
POGO GŁOSEK
Po co Rybicki w swojej siódmej książce poetyckiej wprawia głoski w ruch pogo? Nie tylko po to, żeby dowieść, że pogłoski o śmierci awangardy i surrealizmu są przesadzone (choć w tym celu również), nie dla wirtuozerskiego popisu (mimo że jak nikt inny potrafi zwichnąć wyobraźnię i rozłożyć na łopatki składnię), ale dlatego, by po raz kolejny filozoficznie i etycznie zapytać: „na jakim etapie przezwajania jaźni jesteś?”. Wiersze rozbuchane odważnymi skojarzeniami, w każdej głosce anarchistyczne, odrzucające tradycję „jubilerstwa poetyckiego”, są zarazem zwykłym ludzkim błaganiem o to, byśmy nie zginęli „w ostrzale informacyjnym”, rozgrywani „za pomocą poczucia winy”. „Błagam was niech ktoś zrobi ROZMAWIALNIĘ” – pisze Rybicki i sam ugaszcza nas w takich rozmawialniach: swoich wierszach.
Rzęch
[Napisać nawet nie]
[chciałbym być dzieckiem]
EXPERYMENT NR TRZI
EXPERYMENT NR SZTYRY
HOLOGRAMY I LASERY:
KRAM PENERA
[włókno]
[targać ćpanie]
MATEMATYKA PSYCHOLOGII albo PSYCHOLOGIA MATEMATYKI
ZEGAR MITU
[...na pożółkłym indiańskim papierze]
NATCHNIENIE W ŁACHMANACH
[...zajebisty długopis]
PALAMENIDES
2.
ALBO
[czuję się]
CZEMU
NIE
[duchowe dywany]
[Opryskałem klawiaturę olejem]
[i]
[przez okno pociągu przy zapuszczonym peronie]
[blachą trząść kęs i spaw spraw]
TATA DADA
[topnie, spąg, przebitka, okno]
GDY
CIŚNIENIE NA ISTNIENIE
ŁOPATA I TOGA
PILATESU PROFESORA
[środki chemiczne, narkomani i Azja]
[jednoręki bandyta poezji polskiej]
JUBILERSTWO POETYCKIE
MANDALA WAGIN
CERAMIKA ARKTYCZNA
CZY TY TO WIDZIAŁEŚ POD ŚWIATŁO?
soundmałp
POEZJA I GÓWNO
[(sygnał karetki)]
[pustka i głupota]
[los kosmosu]
[(Czas jest Upiorem)]
Popoemat urodzinowy dla MLB
JEST NARRACJA
MYJNIA SZUKA RĄK DO PRACY
Rybicki ani nie pogrąża się w „niezrozumiałym”, które pozwoliłoby mu jakkolwiek zbliżyć się do preindywidualnego stanu poprzedzającego jaźń, ani też nie sławi podmiotu jako zjawiska stabilnego i wyizolowanego ze społecznego planu – niezmiennie od lat kultywuje on procesualność, a świadomy podmiot traktuje nie jako punkt wyjścia do rozważań, ale właśnie jako „rzeczywistość metastabilnych relacji”.
Dawid Kujawa
Inne książki autora
