Poświęcenie hetmana

11/08/2014 Proza

Opo­wia­da­nia Lajo­sa Gren­de­la przy­bie­ra­ją for­mę reje­stru róż­nych aspek­tów rze­czy­wi­sto­ści. Do reali­stycz­ne­go opi­su autor czę­sto wpla­ta ele­men­ty sur­re­ali­stycz­ne, posłu­gu­jąc się jed­nak­że języ­kiem pro­stym, nie­wy­szu­ka­nym. Boha­te­ro­wie zazwy­czaj znaj­du­ją się w pro­za­icz­nej, zda­wa­ło­by się, sytu­acji, któ­ra jed­nak oka­zu­je się oso­bli­wa – sta­wia przed waż­nym wybo­rem, odkry­wa prze­szłość, słu­ży samo­po­zna­niu. Brak tu jed­no­znacz­nej odpo­wie­dzi, czy kołem For­tu­ny krę­ci przy­pa­dek, czy jed­nak los, i na ile czło­wiek sam kształ­tu­je swo­je życie. Poświę­ce­nie het­ma­na w tłu­ma­cze­niu Miło­sza Wali­gór­skie­go to pierw­sza książ­ka Lajo­sa Gren­de­la prze­ło­żo­na na język pol­ski.

Tłumaczenie
Miłosz Waligórski
Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
11/08/2014
Kategoria
Epika
Seria
Proza
Ilość stron
160
Format
160 x 225 mm
Oprawa
miękka
Papier
Ecco Book Cream 1.8 80g
Projekt okładki
Wojtek Świerdzewski
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-63129-76-7
spis treści

Zawartość walizek

Zakończenie powieści brukowej

Węgierskie opowiadanie z Czechosłowacji

Pogańska apokalipsa

Niewinne sprawozdanie ze środka snu

Gorycz wolności

Historia z lat pięćdziesiątych

Wizyta o północy

Poświęcenie hetmana

Luki w pamięci po snach erotycznych

Flora, czyli groza metropolii

Wybryki oniryzmu 1

Wybryki oniryzmu 2

Wybryki oniryzmu 3

Wybryki oniryzmu 4

 

Nota o Autorze

 

opinie o książce

Tomem opowiadań Poświęcenie hetmana spłacamy dług wobec pisarza, który ma już na swoim koncie poważny dorobek. (…) utwory [Grendela] cechuje optyka obiektywizująca i, pomimo częstego prowadzenia narracji w pierwszej osobie, bezosobowy, chłodny dystans do przedstawianych postaci. Odróżnia go również skłonność do groteski, nawet absurdu, spojrzenie ironiczne (nade wszystko autoironiczne) i lekko sarkastyczny humor; czytelnika zaś ujmuje bogactwo językowe anegdotycznych, cokolwiek hrabalowskich opowieści, skomponowanych nielinearnie, ale posiadających zdyscyplinowaną strukturę. Jest to twórczość prawdziwie dwudziestowieczna i środkowoeuropejska, zarówno pod względem tematów, jak i motywów.

Teresa Worowska

Inne książki autora

Teksty i materiały o książce w biBLiotece