspektywy na twórczość krytyczną Harolda Blooma". Próba to w wykonaniu Bartczaka ciekawa, śmiała, budująca przestrzeń polemiki między znanymi już u nas odczytaniami teorii amerykańskiego krytyka (np. Agaty Bielik-Robson) i ukazująca faktycznie zręby tego, co dla Harolda Blooma charakterystyczne. Znać, że Bloom to dla Bartczaka postać prekursorska, swoisty wzorzec i punkt odniesienia, któremu sprostać próbuje eseista, wikłając się w dyskusje, jakie z Bloomem podejmowali inni (np. de Man, Rorty). 

Jakub Winiarski

Pozycja Świata nie scalonego sama nie podlega scaleniu, zostaje uchwycona w stawaniu się, w grze wzajemnie przepisujących się inspiracji. Bartczak jako krytyk kieruje się ku temu, co za Bloomem ceni najwyżej u poetów: ku zmitologizowanej na powrót energii twórczej, zdolności do wzięcia udziału w grze języka i literatury, nieredukowalności do "jakiejkolwiek ścisłej metody odczytywania".

Paweł Kaczmarski

U Bartczaka widać konsekwentnie rozwijaną wizję, interpretację liryki opisaną wokół pewnej nadrzędnej idei. Autor, zestawiając różne strony filozoficznej nowoczesności i literaturoznawczego postmodernizmu, nie tyle rozwija koncepcje niektórych autorów, co przede wszystkim wykorzystuje je w praktyce. To bardzo dobrze obrane pole do realizacji, bo zamiast gołosłownych wykładów z amerykańskich badaczy (a mamy w tej dziedzinie nadal olbrzymie braki, co doskonale ukazuje książka Bartczaka) dostajemy porcję szkiców analitycznych, przypatrujących się nurtom i stylom poezji oraz czytających wiersze zaproponowanymi wcześniej narzędziami.

Jakub Skurtys

Kacper Bartczak to eseista pierwszej próby. Konkretny, błyskotliwy, mający swój pogląd na poezję, teorię literatury i filozofię. I co nie najmniej ważne: wypracowujący swój odrębny sposób myślenia w starciu z najmocniejszymi tekstami, najsilniejszymi, jakich krytyk literacki oraz eseista współczesny może sobie wybrać, prekursorami.

Jakub Winiarski

A świat nie jest scalony - powiada Kacper Bartczak, jeden z najczujniejszych polskich krytyków. Zerknijcie do jego książki, pod tym właśnie tytułem, Świat nie scalony. Ten facet podpowie wam, jak czytać teksty Sosnowskiego, Sommera, Agaty Bielik-Robson, Harolda Blooma, de Mana, Richarda Rortyego i paru jeszcze innych znakomitości, korzystając z ciekawych teoretycznych konceptów.

Michał Larek

Inne książki autora