Stoję, czuję się świetnie
Wiersze Kory – pierwszej damy polskiego rocka, obecnej na muzycznej scenie od połowy lat 70., charyzmatycznej wokalistki, autorki oryginalnych tekstów, osobowości, która nieustannie intryguje. W utworach wybranych przez Martę Podgórnik rzeczywistość jest przefiltrowana przez emocje, często szeroko rozpięte: drapieżność występuje obok liryczności, a wzruszenie ociera się o gniew. Gdy wybrzmi muzyka, piosenki Kory stają się wierszami. Czas na ich lekturę – w ciszy bądź do własnej melodii, Czytelniku.
Bliźniak
Cela
Cykady na Cykladach
Boskie Buenos
Die Grenze
Dobranoc, Albert
Eksplozja
Flotylla motorów
French is strange
Głęboko w sercu
Elektrospiro kontra Zanzara
Kreon
Krakowski spleen
Jest już późno, piszę bzdury
Karuzela
List z Batumi
Mandragora
Nowy przewodnik
Ocean wolnego czasu
Nie poganiaj mnie
Parada słoni i róża
Sahara
Stoję, czuję się świetnie
Szare miraże
Szał niebieskich ciał
Ta noc do innych jest niepodobna
Tęcza
To mi się śni
Totalne milczenie
Wolno, wolno płyną łodzie
Żądza pieniądza
Zdrada
Życie za życie (gdy skrzywdzisz mnie)
Tylko i aż wiersze (Marta Podgórnik)
Ta noc do innych jest niepodobna. Mogłabym tej nocy sprzedać za nieduże pieniądze Czytelnikom trzydziestu trzech wierszy Olgi Sipowicz romantyczną, po postmodernistycznemu ckliwą i tym samym kiczowatą historię, wytargawszy z piwnicy (której nie posiadam) gramofon i czarne płyty pracowicie skatalogowane przez mających hipisowskie korzenie rodziców. A jednak nic z tych rzeczy. Ta historia nie potrzebuje legendy.
Marta Podgórnik
W piosenkach Olgi Sipowicz, zawartych na kartach tomu Stoję, czuję się świetnie, rzuca się w oczy przede wszystkim to, że są to nieustająco dialogizowane monologi, skierowane do bliskiego człowieka przez bohaterkę wypowiadającą się w lirycznych przeżyciach, emocjach i pragnieniach.
Paweł Tański
Tekst "Boskiego Buenos" (jedna z najciekawszych w historii polskiej piosenki gry słów w tytule) można przeczytać na spokojnie, podobnie jak wiele innych, z którymi czas obszedł się wyjątkowo łaskawie. Ale to zasługa minimalistycznego stylu Kory, jej upodobania do mówienia o rzeczach istotnych poetycko, ale i dosadnie.
Magdalena Talik
Można nie lubić utworów Kory i Maanamu, nie chcieć słuchać, nie być wrażliwym na tego typu twórczość, ale z pewnością się je zna. Słyszało. Pamięta. Jakaż byłaby polska scena muzyczna, gdyby nie "Boskie Buenos", "Cykady na Cykadach", "Ta noc do innych jest niepodobna"? Ja sobie tego wyobrazić nie mogę. Trzy dekady zawarte w lapidarnych, dosadnych, drapieżnych, ale też lirycznych tekstach. Tekstach piosenek. Wierszach. W poezji po prostu.
Elżbieta Miśkiewicz
Kora w swoich tekstach przeciwstawia wytęsknioną wizję rzeczywistości prawdziwemu światu. O tym w gruncie rzeczy traktują jej piosenki. Motywy miłości, wolności, z którymi kojarzona jest twórczość Maanamu, istnieją jako warianty którejś ze stron tej nadrzędnej opozycji. Zawiera się w niej także rozróżnienie na to, jakim człowiek jest, a jakim się przedstawia, jakim się wydaje obserwatorom.
Malwina Mus