Stratygrafie
Joannę Mueller w Stratygrafiach interesują utopie poetyckie, niełatwe związki między rzeczą a słowem. Bohaterami jej książki są poeci najbardziej radykalni, którzy nie bali się sięgać po niemożliwe: Norwid, Chlebnikow, Karpowicz. W szkicach poświęconych zarówno im, jak i najnowszej poezji polskiej autorka próbuje zrealizować własną utopię – scalić ze sobą „rozdzielone siostrzyce”: literaturę i krytykę.
Etymony
Ta dziwna bezbronność zwana poezją
Être altéré. Źródło Derridy
Znaczenie z przejęzyczenia. Dramaty niekomunikacji Cypriana Norwida
Mapa do Kratylandii. Sennik pokładowy
Co knuje ponik kolny? O podstępnej maszynce tekstowej Wielimira Chlebnikowa
Co jest tak bardzo, że aż być nie musi? O tachionach, odwrotnych sobowtórach i innych istotach nadświetlnych w literaturze współczesnej
Stratygrafia, czyli w jakie chowanki gra wiersz lingwistyczny?
Anamorfozy
Pierworodny świata na Ultima Thule
Księga Wejścia do Xięgi Tymoteusza Karpowicza
"Odleżyna w znaku równości". Fizjologia lektury Tymoteusza Karpowicza
Biblijny wiatr wielkich słów. Norwid, Karpowicz – reaktywacja pytań
Timszel. Dla Tymoteusza Karpowicza
Odkrytki
Nenia Nieńki, czyli stratygrafia krytyczna
Poetyckie odkrywanie języka, czyli z jakiego wyboru w jaką kombinację?
Metaxu - tam, gdzie załamuje się głos
Nauczki dla awangardy
Zaufać przejęzyczeniu
Kruchcjata i wznieśnienie
W żalu nie utulleni (powieść lingwistyczna jako "mechanizm wzruszeń")
Księga astygmacji - ZOOM
Tęcza, tęcza i po tęczy
Akrostych nie jest chorobą skórną
Seryjnie i obosiecznie. Roztwory przesycone Marty P.
Szantaże, sztafaże, szafarze, czyli poczytaj mi dziecię, a rozgrzeszyć cię każę
Zawieszki mistyczne
Pierwszy dzień Armagedonu (apokaliptyczny apokryf według Kobierskiego)
Mondegreeny
Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley
Od żywej rtęci do żywej tęczy: wiecznie zielone życie Lady Mondegreen
Przypisy
Wykaz pierwodruków
Indeks osób
Każdy szkic krytycznoliteracki jest głębokim studium filozofii języka, dojrzałej metamorfozy i wieloznaczności. Mueller bada wszystkie zależności zachodzące między słowem a światem. W ten sposób powstaje oryginalna mapa lingwistyczna, z pełną legendą opisów, skojarzeń, porównań, słów, a nawet cennych wskazówek.
Daria Paryła
Książka, na którą składają się teksty, które, jak sądzę, z powodzeniem porwą każdego tropiciela Tego-co-poza. Nie zdarza mi się to często, ale po lekturze Stratygrafii żałuję, że pozostaję niedowiarkiem...
Iwona Słomak
Najnowszą publikację Joanny Mueller można by nazwać „książką w obronie jeży". [...] Jeżem jest poemat, "który bywa zawieszony między wnętrzem a zewnętrzem, między sferą prywatną a sferą publiczną". Mueller dopowiada, że owa metafora doskonale charakteryzuje także człowieka piszącego - "który jednocześnie pisze jeża-poemat i jest jeżem". To "sytuacja introwertyka, który kuląc się w sobie, w swojej odrębności odwróconej całym jestestwem przeciwko światu - jest jednak całościowo na ów świat otwarty". Dla autorki najbardziej interesujące są więc takie projekty poetyckie, które spotkały się z niezrozumieniem ze strony odbiorców, twórcy osobni, zajmujący miejsca na marginesach. Ci, którzy "uparli się mówić z nami niejasno".
Jarosław Borowiec
Inne książki autora
Teksty i materiały o książce w biBLiotece
- ESEJE Żywioły języka Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
- IMPRESJE Co to dzisiaj znaczy być poetą? Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
- SZKICE Stratygrafie Fragmenty książki Joanny Mueller Stratygrafie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii „Szkice” 16 września 2010 roku.