W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza
Joanna Roszak podąża śladami Karpowicza, rozmawia z przyjaciółmi i znajomymi w Chicago, Nowym Jorku, w Polsce, zadaje jak najprostsze pytania dotyczące jednego z najtrudniejszych polskich współczesnych poetów, nauczyciela podejrzliwości. Sama postawiła na empatię. Do książki dołączono płytę DVD z filmem Karpowicz M. Spychalskiego i J. Szody.
Wstęp - Joanna Roszak
Rozmowy
Edward Balcerzan: "Opowieści herosa - wieczna awangarda".
Stan Borys: "Piszę pamiętnik artysty".
Kazimierz Braun: "Iść jeszcze dalej".
Anna Frajlich: "Ta, co nami tak strasznie pomiata - poezja".
Czesław Karkowski: "O spełnianiu się mitu".
Bogusław Kierc: "Małe i duże dramaty Karpowicza".
Jerzy Bogdan Kos: "Bez królika".
Bogusław Latawiec: "Wtedy dopiero jesteśmy wolni".
Bogdan Loebl: "We wszystkim chciał być niezależny".
Krystyna Miłobędzka i Andrzej Falkiewiczem: "Tymek odwrotny".
Bożena Nowicka McLees: "Niekończący się projekt".
Bohdan Rubchak: "Dumny i słodki".
Ryszard Sawicki: "Iroha uta, czyli sen ołówka".
Mirosław Spychalski: "O właściwym świetle".
Ewa Sułkowska-Bierezin: "Do końca kreując jedność".
Jan Stolarczyk: "Piękny umysł".
Tamara Trojanowska: "Przede wszystkim heroiczny".
Notatki po rozmowie z Krystyną Budniewską.
Wspomnienia
Zofia Bukowska-Kasjanowa: "Wileński chłop i góralka".
Zygmunt Dyrkacz: "Showman - latarnik - idealista".
Izabela Filipiak: "Nieludzka, bo bezbłędna".
Artur Grabowski: "Poeta osobisty".
Marian Grześczak: "Tymoteusz Dąb".
Małgorzata Kot: "Żona tego poety".
Frank Kujawinski: "Noc nadchodzi. Dnieje".
Stanisław Srokowski: "Einstein poezji".
Piotr Śliwiński: "Błysk".
Tomasz Tabako: "To be".
Maria Zakrzewska: "Daleko od zgiełku".
Tymoteusz Karpowicz: Joanna Roszak.
Notki biograficzne.
Indeks osób.
Ta książka powstała z głębokiej sympatii dla jego twórczości, dla jego osoby, z czytelniczej życzliwości, swoistego zadłużenia i zadurzenia. Edward Balcerzan podczas nagrywania rozmowy wyraził obawę, że może się przytrafić książce - którą wywoływałam przecież, a nie pisałam - że obraz Karpowicza stanie się demoniczny. To przypadłość wielu biografii. W przypadku autora Słojów zadrzewnych sprawa nie jest tak jednoznaczna, wszak dla budowania mitologii-demonologii Karpowicza wiele uczynił sam poeta.
Joanna Roszak
30 wspomnień. Nie są to zwykłe rozmowy, lecz zapiski przeszłości. Joanna Roszak wysłuchała swoich rozmówców, wydobyła z nich pełnię informacji o osobie Karpowicza. Kierunek rozmów jest nieobliczalny, co nadaje im oryginalny wymiar.
Daria Paryła
Krótko mówiąc: jeśli ten tom rozmów i wspomnień o Tymoteuszu Karpowiczu posiada jakąś uwodzicielską siłę, jakiś poznawczy sex appeal - a posiada - to źródła ich biją właśnie w tej chropowatości, dyskusyjności, nierówności, w rozpęknięciach i zgrzytach. To z nich bowiem wyłania się taki portret Karpowicza, o jaki - jak wolno mniemać - Joannie Roszak chodziło. Czyli - najkrócej rzecz ujmując - właśnie chropowaty, dyskusyjny, nierówny, rozpęknięty i zgrzytliwy.
Przemysław Rojek
Tym, co chyba najbardziej zachwycające w karpowiczowskim odwróceniu, to ilość, totalność, masa. Próba stworzenia macierzy z wielości - idea tak mi bliska - niemożliwość i niekonsekwencja podziału. Tylko w takiej masie odcinek jest w stanie przypomnieć przez chwilę zgubioną dynamikę linii. Próba napisania niemożliwej Księgi, zbudowania niemożliwych mostów. "Stawiajmy je nawet wtedy, gdy nie będzie już brzegów".
Bianka Rolando
Mamy do czynienia z artystą, który kreował swój wizerunek, świadomie tworzył własną legendę, miał swoich wyznawców.
Paweł Sarna