Historia kina polskiego

07/12/2015 Proza

Reży­ser Jan Švank­ma­jer swój zestaw przy­ka­zań dla fil­mow­ców koń­czy tak: „Ist­nie­je jed­nak pew­na regu­ła, któ­rej prze­kro­cze­nie (a tym bar­dziej omi­nię­cie) pogrą­ży każ­de­go twór­cę: Nigdy nie pozwól swo­jej sztu­ce słu­żyć cze­mu­kol­wiek inne­mu ani­że­li wol­ność”. Darek Foks w Histo­rii kina pol­skie­go usu­wa z dzie­jów nasze­go fil­mu wszyst­ko to, co papież cze­skie­go sur­re­ali­zmu zapew­ne uznał­by za nie­po­trzeb­ne. Coś tam jed­nak zosta­ło. Andrzej Munk pew­nie się­gnął­by po tę książ­kę. I jesz­cze Jana Pisz­czy­ka przy­mu­sił­by do tej lek­tu­ry.

Autor
Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
07/12/2015
Kategoria
Epika
Seria
Proza
Ilość stron
80
Format
130 x 200 mm
Oprawa
miękka
Papier
Ecco Book Cream 80g/m² wol. 1,6
Projekt okładki
Wojtek Świerdzewski
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-65125-16-3
spis treści

I. Wstępny opis światła

II. Powierzchnie filmu

III. Nowe filmy, stare narracje

IV. Filozof w kadrze

V. Film oswojony

VI. Podwójność dźwięku

VII. Odbiór obrazu

VIII. Nadmiar miejsc akcji

IX. Analiza niepewnych analogii

X. Cięcie jako ujęcie

XI. Od spojrzenia do spojrzenia

Zamiast zakończenia

 

 

opinie o książce

O tej książce można powiedzieć, że jest z jednej strony rodzajem metarefleksji nad pracą każdego twórcy obrazów, z drugiej – że to niespójny (bo wypełniony pewnymi intertekstualnymi odniesieniami) projekt artystyczny, który łączy ze sobą tekst i obraz, wskazując, że na poziomie procedury tworzenia te dwa modele dystrybucji jakichś historii są ze sobą tożsame. W stanie pewnej współzależności między obrazami, które powstały do tej pory, niemożliwe wydaje się stworzenie czegoś nowego, stąd powtórzenia, narracyjne zapętlenia czy montaże. Każdy oparty na tego typu technikach twór trzeba przesłuchać [...].

Klaudia Muca

Chodzi o to, że Foks – inaczej niż Słomczyński – artystycznych strategii nie wykorzystuje do wzmocnienia plastyczności i barwności frazy, ale do zwielokrotnienia napięć estetycznych. On raczej demonstruje, jak gotowce się robi, jak one powstają. To pokaz tego, co mogą seksistowskie słowa, i tego, co można seksistowskim słowom zrobić.

Anna Kałuża

Inne książki autora

Teksty i materiały o książce w biBLiotece