autobiografia śmierci

25/09/2023 Azja
Tom naj­waż­niej­szej poet­ki kore­ań­skiej sta­wia na gło­wie ideę śmier­ci jako doświad­cze­nia jed­nost­ko­we­go i uka­zu­je je jako doświad­cze­nie zbio­ro­we oraz poli­fo­nicz­ne. Podzie­lo­na na 49 dni Auto­bio­gra­fia śmier­ci opie­ra się na bud­dyj­skim prze­ko­na­niu, że ludz­ka świa­do­mość prze­by­wa przez 49 dni w sta­nie pomię­dzy zgo­nem a rein­kar­na­cją. Książ­ka to medy­ta­cja na temat śmier­ci, któ­ra nie jest osta­tecz­na, lecz oka­zu­je się cyklicz­na, ryt­micz­na, wie­lo­wy­mia­ro­wa i tęt­nią­ca życiem. Każ­dy wiersz stwa­rza nie­kon­wen­cjo­nal­ną prze­strzeń języ­ko­wą, w któ­rej śmierć może ujaw­nić swo­ją ener­gię i prze­ja­wić się jako napię­cie w ciszy nastę­pu­ją­cej po przy­miot­ni­ku, przy­słów­ku, przy­im­ku, kasz­lu, czkaw­ce, krzy­ku. Język poezji Kim Hyeso­on, na prze­mian powścią­gli­wy, frag­men­ta­rycz­ny lub eks­pe­ry­men­tal­ny, odda­je głos świa­tu, któ­ry ist­nie­je w nas. Umie­ra­nie „to coś, co wdzie­ra się z zewnątrz. Wszech­świat wewnątrz jest więk­szy”.
Autor
Hyesoon Kim
Tłumaczenie
Ewa Suh, Lynn Suh, Katarzyna Szuster-Tardi
Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Kołobrzeg
Wydanie
1
Data wydania
25/09/2023
Kategoria
Wiersze, Przekłady
Seria
Poezje, Azja
Ilość stron
108
Format
162 x 215 mm
Oprawa
miękka
Projekt okładki
Julia Koźmin
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-67706-13-1
spis treści

Podróż do pracy. Dzień pierwszy

Kalendarz. Dzień drugi

Zdjęcie. Dzień trzeci

Oprzyj się o wodę. Dzień czwarty

Słońce o północy. Dzień piąty

Kiedy odchodzisz. Dzień szósty

Tybet. Dzień siódmy

Sierota. Dzień ósmy

Każdego dnia jutro. Dzień dziewiąty

Imienniczka. Dzień dziesiąty

Motyl. Dzień jedenasty

Zaćmienie księżyca. Dzień dwunasty

Kamienna spódnica. Dzień trzynasty

Gniazdo. Dzień czternasty

Śmierć magicznie zakrzywia przestrzeń. Dzień piętnasty

Nagie ciało. Dzień szesnasty

Grób. Dzień siedemnasty

Czarne koronkowe rękawiczki. Dzień osiemnasty

Uśmiech zimy. Dzień dziewiętnasty

Chcę się dostać na tę wyspę. Dzień dwudziesty

Zapach. Dzień dwudziesty pierwszy

Seul, księga umarłych. Dzień dwudziesty drugi

Brak powietrza. Dzień dwudziesty trzeci

Sekcja zwłok. Dzień dwudziesty czwarty

Powtarzalność dni. Dzień dwudziesty piąty

Matka śmierci. Dzień dwudziesty szósty

a e i o u. Dzień dwudziesty siódmy

Już. Dzień dwudziesty ósmy

Co dziś na kolację? Dzień dwudziesty dziewiąty

Dar. Dzień trzydziesty

Czkawka. Dzień trzydziesty pierwszy

Kłamstwo. Dzień trzydziesty drugi

Nad rzeką formaliny. Dzień trzydziesty trzeci

Całe roje śmierci. Dzień trzydziesty czwarty

Opuszczanie trumny. Dzień trzydziesty piąty

Broń Panie Boże. Dzień trzydziesty szósty

Kołysanka. Dzień trzydziesty siódmy

Lot wrony nad kukułczym gniazdem. Dzień trzydziesty ósmy

Okulary z sopli. Dzień trzydziesty dziewiąty

Tak bolesna halucynacja. Dzień czterdziesty

Granatowe pióra. Dzień czterdziesty pierwszy

Imię. Dzień czterdziesty drugi

Twarz. Dzień czterdziesty trzeci

Lalka. Dzień czterdziesty czwarty

Zaświaty. Dzień czterdziesty piąty

Uduszenie. Dzień czterdziesty szósty

Wygnanie serca. Dzień czterdziesty siódmy

Księżycowa maska. Dzień czterdziesty ósmy

Nie. Dzień czterdziesty dziewiąty

Oblicze rytmu

opinie o książce

U Hyesoon doświadczenie wtargnięć śmierci ma być wstępem do narodzin. Jednak zanim do tego dojdzie, jej podmiot odwiedza pasma rozpadu i gnicia, również cielesnego. Cielesność – czyli to, co narodzone z kobiety – samo jest nośnikiem śmierci. Cielesność, jej płeć, jako splot życia i śmierci.

Kacper Bartczak

Teksty i materiały o książce w biBLiotece