Tragedia człowieka

06/10/2014 Teatr

Tra­ge­dia czło­wie­ka Imre Madácha to naj­waż­niej­sze dzie­ło węgier­skiej dra­ma­tur­gii i ele­ment węgier­skiej toż­sa­mo­ści. Poemat, swo­ją for­mą przy­po­mi­na­ją­cy Fau­sta, jest podró­żą po dzie­jach ludz­ko­ści, cywi­li­za­cji i kul­tu­ry. Boha­te­ro­wie – Adam, Ewa i Lucy­fer – odwie­dza­ją Egipt fara­onów, sta­ro­żyt­ną Gre­cję, baro­ko­wą Pra­gę, a nawet prze­strzeń kosmicz­ną. W takich obsza­rach poru­sza się bowiem roman­tycz­na wyobraź­nia Madácha. Poemat z 1862 roku tłu­ma­czo­ny był na kil­ka­na­ście języ­ków, na nie­któ­re wie­lo­krot­nie. Auto­rem naj­now­sze­go prze­kła­du na pol­ski jest Boh­dan Zadu­ra.

Autor
Tłumaczenie
Bohdan Zadura
Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
06/10/2014
Kategoria
Dramat
Seria
Teatr
Ilość stron
264
Format
165 x 228 mm
Oprawa
twarda
Papier
Alto 1.5 90g
Projekt okładki
Wojtek Świerdzewski
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-63129-66-8
spis treści

Pál S. Varga: Imre Madách i Tragedia człowieka (przeł. Karolina Wilamowska)

 

scena I

scena II

scena III

scena IV

scena V

scena VI

scena VII

scena VIII

scena IX

scena X

scena XI

scena XII

scena XIII

scena XIV

scena XV

 

Dwa akapity od Tłumacza

 

opinie o książce

Imre Madách, który najbardziej skłaniał się ku dramatowi, w charakterystycznym dla europejskiego romantyzmu gatunku – poemacie dramatycznym – widział możliwość zderzenia ze sobą racji swojej epoki. Jako punkt wyjścia przyjął dwupoziomowy model starożytnych i średniowiecznych misteriów oraz moralitetów, gdzie los ludzkości obrazowały dzieje jakiejś mitycznej postaci, odgórnie sterowanej przez spersonifikowane siły historii. (...) W dziele Madácha Lucyfer zsyła na pierwszych ludzi sen, w którym Adam – czasem jako bohater, kiedy indziej jako obserwator – przemierza tragiczne epizody historii ludzkości: od czasów otaczanego boską czcią faraona, przez falanster, który daremnie próbuje ocalić stygnącą ziemię, po rozpaczliwe chwile tuż przed wymarciem ludzkości.

Pál Varga

Dzieło Madácha jest w gruncie rzeczy skonstruowane według obowiązującego za jego czasów modelu, powracającego w wielu dziełach doniosłych pisarzy europejskich. Motywem przewodnim w tym tekście jest rodzaj zakładu między Bogiem a Szatanem o człowieka. Treścią tego utworu jest zatem poddawanie człowieka próbom, których to zabieg ma swój rodowód starotestamentowy. Także sam Stwórca nosi znamiona opiekującego się narodem wybranym, co motywowane jest, być może, przez główną postać tekstu, czyli biblijnego Adama. Co ciekawe, bohaterowi, nawet w trakcie podróży do przyszłości, nie jest dane poznać Jezusa.

Bohdan Zadura

Teksty i materiały o książce w biBLiotece