Korona dla Hansa Andersena

12/01/2012 Proza

Pro­za oso­bli­wa, eks­pe­ry­men­tu­ją­ca z języ­kiem w taki spo­sób, by obna­żyć z grun­tu fał­szy­wy cha­rak­ter rze­czy­wi­sto­ści. Jest to pisar­stwo bez­kom­pro­mi­so­we, szcze­re, a jed­no­cze­śnie bra­wu­ro­wo spię­trzo­ne, jego osta­tecz­nym celem jest wyrwa­nie nas z ducho­we­go odrę­twie­nia. Jak nie­bez­piecz­ne jest to odrę­twie­nie, jak pil­nie ludz­ki języ­ko­wy świat potrze­bu­je napra­wy – o tym wie­dzą przede wszyst­kim kobie­ty.

Tłumaczenie
Julia Fiedorczuk
Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
12/01/2012
Kategoria
Epika
Seria
Proza
Ilość stron
152
Format
162 x 215 mm
Oprawa
miękka
Papier
Munken Print Cream 1,5 90g
Projekt okładki
Artur Burszta
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-62006-95-3
spis treści

Socjalistyczne przyjemności

Rzeczywistość jako Port Hartpani

Świnia z opowieściami

Korona dla Hansa Andersena

Ze strony Ewy

Prywatność

W końcu

W kawiarni

Anonimowa książka

Bajka o rzucaniu kośćmi

Jedyne możliwe zakończenie

 

Opowieść bez końca (Julia Fiedorczuk)

Nota o Autorce (Julia Fiedorczuk)

 

opinie o książce

Bardzo szybko można nasiąknąć atmosferą charakterystycznego stylu prowadzenia narracji i sposobem konstruowania bohaterów. Wrażenie oderwania od realności (ale nie surrealizmu) i specyficzne komentarze będą już na stałe towarzyszyły nam w lekturze.

Marcin Sierszyński

Proza Laury (Riding) Jackson nigdy nie tworzy żadnego konstruktu, do którego potwierdzenia dąży. Dlatego jest radykalna. Nigdy nie daje poczucia wypełnienia założenia, gdyż założeniem jest performatywność, dzianie się opowiadania czy myśli. Nigdy nie daje czytelnikowi poczucia sytości. Istnieją oczywiście inni twórcy, o których dziełach można pisać podobnie, a jednak amerykańska autorka jest zdumiewająco konsekwentna i przypomina przede wszystkim siebie. Naprawdę warto się z jej pisarstwem skonfrontować.

Radosław Pulkowski

Atmosfera jej prozy ma w sobie intymność i tajemniczość, która prowokuje do zadawania pytań i nie daje zbyt wielu odpowiedzi, a nawet sygnalizuje niemożność i ograniczenia jednostkowego poznania. Wśród opowiadań pojawiają się (...) teksty stworzone przez bardzo oryginalną wyobraźnię (Riding) Jackson, takie jak alternatywne wizje początku i końca świata. W zbiorze znajdują się także przemyślenia na temat istoty opowieści. Wszystko w rzeczywistości splata się ze sobą tak jak w figurze na okładce książki – nie możemy zobaczyć ani początku ani końca, pozostaje nam wyłącznie fragment widoczny z naszej perspektywy.

Aleksandra Byrska

Inne książki autora

Teksty i materiały o książce w biBLiotece

  • ESEJE Recenzja: Korona dla (Riding) Jackson Recen­zja Rad­ka Pul­kow­skie­go z książ­ki Koro­na dla Han­sa Ander­se­na Lau­ry Riding Jack­son, któ­ra uka­za­ła się 14 stycz­nia 2013 roku w por­ta­lu Xiegarnia.pl. więcej
  • ESEJE Kronika zapowiedzianej śmierci Recen­zja Macie­ja Boeni­scha z ksią­żek Obro­ty cudów i Koro­na dla Han­sa Ander­se­na Lau­ry Riding Jack­son, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2012 roku na stro­nie dwutygodnik.com. więcej
  • ESEJE Przekleństwo zapośredniczeń Recen­zja Mar­ka Pary­ża z ksią­żek Obro­ty cudów i Koro­na dla Han­sa Ander­se­na Lau­ry Riding Jack­son. więcej
  • PROZA Korona dla Hansa Andersena Frag­men­ty książ­ki Koro­na dla Han­sa Ander­se­na Lau­ry Riding Jack­son w prze­kła­dzie Julii Fie­dor­czuk, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2012 roku. więcej