Obroty cudów
Wybór wierszy i esejów amerykańskiej poetki, prozaiczki i myślicielki, która po opublikowaniu kilku znakomitych tomów złożyła deklarację zerwania wszelkich związków z poezją, skupiając się na badaniach nad naturą znaczenia językowego. To poezja in extremis, pisana z ogromnym poczuciem odpowiedzialności, wynikającym z przekonania o zasadniczym wpływie języka na kształt ludzkiej egzystencji.
Wiersze z tomu Collected Poems
W końcu
Lukrecja i Nara
Ja na później
Jedna ja
Z twarzą
Świat i ja
Jak noc i dzień
Zły sen
Z powodu ubrań
Wiatr choruje
Parę historii miłosnych
Pod auspicjami klejnotów
Tak wątła
Nie ma już ładnych pałaców
Żar Heleny
Dziewica
Koza i Amaltea
Ach, miłosne szepty
Poczwarka
Na przykład dłonie
W odpowiedniej formie
Wcielenia
Ta starożytna linia
Kłopoty książki
Obroty cudów
Niedziela
Pryzmaty
Wiara nad wodami
Śmierć jako śmierć
Obchody klęski
Gościnność dla słów
Tylko wiersz
Mapa miejsc
Poeta: kłamliwe słowo
List do każdego przyjaciela
Ziemia
Jeszcze nie
Juwenilia
Jak mogę umrzeć
Namiastka
Miasto zimnych kobiet
Niebo
Wiatr
Kochankowie
Głosy
Domy
Ogrody
Interludium
Jak powstaje wiersz
Jak powstaje wiersz
Eseje
Mit
Skomplikowany problem
Do Czytelników
Wstęp do audycji
Test
Odpowiedź
Na koniec
Poezja in extremis (Julia Fiedorczuk)
Nota o Autorce (Julia Fiedorczuk)
U Laury gra toczy się o prawdę. Autorka zmienia tożsamości i style, nie po to, by coś ukryć, ale właśnie po to, aby odkryć prawdę. To w imię prawdy porzuca poezję, a potem do cna eksploatuje rozmaite style w prozie.
Adam Zdrodowski
Riding przechodzi od naiwnego zaufania do zmysłów do mgliście rysującej się syntezy symbolu i autentyczności, której idealną realizacją byłyby wyposażone w magiczną, pełną znaczenia moc przedmioty, takie jak deklaracja w odpowiedniej formie .Odpowiedzi należy zapewne szukać w sprzecznościach wypełniających tekst, rozpostarty między biegunami intelektualizmu (zwraca uwagę dość oficjalne słownictwo: kwestionować , pokwitowanie , notariusz) i zmysłowości.
Katarzyna Lisowska
Artystyczna droga Jackson przebiega od fanatycznej wiary do fanatycznej nieufności wobec poezji. Podmiot liryczny coraz głębiej ukrywa się za słowami, chcąc je niejako sprowokować do samoczynnego ruchu, we właściwym językowi rytmie, niezakłóconym indywidualnymi emocjami, egoistyczną autoekspresją.
Joanna Krenz
Inne książki autora
Teksty i materiały o książce w biBLiotece
- RECYTACJE Na koniec [czyta Ewelina Paszke] Fragment książki Obroty cudów. Utwory wybrane: wiersze i eseje, zarejestrowany podczas spotkania „Jane Bowles, Laura (Riding) Jackson” na festiwalu Port Wrocław 2012.
- IMPRESJE „Drzwi prawdy otwarte na oścież?” Recenzja Karoliny Felberg z książek Korona dla Hansa Andersena i Obroty cudów Laury Riding Jackson, która ukazała się 27 marca 2012 roku na blogu karolinafelberg.natemat.pl.
- ESEJE Laura (Riding) Jackson, czyli taki pościg za obecnością Recenzja Pawła Paszka z książek Korona dla Hansa Andersena i Obroty cudów Laury Riding Jackson, która ukazała się 9 lipca 2012 roku na serwisie wywrota.pl.
- ESEJE Paradoksalna deklaracja Recenzja Katarzyny Lisowskiej z książki Obroty cudów Laura (Riding) Jackson.
- KOMENTARZE Julia Fiedorczuk o książkach Laury Riding Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury (Riding) Jackson, wydanych nakładem Biura Literackiego 11 stycznia 2012 roku.
- ESEJE Prawda i nic. Laura Riding po polsku Recenzja Adama Zdrodowskiego z książki Obroty cudów Laury (Riding) Jackson.
- POEZJE Obroty cudów Fragmenty książki Obroty cudów. Utwory wybrane: wiersze i eseje Laury Riding Jackson w przekładzie Julii Fiedorczuk, Julii Fiedorczuk 11 stycznia 2012 roku.