Ucieczka w bok
Tom wywiadów z Piotrem Sommerem stanowi zbiór autokomentarzy do jego poezji, przekładów i eseistyki. Książka jest żywą relacją drogi twórczej jednego z najciekawszych nowatorów poetyckich, a jednocześnie swego rodzaju wykładnią jego myślenia o języku i poezji. Jest też niekoniunkturalnym zbiorem komentarzy o tym, czym żyje i karmi się poezja współczesna.
Jak było
W detalu - rozmowa Barbary Łopieńskiej
Pan mnie słucha, prawda? - rozmowa Stanisława Beresia
Piotrze, zacznijmy od Zomera - rozmowa
Mariusza Grzebalskiego
Stan trzeci - Piotr Sommer
Coś od innej strony - rozmowa Magdaleny Rybak
Pobratymcy w języku- rozmowa Agnieszki Kołodyńskiej
Ucieczka w bok - rozmowa Jerzego Borowczyka i Michała Larka
O Dziecinadę Piotra Sommera dopytuje Zbigniew Machej
Cztery pytania do Piotra Sommera zadane przez Wojciecha Bonowicza
O nowych książkach Piotra Sommera rozmawia Krzysztof Siwczyk
Część krajobrazu - rozmowa Joanny Orskiej
Indeks nazwisk i postaci
Sommer wydaje mi się zdesperowanym modernistą. Takim, którego gnębi gdzieś skrycie problem niewyrażalnego. Stąd zapewne dążenie do maksymalnej precyzji, poprzedzanie odpowiedzi analizą pytania, przede wszystkim zaś: zdecydowanie bardziej pisanie wywiadów niż zgoda na czyjąś obróbkę tego, co się do mikrofonu powiedziało.
Niektóre problemy powracają w różnych dialogach: O'Hara po polsku jako sprzymierzeniec (w) recepcji Białoszewskiego, język czasami wyprzedzający poetę, nieprzeciwstawianie języka (pozornie) pozajęzykowej reszcie, nowy kanon, mainstream i alternatywa, ironia i krytyka. Nawet, gdy czytało się pierwodruki tych wywiadów, to koniecznie warto przypomnieć je sobie teraz, zebrane razem w jednym tomie.
Adam Poprawa
Piotr Sommer to twórca, który wykorzystuje język do poszukiwania nowych rejestrów polszczyzny. W wierszach wszystko musi być w ruchu, dopominać się o uwagę - wtedy nie dochodzi do skostnienia utworu. Podobnie dzieje się w rozmowach - nie są to tradycyjnie znane schematy: pytanie - odpowiedź. Tu dochodzi do spiętrzenia relacji - tworzy się najprawdziwszy dialog, który wprowadza czytelnika w literacką przestrzeń.
Mateusz Kotwica
Piotr Sommer, nim odpowie, sonduje, stara się najpierw rozłożyć pytanie, dodatkowo dopytując "O co właściwie Pan/Pani pyta?". Tekst prowadzony w ten sposób powoduje, że ma się wrażenie, iż autor Smaku detalu kluczy, uchyla się, odskakuje, ponieważ nie chce się złapać w pułapkę jednoznaczności i banalności.
Maciej Gierszewski
Ucieczka w bok jest uzupełniającym twórczość Sommera autokomentarzem. Wybór dziesięciu wywiadów z różnych lat to okazja, by jeszcze raz - i naraz - przeczytać, co autor Piosenki pasterskiej ma do powiedzenia o słowach (własnych i cudzych), o świecie i o innych jego mieszkańcach. Rozmówcy są różni - od świętej pamięci Barbary Łopieńskiej po młodszych o parę pokoleń poetów i krytyczek, ale w każdym kawałku słychać tę samą, niepodrabialną Sommerową intonację.
Marcin Sendecki
Zbiór dziesięciu korespondencyjnych rozmów z Sommerem zabiera czytelnika (...) na jedno z (...) sympatycznych spotkań. Poruszone zostają na nim zagadnienia bliskie każdemu, kto żywi się słowem pisanym, można więc posłuchać wypowiedzi zarówno na temat poezji współczesnej i przekładu literackiego, jak też wątpliwego pojęcia kariery literackiej, nadęcia wynikającego z popularności w mediach, czy dyletanctwa literackiego mainstreamu. Autor komentarzy wspomina również o sprawach bardziej prywatnych, zdaje relację z własnego nieśpiesznego dochodzenia do samopoznania, opowiada o swojej bibliotece, pożyczaniu książek, komponowaniu antologii poetów amerykańskich, dosmaczaniu „Literatury na Świecie” i rewerencji wobec twórców, takich jak Charles Reznikoff, John Ashbery, Miron Białoszewski, czy Jerzy Ficowski.
Zuza Kiełczykowska