Bumerang. Szkice o polskiej poezji przełomu XX i XXI wieku

02/09/2010 Szkice

Obszer­na pre­zen­ta­cja naj­waż­niej­szych zja­wisk arty­stycz­nych zacho­dzą­cych w pol­skiej poezji prze­ło­mu wie­ków. Autor­ka kon­cen­tru­je się na czte­rech pro­ble­mach: kul­tu­ry maso­wej, prze­szło­ści, cie­le­sno­ści oraz podró­żo­wa­niu. Wokół tych zagad­nień osnu­wa swo­ją nar­ra­cję o wier­szach auto­rów takich, jak m.in.: D. Foks, K. Jawor­ski, M. Cyra­no­wicz, M. Sen­dec­ki, J. Bar­giel­ska, T. Różyc­ki.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
02/09/2010
Kategoria
Eseje
Seria
Szkice
Ilość stron
276
Format
169 x 210 mm
Oprawa
miękka
Papier
Munken Print Cream 1.5 90g
Projekt okładki
Nina Łupińska
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-62006-69-4
spis treści

Wstęp 

 

Pop i kultura masowa
Przeciw mitologizacji sztuki
Rewolucja na patelni: Czas triumfu gołębi Krzysztofa Jaworskiego
Standaryzacje i osobliwości: Ustalenia z Maastricht Darka Foksa
Rewolucjoniści i ping-pong: możesz czuć się bezpiecznie Szczepana Kopyta
Instant commercial art: Życie na gorąco Jasia Kapeli

 

Wszystkie chwyty dozwolone
Niebezpieczne związki: Kroniki filmowe Grzegorza Olszańskiego
Kreskówki na ringu: Stany Adama Kaczanowskiego

 

Estetyczna autonomia poezji: krytyka kultury masowej 
Neoawangardowy resentyment: Kup kota w worku (work in progress)Tadeusza Różewicza
Czarne malwy w hipermarkecie: Wszystko Bohdana Zadury

 

Przeszłość 
Gry i zabawy na poważnie
Poeta idzie przypudrować nosek: Wybór wierszy Marka Krystiana Emanuela Baczewskiego
Poetycka turystyka na zamówienie: Wyprawa na południe Jacka Dehnela
Przeszłość podkolorowana: Kolonie Tomasza Różyckiego

 

Duchy przeszłości
Historia jako eksterminacja: Jar/Raj Radosława Wiśniewskiego i Darka Pado
Przeszłość za jeden uśmiech: Co robi łączniczka Darka Foksa i Zbigniewa Libery
Bar na końcu świata: Biała Afryka Bartłomieja Majzla
Trajektorie duchów: Do widzenia gawrony Jarosława Marka Rymkiewicza

 

Początki 
Genealogia: Dzieje rodzin polskich Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego
Smak PRL-u: Oranżada Jerzego Jarniewicza

 

Ciało 
Wyzwolenie seksualności
Seks odczarowany: Długi maj Marty Podgórnik
Pozór i sztuczność: Wiersze okolicznościowe Tadeusza Pióry
Ambiwalentność pożądania: Gnijąca wisienka Marcina Barana.

 

Doświadczanie cielesności
Wojna: Oda chorej duszy Wojciecha Wencla
Religia na usługach erotyki: Te Deum Tadeusza Dąbrowskiego
Macierzyństwo: Zagniazdowniki Joanny Mueller
Olimpiada: Nike niosąca blask. Rzecz olimpijska Mariana Grześczaka

 

Materializacje i dematerializacje wiersza 
Cyborgi i dzieci: psychodelicje Marii Cyranowicz
Hiperpoezja: Czarne kwiaty dla wszystkich Pawła Kozioła
Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

 

Podróże
Pokaz sztucznych ogni: znieczulane i pobudzane Ja
Romantyzm i gwiazdy: Tlen Julii Fiedorczuk
Hybrydy: Sofostrofa i inne wiersze MLB
Księżycowy automat: Jesień Zuzanny Adama Zdrodowskiego
Popiół i funky: Po tęczy Andrzeja Sosnowskiego

 

Okna na podwórze
Pęknięcia: Bermudzkie historie Macieja Meleckiego
Exit: Słynne i świetne Mariusza Grzebalskiego


Prawdziwa scenografia: zmysłowość przedstawienia
Ludzkie, arcyludzkie: Centrum likwidacji szkód Krzysztofa Siwczyka
Torfowiska: Noc w obozie Corteza Grzegorza Wróblewskiego
Schodząc: Opisy przyrody Marcina Sendeckiego 

 

Przypisy
Wykaz pierwodruków
Indeks osób

opinie o książce

Książka Anny Kałuży to nie tylko bardzo wnikliwy zapis tego, co się działo z polską poezją od 1989 roku, ale jednocześnie obraz tego, co zmieniło się w społeczeństwie. Jest to więc analiza istotna, ponieważ obok postaci autora stawia nie mniej ważnego czytelnika wraz z jego oczekiwaniami.

Mateusz Kotwica

Kałuża szereguje szkice wedle lektury problemowej wybranych, "progresywnych" jak twierdzi, tekstów poetyckich. Tworzona przez nią opowieść krytyczno i historycznoliteracka biegnie wokół tematów kultury masowej i gry z nią, cielesności jako doświadczenia i materialności wiersza, przeszłości i czasu oraz podróży, jako doświadczenia granicznego. Tak szerokie spektrum problemów, wielość owych perspektyw czyni lekturę owych szkiców niezwykle interesującą.

Michał Gustowski

To jest fascynująca, bardzo spójna opowieść o kresie pewnych języków poetyckich i wejście z odwagą w nowy świat liryczny, który został urządzony na całkiem innych prawach. Zaletą tej książki jest to, że krytyczka nie biada nad piękną przeszłością, ale z dumą i werwą krytyczną pokazuje, że nowe języki są o wiele ciekawsze od starych, bardziej skomplikowane wewnętrznie, meandryczne, na opak dochodzące do kwestii tak zwanej poetyckości. 

Michał Piętniewicz

Wśród piszących krytyków i krytyczek literackich Anna Kałuża bez wątpienia wyróżnia się ogromną aktywnością, której dorównać mógłby chyba jedynie największy pracuś pośród czytelników wierszy – Karol Maliszewski. Bumerang jest wspomnianej pilności najlepszym dowodem, ponieważ zebranych zostało w nim kilkadziesiąt niezwykle inspirujących, rozbudowanych recenzji o ważnych dla polskiej poezji współczesnej tomikach. Imponujące jest spektrum omawianych autorów, wśród których znaleźć można zarówno Tadeusza Różewicza czy Jarosława Marka Rymkiewicza, jak i Szczepana Kopyta, Marię Cyranowicz czy Jasia Kapelę. I choć w pełni ukształtowaną, dojrzałą koncepcję krytyki jako wartościującej lektury tekstów zanurzonych w przestrzeni społeczno-kulturowej Anna Kałuża wprost wyartykułuje dopiero w kolejnej swojej książce, Bumerang zdradza zalążki jej charakterystycznego sposobu myślenia, pozostając jednocześnie wspaniałym pokazem kompetencji interpretacyjnych. Czytanie tekstów autorki Bumerangu oznacza dla mnie zwykle intelektualną wyżerkę, po której przychodzi sytość, ale i... głód wierszy. Tak według mnie potrafi pobudzić apetyt tylko po mistrzowsku przyrządzona krytyka.

Marek Olszewski