Tak, Tak
Upodobanie do detalu, poetycko wykorzystane mechanizmy narracji, giętkość języka, który wydaje się sam kształtować kolejne wersy – to warsztat Carsona. Irlandzki twórca w poetyckich anegdotach wskazuje na wzajemne związki przeszłości i teraźniejszości, na to, czym jest pamięć i wyobraźnia.
THE NEW ESTATE (1976)
Wakacje/ The Holiday
Ryby w chińskiej restauracji/ Fishes in a Chinese Restaurant
Do Margaret/ To Margaret
Odwiedzając umarłych/ Visiting the dead
Choroba/ Sickness
Okap/ Eaves
Salon księżycowy/ The Moon Parlour
THE LOST EXPLORER (1978)
Kółko różańcowe/ The Rosary Rally
Goście/ Visitors
Na wschód od Kairu/ East of Cairo
Prababka/ Great-Grandmother
Kołdra z łat/ The Patchwork Quilt
THE IRISH FOR NO (1987)
Confetti Belfastu/ Belfast Confetti
Prześwit/Clearance
Dwaj pijaczkowie/ Two Winos
Klub Emigrantów/ The Exiles' Club
Szkoła przy Slate street/ Slate Street School
BELFAST CONFETTI (1989)
Potem znowu skręć/ Turn Again
Interpunkcja/ Punctuation
Tak, Tak/ Yes
Kolano/ The Knee
Widmo/ Apparition
Wieczorne wyjście/ Night Out
FIRST LANGUAGE
Z walijskiego/ From the Welsh
Sonet/Sonnet
Tym, którzy widzieli występ Carsona z Michaelem Longleyem w 1998 roku, nie trzeba chyba przypominać co to znaczy. Ci, którzy o Carsonie nie słyszeli, koniecznie powinni wybrać się na spotkanie z nim. Przed tak ważnym spotkaniem koniecznie trzeba przeczytać wydany jeszcze w czasach fortecznych wybór wierszy Carsona Tak, Tak.
Darek Foks
Długi, nabity szczegółami wers Carsona skłania też do ponownego spojrzenia na to, czym jest pamięć i wyobraźnia, na wzajemne związki przeszłości i teraźniejszości, a także na kwestię giętkości i płynności języka, który u Carsona jakby odnawia sam siebie. (...) Carson coraz zdecydowaniej wykorzystuje poetycko mechanizmy narracji i "nieprzewidywalności" języka; od pewnego czasu należy nie tylko do tych poetów, którzy językiem się posługują, ale i do tych, którymi posługuje się język.
Piotr Sommer
Teksty i materiały o książce w biBLiotece
- KONCERTY Devenneys Goat Fragment koncertu Ciarána Carsona i Deirdre Shannon w ramach festiwalu Port Legnica 2000.