Złotniejący świat
Uwodząca melodia zdań Marii Konopnickiej niesie w sobie kilka emocjonalnych tonów: ludowy zaśpiew, ton parnasistowski, sceptycyzm, ironię, sarkazm, gorycz, ale też ton sowizdrzalski. Wszystko to tworzy z poezji Marii Konopnickiej niezwykle bogaty, wciągający koncert. Tom Złotniejący świat otwiera serię „44. Poezja polska od nowa”, w której uznani współcześni poeci przedstawiają twórczość klasyków. Autorem obecnego wyboru oraz posłowia jest Piotr Matywiecki.
Wstęp
Przygrywka
W poranek
Po burzy
Wolny najmita
Co się stało?
A jak poszedł król...
A dajcież mi...
Oj, ty modra rzeko
Oj, uśnij...
Świat zawojował...
W trzejkrólowy wieczór
Miłość jest klęską świata...
W pirejskim porcie
Ranek w Wenecji
W zakrystii na Murano
Faun tańczy
Faun pijany
Drzwi do cichej twej komnaty...
Sybilla pisze
Bagnasco
Molo Lucedio
Fiumicino
Pod okienkiem mojej izby/ Gaj zarasta laurowy...
Pod okienkiem mojej izby/ Jest ścieżyna, światłem drżąca...
Cisza wielka i szeroka
Na cmentarzu
Który ma złoty klucz...
Na Twej mi szacie...
Sorga
Urbs Avinionensis
I groby umrzeć mogą...
Rankiem w polu
W miasteczku
Na Kurpikach
Tu się droga załamała...
Mistrz prawdy...
Żyj - nie w chwili...
Pocałunek Roberta Emmeta
Wiosenne widoki Bugu
Żuczek
Muchy samochwały
Pan Balcer w Brazylii
Szkice z cmentarzy
Objaśnienia
Posłowie
Nota o Autorce
Nota edytorska
Między życiem a śmiercią - Konopnicka nie chce wprowadzać do swojej liryki dogmatu, "złotnienie" ma przede wszystkim stanowić rekonstrukcję świata "złotego od środka", nie zaś - redukcję, jaka niejednokrotnie staje się udziałem dogmatyzujących "architektów".
Karol Samsel
Wybór Piotra Matywieckiego pozwala na nowo odczytać miejscami skostniałą poetykę doby realizmu. Wiersze Marii Konopnickiej nabierają w tym tomie świeżego wydźwięku, czarują, dają możliwość poznania poetki z zupełnie innej, nieszablonowej strony. Autor Zdartych okładek w precyzyjny sposób układa poetycki klucz, który daje możliwość wielopoziomowej interpretacji Złotniejącego świata.
Katarzyna Wiśniewska
Teksty są bardzo zróżnicowane zarówno tematycznie, stylistycznie, jak i w formie. Znajdziemy w zbiorze i poezję, i poemat, i prozę. Konopnicka w tak dobranych utworach podejmuje problematykę społeczną (na imponującą skalę), odwołuje się do tradycji antycznej, opiewa przyrodę, bierze pod mikroskop pożądanie, tęsknotę i gorycz.
Zuzanna Witkowska
Cel, jaki stawia sobie Matywiecki – wskrzeszenie „najbardziej zniszczonej przez szkołę poetki” – został osiągnięty: Konopnicka stoi przed nami jako poetka żywa i na wskroś współczesna, świetna warsztatowo i do bólu uczuciowa.
Tadeusz Dąbrowski
Teksty i materiały o książce w biBLiotece
- o książce Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły” Rozmowa Jakuba Skurtysa z Piotrem Matywieckim.
- ESEJE Konopnicka po szkole Recenzja Olgi Szmidt z wyboru wierszy Złotniejący świat Marii Konopnickiej.
- KOMENTARZE Posłowie (fragment) Autorski komentarz Piotra Matywieckiego do książki Złotniejący świat Marii Konopnickiej.
- POEZJA POLSKA OD NOWA Złotniejący świat Fragmenty e‑booka Złotniejący świat Marii Konopnickiej, wydanego w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
- PREZENTACJE KSIĄŻEK Złotniejący świat Prezentacja książki Złotniejący świat Marii Konopnickiej.
- o książce Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły” Z Piotrem Matywieckim o książce Złotniejący świat Marii Konopnickiej rozmawia Jakub Skurtys.
- KOMENTARZE Posłowie (fragment) Fragment posłowia Piotra Matywieckiego do książki Złotniejący świat Marii Konopnickiej.
- POEZJA POLSKA OD NOWA Złotniejący świat Fragmenty książki Złotniejący świat Marii Konopnickiej w wyborze Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 8 października 2010 roku.
- DOŻYNKI Zdarte okładki Fragmenty książki Zdarte okładki (1965–2009) Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 14 września 2009 roku.