Stratygrafie

16/09/2010 Szkice

Joan­nę Muel­ler w Stra­ty­gra­fiach inte­re­su­ją uto­pie poetyc­kie, nie­ła­twe związ­ki mię­dzy rze­czą a sło­wem. Boha­te­ra­mi jej książ­ki są poeci naj­bar­dziej rady­kal­ni, któ­rzy nie bali się się­gać po nie­moż­li­we: Nor­wid, Chleb­ni­kow, Kar­po­wicz. W szki­cach poświę­co­nych zarów­no im, jak i naj­now­szej poezji pol­skiej autor­ka pró­bu­je zre­ali­zo­wać wła­sną uto­pię – sca­lić ze sobą „roz­dzie­lo­ne sio­strzy­ce”: lite­ra­tu­rę i kry­ty­kę.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
16/09/2010
Kategoria
Eseje
Seria
Szkice
Ilość stron
364
Format
170 x 210 mm
Oprawa
miękka
Papier
Munken Print Cream 1.5 90g
Projekt okładki
Artur Burszta
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-62006-01-4
spis treści

Etymony
Ta dziwna bezbronność zwana poezją
Être altéré. Źródło Derridy
Znaczenie z przejęzyczenia. Dramaty niekomunikacji Cypriana Norwida
Mapa do Kratylandii. Sennik pokładowy
Co knuje ponik kolny? O podstępnej maszynce tekstowej Wielimira Chlebnikowa
Co jest tak bardzo, że aż być nie musi? O tachionach, odwrotnych sobowtórach i innych istotach nadświetlnych w literaturze współczesnej
Stratygrafia, czyli w jakie chowanki gra wiersz lingwistyczny? 

 

Anamorfozy
Pierworodny świata na Ultima Thule
Księga Wejścia do Xięgi Tymoteusza Karpowicza
"Odleżyna w znaku równości". Fizjologia lektury Tymoteusza Karpowicza
Biblijny wiatr wielkich słów. Norwid, Karpowicz – reaktywacja pytań
Timszel. Dla Tymoteusza Karpowicza

 

Odkrytki
Nenia Nieńki, czyli stratygrafia krytyczna
Poetyckie odkrywanie języka, czyli z jakiego wyboru w jaką kombinację?
Metaxu - tam, gdzie załamuje się głos
Nauczki dla awangardy
Zaufać przejęzyczeniu
Kruchcjata i wznieśnienie
W żalu nie utulleni (powieść lingwistyczna jako "mechanizm wzruszeń")
Księga astygmacji - ZOOM
Tęcza, tęcza i po tęczy
Akrostych nie jest chorobą skórną
Seryjnie i obosiecznie. Roztwory przesycone Marty P.
Szantaże, sztafaże, szafarze, czyli poczytaj mi dziecię, a rozgrzeszyć cię każę
Zawieszki mistyczne
Pierwszy dzień Armagedonu (apokaliptyczny apokryf według Kobierskiego)

 

Mondegreeny
Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley
Od żywej rtęci do żywej tęczy: wiecznie zielone życie Lady Mondegreen

 

Przypisy
Wykaz pierwodruków
Indeks osób

opinie o książce

Każdy szkic krytycznoliteracki jest głębokim studium filozofii języka, dojrzałej metamorfozy i wieloznaczności. Mueller bada wszystkie zależności zachodzące między słowem a światem. W ten sposób powstaje oryginalna mapa lingwistyczna, z pełną legendą opisów, skojarzeń, porównań, słów, a nawet cennych wskazówek.

Daria Paryła

Książka, na którą składają się teksty, które, jak sądzę, z powodzeniem porwą każdego tropiciela Tego-co-poza. Nie zdarza mi się to często, ale po lekturze Stratygrafii żałuję, że pozostaję niedowiarkiem...

Iwona Słomak

Najnowszą publikację Joanny Mueller można by nazwać „książką w obronie jeży". [...] Jeżem jest poemat, "który bywa zawieszony między wnętrzem a zewnętrzem, między sferą prywatną a sferą publiczną". Mueller dopowiada, że owa metafora doskonale charakteryzuje także człowieka piszącego - "który jednocześnie pisze jeża-poemat i jest jeżem". To "sytuacja introwertyka, który kuląc się w sobie, w swojej odrębności odwróconej całym jestestwem przeciwko światu - jest jednak całościowo na ów świat otwarty". Dla autorki najbardziej interesujące są więc takie projekty poetyckie, które spotkały się z niezrozumieniem ze strony odbiorców, twórcy osobni, zajmujący miejsca na marginesach. Ci, którzy "uparli się mówić z nami niejasno".

Jarosław Borowiec

Inne książki autora

Teksty i materiały o książce w biBLiotece

  • ESEJE Żywioły języka Recen­zja Jaro­sła­wa Borow­ca z książ­ki Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler, któ­ra uka­za­ła się w mar­cu 2011 roku na łamach „Nowych Ksią­żek”. więcej
  • IMPRESJE Co to dzisiaj znaczy być poetą? Esej Joan­ny Muel­ler towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Stra­ty­gra­fie. więcej
  • SZKICE Stratygrafie Frag­men­ty książ­ki Joan­ny Muel­ler Stra­ty­gra­fie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w serii „Szki­ce” 16 wrze­śnia 2010 roku. więcej